the_last_nick_left Skrevet 28. oktober 2011 Del Skrevet 28. oktober 2011 Som en kjedelig, intetsigende industripils.. Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 28. oktober 2011 Del Skrevet 28. oktober 2011 Er det noen som faktisk har smakt "Duff"? Syns jo det er litt stilig at de faktisk har laget et øl som heter det, med etiketten og alt, men hvordan smaker det? Som beskrevet her: http://storemy.wordpress.com/2011/03/02/duff/ Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 28. oktober 2011 Del Skrevet 28. oktober 2011 (endret) Må si det var nøyaktig noe sånt jeg ventet meg, slike typer saker bruker å bære preg av dårlig håndtverk fordi folk kjøper det kun pga. Simpsons. Vel vel, har smakt mye forskjellig øl, men det beste er og blir Mack 0,33 på flaske! Det er forsåvidt den eneste ølflasken som ser ut som en ølflaske! Brun flaske og etiketten er bare perfekt! Endret 28. oktober 2011 av Patrick123 Lenke til kommentar
Kaaz Skrevet 29. oktober 2011 Del Skrevet 29. oktober 2011 Jeg har akkurat bestilt meg en tur til Brussel i romjulen. Noen som kan anbefale noen drikkverdigheter? Trenger en god ølbutikk, og tips om et par-tre barer. Jeg har aldri vært i Belgia før, så det kan være greit med tips om hotell eller hvilket område det er greiest å bo. Onkel Kompost, bor ikke du i Belgia? Har du noen forslag? Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 29. oktober 2011 Del Skrevet 29. oktober 2011 Smakte en Pale ale fra Haandbryggeriet i går, slettes ikke med tanke på at jeg ikke har hatt helt sansen for de andre Pale alene jeg har drukket før. Må si jeg gleder meg til den dager hvor jeg er ferdig utdannet og faktisk har råd til å bruke penger på øl. Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 29. oktober 2011 Del Skrevet 29. oktober 2011 (endret) Jeg har akkurat bestilt meg en tur til Brussel i romjulen. Noen som kan anbefale noen drikkverdigheter? Trenger en god ølbutikk, og tips om et par-tre barer. Jeg har aldri vært i Belgia før, så det kan være greit med tips om hotell eller hvilket område det er greiest å bo. Onkel Kompost, bor ikke du i Belgia? Har du noen forslag? Det er korrekt det, jeg bor i Belgia. Ølbutikker er jeg ikke så stø på, ettersom jeg bor i Nivelles, men jeg vet de har en ok 250 beers butikk rett rundt Grand Place. Barer er jeg litt bedre på. Jeg er veldig glad i gamle steder da, eller steder med historie. En av de store klassikerne i Belgia er La Mort Subite. Den er ikke så langt unna Grand palce heller. Men den er ganske kjent. Det er et par andre klassikere av noen steder rett rundt Brussel Centraal, blant annet to puber som er 400 år gamle. En av dem har til og med utedoen fra når den ble laget. Selv om den har fått skikkelig greier. En annen gammel sak er en kombinert pub og marionette-teater. Jeg husker ikke hva de heter, men jeg skal en tur innom Brussel i kveld, og da skal jeg se om jeg finner navnene. De er lett å gå forbi da de ser ut som hull i en vegg, før du går inn. Edit: klassikeren er uansett Delirium Tremens, med rett under 3000 forskjellige øltyper. Endret 29. oktober 2011 av Onkel Kompost Lenke til kommentar
Nani95 Skrevet 29. oktober 2011 Del Skrevet 29. oktober 2011 Dette spørsmålet har sikkert blitt spurt tusen ganger, men jeg fant ikke et godt svar på det(fra 2011), så jeg spør igjen: hva er det billigste ølet i butikk, i Oslo? Helst Coop Mega eller Rimi! Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 29. oktober 2011 Del Skrevet 29. oktober 2011 Dette spørsmålet har sikkert blitt spurt tusen ganger, men jeg fant ikke et godt svar på det(fra 2011), så jeg spør igjen: hva er det billigste ølet i butikk, i Oslo? Helst Coop Mega eller Rimi! 1 Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 Dette spørsmålet har sikkert blitt spurt tusen ganger, men jeg fant ikke et godt svar på det(fra 2011), så jeg spør igjen: hva er det billigste ølet i butikk, i Oslo? Helst Coop Mega eller Rimi! For å svare med et spørmål: Hvorfor trenger du å vite dette? 1 Lenke til kommentar
Kaaz Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 (endret) Jeg har akkurat bestilt meg en tur til Brussel i romjulen. Noen som kan anbefale noen drikkverdigheter? Trenger en god ølbutikk, og tips om et par-tre barer. Jeg har aldri vært i Belgia før, så det kan være greit med tips om hotell eller hvilket område det er greiest å bo. Onkel Kompost, bor ikke du i Belgia? Har du noen forslag? Det er korrekt det, jeg bor i Belgia. Ølbutikker er jeg ikke så stø på, ettersom jeg bor i Nivelles, men jeg vet de har en ok 250 beers butikk rett rundt Grand Place. Barer er jeg litt bedre på. Jeg er veldig glad i gamle steder da, eller steder med historie. En av de store klassikerne i Belgia er La Mort Subite. Den er ikke så langt unna Grand palce heller. Men den er ganske kjent. Det er et par andre klassikere av noen steder rett rundt Brussel Centraal, blant annet to puber som er 400 år gamle. En av dem har til og med utedoen fra når den ble laget. Selv om den har fått skikkelig greier. En annen gammel sak er en kombinert pub og marionette-teater. Jeg husker ikke hva de heter, men jeg skal en tur innom Brussel i kveld, og da skal jeg se om jeg finner navnene. De er lett å gå forbi da de ser ut som hull i en vegg, før du går inn. Edit: klassikeren er uansett Delirium Tremens, med rett under 3000 forskjellige øltyper. Kult. Da blir det litt lettere å velge område for hotell. Fint hvis du finner navn eller noe annet som kan hjelpe meg å søke meg fram til de gamle pub-ene. Edit: Delerium cafe så bra ut. Mye bra Belgisk øl, men det utenlandske utvalget var så som så. Haakon og Isbjørn pils fra Norge og Carlsberg fra Danmark var representativt dessverre. Men det spiller liten rolle så lenge de har overlegent Belgisk utvalg. Så litt på Ratebeer sine "Places" i Brussel. Er det noen steder der du kjenner? Endret 30. oktober 2011 av Kaaz Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 (endret) Kult. Da blir det litt lettere å velge område for hotell. Fint hvis du finner navn eller noe annet som kan hjelpe meg å søke meg fram til de gamle pub-ene. Edit: Delerium cafe så bra ut. Mye bra Belgisk øl, men det utenlandske utvalget var så som så. Haakon og Isbjørn pils fra Norge og Carlsberg fra Danmark var representativt dessverre. Men det spiller liten rolle så lenge de har overlegent Belgisk utvalg. Så litt på Ratebeer sine "Places" i Brussel. Er det noen steder der du kjenner? Delirium har også en hel del annen øl fra hele verden. Jeg har lenge planlagt å smake noe øl fra Laos, ettersom det var en kar i denne tråden for et år siden eller så, og han skrytte voldsomt av dette ølet. Har ikke kommet på å kjøpe det når jeg er på delirium, desverre, men utvalget varierer hele tiden. Jeg gikk inn på den der ratebeer.com-siden og sjekket places. Her er det jeg vet jeg kjenner A La Mort Subite: veldig trivelig sted. Men som jeg nevnte, det er også noe som turister kjenner til, og derfor er det svært ofte mye folk der. Interiøret er, for å si det mildt, rustikt. De har de samme trebenkene og bordene som de kjørte i gang med i 1930. De gangene jeg har vært der har det vært klart at personalet er vant til at det er en turistplass, så servicen er så som så. Når det gjelder ølbutikkene, så har jeg ikke sjekket de så mye ut ettersom de fleste Carrefour har et ganske solid utvalg av forskjellige øltyper. Chez Moeder Lambic Fontainas: det ble meg fortalt at dette er et nyopprettet sted, ettersom jeg og noen kollegaer var der ca 3 uker siden. De hadde et solid utvalg av øl, og trivelig personale. Det er et veldig bra sted om man ikke er så mange, siden bordene er litt sånn små. Dette stedet er også litt utenfor allfarsvei rundt Brussel sør. Det blir meg fortalt at det skal være et belastet sted, men jeg merket ikke så mye av det. Kanskje ser jeg så skummel ut at ingen trøbler med meg. La Fleur en Papier Doré: dette er en av disse hullene i veggen jeg snakket om. Vel inne er man i en liten pub, men med god atmosfære. Ølutvalget er ikke det største, men jeg lurer på om det er denne baren som av og til har Westvleteren inne til 10 euro. (det er en av disse hullene i veggen som har det) Ble startet i 1846. Denne er visst mest forbundet med Magritte og surrealistene. Au Bon Vieux Temps: Rett i nærheten av overnevnte. Har ikke vært der, men det er også type et hull i veggen inn til en gammel bygning. Et tredje hull i veggen, rett ved siden av de andre er den der jeg snakket om med dukketeateret. Også et rustikt sted, men trivelig. Utvalget der var heller ikke det største. Dette stedet kalles Cafe Toone. På andre siden av gaten ovenfor disse hullene i veggen er det en ølplass. Palace de bier eller noe slikt. Disse stedene er veldig lette å treffe. Om du går ut hovedinngangen til Brussel Centraal så står du fremfor Hotel Meridien. Med ryggen mot inngangen til togstasjonen går du ned på venstre siden av Hotel Meridion, og følger denne veien. Du vil komme over en liten plass og videre nedover gaten, og da skal de være på din høyre side etterhvert. Google maps har en fin beskrivelse av veien til Le Fleur... 800 m til fot skriver de. Fra Brussel Centraal Le Poechenellekelder: Denne er rett ovenfor den nokså berømte Manneken Pis-statuen. Jeg ser at på places har den fått litt pes for dårlig service, men det kommer an på servitørene. Der var vi i går, satt ute (16 grader på kvelden, nice). Det var en servitør som var veldig lite flink, og en annen som var mye mer flink på sitt fag. Han snakket også engelsk, noe det ikke er så mange som gjør. Jeg fikk tilsnakk av han, ettersom en kamerat kjøpte Hopus. Hopus er en øl med en god mengde humle i, men den skal visstnok serveres på følgende måte. Når gjær og slikt har lagt seg skal ølen skjenkes ut til den nesten er tom. Gjærrester og så videre blir så mikset opp (ristet) og servert i et shotglass ved siden av. Dette skal drikkes på slutten. Jeg snakket med denne kameraten (som er engelsk) og sa at jeg pleide nå å ta bunnfall og alt i samme flaske, og da brøt servitøren inn og fortalte meg at det var "Very bad". Jeg liker dette stedet, men det er visst ikke alle inne på ratebeer som er enige med meg. Det er en særegen look på dette stedet. I går hadde de også satt i gang med en meny på belgiske juleøl (som ikke er så veldig lik de norske), så da var det plutselig 20 nye øl. Le Roy d'Espagne: dette stedet er rett på Grand Place, så det er ganske fullt. For lenge siden var det et merchants guild, og rundt 1700 ble det solgt og det ble opprettet en restaurant der. Det første som møter deg når du går inn døren der er en utstoppet hest. Ølutvalget er ikke så stort, men det er et trivelig sted med god mat. Taverne Manneken Pis: Rett over gaten for Le Poechenellekelder. Trivelig sted, men der skal jeg gi gutta og jentene på ratebeer rett. Mye turister. Lite utvalg. Det er de jeg fant på listen som jeg har vært innom. Av disse anbefaler jeg de tre hullene i veggen for stemningen (føles litt mer autentisk, eller brunt om du vil). Jeg vet ikke om dette har forandret seg siden de innførte noe tilsvarende røykeloven nå i sommer. Et annet sted som jeg ikke husker navnet på er en vinbar. Du er nok der mest for ølet, men denne vinbaren er ganske spesiell. Det er et gammelt belgisk hus egentlig, med de etasjeløsningene det innebærer. Møblementet og dekoren ser ut som noen har gått amok på loppemarked og bare kjøpt det som de følte for uten tanke på hvordan de passer sammen. På denne plassen har de hauger av vin, bl.a. en nøttevin (påsto de) som var alldeles nydelig. Og jeg liker egentlig ikke vin så godt. Når du er i Belgia må du passe på å få ost til ølet. De har noe utrolig gode gauda/edamere de serverer med dijon-sennep. Snadder. Spekefatene er også solide. Endret 30. oktober 2011 av Onkel Kompost 2 Lenke til kommentar
Nani95 Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 Dette spørsmålet har sikkert blitt spurt tusen ganger, men jeg fant ikke et godt svar på det(fra 2011), så jeg spør igjen: hva er det billigste ølet i butikk, i Oslo? Helst Coop Mega eller Rimi! For å svare med et spørmål: Hvorfor trenger du å vite dette? Hei. Nauturfagslæreren min lurte på om jeg kunne finne det ut for han. Lenke til kommentar
Khalifen Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 Uansett, etter det jeg vet så tror jeg Grans BARE på glassflaske er den billigste til 9,90,- for en flaske med 0,33 l. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 Billigste øl, er som nevnt, alle de alkoholfrie variantene som finnes. Når det gjelder vanlig butikkøl m/alkohol så er det vel dette om jeg ikke tar feil: Coop - Pokal Rimi - Kompils og muligens Borg Rema - Grans Kiwi/Meny - Seidel Ica - Borg Ellers er Tuborg billig i alle butikker. Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 Billigste øl, er som nevnt, alle de alkoholfrie variantene som finnes. Når det gjelder vanlig butikkøl m/alkohol så er det vel dette om jeg ikke tar feil: Coop - Pokal Rimi - Kompils og muligens Borg Rema - Grans Kiwi/Meny - Seidel Ica - Borg Ellers er Tuborg billig i alle butikker. og et par av dem er til og med drikkende....... s Lenke til kommentar
Kaaz Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 (endret) For spørsmål om hvor man får billigst øl og vanlige pilstyper i butikkene henvises det til tråden om dette her: Den store billigøl-tråden De som er aktive i denne tråden beskjeftiger seg mest med hvilke butikker som selger øl av f.eks. disse typene til lavest mulig pris: En øl En annen øl Flere øl Edit: Er det forresten noen vet når Bunnpris får inn Brewdog's The end of History igjen? Endret 31. oktober 2011 av Kaaz Lenke til kommentar
For Your Eyes Only Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 End of history er vel et øl på nærmere 50% er det ikke? Hvis bunnpris tar inn det er de flinke! Lenke til kommentar
Khalifen Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 Og spesielt siden det bare var tolv som ble laget. Bunnpris er dyktige! Lenke til kommentar
Kaaz Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 Ja, Bunnpris er helt rå, men du må kjenne folka som jobber der, ellers får du bare Ringnes og Tuborg... :-) Lenke til kommentar
Kaaz Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 (endret) De har Southern Tier Pumpking på tapp på Schouskjelleren i Oslo. Anbefales. Det er en tykk, sterk (10%), gresskarøl med kraftig smak av gresskar og god sødme som i alle Southern Tiers øl. Det første smaksinntrykket er sødme, gresskar og litt malt. Den andre "halvdelen" domineres av kraftig kryddersmak. Bra med kullsyre balanserer søtsmaken. Dette er helt klart en øl jeg vil drikke igjen når sjansen byr seg. De har bare ett ekstra fat igjen så løp og drikk. @Onkel Kompost: Takk for en glimrende guide til ølsteder i Brussel! Gleder meg. Drar med datteren min denne gangen så det blir ikke noe hardcore drikking, men jeg tenker jeg skal organisere en guttetur i begynnelsen av neste år. Stedene du tipser om vil nok falle i smak hos en gjeng jeg av og til drar på tur med. Edit: Hva gjør du i Belgia, forresten? Endret 1. november 2011 av Kaaz 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå