Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@Kaaz: Den går fra å være en frisk, litt syrlig ale med masse kullsyre, til å gli mer over i en miks av syrligheten fra flamsk rød, fylden fra en trippel og aroma uten sidestykke. Egentlig vanskelig å forklare :)

 

 

Jeg får vel prøve jeg også. Tenker jeg kjøper noen flasker fra Systembolaget og lagrer til ut på sensommeren. I Sverige koster den bare kr. 22,- :yes:

Lenke til kommentar

Orval er faktisk en av få øl jeg foretrekker å nyte avkjølt. Dvs. ikke kjøleskap-kaldt, men gjerne en plass mellom 10-12 grader.

 

Orval - som ca. alt annet jeg har - lagres stående. Noen mener at flasker med kork bør/kan lagres liggende, og jeg kan være enig i at enkelte produsenter bruker "feil" type kork i flaskene sine slik at de må lagres liggende, men hovedsaklig mener jeg at all øl bør lagres stående.

 

Prøver å få med meg når det kommer nye batcher på polet, kjøper så inn 3-4 stk. der 2-3 av de går til lagring og en går i magen. Har ikke mer enn en 4 batcher foreløpig, men om noen år skal jeg ha mulighet til å vertikalt smake meg gjennom batch for batch og sammenligne.

 

 

Jeg synes den får en viss pilsner-karakteristikk om den serveres direkte fra kjøleskapet. En meget god pilsner. Vanligvis nytes den på noe varmere sett ja, men jeg sliter med lyse øl på høye temperaturer. Mørke øl er ikke noe stress, men de lyse må være noe nedkjølt synes jeg. Om ikke helt kjøleskapskaldt.

 

Når du snakker om rett/feil type kork, snakker du da om metallkorker vs trekorker? Selv har jeg mye mer øl enn jeg har lagringsplass i stående tilstand. Så jeg lagrer noen liggende. Men så har jeg da heller ikke samme prosjekt som deg gående. Jeg lagrer kun av praktiske hensyn ettersom det er noe vanskelig å få glede av ølen om du tømmer alt du har i kjøleskapet liksom. Jeg har nettopp hjulpet en kamerat med innkjøp av øl til ølsmaketest. Jeg tok halvparten, og han den andre. Så nå har jeg 45 flasker med forskjellige former for øl lagret rundt i skap, samt 10-15 stk i kjøleskapet. Skal ta litt tid å drikke seg gjennom dette, tror jeg.

 

@Kaaz: Den går fra å være en frisk, litt syrlig ale med masse kullsyre, til å gli mer over i en miks av syrligheten fra flamsk rød, fylden fra en trippel og aroma uten sidestykke. Egentlig vanskelig å forklare :)

 

En interessant greie med Orval er at glassene fra Orval er av typen goblet, og da med stort overflatevolum i forhold til høyde. Dette betyr at storparten av kullsyren i en noe fersk røver går ganske kjapt ut av ølet, og man står igjen med en behagelig karbonert øl.

Lenke til kommentar

Ja, det er nok ikke en øl jeg drikker mange av i løpet av en kveld. Fikk en på nyttårsaften som jeg hygget meg med. Fikk litt sjokk etter den første slurken, hehe.

 

Kunne tenke meg å prøve Rum Cask, får man tak i den på vinmonopolet?

 

Forøvrig en fin øl-blogg :thumbup:

Endret av Hotel Papa Echo
Lenke til kommentar

 

Jeg synes den får en viss pilsner-karakteristikk om den serveres direkte fra kjøleskapet. En meget god pilsner. Vanligvis nytes den på noe varmere sett ja, men jeg sliter med lyse øl på høye temperaturer. Mørke øl er ikke noe stress, men de lyse må være noe nedkjølt synes jeg. Om ikke helt kjøleskapskaldt.

 

Når du snakker om rett/feil type kork, snakker du da om metallkorker vs trekorker? Selv har jeg mye mer øl enn jeg har lagringsplass i stående tilstand. Så jeg lagrer noen liggende. Men så har jeg da heller ikke samme prosjekt som deg gående. Jeg lagrer kun av praktiske hensyn ettersom det er noe vanskelig å få glede av ølen om du tømmer alt du har i kjøleskapet liksom. Jeg har nettopp hjulpet en kamerat med innkjøp av øl til ølsmaketest. Jeg tok halvparten, og han den andre. Så nå har jeg 45 flasker med forskjellige former for øl lagret rundt i skap, samt 10-15 stk i kjøleskapet. Skal ta litt tid å drikke seg gjennom dette, tror jeg.

 

En interessant greie med Orval er at glassene fra Orval er av typen goblet, og da med stort overflatevolum i forhold til høyde. Dette betyr at storparten av kullsyren i en noe fersk røver går ganske kjapt ut av ølet, og man står igjen med en behagelig karbonert øl.

 

Med "feil" kork tenker jeg faktisk på at enkelte bruker feil type kork(type trekork). Har opplevd flere ganger at dersom flaskene blir stående tørker korken gjerne ut pga. korken rett og slett har vært feildimensjonert (f.eks. for tynn i halsen), og all karbonering forsvinner samtidig som luft slippes inn i flasken. Sier seg selv at det ikke passer seg til lagring.

 

Dette gjelder i og for seg også surøl som blir kapslet med vanlig kronkork. Ser for meg at dersom den lagres liggende vil syren i ølet over tid reagere med metallet i korken slik at det skaper en uønsket smak på ølet. Lagrer derfor alltid stående når det gjelder surøl med kronkork.

 

Når det gjelder Orvalglass - og glass generelt faktisk - er det viktigste for å holde på de små boblene, at de er vasket på en skikkelig måte. Ikke putt Orvalglasset ditt i oppvaskemaskinen sammen med alt annet fettete tull, men vask for hånd med varmt vann, dedikert oppvaskbørste og la det tørke seg selv over et håndkle så sliter du ikke med at Orvalen mister karboneringen så kjapt.

Lenke til kommentar

Noen som kan anbefale godt øl fra butikkhyllene til fest? Er så sykt lei tuborg og nordlands. Bruker å kjøpe budweisser på boks, den amerikanske tror jeg. Med røde striper med plastholder iallefall. Også carlsberg på glass. Det jeg drikker mest for tiden. Arctic var ikke så værst heller.

 

Hvorfor ikke prøve noe med litt bitterhet og smak som f.eks. Pilsner Urquell? Den finner du nærmest garantert i samme hyllen :-)

 

Skal jeg på fest og har lyst å ha med meg noe enkelt og godt er Nøgne Ø sin Wit en øl jeg oftest tar med meg et par av. For meg har dette blitt den perfekte lettdrikkelige hveteøl til både hverdagsmat og fest.

Lenke til kommentar

Noen som kan anbefale godt øl fra butikkhyllene til fest? Er så sykt lei tuborg og nordlands. Bruker å kjøpe budweisser på boks, den amerikanske tror jeg. Med røde striper med plastholder iallefall. Også carlsberg på glass. Det jeg drikker mest for tiden. Arctic var ikke så værst heller.

 

Hvorfor ikke prøve noe med litt bitterhet og smak som f.eks. Pilsner Urquell? Den finner du nærmest garantert i samme hyllen :-)

 

Skal jeg på fest og har lyst å ha med meg noe enkelt og godt er Nøgne Ø sin Wit en øl jeg oftest tar med meg et par av. For meg har dette blitt den perfekte lettdrikkelige hveteøl til både hverdagsmat og fest.

 

Får jeg tak i disse her oppe i Nordland?:D Hvordan ligger de i pris i forhold til vanlig nordlandspils etc?

Lenke til kommentar

Noen som kan anbefale godt øl fra butikkhyllene til fest? Er så sykt lei tuborg og nordlands. Bruker å kjøpe budweisser på boks, den amerikanske tror jeg. Med røde striper med plastholder iallefall. Også carlsberg på glass. Det jeg drikker mest for tiden. Arctic var ikke så værst heller.

 

Hvorfor ikke prøve noe med litt bitterhet og smak som f.eks. Pilsner Urquell? Den finner du nærmest garantert i samme hyllen :-)

 

Skal jeg på fest og har lyst å ha med meg noe enkelt og godt er Nøgne Ø sin Wit en øl jeg oftest tar med meg et par av. For meg har dette blitt den perfekte lettdrikkelige hveteøl til både hverdagsmat og fest.

 

Bruker du sedimentet i Wit Palme? Dette er ei av øltypane der det er best å få med gjær sedimentet. Grunnen til at eg spør er at dei feleste andre typane av Nøgne Ø og andre liknande øltyper har eit sediment som det er best å styre unna (sjølv om enkelte liker også sedimentet i andre ølsortar). Det er derfor upraktisk å ta med slike ølflasker på fest då det er nærmast umogleg å transportere dei utan å vrimle opp sedimentet.

 

Det beste er å invetere folk heim til deg på fest for då slepp du dette problemet ;)

 

 

@paithlezz

Dersom du er ute etter eit godt øl som du får kjøpt i dei fleste vanlige butikker over heile landet så anbefaler eg Frydenlund Fatøl (blå bokser). Dette er eit øl med ein mykje meir tydelig hummle smak enn du finner på anna butikkøl. Dette gjer at ølet får ein sødme og syrligheit enn vanlig pilsner som ofte kan opplevast som noke skarpare på smak.

Fatølet er ein liten tanke mørkare enn vanlig pilsner men eg vil på ingen måte karakterisere det som eit mørkt øl. Frydenlund Fatøl er eit øl som det er lett å sette pris på også for folk som ikkje vanligvis drikk så mykje øl.

Lenke til kommentar

 

Bruker du sedimentet i Wit Palme? Dette er ei av øltypane der det er best å få med gjær sedimentet. Grunnen til at eg spør er at dei feleste andre typane av Nøgne Ø og andre liknande øltyper har eit sediment som det er best å styre unna (sjølv om enkelte liker også sedimentet i andre ølsortar). Det er derfor upraktisk å ta med slike ølflasker på fest då det er nærmast umogleg å transportere dei utan å vrimle opp sedimentet.

 

Det beste er å invetere folk heim til deg på fest for då slepp du dette problemet ;)

 

 

Jeg har ikke sediment-skrekk og tømmer alltid hele flasken i glasset før jeg nyter :-) Det er ikke allverdens sedimenter i wit'en til Nøgne, men på IPA'en er det gjerne en god del både humle og gjærrester som samler seg i bunnen på glasset, men siden de ikke er farlige og ikke har noe usmak så er jeg ikke redd å drikke disse heller :) Skjønner dog at folk kan være litt skeptiske til å ha slikt i glasset siden det ikke ser direkte delikat ut.

Lenke til kommentar

For min egen del så er erfaringen at det egentlig følger med svært lite sedimenter når jeg skjenker i flasken på vanlig måte. Om jeg skal få med sedimenter av nevneverdig mengde må jeg som regel virvle litt på flasken mens det ennå er en liten skvett igjen. Dette er riktignok noen jeg sjelden gjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...