Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Ser en del nevner KilKenny her, og har også hørt flere nevne den blant sine favoritter, men jeg har aldri kommet så langt at jeg har smakt den. Er den virkelig så god? Og hva slags øl er det? Mørk, lys, grønn, lilla?

 

Kilkenny er en irsk Stout. Det vil si den er fyldig og mørk..men litt lysere en Guiness.

Ganske god men prøv mye annet også det er ikke bare irsk som er godt!

 

Kilkenny er absolutt ingen stout!

Kilkenny er en ale, og brygges nå av Guinness. Kilkenny er en eksportvare, og jeg har så langt ikke sett Kilkenny på en eneste av de irske pubene (i Irland) jeg har vært innom.

Kan sammenlignes med Smithwicks (som er lysår bedre) og til en viss grad Newcastle Brown Ale, selv om denne er en underlig bastard med bla mais som ingrediens. Støtter forresten ersa når det gjelder Murphy's Red.

 

Newcastle Brown Ale er en av mine desiderte yndlingsøl! Er det virkelig mais i den? :ohmy:

 

You better believe it.. mais, hvete og bygg. Pluss karamell og glykose. Noen kilometre fra renhetsloven, altså. Men for all del, det smaker konge med en iskald 0,55 flaske newkie brown.

 

Men som sagt, skulle du befinne deg i Irland bør du prøve Smithwicks ale (uttales Smittix) Har drukket det i England også, men ikke alle pubene har det.

 

Smittix har jeg hørt mange godord om, men har ikke smakt det selv. Min reise- og utforskertrang har ennå ikke ført meg til Irland, men en ølferie dit er definitivt på planleggingsstadiet! :!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan er Grans Premium. Har kjøpt inn en del av denne til helga. Den er jo billig, men er smaken billig?

 

Den er ikke noen spesiell øl. Den er litt merkelig i smaken, men ikke dårlig. Det er bare så utrolig mange øl som går foran den i rekken:P Bruk heller litt mer penger på bedre øl. Tuborg er ikke så kjempe dyrt og den er bedre. Selv om den finnes ENDA bedre enn den igjen da:P

Er en stund siden nå men. Den smakte ikke ille, den hadde fylde og god ettersmak. Det blir Grans i stedet for Tuborg fremover (når ikke pengene strekker til). Den er god i forhold til pris.

Endret av ultimatedeskjet
Lenke til kommentar
Noen som har tips til hvordan jeg kan lære å like øl? Frykter det kommer til å bli en dyr russetid om jeg ikke lærer meg å like det snart...

 

 

Ta deg 3-4 i uka gjerne og nyt dem. Ikke drikk for å bli full, men smak på ølen. Om du tar en øl innimellom så blir du fort vant med øl, men ikke drikk øl bare for å bli full, da er det vanskeligere å bli vandt med øl. Selv koser jeg meg med alt fra 1 øl og utover. Ta gjerne en øl til maten da det ofte fungerer bra.

Endret av Saltvann
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Er det bare meg som syns Grans Premium smaker svidd ris? :p

Kanskje?

Selv syns jeg den viker langt mer rund og fyldig i smaken enn f.eks. Tuborg på boks.

Lenke til kommentar

Jeg betalte runt 1600 for sprit som varte hele russetia. Men jeg hadde 8 liter svens guinnes som jeg drakk også, ca to bokser hver kveld jeg drakk. Enda så har jeg en liten skvett rom og en halvflaske kahlua.

 

 

Jeg liker glassflaske mye bedre enn bokser. Synes spesielt skummet smaker metall av øl på boks.

Lenke til kommentar

Kommer egentlig helt ann på øl`en. Vist du skal starte å prøve å like øl så ville jeg begynt med noe såpass lyst som Tuborg (Billig) eller Corona (Dyrt). Jeg ville holdt meg unna merker som Bud da dette er så lyst øl at det er sykt at dem kan selge det. Etter dette må du bare se hvilken øl du liker. Personelig synes jeg CB øl`en (Christiansands bryggeri) er ganske god, dog det er kanskje ett snev av mye kullsyre i den. Når det kommer til temperering så liker jeg best øl`en med kjøleskap temperatur. Lunket eller butikkvarm øl har en litt laber smak etter min mening.

 

Vist du f.eks går for Corona så legg en sitron bit i flaskehalsen på den, da blir den litt mer syrlig. Prøv å drikk ett merke som markedsføres hele året, da disse sommer/vinter typene kan være litt eksperimentelle.

Lenke til kommentar
Er det bare meg som syns Grans Premium smaker svidd ris? :p

Kanskje?

Selv syns jeg den viker langt mer rund og fyldig i smaken enn f.eks. Tuborg på boks.

 

Og jeg som trodde at Grans Premium var øl for fylliker pga. prisen. Jeg har riktignok ikke smakt, så skal ikke kommentere smaken. Tuborg har jeg riktignok smakt (ja, jeg har også vært 15-åring) og er ikke særlig begeistret for. Lysegul ufin farge og for lite/for dårlig smak. Tuborgen i sitt hjemland har jeg imidlertid hørt er bedre.

 

Budsjett-alternativet mitt er som regel Hansa Pils. Kvaliteten/smaken kan riktignok variere nokså mye mellom hvert parti, men den pleier å være god. Fint sødmepreg i ettersmaken.

 

Mack-øl har jeg også prøvd av og til, og det skiller seg positivt ut fra andre lyse pilsnertyper, f.eks. Tuborg og Ringnes. Men det er relativt få butikker som selger det som jeg vet om her i vest. Lengre nord, derimot :roll:

Lenke til kommentar

Kan nevne at det begynner å løse seg for min del. Etter en uke med en eller flere øl hver dag har jeg nå kommet på det stadiet at ølet glir ned uten større problem. Det er faktisk en ganske stor progresjon, da jeg for bare en uke siden fikk brekninger og rare grimaser av drikken.

 

Gi meg noen uker så skal dere nok se at jeg har blitt en aldri så liten ølkjenner :p

Lenke til kommentar
Kan nevne at det begynner å løse seg for min del. Etter en uke med en eller flere øl hver dag har jeg nå kommet på det stadiet at ølet glir ned uten større problem. Det er faktisk en ganske stor progresjon, da jeg for bare en uke siden fikk brekninger og rare grimaser av drikken.

 

Gi meg noen uker så skal dere nok se at jeg har blitt en aldri så liten ølkjenner :p

Fint å høre :) .

 

Selv synes jeg øl smaker helt greit og drikker det kun på fest, aldri hjemme for å nyte. Er bare 16 år så kommer seg sikkert ;) .

Lenke til kommentar

Tsjekkisk Budweiser (fra Budvar) er det beste lager-ølet som fins. Staropramen lager er også grunn nok til å ta en langhelg i Tsjekkia.

 

Som et svar til han som mente norsk øl er no dritt, litt tidligere i tråden:

Kjenner et par tsjekkere (og de _kan_ øl), og begge syns faktisk mye norsk lager-øl er meget bra. Da snakker vi bl.a. Frydenlund fatøl og Aas fatøl, som er mine favoritter her tillands. Til og med Ringnes sin vanlige pilsner faller i smak hos dem, da denne har noe av den samme bitre karismaen som Pilsner Urquell, nok et tradisjonsrikt og særdeles godt øl fra Tsjekkia.

 

Jeg forstår rett og slett ikke folk som drikker Tuborg. Hvorfor kaste bort pengene sine på sånt billig skvip? Kjøp da heller 5 bokser med bra øl istedet for 6 bokser med det pisset.

Eller foresten. Kjøp deg en six-pack med Hansa Pilsner. Like rimelig. Min favoritt når lommeboken er tynn. Og ikke forsvar deg med flaskeprisene. Samme gjelder der.

 

Norsk Tuborg er ekstremt lyst og laget for å være øl med så lite øl-smak som overhodet mulig, nettopp for folk som i utgangspunktet egentlig ikke syns øl er så veldig godt. Kjøp deg likeså godt 3 bokser-fatøl og en 1,5 liter-flaske med Farris og bland det sammen, så sparer du enda mer penger. (satt litt på spissen, selvfølgelig).

Jeg forstår at norsk Tuborg kan fungere som et "introduksjons-øl" for mange, pga. dets milde smak, men come on. Det er jo så mange andre, mye bedre øl-typer der ute som burde være lettdrikkelige for nye ganer, uten at de blir for bitre eller fyldige. Nevner f.eks Heineken og Hansa Premium. Vil faktisk gå så langt som å si at Seidel (Haakon-gruppen) smaker bedre (dog ikke mye) enn Tuborg, og den får du til 8 kr. flaska.

 

Tuborg på flaske tappet i Danmark (da som et tradisjonsrikt øl for kjennere) er derimot høyt oppe på min liste over godt øl. Jeg gleder meg allerede til en uke i Danmark i sommer.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
Norsk Tuborg er ekstremt lyst og laget for å være øl med så lite øl-smak som overhodet mulig, nettopp for folk som i utgangspunktet egentlig ikke syns øl er noe godt. Kjøp deg likeså godt 3 bokser-fatøl og en 1,5 liter-flaske med Farris og bland det sammen, så sparer du enda mer penger.

Tror de som drikke tuborg for å bli full betaler for alkoholen ikke smaken. Det vil derfor være dyrere å kjøpe dyrt øl å blande det ut enn å kjøpe billig øl likavell om man får mer drikke av førstenevnte.

Lenke til kommentar
Norsk Tuborg er ekstremt lyst og laget for å være øl med så lite øl-smak som overhodet mulig, nettopp for folk som i utgangspunktet egentlig ikke syns øl er noe godt. Kjøp deg likeså godt 3 bokser-fatøl og en 1,5 liter-flaske med Farris og bland det sammen, så sparer du enda mer penger.

Tror de som drikke tuborg for å bli full betaler for alkoholen ikke smaken. Det vil derfor være dyrere å kjøpe dyrt øl å blande det ut enn å kjøpe billig øl likavell om man får mer drikke av førstenevnte.

 

det stemmer ikke helt.

jeg drikker gjerne en tuborg i sola, selv om jeg har dyrere øl tilgjengelig.

er heller ikke pengene det det står på, jeg synes smaken av tuborg er god :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...