Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Midtfyns Imperial stout likte jeg veldig godt før, helt til jeg smakte den samtidig med Nøgne Ø's Imperial stout. Da skjønte jeg at den overhode ikke holdt mål i sammenligning. Alt for tynn og søt-skvipete. Men isolert sett var den god.

Rart, jeg drakk en flaske NØ Imp.S for en god stund siden, så jeg husker ikke helt hvordan den smakte, men jeg husker at den imponerte meg ikke nevneverdig. Skal få tak i en flaske til for en "second opinion". Det jeg likte med Midtfyns var nettopp at den fremsto som veldig lite tynn og veldig fyldig i smaken, i motsetning til de fleste andre Imp.Stouts jeg har vært innom. Da jeg innså at den var etterlagret på eikefat så ble det enda mer forståelig. For meg virker det som om lagring på eikefat, og da spesielt gamle whisky/bourbon fat, gjør noe helt magisk med øl, spesielt de mørke variantene. De får en fylde og kraftighet som jeg ennå ikke har opplevd i andre typer som har blitt mer tradisjonelt lagret.

Et godt og direkte sammenlignbart eksempel er "Ægir Natt" og "Ægir Lynchburg Natt" . Samme ølet, men lagret forskjellig. Lynchburg varianten ligger en god del foran i fylde og kraftighet, selv om den originale også er en svært god øl.

 

Ellers er "Midtfyns Julestout" en selvsagt øl for meg nå ikveld på "International Stout Day". Gleder meg allerede :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

the_last_nick_left: Trodde du skrev Valken og ikke Vika. :p

 

Storemyen: Var en litt eldre herremann som mente at de sannsynligvis ville måtte stue en del av spesialølet vekk for å gjøre plass til juleøl. Men den som venter får se...

 

Ellers så var jeg innom polet på bystasjonen i går og plukket med meg følgende av juleøl:

Delirium Christmas

Haandbryggeriet Nissefar/Nissemor

Nøgne Ø God Jul (2011) og Underlig Jul (2010)

Gouden Carolus Christmas

Mikkeller Til Fra Via

 

Tok også med meg Innis & Gunn Oak Aged Rum Cask og Lervig Konrad's Stout. Av juleølene jeg hadde tenkt å ta med meg hadde de ikke fått inn HB Bestefar, N'Ice Chouffe og Berentsen Jule-avec. Vurderer også Anchor Christmas.

 

Jeg har valgt å begrense innkjøpene av juleøl litt og være litt selektiv, men det blir da noen fra industribryggerne og da tenkte jeg særlig på Ringnes Julebokk og Hansa Ekstra Vellagret Julebrygg.

 

Ellers ble det en liten tur ut nå i går kveld. Begynte først med en NØ Porter sammen med et stykke sjokoladekake. Ølet er strålende og en av mine favoritter og ble enda litt bedre med sjokoladekake.

 

Tok turen videre til Pingvinen hvor de hadde NØ Holy Smoke på fat. Et ganske bra øl men relativt moderat røykpreg. Hadde forventet et kraftigere røykpreg på ølet men totalt sett ganske bra. Ble som en stout med litt røykpreg.

 

Så også til min store overraskelse at de hadde en del av Lervigs butikk- og poløl og da slo jeg til på en Lervig Winter Ale. Ganske kraftig noe krydret ale. Ikke fantastisk bra men et ganske solid øl fra Lervig.

 

Til sist gikk vi på Baran og der inntok vi en Chouffe Houblon Dobbelen IPA Tripel. Et ganske bra øl men ikke så fantastisk som snittet på rb.com gir uttrykk for. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det ble nok en tur på polet i dag. Denne gang tok jeg med meg Berentsen Jule-avec, Hansa Ekstra Vellagret og Ringnes Julebokk.

 

Hansa Ekstra Vellagret Julebrygg:

Tja... helt kurant øl men ikke noe særlig mer. Grei farge, skum og duft. Men når man smaker på bryget fremstår det ganske tynt og kjedelig. Ikke verdt 40 kr i mine øyne.

Lenke til kommentar

Hansa Ekstra Vellagret Julebrygg:

Tja... helt kurant øl men ikke noe særlig mer. Grei farge, skum og duft. Men når man smaker på bryget fremstår det ganske tynt og kjedelig. Ikke verdt 40 kr i mine øyne.

Er det akkurat den samme varianten som selges på butikken, men da i utvannet tilstand?

Lenke til kommentar

Hansa Ekstra Vellagret Julebrygg:

Tja... helt kurant øl men ikke noe særlig mer. Grei farge, skum og duft. Men når man smaker på bryget fremstår det ganske tynt og kjedelig. Ikke verdt 40 kr i mine øyne.

Er det akkurat den samme varianten som selges på butikken, men da i utvannet tilstand?

 

Mulig. Noe usikker da det er lenge siden jeg har smakt både butikk- og polvarianten til Hansa av julebrygget.

 

Ellers ble det enda en liten flaske i kveld nemlig Innis & Gunn Oak Aged Rum Cask. Jeg er ganske fan av originalen men dette ble som en her i tråden tidligere bemerket altfor søtt. Helt grei øl men det blir neppe noe innkjøp av denne her igjen.

Lenke til kommentar

Oioioi. Jeg var kanskje litt grådig da jeg tok med meg 3 flasker Berentsens Stelliger Divum her om dagen.

Dette monsteret på 19% hørtes faktisk attraktivt ut, da jeg har hatt gode episoder tidligere med kraftige øl som Brewdogs Tokyo*.

 

Det første jeg syntes var snodig da jeg helte i glasset var at det luktet ikke spesielt mye av ølet. Det var overraskende lite lukt her. Om jeg la godviljen til så kjente jeg litt sviskeaktige karamelltendenser under alkohollukten. Selv om det var alkohollukt her så var den overraskende liten i forhold til det jeg hadde forventet.

 

Når det gjelder smaken så ble jeg også litt overrasket. Alkoholen var ikke ekstremt dominerende, men lå der mer som en varmende god effekt. Det jeg ikke helt klarte å bli komfortabel med var den saltaktige lakrissmaken som jeg syntes dominerte. Dette, kombinert med en søthet som mest manifesterte seg ved "klissete lepper", var ikke noen umiddelbar slager hos meg. Fikk rett og slett "tyrkisk pepper" assosiasjoner, og det er egentlig ikke noe jeg umiddelbart ønsker å ha når det gjelder øl.

I tillegg må det nevnes at 0,5l er kanskje ikke den "mest forbrukervennlige" størrelsen på et slikt brygg? Hvis 0,25l skal brukes i det hele tatt, så må det jo være i slike tilfeller.

 

Men alt dette blir vel egentlig bare uvesentlige detaljer, for det store spørsmålet er jo: Ga dette julebrygget meg en fin og god julestemning? Der må vel svaret være et rungende nei. Det var ingenting her som minnet meg om jul. Eller vent, 2.juledag og alkoholmengde er noe som muligens passer :) (Errr, passet..)

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Men vent! fredagen er her, og det må man definitivt utnytte til det fulle. Spesielt nå som Julen er her ;) Selv etter å ha blitt slått ned for telling av tungvekteren til Berentsen, så kan man likevel reise seg opp og ta imot andre :) Og utfordreren denne gangen heter "Midtfyns Jule Ale". Hun (Jeg sier "hun" fordi hun har pupper på etiketten) er ingen blondine, ei heller noen eksotisk mørk skjønnhet.

Hun er faktisk det vi på godt norsk vil kalle "honey blonde". Men glem farge og utseende, for det er det indre som teller. Hun er ertende og frisk, ikke det du vil kalle søt, men definitivt noe du har lyst til å ha mer av når du først har fått smaken av henne. Hennes stygge venninne "Julie Stout" (som er stor og tung og som jeg beklageligvis møtte for et par dager siden) bitter og generelt lite innbydende, sier: åååhhh, vi må dra hjem nå, "NØ Imperial Stout" venter på meg. "Julie Ale" forsvinner ut i natten...978946.. Men du vet at du vil treffe henne igjen :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mørke øl var etterspurt.

Jeg åpnet en Port Brewing - Santas Little Helper, kjøpt på Valken i vår, og nyter det bokstavlig talt i langdrag.

 

En tyvtitt på det som kommer på bloggen:

 

Sort rett og slett sort, med et fint men lavt skum. Stort mer skum er heller ikke å forbente på en 10% imperial stout. Lakris, sjokolade og brent tre er de dominerende duftene og disse tirrer nesen så nderlig at jeg egentlig ikke trenger noe mer, men jeg merker allikevel lær og eik som ligger og lurer i underkant. Smaken følger opp det duften lover. Jeg nyter den lenge før jeg svelger og blir sittende og nyte ettersmaken der lær og brent tre får hovedrollene.

Konklusjon: En glimrende øl, som i mine øyne passer bede alene enn til mat, selv den nok fungere godt til sjokoladekake og tilsvarende. Utfordringen blir nok å få tak i den, ettersom jeg kjøpte min på polet i Valkendorfsgate en gang på våren 2011.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Midtfyns Imperial stout likte jeg veldig godt før, helt til jeg smakte den samtidig med Nøgne Ø's Imperial stout. Da skjønte jeg at den overhode ikke holdt mål i sammenligning. Alt for tynn og søt-skvipete. Men isolert sett var den god.

Rart, jeg drakk en flaske NØ Imp.S for en god stund siden, så jeg husker ikke helt hvordan den smakte, men jeg husker at den imponerte meg ikke nevneverdig. Skal få tak i en flaske til for en "second opinion". Det jeg likte med Midtfyns var nettopp at den fremsto som veldig lite tynn og veldig fyldig i smaken, i motsetning til de fleste andre Imp.Stouts jeg har vært innom. Da jeg innså at den var etterlagret på eikefat så ble det enda mer forståelig. For meg virker det som om lagring på eikefat, og da spesielt gamle whisky/bourbon fat, gjør noe helt magisk med øl, spesielt de mørke variantene. De får en fylde og kraftighet som jeg ennå ikke har opplevd i andre typer som har blitt mer tradisjonelt lagret.

Et godt og direkte sammenlignbart eksempel er "Ægir Natt" og "Ægir Lynchburg Natt" . Samme ølet, men lagret forskjellig. Lynchburg varianten ligger en god del foran i fylde og kraftighet, selv om den originale også er en svært god øl.

 

Ellers er "Midtfyns Julestout" en selvsagt øl for meg nå ikveld på "International Stout Day". Gleder meg allerede :)

 

Det er vanskelig å si noe objektivt om hvordan øl smaker. Det er til og med vanskelig for meg å si noe objektivt om hvilke øl jeg liker best, for det varierer så utrolig med hva jeg har spist den dagen, hva jeg egentlig har lyst på, hva jeg har drukket før, været og gud vet hva. Jeg drakk kanskje fire-fem Nøgne Ø imperial stout før jeg egentlig skjønte hva det var for slags øl jeg drakk. Jeg drakk dem når jeg var på byen og allerede var full av diverse annet. Første gang jeg drakk en av dem edru ble jeg skuffet. Nå har jeg drukket Nøgne Ø's Imperial stout ca. 25 ganger, og det er mer enn noen annen imp. stout. En gang drakk jeg til og med fire flasker samme kveld, he he. Det var en total nytelse, men jeg ble så jævlig drita som jeg ikke hadde vært på mange år fordi det også gikk med en del akevitt, cognac, vin og annen øl. Men det er ikke bare fordi den er lettere tilgjengelig enn andre stouter, den er god over tid. En Mikkeller Black Tie eller Haandryggeriets Odins Tipple blir du fortere lei av fordi de er så søte. Jeg blir også lei av alle som er lagret på whiskeyfat, el. lignende. De er nydelige en gang i blant, men det blir fort nok for meg. Midtfyns Imperial stout har jeg drukket omtrent fem ganger, og digget den. Men det var da jeg sammenlignet den direkte med Nøgne Ø's og Beer Geek Breakfast at jeg skjønte at den ikke var så fyldig og mektig i smaken som dem. Det kan også være at jeg syntes den ble for søt, mens de to andre har kraftigere smak av både kaffe, malt og bitterhet.

 

Ellers så opplever jeg at jeg har ganske lik smak som deg "i bånn". Det du har skrevet her om surøl er jeg helt enig i. Midtfyns julestout syntes jeg var alt for bitter/besk. X-Porteren deres er mye bedre. Jeg begynte å drikke håndtverksøl fordi jeg syntes industripilsen smakte for vondt. Hvorfor skal jeg da tvinge i meg fem ganger så dyrt håndtverksøl som også smaker vondt? Ikke faan. Det er nesten bedre å gå tilbake og begynne å drikke Ringnes Pils igjen. Og mye billigere.

Hvis jeg skal kose meg med en øl så drikker jeg ofte heller en øl jeg har drukket før og vet jeg liker enn å gamble med en eller annen ny og rar øl som jeg kanskje hater. Jeg kan selvfølgelig ha en backupøl jeg vet jeg liker i bakhånd, men det blir fort alt for mye øl, alt for dyrt, og alt for mye fokus på ølen i seg selv og mindre på livet her og nå.

 

Men det er selvfølgelig utrolig fristende å smake på nytt øl når man først har blitt bitt av denne basillen...

 

 

Edit: Nye imperial stouter tilgjengelig i polets bestillingsutvalg: Mikkeller Beer Geek Brunch, Brooklyn Black Chocolate Stout og Slottskällans Imperial Stout.

Endret av Kaaz
Lenke til kommentar

Var på fest på lørdags kveld og da hadde jeg med med Schneider Aventinus, Schneider Weizen-Eisbock, Lervig Konrad's Stout og Avery IPA.

 

Begynte med Avery IPA. Ganske kraftig humlet og fin IPA men jeg har drukket bedre IPAer enn denne. Jeg synes egentlig begge var gode øl men litt for søte for min smak. Bør også nevnes at jeg ikke har prøvd noen "vanlige" bokkøl så jeg er ikke helt sikker på hvordan denne stilarten "skal" smake.

 

Også en litt spesiell kombinasjon med maltsødme på den ene side og noe litt mer frisk smak av banan i en og samme øl. Usikker på om jeg kjøper disse igjen, i så fall blir det eisbocken.

 

Lervig Konrad's Stout: Gode greier! Jeg har som sagt tidligere ytret meg om min skepsis til imp. stouts men dette var bra saker.

 

Tror jeg må ta meg en ny runde med imperial stouts en dag. Da tenker jeg Mikkeller Beer Geek Brunch, Brooklyn Black Chocolate Stout. Sannsynligvis NØs variant og Lervigs Konrad's Stout også.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Tror jeg må ta meg en ny runde med imperial stouts en dag. Da tenker jeg Mikkeller Beer Geek Brunch, Brooklyn Black Chocolate Stout. Sannsynligvis NØs variant og Lervigs Konrad's Stout også.

 

Geek Brunch er ute nå, men det ser ikke ut til at polet har tatt inn mye og den finnes kun på noen få utsalg.

Med andre ord: Ta turen nå om du vil smaken denne.

 

http://www.vinmonopolet.no/vareutvalg/ol/norge/mikkeller-beer-geek-brunch/sku-9463602?ShowShopsWithProdInStock=true&sku=9463602&fylke_id=*

 

Geek Breakfast kan også være aktuell. Med 7,5% regnes den ikke som imperial (grensen går vel ved 8%), men det hindrer den ikke fra å være god.

 

http://storemy.wordpress.com/2010/12/30/mikkeller-geek-breakfast/

Lenke til kommentar

Tips til noe annet å kjøpe av øl enn det jeg vanligvis drikker i helgene. Har for tiden ikke lommebok til polet, så handler som regel på ica maxi og det går somregel i enten Nøgne Ø sin Brown ale eller Haandbryggeriets porter. Skal merkes at dette ikke er snakk om øl til drikking i lystig lag, men heller noe som skal nytes på egen hånd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...