Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk til Kaaz som anbefalte Aass gourmet stout...

 

Helt enig, mye bedre enn Guiness. Takker. :new_woot:

 

Kult at du er enig. Ikke så mange øl-entusiaster som har oppdaget den.

 

Guinness har alt for godt rykte. Selv om jeg i mitt lange liv sannsynligvis har drukket et sted mellom 250 og 500 halvlitere Guinness har jeg absolutt ikke noe sentimentalitet for den. De fleste kvalitetsbryggerier i dag brygger lett mye bedre stout enn dem. Den eneste Guinness-versjonen jeg synes det er verd å drikke er Guinness Special Export med 8% alkohol. Men den finner vi ikke i Norge. I andre land, som Tyskland, koster den bare 8-10 kroner for en flaske.

 

Smakte forresten Beretsens Svarte får som Storemy anbefalte, den var ikke så verst heller. Kanskje bedre. Men den er 0,33 og Aass Gourmet stout er 0,5 for samme prisen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har funnet ut at jeg liker det meste øl kjølt før jeg drikker det. Vin liker jeg å drikke litt varmere, men ikke øl vist.

 

Har prøvd nøgne ø litt varmere, men jeg elsket de best kjølt. Særlig gjaldt det Brown ale og Imperial Brown Ale.

 

Mulig jeg mister endel av smaken, men synes det var meget godt kjølt.

 

Hvordan gjør dere for å få riktig temperatur? Er ikke så flink til å finne riktig temperatur tror jeg. Blir det for varmt blir det helt feil, blir det for kalt synes jeg det går greit med ølsmaking.

 

Men altså hvor lang tid bruker dere på å ta ut ølen fra kjølen før den drikkes? Altså øl som skal ha litt høyere temperatur før den drikkes.

Lenke til kommentar

Jeg gjør det som oftest motsatt - altså jeg setter ølen inn i kjøleskapet en stund før jeg vil drikke det. Unntaket er hveteøl og de helt lysteste blondene. De har gjerne godt av litt tid på kjølen, men de må ut min en halvtime før de skal drikkes.

 

Oppvarming i hendene er også et bra triks dersom du har dårlig tid til å temperere, og i ekstreme tilfeller går det også med varmt vann fra springen.

 

De mørkeste og sterkeste imp. stoutene tar jeg gjerne romtemperert.

Lenke til kommentar

Det er svært sjelden jeg i det hele tatt kjøler ned ølet i kjøleskapet. Vanligvis har jeg det stående på soverommet, hvor det vanligvis er 15 grader eller mindre hele året. Jeg varmer ikke opp ølet før servering, men heller det i glasset og drikker rolig. Det vil da være litt for kaldt når jeg heller det opp, men vil fort nå riktig temperatur, både fordi glasset har romtemperatur og at det også er varmt i rommet. Store og vide glass gjør at temperaturen fort blir riktig.

Lenke til kommentar

Godt spørsmål Dropkmurphy. Jeg strever med dette selv, mye takket være at jeg er litt distré, noe som gjør at jeg 99% av tiden enten glemmer å sette ølet inn eller ta det ut av kjøleskapet i god nok tid før det skal drikkes :whistle: Vurderer faktisk å anskaffe et vinskap ala dette: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=477707

 

Så en møbelbutikk som hadde vinskap til 1000kr tror det var møbelringen eller Skeidar. Hypp på et sånt selv...

Lenke til kommentar

Jeg drikker all øl kald. Noen ganger lar jeg den varme seg litt mens jeg drikker, men ofte setter jeg flasken inn i kjøleskapet igjen. Humletunge øl som imperial/dobbel IPA (f.eks Nøgne Two captains) må være ordentlig kalde ellers synes jeg de smaker direkte vondt. Imperial stouter er vel de eneste jeg liker bittelitt varmere. Hvis de da ikke er veldig søte. Jeg synes mange er gode, men for søte, og da er det bare å kjøle dem ned.

Lenke til kommentar

Hvor er du? Land? By?

Dette er i en liten forstad utenfor Chicago. Må innrømme at jeg fikk ørlite grann bakoversveis da jeg så ølutvalget deres(Og ja, alt du kan se bakover er øl). Dette bildet viser litt over halvparten av de craft-beers de hadde. Helt i bakgrunnen kan du skimte en liten del av kjøleområdet deres hvor mesteparten av alt skrot-ølet var plassert. Dessverre for meg selv så hadde jeg bare noen få dager her og kunne i utgangspunktet absolutt ikke konsumere og smake så mye som jeg selv ønsket. Hadde jeg visst at utvalget var så bra før jeg kom hit hadde jeg planlagt bedre på forhånd. Jeg trodde også at jeg ville få muligheten på neste holdeplass, som var en liten forstad utenfor Austin, Texas.

Men akk, der var det mye mer sørgelige forhold. Det beste utvalget jeg har funnet sålangt tilsvarer vel kanskje 1/5 av første hyllereol på bildet :( Jeg gjør et poeng av å smake mest lokalt øl på de stedene jeg befinner meg, og det jeg kan si sålangt er at Texas er et trist øl-sted. "Shiner" er visstnok et av de store craft-beers her i området, og jeg har vært gjennom ca. 6-7 varianter fra samme bryggeri. Av disse ble restene av 2 øl hellet ut, 1 øl virket litt interessant "Shiner Black Lager", resten havner i klassen over øl man gjerne vil glemme fortest mulig. Nesten alle ølene deres hadde en utrolig kjip aroma og lukt som minnet om råtnende halm. Fysj.

 

Det var helt utrolig hvor stor forskjellen i øl var mellom Illinois og Texas.I Illinois hadde de et ganske bra utvalgt med solide håndverks-øl på supermarkedet. Anslagsvis 20-30stk, mens her i Texas har et vanlig Supermarked toppen 10, hvorav 90% av det er skvip type "Shiner". Men det kanskje mest morsomme er at alt øl behandles likt her: Uansett om det er en vassen "Bud Light" eller en kraftig Trippel på 11% så befinner alt sammen seg i kjøleseksjonen. I Illinois befant kun skrot-ølet seg i kjøleskapet mens alt annet ble lagret i hyllene som seg hør og bør.

Videre går turen for meg til California og jeg regner med å se en oppgang i øl-kultur der. Om ikke annet så håper jeg å få meg en tur innom "The Lost Abbey" bryggeriet og smake meg gjennom mest mulig derfra. Fikk utrolig sansen for "Angels Share" som de hadde på Vika i sommer, så jeg ble veldig nysgjerrig på resten av utvalget deres. Dette er på ingen måte noen "øl-reise" for meg, men jeg prøver definitivt å dra mest mulig nytte av min geografiske forflytning. :)

 

Når det gjelder øltemperatur så la jeg alltid øl jeg skulle drikke i kjøleskapet først, for så å varme det opp enten via romtemperaturen eller ved å holde den under varmt vann en liten stund dersom jeg ikke orket å vente i 30-40 minutter. I bunn og grunn ble jeg veldig lei av å måtte "forberede" all øl på denne måten, så jeg kjøpte meg en liten førjulsgave i november: Et vinkjøleskap. Og dette var definitivt et kjøp jeg ikke angret på. Nå får jeg alltid ølen ut fra skapet i perfekt temperatur til enhver tid :) Har temperaturen på 12 grader, noe som er akkurat passe for meg. I prinsippet betyr dette at jeg ender opp på romtemperatur før ølet er ferdigdrukket, noe som ennå ikke har vært noe problem overhodet. For min egen del så mener jeg at øl som kun kan nytes når det er iskaldt(4grader) ikke er et øl som kan nytes. Jeg opplever faktisk også at jeg synes at mye øl smaker nesten direkte vondt når det er for kaldt: Mye av bitterheten slipper fortsatt gjennom, men man mister fylde og helhet.

Jeg kan hvertfall varmt anbefale andre entusiaster å kjøpe et vinkjøleskap for den optimale opplevelsen ;)

post-10980-0-70635500-1323403625_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Humletunge øl, drikker jeg mer enn gjerne fra 10-12 grader og oppover, det samme gleder imperial stouts og porters. Slike øl kan jeg lett drikke romtemperert. Kjøler man dem mer ned, så forsvinner jo alle de gode smakene. :cry:

 

Det går alt for lang tid med til rating av varm øl, det blir for mye smaker som skal beskrives. Kjøl den ned så rater du fortere og får drukket mer. ;)

 

 

Spøk til side, smak og behag er forskjellig. Jeg kan ikke fordra varm øl, og jeg opplever at de gode smakene blir overdøvet av vonde smaker når ølen blir for varm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spøk til side, smak og behag er forskjellig. Jeg kan ikke fordra varm øl, og jeg opplever at de gode smakene blir overdøvet av vonde smaker når ølen blir for varm.

 

Det vil nok avhenge av hvilken øl du drikker. Tommelfingerregelen er at dess mørkere og sterkere en øl er dess varmere bør den serveres. Dette da opp mot 12-14 grader og ikke lenger.

 

Det har skjedd en del ganger at jeg har sittet og kost meg med en øl for å plutselig oppdage nye smaker når temperaturen har steget litt.

 

santa.gif

Endret av StoreMyen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spøk til side, smak og behag er forskjellig. Jeg kan ikke fordra varm øl, og jeg opplever at de gode smakene blir overdøvet av vonde smaker når ølen blir for varm.

 

Det vil nok avhenge av hvilken øl du drikker. Tommelfingerregelen er at dess mørkere og sterkere en øl er dess varmere bør den serveres. Dette da opp mot 12-14 grader og ikke lenger.

 

Det har skjedd en del ganger at jeg har sittet og kost meg med en øl for å plutselig oppdage nye smaker når temperaturen har steget litt.

 

santa.gif

 

Det er akkkurat slik jeg liker øl, at den er passe kald i starten og at den blir varmere etterhvert. At smaken utvikler seg, og at den når sin optimale smaksfylde når jeg har drukket ca. 2 tredjedeler. Jeg vil ikke at den skal være for varm de siste slurkene.

 

Det har skjedd meg noen ganger at jeg ikke har giddet å drikke opp en dyr øl fordi den har vært for varm. Sist i sommer med en Two Captains som Tilt serverte alt for varm for min smak. For meg ble hele opplevelsen av ølen ødelagt. For en uke siden drakk jeg en Two Captains på Bølgen & Moi og da fikk jeg en bøtte med is for å holde den i passe temperatur.

 

Hvis den er for kald i starten får den heller bare stå litt. Jeg drakk min første kvalitetsøl i 87" så jeg har en viss fartstid i forhold til å vite hvordan jeg vil ha min øl.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...