Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Tenkte mer på gulvmaltet vårbygg feks, det minner jo nesten om slik man lager whisky.. Altså når man går igjennom slike prosesser.. så legger man jo mer arbeid i det enn feks når man masseproduserer pilsner som feks Grans premium eller ringnes.

Kan vel kalle den en slags krysning i så måte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Tenkte mer på gulvmaltet vårbygg feks, det minner jo nesten om slik man lager whisky.. Altså når man går igjennom slike prosesser.. så legger man jo mer arbeid i det enn feks når man masseproduserer pilsner som feks Grans premium eller ringnes.

 

Gulvmaltet vårbygg? Nå er jeg ikke noe ekspert på malting, men all malt er vel på en eller annen måte gulvmaltet, og det at det er bygg som blir maltet bør ikke komme som noen overraskelse på en som har litt basiskunnskap om hva øl faktisk er.

 

*leif

Endret av Palme
Lenke til kommentar

 

Tenkte mer på gulvmaltet vårbygg feks, det minner jo nesten om slik man lager whisky.. Altså når man går igjennom slike prosesser.. så legger man jo mer arbeid i det enn feks når man masseproduserer pilsner som feks Grans premium eller ringnes.

 

Gulvmaltet vårbygg? Nå er jeg ikke noe ekspert på malting, men all malt er vel på en eller annen måte gulvmaltet, og det at det er bygg som blir maltet bør ikke komme som noen overraskelse på en som har litt basiskunnskap om hva øl faktisk er.

 

*leif

Poenget må vel være at dersom det står gulvmaltet så forventer man at det skjer på tradisjonelt vis med faktisk malting på gulv, og ikke ved maskinell malting slik som er vanlig med industriøl.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tenkte mer på gulvmaltet vårbygg feks, det minner jo nesten om slik man lager whisky.. Altså når man går igjennom slike prosesser.. så legger man jo mer arbeid i det enn feks når man masseproduserer pilsner som feks Grans premium eller ringnes.

 

Gulvmaltet vårbygg? Nå er jeg ikke noe ekspert på malting, men all malt er vel på en eller annen måte gulvmaltet, og det at det er bygg som blir maltet bør ikke komme som noen overraskelse på en som har litt basiskunnskap om hva øl faktisk er.

 

*leif

 

Når du strør korn utover et gulv for å lage øl så viser det iallefall litt bestrevelse over å lage et godt øl. Vanlig standar pils strør man ikke korn utover et gulv for å lage øl. Hvordan tror du det hadde sett ut om feks Ringnes og Borg gulvmaltet korn til øl? Hvordan hadde det vært mulig?

 

Nå er det jo ikke sagt om Gran gjør dette selv, eller bare bestiller fra Tsjekkia. Men at de benytter seg av dette, så viser jo det at de strever for å gjøre det bra.

 

Ingrediensene sånn det ser ut på papiret er det jo ikke noe å si på, men om det smaker like bra som det ser ut vet jeg ikke.

 

Gjetter at pilsen smaker bedre enn Lager..

 

Har lyst til å prøve å brygge selv, noen som vet om bra bryggelitteratur og oppskrifter?

Lenke til kommentar

 

Ja, akkurat det var et utklipp da fra en avis som skrev om ølet. Mulig det var Sandefjord blad.

 

 

Med mindre Sandefjord Blad har godt over snittet ølinteresserte journalister kan vi nok regne med at dette er informasjon direkte fra bryggeriet eller butikkjeden.

 

 

Har lyst til å prøve å brygge selv, noen som vet om bra bryggelitteratur og oppskrifter?

 

http://norbrygg.no/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det jo ikke sagt om Gran gjør dette selv, eller bare bestiller fra Tsjekkia. Men at de benytter seg av dette, så viser jo det at de strever for å gjøre det bra.

Hvordan klarer du å konkludere med det?

Gjetter at pilsen smaker bedre enn Lager..

Strengt tatt er det en lager, når vi først er i pirkemodus.

 

Vel, jeg tar det de sier selv for god fisk. Altså de sier det har lagt ned mer kr på å produsere dette ølet derfor koster det mer.

 

Det kan selvfølgelig hende de juger, men det tror jeg ikke. Derimot ikke sagt at ølet er godt forde. Man kan godt bruke gode metoder og råvarer og få et dårlig øl, man må jo også ha god kunnskap for å brygge godt øl.

 

 

Om det egentlig er en mørk lager vet jeg ikke, men de kaller iallefall denne ølen det selv.

Lenke til kommentar

 

Ja, akkurat det var et utklipp da fra en avis som skrev om ølet. Mulig det var Sandefjord blad.

 

 

Med mindre Sandefjord Blad har godt over snittet ølinteresserte journalister kan vi nok regne med at dette er informasjon direkte fra bryggeriet eller butikkjeden.

 

 

Har lyst til å prøve å brygge selv, noen som vet om bra bryggelitteratur og oppskrifter?

 

http://norbrygg.no/

 

Nei, skal ikke se bort ifra at det er fra bryggeriet selv, det var jo en sak om ølet deres i Sandefjord blad. Sikkert fra lanseringen. Gran ligger jo i Sandefjord, så ikke så rart bladet skaper blest om lokalølet.

 

Selv om bryggeriet selv sier dette, så er det jo allikevel interessant å se hva slags råvarer og metoder de benytter. Selvfølgelig er det mye skryt, men var mest prosessen og råvarene jeg så etter...

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Mørk lager er også lager.

 

Det jeg lurer på er hvordan det å skrive gulvmalt på flasken og kjøpe en spesiell type alene er nok til å "streve for å gjøre det bra".

 

Ok, mulig jeg misforstod hva du mente mht lager. Jeg kan ikke så mye om de forskjellige øltypenes karakteristikk og har enda ikke smakt ølet selv enda til at jeg kan si noe særlig om dette selv.

 

Jeg klipper og sakser fra bryggeriet igjen-

 

"Grans har brygget Lade Gaard i litt over ett år. Det er et spesialøl med veldig høy kvalitet. Det inneholder gulvmaltet vårbygg fra Tsjekkia. Det er også benyttet tsjekkisk Saaz aromahumle for å få en ekstra markert bitterhet i ølet. Bryggingen av ølet gjøres på den «gammeldagse» måten. Det tar både lengre tid og koster mer. Det har også ført til at prislappen på Grans-ølet ligger noe høyere enn bryggeriets andre øltyper."-

 

Gran har iallefall brukt endel penger og innsats på å forsøke å lage godt øl, det kommer vel fram. Men som sagt dermed ikke sikkert at ølene er gode forde..

 

Vel vel, det er iallefall spennende å prøve noe nytt. I værste fall har jeg to nye fine flasker med skrukork. :)

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Mja, husk at det er reklamering, da. Det kan sies om hva som helst.

 

Lager er forøvrig en fellesbetegnelse på undergjærede øl.

 

Jo klart, firmaet ønsker å skape blest om det nye ølet. Men det er iallefall ikke billige ingredienser slik jeg forstår det. Det er heller ikke en billig produkjsonsmetode slik jeg forstår det.

 

Men er spennende hvordan det kommer til å smake..

Lenke til kommentar

Joda, jeg er helt enig. Poenget mitt var vel egentlig at all malting foregår på ett eller annet gulv og at det stort sett er bygg som blir maltet. Mao. da kan den samme teksten stå på alle ølflasker.

Nei, ved store produksjonslinjer så vil det jo ikke være effektivt å bruke store gulvarealer til malting. Jeg vil tro at ingen øl som man får kjøpt i butikken, med unntak av håndverkerøl og da Ladegaard bruker gulvmalting. Kanskje tom. anerkjente håndverkerøl produsenter tar snarveier og dropper "uhensiktsmessige håndverker aspekt" ved bryggingen. Hadde vært litt interessant å vite faktisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gulvbruk ved malting er det som sies nesten ingen som gjør.

 

Gulvmalting

 

Whiskyprodusenter fra Islay bruker feks gulv i produksjon og det koster nok penger å kose med kornet på denne måten.

 

Du kan jo tenke selv om Ringnes sin pilsner skulle bruke gulvet til å malte...

 

Det ville enten bli kaos ellers så ville det blitt veldig lite øl.

 

Det er faktisk så komplisert prosess å kjæle med korn på denne måten, så jeg tror ikke Gran har gjort dette selv, jeg tror de har kjøpt store kvantum fra Tsjekkia....

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Selv om bryggeriet selv sier dette, så er det jo allikevel interessant å se hva slags råvarer og metoder de benytter. Selvfølgelig er det mye skryt, men var mest prosessen og råvarene jeg så etter...

 

Poenget mitt er at de alle sier det samme og dermed sier de egentlig ingenting.

 

Nå forstår jeg ikke helt hva du sikter til. At alle skryter mener du?

 

Ellers føler jeg at jeg kan si veldig lite om Lade Gaard, siden jeg enda ikke har smakt det selv. Men virker som om pilsen deres har falt i god jord, mørk lager er jeg mer usikker på.

 

Blir uansett spennende med noe nytt, siden jeg nesten aldri finner nytt øl i butikken eller på polet.

 

Skal forbi polet imorgen er Kinns Vestkyst noe å prøve seg på?

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...