Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Siden sist:

Brewdog Bitch Please: Helt grei barleywine, ingen høydare.

 

Det skal sies at jeg ikke har drukket så mye barleywine men overnevnte fremstod som meg som helt midt på treet.

 

Nørrebro Little Korkny Ale: På tross av min skepsis mot barleywine så falt denne i smak. Et kraftig og komplekst øl.

 

PS: Flasken er 0,6l og har en alkoholprosent på 12 %. Jeg anbefaler absolutt ølet dersom det er på deling. Er du en person på en flaske av dette tror jeg det kan bli litt mye.

 

Smakte også hjemmebrygget brown ale en kamerat av meg hadde brygget som var overraskende gode greier. Jeg skal begynne å prøve meg litt på å brygge selv over nyåret da det er en studentgruppe her i Bergen som startet opp med dette ganske nylig.

 

Har også drukket en flaske med Russian River Imperial Stout som var en ganske bra imp. stout. Jeg tror at det begynner å løse seg opp mtp. min "fobi" for imp. stouts, noe som er gledelig. Tenker hvertfall å kjøpe Brooklyns Chocolate Stout og nyeste fra Mikkeller i BU.

 

Og angående juleøl så var det ca 50 HB Bestefar igjen på Valken sist jeg sjekket, på torsdag en gang, så hvis dere vil ha fått i den (gjelder bergensere) må dere inn om Valken.

Endret av Xtra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes dette egentlig er litt rart. Jeg kjøpte en NØ Imperial Stout i forrige uke for å smake på den igjen, men den ga meg ikke noe spesielt denne gangen heller. Det var en "helt grei" stout for min del, men den hadde ikke noe særpreg og forsvant egentlig inn i mengden. Jeg kjøpte også en Midtfyns Julestout noen dager senere, og denne fikk jeg litt samme følelsen av. For meg lå Midtfyns Julestout og NØs Imp Stout mye nærmere hverandre enn det Xporter gjorde til noen av dem. Jeg opplever derimot at Xporter ligger veldig nære Midtfyns Imp Stout :)

 

OK, det er nok på tide at jeg drikker Nøgne Ø's imperial stout igjen og revurderer den, gjerne sammen med X-porter og Midtyns Imperial stout. Det er som du nevner andre steder, smaken utvikler seg etterhvert som man drikker flere sorter. Mulig jeg tenker annerledes i dag enn for ett år siden om denne stouten. Har en flaske liggende. Har faktisk ca. ti ulike imperial stouter liggende, men har ikke noe særlig lyst til å gå løs på dem akkurat nå. Har akkurat hatt en runde med den rene ølorgien i Tyskland nå og begynner nesten å bli lei av øl. Min annonserte hvite måned gikk rett og slett til helvete... Har drukket 30-40 ulike ølsorter. Vil kort nevne noe få av dem:

 

Delirium Nocturnum 10% og Gouden Carolus Christmas 10% er friske smaksrike, gode juleøl med ganske mye preg av lakris. Anbefales hvis du liker juleøl med preg av lakris. Delirium har mest kullsyre og kraftigst lakrissmak.

 

Guinness Special Export 8% er noe helt annet enn andre Guiness-typer. Den har smak. Karamell, kaffe, hint av lakris og bra med kullsyre. Bedre enn Samuel Smiths imperial stout som jeg drakk samtidig. Eneste Guiness-type jeg gidder å drikke. Alle de andre sortene blir for tynne og sølevannaktige.

Hopfenstopfer Citra Ale 5,1%: Nydelig, mild tysk IPA. Frisk, kullsyre, sitron, moderat humlebitterhet. Søt også. God. Absolutt en glimrende IPA for folk som ikke har smakt stilen før, eller for folk som synes kraftige IPA-er kan bli kvalmende av humle.

 

Great Divide Hercules Dobbel IPA 10%: God. Søt, fyldig i smak og konsistens, god humlesmak uten å bli for kvalm. Litt kullsyre, små bobler, men ikke mye. Sitrusfruktsmaker og aroma. Maltsødme, men ikke "mørk" maltsmak, karamellaktig. Lukt av blomster? Ligner på kraftige imperial IPA-er som Southern Tier Unearthly, Nøgne Ø #500, Brewdog Hardcore IPA. Absolutt i samme klasse som disse, kanskje litt søtere. Ikke godt å si uten å kunne sammenligne. God, absolutt. Hvis denne er tilgjengelig til god pris er den absolutt å kaste seg over. Men det finnes andre (nevnte) alternativer som er i samme klasse.

 

Schlenkerla Rauchbier Weizen 5,2%: Kraftig røksmak, lukter nesten som brent togbrems. Den er forbausende fyldig i smak og konsistens når man tenker på at den bare er på 5,2%. Fin sødme og friskhet som balanserer røksmaken. Absolutt meget god. Skulle ønske jeg kunne sammenlignet den direkte med Schlenkerla Rauchbier Märzen som de har på Polet. Innbiller meg at Weizen-versjonen er fyldigere og bedre.

 

Weihenstephaner Korbinian Dobbelbock: middels tykk, sterk øl med ganske mye (men ikke for mye) sødme, maltsmak, litt lakrisaroma. Passe kullsyre, men ikke mye. Helhetsinntrykket er mest maltsmak med lakris og sødme. Litt bitterhet, men såpass at du ikke legger merke til den, den bare balanserer. Rund og fyldig smak. God. Drikk gjerne igjen.

 

Anderson Valley Imperial IPA 8,7%: Nydelig tykk, søt, kraftig og passe humlet. Ikke besk, ikke kvalm, ikke for bitter som jeg av og til oppfatter kraftige IPA-er.

 

Drakk også en Schneider Weisse Mein Nelson Sauvin 7,3% som var veldig god. Søt, fruktig, bra med kullsyre og både smak og aroma av blomster. Den er fyldig og som med andre hveteøl er det også banan, krydder og gjær i smak og lukt. Den har mer av alt enn vanlig hveteøl. Nesten like søt og med like mye smaksfylde som belgiske sterkøl, og det balanseres godt av blomsteraromaen og diskret humlebitterhet. Jeg liker omtrent alt jeg har drukket fra Schneider, bortsett fra Unsere Original som var kjedelig og smakte død, besk gjær.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skal begynne å prøve meg litt på å brygge selv over nyåret da det er en studentgruppe her i Bergen som startet opp med dette ganske nylig.

 

Er det en gruppe relatert den et spesifikt fakultet? Skulle gjerne begynt å brygge litt selv, og det hadde vært greit å få litt andre impulser enn fra fakultetet mitt.

 

Alrekstadir studentbryggarlag er gruppen. Har ikke vært med selv enda men tenker å bli med over nyttår.

 

Ellers så spurte jeg etter NØ Julesnadder på FB-siden og dette fikk jeg til svar:

Vi har nå levert noen kasser Julesnadder til følgende butikkutsalg i Bergen: Meny Storsenter Bergen og Meny Oasen Bergen.
Lenke til kommentar

Kvote inn til Norge:

 

Brennevin over 22 % til og med 60 % 1 liter

Vin mellom 4,7 % og 22 % 1,5 liter (2 flasker)

Øl over 2,5 % (også sterkøl),

eller rusbrus o.l. fra 2,5 til 4,7 % 2 liter (6 flasker/bokser à 0,33 l)

 

Kilde: http://toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=220890&epslanguage=no

 

 

Hvis du ikke skal ta med deg vin eller sprit, kan du ta med 5 liter øl (15x0,33), ei kasse er 24x0,33l og ca. 8 liter.

Du overstiger altså kvoten ved å ta med ei kasse.

 

Men du kan forøvrig ta med deg massevis av øl, men da må du betale avgifter, og da lønner det seg ikke noe særlig.

 

Jeg ville bare gått for god gammel smugling.

Endret av Christian_K
Lenke til kommentar

Det morsommme med import av øl opp til 24 liter om man tar med over grensen selv, er at alt blir fortollet som om det var 4,7%. Dvs at hvis du har med 20 liter øl på 10% betaler du fortsatt bare 20,- per liter, altså 400,- i forenklet fortolling.

 

Å ta med seg et brett Carlsberg lønner seg neppe, da du må betale 160,- i avgift.

Lenke til kommentar

Siden med juleøltester oppdateres stadig.

Både med egne tester og linker til andre ølbloggere.

 

http://storemy.wordpress.com/juleol-2011/

 

 

santa.gif

 

Det morsommme med import av øl opp til 24 liter om man tar med over grensen selv, er at alt blir fortollet som om det var 4,7%. Dvs at hvis du har med 20 liter øl på 10% betaler du fortsatt bare 20,- per liter, altså 400,- i forenklet fortolling.

 

Å ta med seg et brett Carlsberg lønner seg neppe, da du må betale 160,- i avgift.

 

Tar en med seg 20 liter spennende øl til meg betaler jeg lett kostnaden og kjøper et brett Carlsberg i tillegg.

Lenke til kommentar

Greit utvalg... Bildet er tatt hos Whole Foods på Town Square, Las Vegas. Legg merke til Ratebeer lappene, ålreit! Merk at ølhyllen er 5 ganger så lang som det dere ser her, mye godsaker til greie priser. Tok med meg et par 550ml Samuel Adams IS, en Old Guardian Belgo Barley Wine og en Trappistes Rochefort 10. Sam Adamsen vet jeg at jeg liker, de andre har jeg ikke prøvd før.

post-55699-0-08636500-1321979829_thumb.jpg

Endret av Avien
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...