Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Mye nytt øl på Vika-polet: Lost Abbey, Struise,.Southern Tier, Port Brewing, De Molen, Evil Twin, Haandbryggeriet, m.m.

 

 

Edit: @NikkaYoichi: Beklager at jeg strør salt i såret...

 

Nå også tilgjengelig på Valken.

 

Beklager tilleggssaltet.

 

s

Og det som er det sinnsvake med dette, er at monopolisten i på alkohol i Norge, kan nekte meg å få kjøpt alkhol, fordi de ikke ønsker å dele det med andre enn folk som kan handle på Vika og hvor det nå skulle være. De burde være PÅLAGT å sende flasker opp til mitt lokale pol, om jeg ønsket å ha det de har inne der nede. Makan til idiotisk ordning skal man lete lenge etter. Heldigvis er det ikke lengre til Østersund og Krokom, at det er mulig å reise dit for å handle godsaker. Ikke bare er det billigere, men det er jaggu bedre utvalg også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har jo selvsagt mulighet for å aliere deg med en som har tilgang til godsakene i Vika og Valken for å så få tilsendt via post, men det er klart dette er både tungvint og dyrt i lengden.

 

Det krever at man faktisk har venner. Når staten har avgjort at de skal være enetilbyder av alkoholholdig drikk i landet, så må de pokker meg levere varene til landets innbyggere også. Jeg er i ferd med å forfatte et brev angående dette, både til Vinmonopolet og til styresmaktene. For dette er en situasjon vi ikke kan godta.

Lenke til kommentar

På fest er det som regel : Heineken og Grans Premium. Synes begge to er godt øl og Grans er både billigt og godt synes jeg :)

Beste jeg noen gang har smakt var Lighthouse Ale i New York. Aldri sitt den i Norge, men visst du noen gang kommer over den så må den testes.

 

Om du likte en ale anbefaler jeg deg å prøve flere. Gjerne også Pale Ale og India Pale Ale.

 

Finner forøvrig flere med det navnet på ratebeer. Husker du navnet på bryggeriet også?

 

s

Lenke til kommentar

På fest er det som regel : Heineken og Grans Premium. Synes begge to er godt øl og Grans er både billigt og godt synes jeg :)

Beste jeg noen gang har smakt var Lighthouse Ale i New York. Aldri sitt den i Norge, men visst du noen gang kommer over den så må den testes.

 

Om du likte en ale anbefaler jeg deg å prøve flere. Gjerne også Pale Ale og India Pale Ale.

 

Finner forøvrig flere med det navnet på ratebeer. Husker du navnet på bryggeriet også?

 

s

 

Ja jeg får gjøre det, men ale er vell insane dyrt i Norge? Husker ikke navnet på bryggeriet bare søk på Lighouse Ale på google så finner du det, finner ingen i Norge som har det.

Lenke til kommentar

På fest er det som regel : Heineken og Grans Premium. Synes begge to er godt øl og Grans er både billigt og godt synes jeg :)

Beste jeg noen gang har smakt var Lighthouse Ale i New York. Aldri sitt den i Norge, men visst du noen gang kommer over den så må den testes.

 

Om du likte en ale anbefaler jeg deg å prøve flere. Gjerne også Pale Ale og India Pale Ale.

 

Finner forøvrig flere med det navnet på ratebeer. Husker du navnet på bryggeriet også?

 

s

 

Ja jeg får gjøre det, men ale er vell insane dyrt i Norge? Husker ikke navnet på bryggeriet bare søk på Lighouse Ale på google så finner du det, finner ingen i Norge som har det.

 

Ale trenger ikke være "insane" dyrt. Du får eksempelvis Lervig Lucky Jack (Pale Ale) til under 30,- for flasken (0,33) på en god del ICA Maxi.

En annen mulighet er BrewDogs Alpha Dog og Trashy Blonde til vell 30 på Coop.

 

Og diverse på polet til rundt 40. Da selvsagt mer høyere alkoholinnhold. Waldemars-serien til Hansa inneholder også en Pale Ale, selv om jeg ikke ville valgt den først.

Ha i bakhodet at Miller Light, Corona etc. også koster 30+ og smaker langt mindre.

Og alt du drikker på en fest trenger selvsagt ikke være kvalitetsøl og om en bare skal ha en øl eller to på en rolig kveld og har tid til å smake skikkelig er det svært greit å ha noe som faktisk smaker skikkelig.

thumbup.gif

Endret av StoreMyen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Drakk bare for forandringen sin skyld en brown ale fra hansa. Hadde ikke store forventninger til den, men ble uansett skuffet over at den manglet smak. Hadde forventet en kraftigere smak, men det kan også ha noe mer at jeg er veldig vant med Nøgne Ø sin imperial og vanlige Brown ale.

 

Hansas Brown Ale er ikke spesielt sprek.

 

 

 

Lenke til kommentar

Du har jo selvsagt mulighet for å aliere deg med en som har tilgang til godsakene i Vika og Valken for å så få tilsendt via post, men det er klart dette er både tungvint og dyrt i lengden.

 

Det krever at man faktisk har venner. Når staten har avgjort at de skal være enetilbyder av alkoholholdig drikk i landet, så må de pokker meg levere varene til landets innbyggere også. Jeg er i ferd med å forfatte et brev angående dette, både til Vinmonopolet og til styresmaktene. For dette er en situasjon vi ikke kan godta.

Er enig i at situasjonen er elendig og jeg synes at man burde forvente at polene også kan sende flasker seg imellom. Personlig synes jeg det også er skammelig at man ikke engang kan få tak i alt av norskbrygget øl på polet. Jeg forventer ikke at de skal ha alt i hyllene men det burde absolutt være i bestillingsutvalget. Skriver gjerne under på et slikt brev dersom du ønsker flere underskrifter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mine juleølfavoritter så langt:

 

 

 

Port Brewing - Santas Little Helper (10%) - 6,0

Haandbryggeriet - Nissefar 2011 (7,0%) - 6,0

Berentsens - Stelliger Divum (19%) - 5,6

Kinn - Julefred (6,7%) - 5,4

Nøgne Ø - God Jul (8,5%) - 5,4

Berentsens - Julefnugg (6,5%) - 5,4

Haandbryggeriet - Nissemor (6,0%) - 5,2

Berentsens - Jule Avec (9,0%) - 5,1

Ringnes - Julebokk (9,0%) - 5,1

Aass - Juleøl (9,0%) - 5,1

Midtfyns Bryghus - Jule Stout (7,6%) - 5,0

Mikkeller - Fra Til Via (8,0%) - 5,0

Midtfyns Bryghus - Jule Ale (6,8%) - 5,0

 

 

SAMLESIDE JULEØL

Lenke til kommentar

Kjøpte meg litt øl for julen. Noen jeg har prøvd før, og noen jeg har fått anbefalt her inne.

 

Ringnes Julebokk

NØ Brown Ale

NØ Imperial Brown Ale

Aas Gourmet Stout

(Kjølte julebukken bedre, nå smakte det perfekt, så anbefaler kjøling)

 

 

Fulgte også Lycantrophes tips og kjøpte inn to halvlitere med Grøn Tuborg. :thumbup:

Endret av Dropkmurphy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Greit utvalg... Bildet er tatt hos Whole Foods på Town Square, Las Vegas. Legg merke til Ratebeer lappene, ålreit! Merk at ølhyllen er 5 ganger så lang som det dere ser her, mye godsaker til greie priser. Tok med meg et par 550ml Samuel Adams IS, en Old Guardian Belgo Barley Wine og en Trappistes Rochefort 10. Sam Adamsen vet jeg at jeg liker, de andre har jeg ikke prøvd før.

 

Så det var en Guinness Special Export på 8% der. Hvis du liker Imperial stouten til Samuel Adams burde du prøve den. Har akkurat drukket begge to samtidig og det slo best ut for Guinness-en. Ellers et nydelig syn det bildet der, he he. Rochefort-en er drit god. Gled deg.

 

Edit: Jeg blingsa. Det er Samuel Smiths Imperial Stout jeg drakk sammen med Guinness-en. Samuel Adams-en er sikkert bedre. Uansett er det verd å prøve en Guinness som faktisk er god.

 

Drakk en Rochefort 10 i helgen, og den var aldeles ikke så god som da jeg drakk den for 1,5 år siden. Den var totalt annerledes enn jeg husket den, og alt for søt. Jeg som syntes den var helt fantastisk sist. Smaken utvikler seg etterhvert som man drikker nye typer. En kamerat og jeg drakk en hel masse ulike øltyper, og jeg dro med en Rochefort fordi jeg ville at han skulle smake en skikkelig klassiker. Han ble ikke særlig imponert og det var så vidt vi drakk opp flasken. Rart, men sånn er livet. En gang i tiden elsket jeg O'boy også. Hvordan syntes du den var?

Lenke til kommentar

Bra innlegg i øldebatten:

 

Gresset er grønt?

Bra innlegg ja, men kunne ha spart seg for "to øl i verdensklasse" og "øl som smaker for jævlig" (Selv om Rochefort 10 er en av mine absolutte favoritter).

Kanskje noe av det tristeste med vinmonopolet er at man finner større utvalg av norske øl i utlandet. Er for tiden på reisefot og var innom et helt vanvittig stort "vinmonopol"(tenk deg ultra eller ica maxi kun fylt med vin øl og sprit, skal forsøke å få postet et bilde senere) og fant øl fra feks. NØ og Haandbryggeriet der som jeg ikke får tak i på polet. Trist.

 

Hvor er du? Land? By?

 

Enig med deg at det var litt bastant det med "to øl i verdensklasse". Han kunne godt nevnt at han refererte til topp 20 på ratebeer i steden. Verdensklasse kan like gjerne være topp 300. Men jeg synes han argumenterte godt, og jeg er hjertens enig i hovedpoengene hans. Apropos verdensklasse, etter at jeg drakk en Rochefort 10 i helgen (se posten ovenfor) har den falt ut av "verdensklasse" på min private ranking. Siden forrige gang jeg drakk den har det gått med oppunder 100 andre belgiske øl pluss en masse andre nasjonaliteter og jeg ble temmelig overrasket og skuffet over at jeg denne gangen kunne konkludere med at jeg ikke drikker den igjen.

 

Øl-alarm!

Polet i Vika: Handbryggeriet Bestefar og Xbeeriment Black Force One.

Dro innom da jeg likevel var i området i dag, og da fant jeg to esker med Haandbryggeriets Bestefar stående på gulvet i øl-avdelingen. Jeg tok de tre siste i den øverste, så nå er det bare én eske igjen. Løp og kjøp de som vil ha den på flaske (er på fat to-tre steder i Oslo nå for tiden). Fire-fem flasker med Black Force One i hyllene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som vet om man kan få kjøpt isoporbokser (el. lignende) for flasker i Norge? Så man slipper å pakke ølflaskene inn i gensere og slikt når man skal fly hjem med øl i bagasjen. Noe á lá disse:

 

http://www.smartpack...Protection.html

 

http://www.postandpa...ttle-boxes.html

 

Aner ikke, men Staples, Clas Ohlson, Posten etc. har bobleplast og det fungerer greit sammen med en taperull.

 

s

Lenke til kommentar

Da har man altså vært over til svenskene og handlet inn litt godsaker til jul. Følgende liste ble innført og fortollet.

 

  • Flying Dog K-9 winter ale
  • Nils Oscar kalasjulöl
  • Evil Twin Soft Dookie
  • Jämtlands Bryggeri Heaven
  • Dugges Gustafs Finger
  • North Coast Grand Cru
  • Wychwood King Goblin
  • Nils Oscar Coffee Stout
  • Nynäshamns Ångbryggeri Sotholmen Stout
  • Young's Double Chocolate Stout
  • Great Divide Yeti Imperial Stout
  • Mohawk Snowblind
  • Coopers Brewery Best Extra Stout
  • Meantime London Yakima Red Limited Edition
  • St. Peters Winter Ale
  • Oppigårds Starkporter
  • Samuel Adams Black Lager
  • St. Peter Cream Stout
  • Sigtuna Dunkel Lager
  • Sierra Nevada Pale Ale
  • Sigtuna Höstporter
  • Timmermans Kriek
  • Sierra Nevada Torpedo
  • Dugges Kals Stout
  • Mythique StLandelin Hounlonnage À cru
  • Van Diest Früli

 

Jeg gleder meg. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...