Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Takker for info Vice, men har ikke sett noen flasker av denne på Valken enda, er mulig det er såpass begrenset med flasker at den ikke kommer på Valken. (ren antagelse)

 

Ellers tok jeg med en Williams Brothers Alba Scots Pine Ale som er en øl med gran-essens (i følge Clue). Noe merkelig søtlig preg på denne ølen. Interessant men ikke noe spesielt minneverdig øl.

 

Drakk også De Molen Mooi & Meedogenloos nå i kveld. Dette er en belgisk "strong ale" og en forholdsvis mørk øl i denne kategorien.

 

Overkarbonert som vanlig fra denne fronten (noe de deler med HB) men uansett når man først kom i gang med å drikke ølen var dette ganske bra saker. Godt balansert maltsødme med en fin avrundet bitterhet i ettersmaken. Har dog et noe spesielt preg pga gjærsorten som er i mine øyne ganske "typisk belgisk".

 

Jeg synes den gjærsorten man vanligvis finner i belgisk ale passer bedre i lyse, sterke øl (f. eks en trippel) enn i mørkere øl men totalt sett er dette en øl jeg tror de fleste vil sette pris på.

 

Dept: På Vika det også? Har ikke sett den heller på Valken.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ellers tok jeg med en Williams Brothers Alba Scots Pine Ale som er en øl med gran-essens (i følge Clue). Noe merkelig søtlig preg på denne ølen. Interessant men ikke noe spesielt minneverdig øl

Jeg tenker mer på furu når jeg hører "pine", men uansett så må jeg innrømme at verken gran eller furu høres voldsomt fristende ut ;)
Lenke til kommentar

Sto en hel urørt kasse på valken. Sammen med et par i 800,- klassen også fra brewdog (hvorav det var 2-3 stk igjen)

800? Penguin & Bismarck?

 

Stemmer. Sykt priset. Gikk for 40£ og 35£ på brewdogs' sider.

 

Edit: Teste forøvrig Tokyo også for noen uker tilbake. I søteste laget for meg, men absolutt ikke ille

Endret av dePt
Lenke til kommentar

Har ikke så stort utvalg her jeg bor at jeg kan meske meg med så mye rart. Men kjøpte meg en Nøgne Ø Imperial Stout og en Brew dog red ale.

 

Må si at jeg foretrekker Haandbryggeriets Dark Force føre NØ, men den selger de i nabobyen og dit gadd jeg ikke dra for øl. Kanskje neste gang.

 

Sammen med dette ble det et par halve Tuborg og to Hansa, og litt Caol Ila whisky og Glenfiddich.

 

Foretrekker Caol Ila foran Glenfiddich. Synes Whisky kompagnerer øl ganske bra....

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Jeg kommer sikkert til å prøve, men jeg gleder meg ikke lenger.

 

Om du liker Imp. Stout trenger du ikke slutte å glede deg.

 

Jeg drar innom Vika etter jobb i dag og kjøper en. Så får vi se. Jeg elsker imperial stout, men jeg er svært ofte enig i Vice sine vurderinger. Hadde han elsket den så hadde jeg vært mer spent. Men vi har jo ikke HELT lik smak. Jeg har drukket fem-seks øl fra Kinn før og ikke vært helt fornøyd med noen av dem. Synes Bøvelen, Vestkyst og en annen jeg ikke husker i farten var OK (Sjelefred?), men de andre var ikke noe særlig. Etter min smak ligger Kinn litt etter de andre norske bryggeriene, det smaker ofte litt hjemmebrygg. Men de er godt på vei, og de er milevis foran vanlig norsk pils. Jeg vil støtte dem fordi det nok ikke er lenge før de er i høyere divisjoner.

 

Drakk forøvrig en del øl i helgen, og avsluttet lørdagen med en 75cl Bocq Christmas. Den falt under NikkaYoichi's kategori Dritt. Jeg drakk ikke en gang opp hele 25cl glasset, men helte alt ut. Det var som en blanding av 50% Westvleteren 12 og 50% Frydenlund Vørterøl. Det interessante er at jeg drakk en hel 75cl av denne på Lorry høsten 2010 og da likte jeg den og drakk opp hele alene.

 

Preferansene forandrer seg når man hele tiden venner seg til nye smaker. Tid og sted har også enormt å si. Jeg satser på at Vice hadde en helt eleeendig dagsform da han drakk Svartekunst... ;)

 

 

Edit: Kan jo nevne noen gode øl jeg drakk også:

 

Cigar City Guava Grove er en veldig god Saison. Du må være litt inne i Saison-kjøret for å sette ordentlig pris på denne, og andre som f.eks. Stillwater Cellar Door (som er tilsvarende god). De har subtile smaker, og du kan ikke klemme inn en 10cl inn mellom en dobbel IPA og en Imperial Stout.

 

Videre synes jeg Ægirs Ratatosk IPA var veldig god og fyldig i smak. Første gang jeg drakk denne så syntes jeg den manglet bitterhet, men denne gangen var den bare nydelig. Masse deilige IPA-smaker, fyldig, sterk, men ikke mye humlebitterhet. Kanskje den kan kalles en dessert-IPA?

 

Struise Cuvée Delphine er en fatlagret versjon av Black Albert på 13%. Begge spesialpolene har vel denne inne ennå. Det er en sterk imperial stout på 13% med bra med kullsyre. Personelig synes jeg ikke denne versjonen er noe bedre enn vanlig Black Albert. En av tingene den skiller seg litt ut med er at den ikke er klissete søt, og at den har godt med kullsyre til å være en imperial. Kan absolutt anbefales.

Endret av Kaaz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøvde meg på Mikkeller Naturalale Spontanale i kveld. Morsom øl, men foretrekker nok Rodenbach Grand Cru. Spontanale ble litt bitter. Må mer sødme til for å kompensere for det syrlige imo.

 

Nå er vel Spontanale en øl som skal ligne mer på en lambic, mens Grand Cru er en flamsk rød så direkte sammenlignbare blir de ikke. Jeg foretrekker også flamsk rød over de fleste lambics, men alt til sin tid :)

Lenke til kommentar

Må bare rette en takk til Onkel Kompost for hjelp med bra steder å besøke i Brussel. Jeg hadde en strålende tur i romjulen, fikk smakt mye god øl og besøkt mange koselige steder. Likte kanskje best La Fleur en Papier Doré like i nærheten av Manneken Pis. Kjempekoselig 700 år gammel pub. Ikke kjempemye utvalg av øl, men veldig bra sted. Drakk en Oude Beersel Kriek og spiste litt ost og snacks der. Min datter var også strålende fornøyd ettersom de hadde trådløst internett og hun kunne blogge. Delirium Cafe (loftet) var også veldig bra. Der hadde de også trådløst internett, og min datter debuterte som ølblogger (før meg) med å filme og skrive om hvor forferdelig bråkete det var på ølpub-er. Mens jeg koste meg med en drit god Beer Here Malus Pater, som er den beste av sikkert 8-9 quadrupler jeg har smakt. Bartenderen lo godt da jeg med følge av en 8 år gammel jente bestilte den rundt midnattstider, he he.

 

post-176079-0-95947500-1326796654_thumb.jpg

Endret av Kaaz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kaaz: Jeg har Cuveé Delphine i skapet, mens Ægir Ratatosk IPA har blitt konsumert en annen gang og den falt virkelig i smak.

 

Forøvrig enig når det gjelder dine vurderinger angående Kinn, har ikke vært voldsomt imponert av de jeg heller.

 

Ellers så ble det en tur ut på lørdag kveld. Drakk Mikkeller Jackie Brown (fat) og North Coast Rasputin imp. stout (fat) på Henriks.

 

Gikk videre til Baran hvor jeg rev i en Southern Tier Creme Brulee Stout (til 249/flasken!) på en kamerat og en Maredsous Blonde.

 

Synes Jackie Brown var litt kjedelig men en ganske grei brown ale. NC Rasputin var solid på flaske og enda et hakk bedre på fat. Anbefales! (Henriks) Maredsous Blonde var absolutt helt kurant også men kveldens raritet var ST Creme Brulee-ølen.

 

Jeg har hørt mye forskjellig om denne ølen men jeg liker crème brûlée som dessert og syntes ølen var interessant og helt grei på deling med en annen. Ikke noe høydare men morsomt å ha prøvd.

 

Og takk for input angående Brewdogs Hops Kills ?. Tror jeg plukker med meg den, HB Farewell Ale (visstnok observert på Vika, mulig Valken) og evt noe fra Jolly Pumpkin eller Port Brewing.

 

Ellers så har bestilt inn diverse småtterier fra polets bestillingsutvalg. Var litt diverse øl jeg var nysgjerrig på. Da ble det, og alt dette har de nå inne på polet på Bergen Storsenter, følgende øl. Løp og kjøp slik at ikke polet brenner inne med dette. :p

 

  1. Mönchshof Bockbier
  2. Köstritzer Schwarzbier
  3. Gouden Carolus Ambrio/Hopsinjoor/Classis
  4. Weihenstephaner Vitus Weizenbock
  5. Harviestoun Schiehallion
  6. Indslev Hvede Bock
  7. Brooklyn Black Chocolate
  8. Primator Lager

 

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Nå er vel Spontanale en øl som skal ligne mer på en lambic, mens Grand Cru er en flamsk rød så direkte sammenlignbare blir de ikke. Jeg foretrekker også flamsk rød over de fleste lambics, men alt til sin tid :)

Ok, da lærte jeg noe i dag også ;) Får unnskylde meg med at jeg er ganske grønn på de sure og måtte sammenlikne med det eneste jeg hadde forholdvist friskt i minnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...