Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Yes, god julehelg alle sammen.

 

Rødvin går vel for det samme, altså at de skal ha varmere temperatur.

 

Uansett så er jo romtemperatur varmere enn det ølet skal være. Beste måten er vel å kjøle den først for så å la den hvile en stund.

 

Rødvin pleier jeg å la hvile ca halv til en time.

 

For min egen del synes jeg det er mer krise om ølen er for varm, enn om den er for kald.

 

Men, det er vel smak og behag, av og til kan det være greit med en lunka pils... Men da bør den heller være lys enn mørk synes jeg.

Lenke til kommentar

For min del er det å drikke "varm" øl noe jeg har "oppdaget" i det siste året. Jeg pleide også alltid å drikke den når den var iskald, rett fra kjøleskapet, men har egentlig gått sakte oppover i temperatur når jeg tenker meg om. Dette er mest pga. anbefalingene som står på flaskene og fordi jeg har forflyttet meg fra hovedsaklig lyst til hovedsaklig mørkt øl det siste året. Det skal også sies at feks. en øl som holder 15 grader også oppleves som kald, og det er slett ikke slik at man føler at man heller varm væske inn i munnen. Eneste gang jeg har drukket varm øl er når man tar en frokostøl på festival fra en kasse som har stått inne i et telt som har stått i solsteiken i morgentimene. Da kjenner man virkelig at ølet er varmt! (Og i tillegg sier det seg selv at dette var absolutt ikke spesielt godt øl, selv i iskald form)

Lenke til kommentar

Kjøpte innkjøp av juleøl og diverse godsaker.

 

Erdinger Dunkel

Julebokk Ringnes

Borg juleøl x 2

NØ Imperial Stout

Haandbryggeriet Dark Force

Borg Bukkøl

 

Aas Gourmet Stout

 

Kameraten min elsket Erdinger også, men Gourmet Stout likte han ikke.

 

Jeg synes Dark Force var fortreffelig. Smakte den etter å ha latt den hvile litt etter kjølen.

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Har smakt mange forskjellige eksportsbrett pilsner nå, Heineken, Harboe Danish export gold, Harboe, Hansa Export og Slots og Carlsberg.

 

Sammenlignet med de øvrige så er jo Grøn Tuborg og Carlsberg gullpils! Er det noe galt med mine brettøl refereanser maybe hehehe....

 

Er det noen av de billigere pilsnerene som er gode?

 

Synes Hansa Export ikke var så aller værst. Tenkte å bestille bittelittegranne.

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

@Storemyen:

 

Har Port Brewings Santas little helper noe til felles med Mikkellers Santas little helper å gjøre?

 

Aner ikke.

Den første har jeg smakt og gitt den en toppkarakter.

Den andre har jeg ikke kommet over ennå.

 

Ser på ratebeer at det også finnes andre bryggerier som lager øl med denne tittelen.

 

Jeg drakk Mikkelers versjon i helgen, og etter det jeg husker smakte den ikke så veldig ulikt det du beskriver for Port Brewings. Derfor lurte jeg på om Mikkeller kunne ha brygget den hos dem. Men det kan godt hende at de er ganske så ulike likevel. Uansett kan Mikkelers Santas Little Helper anbefales. Jeg kjøpte den på Systembolaget.

 

Jeg dro også med meg (blant annet) 6 Schlenkerla Märzen røkøl til bare 25 SKR pr stk. Den er meget smaksfyldig til å bare være 5,1%, og da tenker jeg ikke på røksmaken. Weizen-versjonen har litt mildere røksmak, er fyldigere og bittelitt søtlig (sødme som i hveteøl), veldig god. Amundsen pub i Oslo har begge to for de som ønsker å prøve. De har også Schlenkerla Urbock og Eiche som er henholdsvis en røkt urbock på 6,5% og en røkt dobbelbock på 8,5%. Polet på Storo har hatt Märzen-versjonen tidligere i høst. Systembolaget har bare Märzen, de andre har jeg drukket i Tyskland.

 

Edit: For ordens skyld: Jeg anbefaler de to alkoholsvake røkølene ( Màrzen og Weizen),. Nàr det gjelder de kraftigere Urbock og Eiche synes jeg Haandbryggeriets røkøl er mye bedre.

Endret av Kaaz
Lenke til kommentar

86 forskjellige norske øl fra 22 bryggerier ble testet av en storjury på hele 26 personer.

 

Vinneren av Årets Beste Norske Øl ble Borg Bokkøl.

 

http://www.dagbladet.no/2011/12/10/tema/nyhet/olakademiet/ol/19365753/

Kanskje overraskende for noen, men når jeg tenker meg om så er jeg faktisk svært langt på vei enig med juryen. Ølet er et veldig godt balansert øl, ikke for mye av det ene eller det andre, og har i tillegg en ganske fyldig smak til tross for at det bare er 6,6%. Jeg har tidligere uttalt meg positivt om dette ølet i tråden, men har ikke drukket det selv på en stund, hvor eneste årsak er at det fortsatt er svært mye annet øl i hyllene som jeg ennå ikke har smakt. Men skal nok ta meg noen flasker med dette ut på nyåret.

 

Ellers unnlot jeg selv å gi en publikumsstemme i denne testen, rett og slett fordi jeg ikke hadde smakt alle av de 86 flaskene man kunne stemme på, og dermed ville det blitt en useriøs stemme.

I tillegg er jeg også kritisk til å velge én vinner blant såpass mange forskjellige typer øl. Jeg vil heller ha én vinner innenfor hver klasse, og jeg vil også ha en større klasseoppdeling enn det som ble gjort her i testen.

Men om jeg skulle velge en alternativ vinner blant finalistene måtte de bli Ægirs "Natt Imperial Porter", selv om det er et par øl der som jeg ikke har smakt.

Lenke til kommentar

86 forskjellige norske øl fra 22 bryggerier ble testet av en storjury på hele 26 personer.

 

Vinneren av Årets Beste Norske Øl ble Borg Bokkøl.

 

http://www.dagbladet.no/2011/12/10/tema/nyhet/olakademiet/ol/19365753/

Kanskje overraskende for noen, men når jeg tenker meg om så er jeg faktisk svært langt på vei enig med juryen. Ølet er et veldig godt balansert øl, ikke for mye av det ene eller det andre, og har i tillegg en ganske fyldig smak til tross for at det bare er 6,6%. Jeg har tidligere uttalt meg positivt om dette ølet i tråden, men har ikke drukket det selv på en stund, hvor eneste årsak er at det fortsatt er svært mye annet øl i hyllene som jeg ennå ikke har smakt. Men skal nok ta meg noen flasker med dette ut på nyåret.

 

Ellers unnlot jeg selv å gi en publikumsstemme i denne testen, rett og slett fordi jeg ikke hadde smakt alle av de 86 flaskene man kunne stemme på, og dermed ville det blitt en useriøs stemme.

I tillegg er jeg også kritisk til å velge én vinner blant såpass mange forskjellige typer øl. Jeg vil heller ha én vinner innenfor hver klasse, og jeg vil også ha en større klasseoppdeling enn det som ble gjort her i testen.

Men om jeg skulle velge en alternativ vinner blant finalistene måtte de bli Ægirs "Natt Imperial Porter", selv om det er et par øl der som jeg ikke har smakt.

 

 

Synes Borg Bokkøl er nydelig selv, jeg nevnte jo også at ølet ble rost i skyene av Cognachuset Frapin som var i Sarpsborg for å skape blest om Sarpsborgcognacen Olav XO som Frapin lager.

 

Ellers må jeg si at brettølet jeg kjøpte kalt Danish Gold som jeg prøvde var helt forferdelig dårlig, når jeg holdt pilsen opp mot lyset så så jeg grums, ikke akkurat sånn en pilsner skal være.

 

Jeg får nok sjekke nettet neste gang jeg skal kjøpe brettøl.

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Har smakt mange forskjellige eksportsbrett pilsner nå, Heineken, Harboe Danish export gold, Harboe, Hansa Export og Slots og Carlsberg.

 

Sammenlignet med de øvrige så er jo Grøn Tuborg og Carlsberg gullpils! Er det noe galt med mine brettøl refereanser maybe hehehe....

 

Er det noen av de billigere pilsnerene som er gode?

 

Synes Hansa Export ikke var så aller værst. Tenkte å bestille bittelittegranne.

Vel, om jeg ikke husker helt feil så var er vel feks. Harboe noe av det billigste danske ølet du finner i butikkene der nede? Kan nok ikke forvente allverdens da. :)

Lenke til kommentar

Har smakt mange forskjellige eksportsbrett pilsner nå, Heineken, Harboe Danish export gold, Harboe, Hansa Export og Slots og Carlsberg.

 

Sammenlignet med de øvrige så er jo Grøn Tuborg og Carlsberg gullpils! Er det noe galt med mine brettøl refereanser maybe hehehe....

 

Er det noen av de billigere pilsnerene som er gode?

 

Synes Hansa Export ikke var så aller værst. Tenkte å bestille bittelittegranne.

Vel, om jeg ikke husker helt feil så var er vel feks. Harboe noe av det billigste danske ølet du finner i butikkene der nede? Kan nok ikke forvente allverdens da. :)

 

Det har du vel rett i. Jeg handler bare brettøl i Norge som regel av andre som har handlet i Tyskland.

 

Harboe og Hansa Export var ikke så værst egentlig, men Slot og Danish gold fra Malibu er helt elendig.

 

Men nå vet jeg det iallefall, skulle allikevel tittet på nett først, der stod det mye av det samme om Danish Gold.

 

Brettene i Norge koster mellom 150 til 200 uansett så vanskelig for meg å gjette hvor billig de er i Tyskland.

Lenke til kommentar

Borg - Bokk er langt fra en dårlig bokk ( noe jeg må inrømme at jeg trodde før jeg smakte den ), men ikke pokker om det er Norges beste øl. Jeg synes ikke det er Norges beste bokk en gang! Det at en jury på 6 mann sitter seg ned og bestemmer seg for at de liker en øl bedre en en annen gjør det ikke til Norges beste øl.

 

"Øl smakt i blindtest og kåret av en fagjury til vinner i en test" er det dette er. Joda, det var noe "vanlige mennesker som kan stemme" som telte 10 eller 20% i innledende runde, men synes likevel dette blir feil å kalle Norges beste øl.

 

Øvrige klassevinnere var forresten:

 

Lys lager/pils: Birkebeinerpils, Det Lille Bryggeriet

Blonde/hveteøl: Wit, Nøgne

Porter/Stout: Dark Force, Haandbryggeriet

Ale: Ægir IPA, Ægir

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg sitter nå med en 0,5l ølboks (FAXE) som gikk ut på dato 20. Mai 1987. Til helgen har jeg planer om å servere en heldig person dette ølet.

Jeg forstår at smaken vil være helt forferdelig, men hvor farlig vil det være?

 

Kan for øvrig informere om at ølet er lagret i en mørk kjeller som holder mellom 0 og 10 grader.

Lenke til kommentar

Borg - Bokk er langt fra en dårlig bokk ( noe jeg må inrømme at jeg trodde før jeg smakte den ), men ikke pokker om det er Norges beste øl. Jeg synes ikke det er Norges beste bokk en gang! Det at en jury på 6 mann sitter seg ned og bestemmer seg for at de liker en øl bedre en en annen gjør det ikke til Norges beste øl.

Ikke en jury på 6 men 26. Hadde det bare vært 6 hadde avgjørelsen vært mye mindre verdt. Synes egentlig det er en veldig grei test. Med en såpass stor jury av ølkjennere/ølinteresserte som gjør en blindtest og i tillegg innslag av helt åpen stemming så må vel dette være det nærmeste man kommer en grundig avgjørelse. Om man bare skulle latt publikum stemme helt fritt hadde det vel blitt "beste øl=det som selger best". Tipper de fleste her i tråden ikke er enige i at Ringnes Pilsner er norges beste øl. Alle har heller ikke samme smak så det er helt naturlig at mange ikke liker "Norges beste øl 2011", eller er enige i resultatet. Etter å ha tenkt meg litt om synes jeg personlig synes det er en svært god avgjørelse og kanskje spesielt morsomt er at det også fungerer som et lite spark til mye av øl-snobberiet man finner i enkelte kretser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...