Hugo_Hardnuts Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 (endret) Kjøpte meg litt øl til helgen. Ble to Seidel, en Tuborg og en Borg bukkøl... Kjøpte meg også en Imperial Stout NØ. Skulle holde dette. Seidel kjøpte jeg mest fordi jeg har glemt hvordan det smaker. Sikkert ikke helt værst iforhold til prisen. Seidel....grøss En konsekvens av steget inn i spesialølets verden har dessverre vært at jeg også er blitt mye mer kresen. Styrer nå unna den pilsen man finner på pall i dagligvarebutikkene, altså Tuborg, Ringnes, Grans, Carlsberg, osv. Men jeg synes pils kan være veldig godt når en skal noe mer enn bare hjemmekos. Kjøper da mest Ladegaards Pilsner og Gambrinus (og Corona på de varmeste dagene på sommeren). Har også kjøpt inn til å brygge en pilsner selv - må bare finne tiden til å gjøre det, samt et sted som er kaldt nok til gjæringen. BTW: Hva synes folk her om Brewdogs 77 Lager? Jeg smakte den nylig og må si jeg ble ganske skuffet. Den fikk meg ikke akkurat til å glemme alt jeg fra før visste om pils/lager, som Brewdog hevder. Av deres butikkøl er Trashy Blond et soleklart bedre valg. Endret 27. januar 2012 av Hugo_Hardnuts Lenke til kommentar
Igniztion Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 Lade Gaards Pilsner er noe av det verste jeg har smakt fra butikkhyllene i Norge. da tar jeg mye heller en Seidel. Grans har en alvorlig bismak i sine lagerøl jeg ikke kan fordra, og den er mye mer fremtredene i Lade Gaards pilsneren enn noe annet, utenom Mørk lager da, som rett og slett fikk meg til å måtte svelge brekningsfornemmelsen. Pilsner Urquell er godt, Gambrinus er også helt ok, men langt fra den beste Tsjekkiske. Brewdog sine butikkøl er ikke noe å skryte av synes jeg. Da er Lervigs mye bedre, eller Haandbryggeriet, eller Nøgne Ø. Flying Dog In-Heat Hefeweissen er også etter min mening et bedre valg enn noen av Brewdogs butikkøl. Samual Adams Boston Lager var overraskende nok også ganske så behagelig. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 Ladegaards er en av mine favoritter hva vanlig butikkpils gjelder. Men den har en litt syrlig smak som gjør at den skiller seg ut fra de fleste andre pils og jeg mistenker at det er denne smaken som enkelte reagerer på. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 (endret) Lade Gaards Pilsner er noe av det verste jeg har smakt fra butikkhyllene i Norge. da tar jeg mye heller en Seidel. Grans har en alvorlig bismak i sine lagerøl jeg ikke kan fordra, og den er mye mer fremtredene i Lade Gaards pilsneren enn noe annet, utenom Mørk lager da, som rett og slett fikk meg til å måtte svelge brekningsfornemmelsen. Pilsner Urquell er godt, Gambrinus er også helt ok, men langt fra den beste Tsjekkiske. Brewdog sine butikkøl er ikke noe å skryte av synes jeg. Da er Lervigs mye bedre, eller Haandbryggeriet, eller Nøgne Ø. Flying Dog In-Heat Hefeweissen er også etter min mening et bedre valg enn noen av Brewdogs butikkøl. Samual Adams Boston Lager var overraskende nok også ganske så behagelig. Jaja, i det minste morsomt å se hvordan smak kan arte seg så ulikt for to personer. Jeg klarer ikke å gjenkjenne noen smaker fra vanlig Grans til Ladegaards, og godt er tydeligvis det Men ja, Mørk lager skuffer enormt! Har prøvd den to ganger, og det blir ikke fler. Heller ikke særlig begeistret for juleølet deres (dog ikke prøvd polutgaven). Urquell er nok den av de tjekkiske butikkpilsnerne som havner nederst på listen for min del. Går da heller for Budvar, Bernard eller nevnte Gambrinus. Men det siste du skriver er jeg enig i. Jeg liker Trashy Blonde, men man finner helt klart bedre øl i butikkhyllene ja. Det beste butikkølet jeg har funnet er Haandbryggeriets Pale Ale som, utrolig nok, ikke er langt fra å måle seg med NØ India Pale Ale. Liker også NØ Wit, Bitter og Havrestout av de jeg kommer på i farten. Hmm, tror jammen jeg må ta en tur på ICA Endret 27. januar 2012 av Hugo_Hardnuts Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 Hverken Hopus eller noe som helst fra St Feuillien er å få tak i her i Norge dessverre. Til gjengjeld har vi meget bra distribusjon på kongen av Belgiske Ales: Orval. Sjeldent jeg klarer å gå mer enn to uker før jeg må ha i meg en Orval. Driver også et lite lagringsprosjekt med Orval. Hmm. Ja, det er vel begrenset hva importørene ønsker å ta inn. Hopus og St. Feuillien er dog øl som noen burde vurdert. En ting jeg synes er interessant med Orval er at den i motsetning til de fleste andre blondes jeg har sett, har anbefalt serveringstemperatur på 12-16 grader om jeg husker rett. Lagrinsprosjekt, sier du? Spennende. Hvor lenge har du lagret dem nå, og er det liggende eller stående lagring du driver med? Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 Kan si at Seidel faktisk smakte meget bra sammen med brød og gammelost såkalt Blå Selbu idag. Nydelig kombinasjon, selvfølgelig en billig øl, smakte NØ imperial stout etterpå med litt Laphroaig 10y, nydelig. En meget fin start på helgen for meg, foraldel Seildel er den billigste pilsen du finner, men synes den smakte over forventning. 'vet det er å banne i kirka, men gjør meg ingenting å ytre slik sålenge ølen falt ismak idag.. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 Har nå forsøkt NØ Tiger Tripel 3 ganger. Jeg har som prinsipp at jeg aldri gjør meg opp en 100% mening før jeg har smakt samme øl minst to ganger. Første gang jeg smakte TT syntes jeg det var en ganske grei, men endog ganske svak og anonym Belgier. Her mangler det definitivt noe. På 9% burde ikke det være problemet. Overdreven humle, som er et av NØs definitivt store satsningsområder, var selvsagt befriende fraværende, som seg hør og bør i en god Belgier. Men om man ikke kan pøse på med humle så krever det det langt mer av selve kroppen i ølet. Og kroppen var dessverre fullstendig fraværende. Dette er en tørstedrikk som man kan drikke på lyse sommerdager. Når sant skal sies så står det faktisk på etiketten at å brygge en skikkelig Tripel er vanskelig, men at det er et forsøk. Om du er ute etter en god Tripel så er TT definitivt noe du definitivt bør styre unna. På den annen side, dette er faktisk ett av to gode forsøk på Tripel her i Norge så langt jeg vet. Bøvelen er det andre forsøket. Andre gang jeg smakte TT: Repeat and rinse. Tredje gange jeg smakte TT: Repeat and rinse. Kanskje andre her i tråden har meninger om Bøvelen? Lenke til kommentar
Justitiarius Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 For min del er favoritten Staropramen. Fantastisk øl som er vanskelig, om ikke umulig å få tak i her i Norge. Har ikke sett det enda. Etter den kommer vel Pilsner Urquell, meeget oppegåande øl Lenke til kommentar
Vice Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 'vet det er å banne i kirka, men gjør meg ingenting å ytre slik sålenge ølen falt ismak idag.. Bann i Kirka alt du kan Du bestemmer over deg selv og din egen smak. Om jeg ikke husker helt feil så snakket du positivt om Norges Beste Øl for allerede ett år siden 1 Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 For min del er favoritten Staropramen. Fantastisk øl som er vanskelig, om ikke umulig å få tak i her i Norge. Har ikke sett det enda. Etter den kommer vel Pilsner Urquell, meeget oppegåande øl Har du testet noe annet enn lager? Lenke til kommentar
Vice Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Apropos Lager. Var en tur nede i Strømstad idag. Inntrykket mitt var at det rett og slett hadde blitt dårligere utvalg av spesialøl siden jeg var der i sommer. Det ene polet der nede (som er fullt av kun Nordmenn) er rimelig håpløst. Det er haugevis av "Ljus Lager" der mens de har kuttet ned på hylleplassen til alt annet. Det var feks. én eneste stout å oppdrive der. En flaske "Youngs Double Chocolate" sto igjen på den lille hylleplassen den var tildelt. (Var selvsagt haugevis med uinteressant Guinness skvip der riktignok) Sist gang jeg var der hadde de faktisk også noen rariteter som feks. NØ "Red Horizon", men det fantes ikke spor av noe lignende nå. For å illustrere hvor elendig utvalget var tilsammen på disse to polene nå så kan jeg jo nevne at det eneste jeg fant av Belgiske øl var "Maredsous 8" og "Leffe Blond". Men "Ljus Lager" er tydeligvis det som gjelder. Lenke til kommentar
fiskebollebiff Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Apropos Lager. Var en tur nede i Strømstad idag. Inntrykket mitt var at det rett og slett hadde blitt dårligere utvalg av spesialøl siden jeg var der i sommer. Det ene polet der nede (som er fullt av kun Nordmenn) er rimelig håpløst. Det er haugevis av "Ljus Lager" der mens de har kuttet ned på hylleplassen til alt annet. Det var feks. én eneste stout å oppdrive der. En flaske "Youngs Double Chocolate" sto igjen på den lille hylleplassen den var tildelt. (Var selvsagt haugevis med uinteressant Guinness skvip der riktignok) Sist gang jeg var der hadde de faktisk også noen rariteter som feks. NØ "Red Horizon", men det fantes ikke spor av noe lignende nå. For å illustrere hvor elendig utvalget var tilsammen på disse to polene nå så kan jeg jo nevne at det eneste jeg fant av Belgiske øl var "Maredsous 8" og "Leffe Blond". Men "Ljus Lager" er tydeligvis det som gjelder. Misstnker at systemet ved Konsum inne i byen har litt mer utvalg, rigtignok lege siden jeg var der sist... Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Misstnker at systemet ved Konsum inne i byen har litt mer utvalg, rigtignok lege siden jeg var der sist... Kan jo vøre at de kjører utvalg spesielt rettet mot den "feile sorten nordmenn" som bare er over grensa for å kjøpe billig kjøtt og øl... Lenke til kommentar
Vice Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Den nede i byen er en god del bedre ja, men syntes det hadde gått litt nedover der også. Kanskje det var feil tidspunkt å komme dit på? Lenke til kommentar
Palme Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Hverken Hopus eller noe som helst fra St Feuillien er å få tak i her i Norge dessverre. Til gjengjeld har vi meget bra distribusjon på kongen av Belgiske Ales: Orval. Sjeldent jeg klarer å gå mer enn to uker før jeg må ha i meg en Orval. Driver også et lite lagringsprosjekt med Orval. Hmm. Ja, det er vel begrenset hva importørene ønsker å ta inn. Hopus og St. Feuillien er dog øl som noen burde vurdert. En ting jeg synes er interessant med Orval er at den i motsetning til de fleste andre blondes jeg har sett, har anbefalt serveringstemperatur på 12-16 grader om jeg husker rett. Lagrinsprosjekt, sier du? Spennende. Hvor lenge har du lagret dem nå, og er det liggende eller stående lagring du driver med? Orval er faktisk en av få øl jeg foretrekker å nyte avkjølt. Dvs. ikke kjøleskap-kaldt, men gjerne en plass mellom 10-12 grader. Orval - som ca. alt annet jeg har - lagres stående. Noen mener at flasker med kork bør/kan lagres liggende, og jeg kan være enig i at enkelte produsenter bruker "feil" type kork i flaskene sine slik at de må lagres liggende, men hovedsaklig mener jeg at all øl bør lagres stående. Prøver å få med meg når det kommer nye batcher på polet, kjøper så inn 3-4 stk. der 2-3 av de går til lagring og en går i magen. Har ikke mer enn en 4 batcher foreløpig, men om noen år skal jeg ha mulighet til å vertikalt smake meg gjennom batch for batch og sammenligne. Lenke til kommentar
Igniztion Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Når det gjelder Orval synes jeg den forandrer karakter dramatisk etter rundt 6 måneder lagring. Mens det er en helt ok belgisk ale som fersk, blir den en helt annen ved lagring og klatrer adskillig høyere på den belgiske ølstigen når den bikker ca 6 måneder. Smakte forøvrig Nøgne Ø Imperial Stout Cognac Barrel ed. i helgen. Spenstige saker det. For de som liker Imp stouten fra før, er det bare å glede seg. Deilige, fyldige cognacaromaer og smaker i tillegg til alt man liker i øllet fra før. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Orval er faktisk en av få øl jeg foretrekker å nyte avkjølt. Dvs. ikke kjøleskap-kaldt, men gjerne en plass mellom 10-12 grader. Selv prøver jeg så godt som mulig å følge produsentens anbefaling. Dette har ført til at jeg sakte men sikkert har beveget meg fra kjøleskap temp. på alt øl, til en utgangstemperatur på ca. 11-12 grader.(De aller lyseste får riktignok fortsatt kjøleskapsbehandling) Orval - som ca. alt annet jeg har - lagres stående. Noen mener at flasker med kork bør/kan lagres liggende, og jeg kan være enig i at enkelte produsenter bruker "feil" type kork i flaskene sine slik at de må lagres liggende, men hovedsaklig mener jeg at all øl bør lagres stående. Om man foretrekker å få med seg mest mulig bunnfall er det vel ett fett hvordan man lagrer flasken? Om man foretrekker lite bunnfall er det vel mest fordelaktig å lagre den stående vil jeg tro. Mener at jeg har smakt Orval før, men kan ikke huske hva jeg syntes om den. Litt skuffende at den tilsynelatende kun finnes i bestillingsutvalget, men skal bestille et par flasker snarest for å teste igjen. Lenke til kommentar
Kaaz Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 (endret) @Igniztion Hvordan blir den annerledes etter 6 mnd, har du notert noe så du kan gi en beskrivelse av forandringene? Endret 30. januar 2012 av Kaaz Lenke til kommentar
Vice Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Smakte forøvrig Nøgne Ø Imperial Stout Cognac Barrel ed. i helgen. Spenstige saker det. For de som liker Imp stouten fra før, er det bare å glede seg. Deilige, fyldige cognacaromaer og smaker i tillegg til alt man liker i øllet fra før. Jeg smakte nylig Mikkeller sin Cognac Edition og mitt største ankepunkt var at jeg syntes den virket litt syrlig i smaken. Var det slik med NØ sin også? Ellers er kanskje NØ sin ganske vanskelig å få tak i vil jeg tro? Lenke til kommentar
Igniztion Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 @Kaaz: Den går fra å være en frisk, litt syrlig ale med masse kullsyre, til å gli mer over i en miks av syrligheten fra flamsk rød, fylden fra en trippel og aroma uten sidestykke. Egentlig vanskelig å forklare @Vice: Det er et lite hint av syrlighet fra cognacfatene ja, men det er knapt merkbart. Foreløpig har den vel ikke blitt distribuert noe nevneverdig, men den kommer nok ut til folket. Den er nylig tappet på flasker. Vi fikk mulighet til å smake den på hjemmebryggerdagene hos Nøgne Ø. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå