Gå til innhold

Den store øl-tråden

Anbefalte innlegg

For ikke å nevne ett av mine favorittøl : Orkney Brewery Dark Island Reserve

Jeg har drukket to av disse i det siste - siden du betegner det som ett av dine favorittøl, så kanskje du kan svare på om dette skal ha et klart og tydelig preg av epler og pærer. Jeg mistenker nemlig at de to flaskene jeg har drukket har vært ødelagt på ett eller annet vis.

Uff, dersom du får eple og pæretoner i en dark island reserve er dessverre flasken lett ødelagt ja. Første gang jeg smakte denne var flasken importert fra Orknøyene og hadde vært godt lagret i 6 mnd, jeg synes den smakte noe alà dette med tonnevis salt lakris, brent treverk, whisky og god vanilje.

Når jeg seinere har smakt på flaskene fra polet har de salte lakrissmakene tonet seg en del ned, men alle andre elementer har så definitivt vært der.

Regner med du har kjøpt disse nå når de kom i bestillingsutvalget på polet du også?

Ikke glem Nøgne Ø! #100 er en barleywine og Sunturnbrew er en røyket barleywine.

Gouden Carolus van de keizer er ingen barleywine. Skjerp deg, Palme... Det er en belgisk sterkøl, eller "sjampanjeøl" som noen kaller den også.

Enig med deg, Hugo. Jeg synes også vi skal poste hvor vi fikk tak i ølen.

Uff, ja. Jeg ser nå at ratebeer ikke klassifiserer dette som en barley wine lenger, så her blir det så absolutt doble strafferunder! Uansett, det skal sies at Belgian strong ale-sjangeren er en utrolig bred sjanger: "Types of beers included here include tripels, dubbels and ultra-strong abbey ales."

Om noe, så synes jeg Keizer Blauw ikke hører innen for noen av disse (om noen kanskje en mørk og søt klosterøl), og kunne likså godt vært plassert innenfor Barley wine kategorien.

Gledelig var det uansett at polet fikk inn noen magnumflasker med 2011 batchen (den lages bare en gang i året) og tipper jeg kommer til å ruge på den i ganske mange år før den skal poppes :)

Nøgne Ø sin hundrede batch er vel heller ingen ren barley wine, men mer en hybrid som først startet sitt liv som en dobbel ipa før noen kreative sjeler bestemte seg for at her vil vi heller lage en mørk dobbel ipa. Sånn sett er #100 et delvis "mislykket" prosjekt, men duverden for et fantastisk øl det ble til slutt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gledelig var det uansett at polet fikk inn noen magnumflasker med 2011 batchen (den lages bare en gang i året) og tipper jeg kommer til å ruge på den i ganske mange år før den skal poppes :)

For å sitere en vi kjenner: "Jeg tror jeg har en slik stående" cool.gif

Lenke til kommentar

Nøgne Ø sin hundrede batch er vel heller ingen ren barley wine, men mer en hybrid som først startet sitt liv som en dobbel ipa før noen kreative sjeler bestemte seg for at her vil vi heller lage en mørk dobbel ipa. Sånn sett er #100 et delvis "mislykket" prosjekt, men duverden for et fantastisk øl det ble til slutt!

Jeg forbinder heller ikke NØ #100 med en Barleywine og mener heller at det er mye nærmere en IPA slik du skriver. Selv vil jeg heller si at #500 ligger nærmere det jeg forbinder med en god Barleywine: Den har en solid fruktig kropp, er søtlig og kraftig. #100 heller altfor mye mot de lyse "besk-bitre sidene" for min del.

Lenke til kommentar

Kjøpt meg bryggesett. Så nå skal det begynnes brygging av ale i heimen!

Det blir flere og fler av oss.

Jeg startet for noen uker siden og flasket mine to første, Pale Ale og Stout, denne uken.

For å ikke ta den helt ut begynte jeg med ekstrakt, med malt og humlepellest for smakssetting.

I den sammenheng vil jeg anbefale Vestbrygg (vestbrygg.no) for alle i bergensområdet.

Birger gir gjerne gode råd og setter opp oppskrifter for nye kunder. Selvsagt maler han også malt.

Lenke til kommentar

NØ har vel noen greie "starter-kits" også om jeg ikke tar feil?

Edit: De er visst utsolgt, men her er det hvertfall mye å se fram til i kommende bryggesett:

#100, #500, Bitter, Brown Ale, Havrestout, Imperial Brown Ale, Imperial Stout, IPA, Pale Ale, Porter, Single Hop Citra, Sunturn.......

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Kjøpt meg bryggesett. Så nå skal det begynnes brygging av ale i heimen!

Det blir flere og fler av oss.

Jeg startet for noen uker siden og flasket mine to første, Pale Ale og Stout, denne uken.

For å ikke ta den helt ut begynte jeg med ekstrakt, med malt og humlepellest for smakssetting.

I den sammenheng vil jeg anbefale Vestbrygg (vestbrygg.no) for alle i bergensområdet.

Birger gir gjerne gode råd og setter opp oppskrifter for nye kunder. Selvsagt maler han også malt.

Tenkte det var på tide å ta det til det "neste nivået" ;)

Ikke for å være helt noob, men hvilke metode bruker du for å tilsette kullsyre (co2)?

Lenke til kommentar

Ikke for å være helt noob, men hvilke metode bruker du for å tilsette kullsyre (co2)?

Sukkerlake. Ca. 6g sukker pr. liter

Det står et par baljer med øl under trappen.

Vet ennå ikke noe om resultatet.

Lenke til kommentar

Takk for tipset om Vestbrygg. Tror jeg må ta turen innom der snarest da jeg har i lengere tid planlagt å brygge selv.

Det er en hobbysjappe og dermed er åpningsidene ikke helt som på vanlige butikker.

For diskusjone vil det nok lønne seg å stille litt tidlig. Det har en tendens til å være en del folk rundt stengetid og en stund etter det.

Sist jeg var der kjørte vi radikal køordning på slutten.

Alle som skulle handle rett over disk først.

Deretter de som skulle ha malt malt (eller knust malt om det passer bedre)

og til sist oss som også skulle ha oppskrift.

Fungerte greit.

Lenke til kommentar

Sukkerlake. Ca. 6g sukker pr. liter

Det står et par baljer med øl under trappen.

Vet ennå ikke noe om resultatet.

Man må vell ha fat som tåler trykk for å oppbevare ølet med kullsyre på fat? Eller tar du det i når du fyller det på flasker?

Lenke til kommentar

Når det gjelder hjemmebrygging finnes det så mye informasjon på Norbrygg.no at det kan ta både pusten og bryggelysten fra en, men om en ser litt gjennom alt snakket om modding, PIDs, etc. finnes det også mye for oss nybegynnere og om en spør får en svar.

Vil også anbefale at dere melde dere inn om dere har seriøse planer. Det gir tilgang til mer informasjon og rabatter på en del butikker. Jeg har allerede tjent inn mitt medlemsskap. Det hjal å ta det før jeg kjøpt utstyr.

thumbs.gif

Endret av StoreMyen
Lenke til kommentar

Når det gjelder hjemmebrygging finnes det så mye informasjon på Norbrygg.no at det kan ta både pusten og bryggelysten fra en, men om en ser litt gjennom alt snakket om modding, PIDs, etc. finnes det også mye for oss nybegynnere og om en spør får en svar.

Vil også anbefale at dere melde dere inn om dere har seriøse planer. Det gir tilgang til mer informasjon og rabatter på en del butikker. Jeg har allerede tjent inn mitt medlemsskap. Det hjal å ta det før jeg kjøpt utstyr.

thumbs.gif

Det er vist Norbrygg som har vært med å skrevet boken jeg har bestilt. Den heter moderne hjemmebrygging.

Lenke til kommentar

Jeg forbinder heller ikke NØ #100 med en Barleywine og mener heller at det er mye nærmere en IPA slik du skriver. Selv vil jeg heller si at #500 ligger nærmere det jeg forbinder med en god Barleywine: Den har en solid fruktig kropp, er søtlig og kraftig. #100 heller altfor mye mot de lyse "besk-bitre sidene" for min del.

Jeg blir ikke helt klok på hvordan en barleywine skal være. Alle jeg har smakt husker jeg som temmelig forskjellige. Felles for dem har vært at de er veldig alkoholsterke, lite kullsyre, tykke og fulle av smak, særlig malt. Men mange har både mye malt og mye humle, slik som f.eks. #100. Det har vel særlig vært amerikanske, men også der er det noen som ikke har så mye humle å snakke om. Egentlig liker jeg dem ikke så veldig godt, jeg synes ofte det er ulike smaker som omtrent sloss med hverandre i enkelte av dem. Derfor likte jeg Boogoop så godt. Der hang alle smakene veldig godt sammen, men den var absolutt ikke slik jeg ventet av en barleywine. Spesielt pga. kullsyren og friskheten. Det var heller ingen tung humlesmak, bare forfriskende humle.

Er det noen som kan nevne en typisk barleywine? Finnes det i det hele tatt noen typisk barleywine?

Endret av Kaaz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...