The Avatar Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 For min egen del så er erfaringen at det egentlig følger med svært lite sedimenter når jeg skjenker i flasken på vanlig måte. Om jeg skal få med sedimenter av nevneverdig mengde må jeg som regel virvle litt på flasken mens det ennå er en liten skvett igjen. Dette er riktignok noen jeg sjelden gjør. Det stemmer nok det, men eg har endå ikkje klart å transportere ølflasker utan at sedimentet blir vrimla opp. Typisk så er det skjeldan eg klarer å skjenke opp eit glas utan sediment dersom eg skjenker opp ei ølflaske som eg nettopp har tatt ut av handleposen. Det er også forskjell på kor lenge flaska har fått stå i ro, dersom den har stått i ro i fleire dagar så blir sedimentet meir fast og vanskeligare å vrimle opp. Dersom flaska har vært rista og sedimentet berre akkurat har lagt seg på botnen igjen så skal det veldig lite til for å vrimle sedimentet oppigjen. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 Det stemmer nok det, men eg har endå ikkje klart å transportere ølflasker utan at sedimentet blir vrimla opp. Typisk så er det skjeldan eg klarer å skjenke opp eit glas utan sediment dersom eg skjenker opp ei ølflaske som eg nettopp har tatt ut av handleposen. Det er også forskjell på kor lenge flaska har fått stå i ro, dersom den har stått i ro i fleire dagar så blir sedimentet meir fast og vanskeligare å vrimle opp. Dersom flaska har vært rista og sedimentet berre akkurat har lagt seg på botnen igjen så skal det veldig lite til for å vrimle sedimentet oppigjen. Ja, om man nettopp har fraktet flasken kan situasjonen være litt annerledes. Jeg så ikke at du skrev at de var fraktet til fest. Jeg tok utgangspunkt i mine egne flasker med øl som gjerne har stått ganske mange dager. Men selv om de fraktes så synes jeg det går greit for min egen del. Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 (endret) Med "feil" kork tenker jeg faktisk på at enkelte bruker feil type kork(type trekork). Har opplevd flere ganger at dersom flaskene blir stående tørker korken gjerne ut pga. korken rett og slett har vært feildimensjonert (f.eks. for tynn i halsen), og all karbonering forsvinner samtidig som luft slippes inn i flasken. Sier seg selv at det ikke passer seg til lagring. Dette gjelder i og for seg også surøl som blir kapslet med vanlig kronkork. Ser for meg at dersom den lagres liggende vil syren i ølet over tid reagere med metallet i korken slik at det skaper en uønsket smak på ølet. Lagrer derfor alltid stående når det gjelder surøl med kronkork. Når det gjelder Orvalglass - og glass generelt faktisk - er det viktigste for å holde på de små boblene, at de er vasket på en skikkelig måte. Ikke putt Orvalglasset ditt i oppvaskemaskinen sammen med alt annet fettete tull, men vask for hånd med varmt vann, dedikert oppvaskbørste og la det tørke seg selv over et håndkle så sliter du ikke med at Orvalen mister karboneringen så kjapt. Aha. Interessant det du skriver om korker. Jeg har ikke tenkt så mye på det egentlig. Det er noen øl man får med vanlig kork her i Belgia (St Feuillen Saison f.eks. samt andre øl i 75 cl variant) men de fleste har vanlig kork. Det er også noen som har det sammet patentet som Grolsch-flaskene. Det er nok sant det du sier, men jeg merker det at Orval-glassene slipper karboneringen mye fortere uavhengig av øl enn mange andre belgiske stettglass. Får jeg tak i disse her oppe i Nordland? Hvordan ligger de i pris i forhold til vanlig nordlandspils etc? Spørs på hvor du er i Nordland. Da jeg bodde i Rødøy kommune drog jeg tidvis opp til Bodø, og der hadde de et ganske ok utvalg øl enkelte steder. Urquell tror jeg lå rundt 30 kr. For 0.33l. Verdt det, spør du meg, men jeg kan forstå at om man er vant til "vanlig pils" med "vanlige priser" så steiler man litt der. Jeg har ikke sediment-skrekk og tømmer alltid hele flasken i glasset før jeg nyter :-) Det er ikke allverdens sedimenter i wit'en til Nøgne, men på IPA'en er det gjerne en god del både humle og gjærrester som samler seg i bunnen på glasset, men siden de ikke er farlige og ikke har noe usmak så er jeg ikke redd å drikke disse heller Skjønner dog at folk kan være litt skeptiske til å ha slikt i glasset siden det ikke ser direkte delikat ut. Muligens semi-interessant saksopplysning. Enkelte øl skal serveres med sediment og hele lurven. Om du går ut flere steder i Brussel og bestiller Hopus får du ølet serveret i et Hopus-glass (naturligvis) men du får også bunnsjasjket, sedimenter og alt slikt, servert i et shotteglass. Der skal tydeligvis alt ned. Edit: når/da feil. Endret 1. februar 2012 av Onkel Kompost Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 Polet på City-Nord i Bodø har bedre utvalg på øl enn det jeg hittil har sett på polene i Trondheim. Så hvis du bor i nærheten ville jeg ha sjekket ut det. Lenke til kommentar
Kaaz Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 Muligens semi-interessant saksopplysning. Enkelte øl skal serveres med sediment og hele lurven. Om du går ut flere steder i Brussel og bestiller Hopus får du ølet serveret i et Hopus-glass (naturligvis) men du får også bunnsjasjket, sedimenter og alt slikt, servert i et shotteglass. Der skal tydeligvis alt ned. Da jeg var i Brussel i romjulen så fikk jeg en Tongerlo Prior servert på denne måten. Ølen i ett glass og bunnfallet i et shotglass. Det morsomme var at bunnfallet smakte bedre enn resten av ølen... Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 Skal en tur til Danmark i helgen. Noen som har noen tips om godt øl fra Danmark? Tips mottas med takk. Lenke til kommentar
Palme Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 Hvor i Danmark skal du? Lenke til kommentar
paithlezz Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 Polet på City-Nord i Bodø har bedre utvalg på øl enn det jeg hittil har sett på polene i Trondheim. Så hvis du bor i nærheten ville jeg ha sjekket ut det. Ja bor rett ved:) Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 Hvor i Danmark skal du? Skal til København og Fredriksberg, har hørt mye bra om Juuls vinhandel, men lurer på om det er noen andre hete steder for ølkjøping. Lenke til kommentar
Palme Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 (endret) I København er Ølbutikken et must. Europas - om ikke verdens beste ølbutikk med kvalitet kvalitet kvalitet i hyllene. Ganske intim butikk, men du verden så mye godt øl de har der. Barleywine er en koselig liten butikk med meget hyggelige folk bak disken som hjelper deg med alt du lurer på. Ganske sentralt i forrhold til Strøget er det også. Sist, ta deg en øl på Mikkeller Bar når du likevel er på Ølbutikken (ca. 300 meter opp i gaten fra Ølbutikken) I Fredriksberg har jeg aldri vært, men du finner mer enn nok i Køben. Endret 2. februar 2012 av Palme 1 Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 Da jeg var i Brussel i romjulen så fikk jeg en Tongerlo Prior servert på denne måten. Ølen i ett glass og bunnfallet i et shotglass. Det morsomme var at bunnfallet smakte bedre enn resten av ølen... Interessant. Jeg vet som sagt det har blitt gjort med Hopus, men jeg visste ikke at Tongerlo også gjorde slikt. Vel vel, man lærer så lenge man lever. Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 Av det jeg fikk inn på Bergen Storsenter så var Gouden Carolus Hopsinjoor et ganske bra øl. Veldig typisk belgisk ale men da med noe mer bitterhet enn det som er vanlig i slike øl. Ellers så tok jeg med meg Jully Pumpkin Luciernaga og Port Brewing Maduro Brown Ale fra Valken nå nettopp. Og det er ikke komt inn noen nytt der enda men fortsatt noe fine øl i hyllen der. Lenke til kommentar
Palme Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 Av det jeg fikk inn på Bergen Storsenter så var Gouden Carolus Hopsinjoor et ganske bra øl. Veldig typisk belgisk ale men da med noe mer bitterhet enn det som er vanlig i slike øl. Ellers så tok jeg med meg Jully Pumpkin Luciernaga og Port Brewing Maduro Brown Ale fra Valken nå nettopp. Og det er ikke komt inn noen nytt der enda men fortsatt noe fine øl i hyllen der. Du mener sikkert Cigar City - Maduro Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 Av det jeg fikk inn på Bergen Storsenter så var Gouden Carolus Hopsinjoor et ganske bra øl. Veldig typisk belgisk ale men da med noe mer bitterhet enn det som er vanlig i slike øl. Ellers så tok jeg med meg Jully Pumpkin Luciernaga og Port Brewing Maduro Brown Ale fra Valken nå nettopp. Og det er ikke komt inn noen nytt der enda men fortsatt noe fine øl i hyllen der. Du mener sikkert Cigar City - Maduro Ja, roter litt der. Kjøpte og drakk Port Brewing La Cruda Porter for en stund siden så forvekslet litt der men mener selvsagt Cigar City Maduro. La Cruda var forøvrig en ganske god porter. Lenke til kommentar
master air Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 (endret) Hvordan blir det når man tar med seg øl med alkoholinnhold over 4.7% inn i landet? Regnes det som vin, eller regnes det som øl til en viss grense? Greit å vite når jeg skal til Køben i slutten av februar. Endret 2. februar 2012 av master air Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 Neida, det regnes fortsatt som øl, samme hvor høy alkoholprosent det har. Lenke til kommentar
Kaaz Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 Jeg er temmelig sikker på at det regnes som øl selv om det er over 4,7%. Mener noen har svart på dette tidligere i tråden. Man skal kunne ta med full kvote selv om det er 10%. Korriger meg hvis jeg tar feil. Lenke til kommentar
master air Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 Godt å høre. Men skulle gjerne sett hva tollagentene hadde sakt hvis jeg møtte opp med noen flasker Sink the Bismarck e.l. Tror nok ikke de hadde gått med på at det var øl Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 (endret) § 5-1-2. Vilkår for tollfritak – varetyper og mengder (1) Innenfor verdigrensene i § 5-1-1 er det for alkohol-, tobakk- og matvarer følgende begrensninger: (...) b) 2 liter øl med alkoholstyrke over 2,5 volumprosent eller annen drikk med alkoholstyrke over 2,5 til og med 4,7 volumprosent http://www.lovdata.no/for/sf/fd/xd-20081217-1502.html#5-1-1 Den øvre grensen på 4,7% gjelder altså kun for rusbrus, ikke øl. På toll.no skriver de også at den tollfrie kvoten er på 2 liter for "øl over 2,5% (også sterkøl)". Endret 2. februar 2012 av Hugo_Hardnuts Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 Da var for øvrig Brewdog Nanny State konsumert. Beste "alkoholfrie" (0,5%) jeg har prøvd, men det skal jo ikke så mye til Liker at den er så kraftig humlet, er det som redder smaken, men det klarer allikevel ikke dekke over mangelen på fylde. Synes også prisen var vel stiv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå