Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Greit utvalg... Bildet er tatt hos Whole Foods på Town Square, Las Vegas. Legg merke til Ratebeer lappene, ålreit! Merk at ølhyllen er 5 ganger så lang som det dere ser her, mye godsaker til greie priser. Tok med meg et par 550ml Samuel Adams IS, en Old Guardian Belgo Barley Wine og en Trappistes Rochefort 10. Sam Adamsen vet jeg at jeg liker, de andre har jeg ikke prøvd før.

 

Så det var en Guinness Special Export på 8% der. Hvis du liker Imperial stouten til Samuel Adams burde du prøve den. Har akkurat drukket begge to samtidig og det slo best ut for Guinness-en. Ellers et nydelig syn det bildet der, he he. Rochefort-en er drit god. Gled deg.

 

Edit: Jeg blingsa. Det er Samuel Smiths Imperial Stout jeg drakk sammen med Guinness-en. Samuel Adams-en er sikkert bedre. Uansett er det verd å prøve en Guinness som faktisk er god.

Endret av Kaaz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal på meny og polet, for å kjøpe meg to øl anledning bursdagen, noen tips?` Liker stouts som Guiness om det ikke er å banne i kirka her..

 

Fra Meny kan du prøve Dorothy Goodbody's Wholesome stout, Nøgne Ø Harvestout og Aass Gourmet stout. De to første er best, men den siste er absolutt god (bedre enn Guinness, synes jeg) og koster bare ca. 30 kr.

 

 

Polet har en del stout-er som er mye, mye kraftigere i smak. De er også mye sterkere, så ta det i beregningen når du vurderer prisen. Jeg anbefaler Mikkeller Beer Geek Breakfast og Nøgne Ø's Imperial Stout. De er mye kraftigere både i smak og alkohol enn Guinness, og smaker sterkt og tykt av kaffe med hint av sjokolade/malt. Hvis du har lyst til å prøve noen litt søtere varianter kan du prøve Midtfyns Imperial stout, Mikkeller Beer Geek Brunch eller Håndbryggeriets Odins Tipple. Brew Dog's Rip Tide kommer i 33cl flaske (de andre er 50cl) og er også temmelig god. Haandbryggeriet har også en drit tykk og krafig hvetestout som heter Dark Force. Den har i motsetning til de andre stoutene fra polet en del kullsyre. I begynnelsen kan det smake litt feil, men når den får stått litt og dampet fra seg blir den veldig god. Mange av disse øl-ene er i bestillingsutvalget så sjekk på nettsidene hvilket pol som har dem inne. Eller bestill dem og hent dem senere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal på meny og polet, for å kjøpe meg to øl anledning bursdagen, noen tips?` Liker stouts som Guiness om det ikke er å banne i kirka her..

 

Fra Meny kan du prøve Dorothy Goodbody's Wholesome stout, Nøgne Ø Harvestout og Aass Gourmet stout. De to første er best, men den siste er absolutt god (bedre enn Guinness, synes jeg) og koster bare ca. 30 kr.

 

Bør ta med Berentsens Sorte Får her. Utfordringen med den er at den ikke er så lett å få tak i. Etter det jeg vet selges den kun i Rogaland og enkelte butikker i Oslo.

 

StoreMy

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal på meny og polet, for å kjøpe meg to øl anledning bursdagen, noen tips?` Liker stouts som Guiness om det ikke er å banne i kirka her..

 

Fra Meny kan du prøve Dorothy Goodbody's Wholesome stout, Nøgne Ø Harvestout og Aass Gourmet stout. De to første er best, men den siste er absolutt god (bedre enn Guinness, synes jeg) og koster bare ca. 30 kr.

 

Bør ta med Berentsens Sorte Får her. Utfordringen med den er at den ikke er så lett å få tak i. Etter det jeg vet selges den kun i Rogaland og enkelte butikker i Oslo.

StoreMy

 

Jeg vil gjerne prøve den. Vet du om en butikk i Oslo som har den? Har ikke sett den i noen av butikkene jeg går i.

Lenke til kommentar

Jeg må igjen få uttrykke min misnøye med at det ikke eksisterer et spesialpol her i Trondheim. Jeg hater å bli avspist med smuler, når andre får store, fine og nybakte boller - andre steder i landet. Uansett, har jeg nå bestilt årets batch med juleøl - gleder meg litt til den kommer i hus. I tillegg har jeg også handla en GOD slump med øl, direkte fra hyllene - siden det nå er "fokusområde øl", på polene. ENDELIG var det noe skikkelig å velge i. Når hyggeligmannen på polet, uten å bli oppfordret til det, satte av 2 flasker Weasel til meg - så ble jeg veldig fornøyd. Service? Oh, yes - mannen er genial!

 

Årets bestilte juleøl kom seg på den nette sum av 1800 spenn, men gleder meg veldig til å få dem i hus, for å starte smakinga. Det er viktig å trene, for man har nettopp tatt øldommerkurs - og skal avlegge eksamen i februar. Eksamensnerver for første gang på snart 10 år. *grøss*

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Til de som oppholder seg i Bergen for tiden: NØ Julesnadder er kommet inn på Meny Bergen Storsenter (ca 5-6 kasser) og N'ice Chouffe på polet på storsenteret. I forhold til sistnevnte er det kun 16 flasker igjen nå (per. 25.11.11 23:30) og ut ifra betjeningens svar på spørsmål om tilgjengelighet er dette de siste flaskene de får. (på storsenteret)

Endret av Xtra
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når hyggeligmannen på polet, uten å bli oppfordret til det, satte av 2 flasker Weasel til meg - så ble jeg veldig fornøyd. Service? Oh, yes - mannen er genial!

Jeg har selv en slik fyr på vinmonopolet her i byen. Skremmende hyggelig fyr som alltid er like behjelpelig. Skulle handle en flaske vin, og da nevnte han at nå hadde juleølet fra Nøgne Ø kommet og det ville forsvinne fort.

 

Når personalet på polet vet preferansene dine, så er man vel nesten i overkant interessert i alkohol? :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bra innlegg i øldebatten:

 

Gresset er grønt?

Bra innlegg ja, men kunne ha spart seg for "to øl i verdensklasse" og "øl som smaker for jævlig" (Selv om Rochefort 10 er en av mine absolutte favoritter).

Kanskje noe av det tristeste med vinmonopolet er at man finner større utvalg av norske øl i utlandet. Er for tiden på reisefot og var innom et helt vanvittig stort "vinmonopol"(tenk deg ultra eller ica maxi kun fylt med vin øl og sprit, skal forsøke å få postet et bilde senere) og fant øl fra feks. NØ og Haandbryggeriet der som jeg ikke får tak i på polet. Trist.

Lenke til kommentar

Har blitt en del forskjellig øl på meg i forskjellige sammenhenger denne uken og det er jo alltid riktig trivelig. :p

 

Tirsdag ble det Corsendonk Christmas Ale og Delirium Christmas. Førstnevnte var en nydelig, kompleks juleøl som jeg sannsynligvis kommer til å plukke opp en flaske til av før jul. God maltsødme og godt balansert. 8.5/10

 

Delirium Christmas: Veldig forskjellig fra Corsendonk. En del lysere enn Corsendonk og generelt sett et kurant øl men for framtredende preg av alkohol og belgisk gjær trekker ned. 6.0/10

 

Onsdag ble det også en liten tur ut på pub og til min glede så har de installert fat fra Ægir og Nøgne Ø nede i kjelleren på Kvarteret. Da jeg var der hadde de Ægir IPA, NØ God Jul og Pale Ale på fat. Tok meg en NØ: God Jul. Følte den var grei men jeg ble ikke voldsomt imponert. Skal skrive noe mer når jeg har fått prøvd med på flaskevarianten av God Jul. Videre på Baran ble de en Haandbryggeriet Fyr og Flamme på fat. Jeg har vel skrevet litt om denne fra før men dette er et knallbra øl. Anbefales!

 

Videre så ble det enda litt mer festligheter nå i går kveld. Jeg tok med meg Southern Tier Pumpking og Lost Abbey The Ten Commandments og fikk muligheten til å smake en del andre øl.

 

La meg raskt konstatere at gresskarøl ikke er noe for meg. (ST Pumpking) Meget skarp smak av gresskar som dufter og smaker litt vel syntetisk. Jeg delte denne flasken med en annen og lot alle som ville smake men selv da slet jeg med å få dette ned.

 

Jeg liker det meste av øl, også geuze og kriek/framboise men dette var ikke noe særlig. 3.5/10

 

Lost Abbey The Ten Commandments var virkelig et solid og komplekst øl. Det er visstnok (i følge LAs nettsider) en noe kraftigere (alkohol) versjon av Lost and Found fra samme bryggeri. Jeg tenker nok å plukke med meg sistnevnte da dette her var et utrolig bra øl. Virkelig kompleks, heftig øl.

 

Den var ganske så dyr men absolutt verdt det! Pengene jeg brukte på STs Pumpking kunne med fordel vært bedre brukt. :p

 

Jeg fikk også smakt på Ægir Ratatosk Double IPA, Skands Elmegade IPA og noe hjemmebrygg. Skands Elmegade IPA var hvertfall meget skuffende for å skulle være en IPA. Var mer i retning av en wit/weissbier og ikke en særlig god en i den kategorien heller.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...