Gå til innhold

Den store øl-tråden

Anbefalte innlegg

Har drukket en del LoverBeer og ingen av dem har imponert meg.

Hvilke har du smakt? Selv synes jeg både D'uvaBeer, BeerBera og BeerBrugna er himmelsk gode. Sistnevnte er en av de desidert beste surølene jeg har smakt. Jeg synes også Papessa er god til kaffestout å være. Marche'l Re har jeg ikke smakt, men den høres utvilsomt spennende ut.

Jeg hørtes kanskje litt negativ ut. Papessa var f.eks. god, men jeg har smakt en hel drøss andre imperial stout-er som har vært bedre og billigere. Den er absolutt bra, men det var ingenting som ga meg lyst til å kjøpe den igjen. Beer Brugna syntes jeg var for sur og heller ikke var noe interessant, men det går nok på min personlige smak.

Av surøl liker jeg Duchesse de Bourgogne, Haandbryggeriet Haandbakk og Rodenbach Grand Cru mye bedre. Men den var ikke dårlig, den passet bare ikke for meg. Så det blir nok til at jeg heller ut Marche'l Re-en uten å smake den ja... :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hørtes kanskje litt negativ ut. Papessa var f.eks. god, men jeg har smakt en hel drøss andre imperial stout-er som har vært bedre og billigere. Den er absolutt bra, men det var ingenting som ga meg lyst til å kjøpe den igjen. Beer Brugna syntes jeg var for sur og heller ikke var noe interessant, men det går nok på min personlige smak.

Av surøl liker jeg Duchesse de Bourgogne, Haandbryggeriet Haandbakk og Rodenbach Grand Cru mye bedre. Men den var ikke dårlig, den passet bare ikke for meg. Så det blir nok til at jeg heller ut Marche'l Re-en uten å smake den ja... :-)

Jeg synes ikke det gir så mye mening å sette Papessa i kategorien imperial stout. Til det er den for lite fyldig og smaksrik. Jeg ville kalt det en kaffestout, og i det selskapet slår den etter mitt syn langt bedre fra seg. Jeg synes spesielt skummet, som minnet om iskrem med kaffe, gjorde at den skilte seg ut i forhold til for eksempel Haandbryggeriet Costa Rica, som var dørgende kjedelig.

Jeg merker at jeg blir mer og mer nysgjerrig på Marche'l Re, så jeg tror jeg må smake den i den nærmeste fremtid. Men for 159 kr (som den koster på puben) bør jeg vel kanskje finne noen å dele med i så fall. :)

Lenke til kommentar

@Kaaz, Jeg ville uansett ikke helt den ut uten å smake på den, om du mener det bokstavelig :) Selv om det skulle vise seg å være en dårlig opplevelse for deg, så er det tross alt en opplevelse ;) Jeg opplever forøvrig at selv om det er noen typer øl som passer meg svært dårlig, så kan de funke helt bra ett år eller to senere for meg. Jeg innrømmer også gjerne at jeg kan ha litt fordommer mot noen typer øl, men det er også der potensialet til å bli mest positivt overrasket ligger.

Lenke til kommentar

Jeg kommer nok ikke til å helle den ut. Men det hadde også garantert vært en opplevelse å helle den ut uten å smake på den. Mye morsommere enn med de totalt utrendy tullingene som "vasker" champagne. De drikker jo én flaske og heller ut den andre. Du er ikke noe tøff hvis du ikke heller ut alt uten å smake.

Forøvrig spiser og drikker jeg omtrent alt som finnes. Spiste gammelost med teskje fra jeg var ett år, senere smalahove i pitabrød, Hakarl (Islandsk råtten hai), hjerner, testikler, kyllingføtter, kinesiske "1000 år" gamle egg, mye ost og andre ting som er i grenselandet mellom mat og spesialavfall.

Storemyen anbefalte Marche'l Re til ost et par sider bak i tråden. Tenker jeg prøver den til litt Gamle Ole XXL jeg hadde med meg fra København forleden. Den osten river skikkelig. Du får en ånde og promp som kan drepe kakelakker. Drikker du i tillegg et par-tre imperial stouter med mye gjærrester så kan firmaet ditt ihverfall ikke skrive under på at det ikke forurenser det ytre miljøet. Jeg har faktisk også en vakumpakket spesialversjon av Gamle Ole XXL som er lagret i 6 år. Sammen med den vil vel Marche'l Re smake som O'boy med skummetmelk, tenker jeg.

Jeg blir vel nødt til å ha en backupøl eller litt rødvin i reserve i tilfelle jeg synes den er kjedelig.

Men, nå tror jeg at jeg skal ha en hvit måned. Har lagt på meg og blitt slapp og jævlig etter alt for mye øl siden i sommer. Det er kanskje ikke så ille å drikke én øl hver dag, men resultatet blir at jeg ikke gidder å trene, og det er ikke bra.

Lenke til kommentar

Etter å ha gått en 3,5 timer lang tur i marka med en kamerat i går føltes det riktig med en liten pause i den hvite måneden min. Vi dro innom Amundsen pub og jeg drakk Nøgne Ø's Holy Smoke. Den var rett og slett så lite etter min smak at jeg ble sur. Absolutt ikke noe kullsyre gjorde denne ølen tam. Resten av smaken var så lite oppsiktsvekkende at jeg bare forbigår den i stillhet. Jeg må si Haandbryggeriet behersker røkøl mye bedre. Jeg tror jeg har smakt alle røkølene deres, og har vel også likt alle. Til og med Røyk uten ild, synes jeg var dritgod. Servitøren på restauranten advarte mot den og sa den var vond, men jeg måtte smake på den pga. de andre gode røkølene fra bryggeriet.

Pga. den dårlige opplevelsen med Holy smoke syntes jeg så synd på meg selv at vi dro til Håndverkeren og drakk en Fyr og Flamme, en Two Captains, en Kings Blue/Corsendonk Christmas ale, en Evil Twin Soft Dokie og en Almond 22 Fredric. Det hjalp meg å glemme Holy Smoke-en helt fram til nå, hvor jeg tenkte jeg måtte advare andre mot den.

Lenke til kommentar

Pause er jo lov :) Uansett, så er jeg enig i at "Holy Smoke" ikke er noe å strekke seg etter. Som jeg skrev tidligere så er det ubegripelig for meg at en øl som "Holy Smoke" kunne vinne NM i hjemmebrygging. Man kan begynne å lure på om dommerne hadde, tja, drukket litt for mye øl under dømmingen :) Til NØs forsvar så skal det jo også sies at det ikke er et "ekte" NØ øl av samme grunn.

Lenke til kommentar

Takker for god input på ølene fra Schneider! Ganske bra aktivitetsnivå her.. det bør opprettholdes. :p

Cantillon Rose de Gambrinus: Tja er det første som slår meg. I utgangspunktet helt grei og frisk lambic med den typiske syrligheten. Det skulle visstnok ha vært brukt en del bringebær i denne men her synes jeg Boon med sin Framboise gjør en mye bedre jobb. Der er syrligheten noe nedtonet og smaken av "friske" bringebær kommer godt fram (Boon...). Her føler jeg at syrligheten nesten nøytraliserer smaken av bringebær så jeg plukker opp noe som kan minne om bringebær men der stopper det. Under middels framboise men jeg har dog et lite referansegrunnlag (kun prøvd Boon Framboise utenom denne) og helt kurant surøl.

Haandbryggeriet Costa Rica:

En ganske fin kaffeporter fra HB. Den er ikke spektakulært bra men absolutt en porter jeg gjerne kunne ha sett i basis/bestillingsutvalget på polet. Føler denne er passe kompleks og ganske lettdrikkelig. Jeg likte denne meget godt og kommer nok til å ta med en flaske til av denne neste gang jeg er innom Valken.

Brewdog Abstrakt AB:06:

Fin flaske! Dette er da en øl innenfor stilarten "black IPA" som jeg overlater til ratebeer å forklare hva er:

An emerging beer style roughly defined as a beer with IPA-level hopping, relatively high alcohol and a distinct toasty dark malt character. Typically lacks the roastiness and body of a strong stout and is hoppier than a strong porter. Expressive dry-hopping is common. Also called India Dark Ale, India Black Ale, Cascadian Dark Ale, Dark IPA, and sometimes India Brown Ale.

Dette er et eksperimentelt og ganske kraftig øl på 11,2%. Dette blir som en slags blanding mellom stout/porter og IPA. Med dette mener jeg at den er ganske kraftig humlet samtidig som det er en del smak av røstet/brent malt som er vanlig å finne i portere/stout.

Dette er et øl man burde dele eller nippe til. Jeg delte det med noen andre og det fungerte greit for meg. Skulle jeg drukket hele flasken selv vil jeg anta at vurderingen ville vært noe mer negativ. Et ganske fint øl selv om prisen var meget stiv.

Angående Beerbrugna fra Loverbeer synes jeg den var rimelig skuffende. Syntes den smakte mest surt og lite fruktig. Jeg merket hvertfall ikke noe til noe plommer i ølen.

Angående Holy Smoke så må jeg nesten få prøvd den snart. Er den å oppdrive i Bergen?

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Drikk Holy Smoke sammen med Hesjeøl, Norwegian Wood og Røyk uten ild så vil det fort vise seg at det er klasseforskjell.

Når man drikker øl hver for seg er det vanskelig å komme med en objektiv vurdering. Det er forsåvidt umulig uansett, men jeg har oppdaget at øl jeg har drukket alene og likt, overhode ikke har stått seg når jeg har drukket dem sammen med andre av samme type.

Hvis det er noen i Oslo som kunne tenke seg å starte en liten ølklubb kunne jeg godt tenke meg å kjørt en Imperial stout-kveld, en saison-kveld, en røkølkveld, etc. Man blir så drita av å skulle gjøre sånne sammenligninger alene. Det hadde vært OK å kunne sammenligne 7-8 av sine favoritter samtidig uten å måtte drikke hele flasken.

Lenke til kommentar

Nå skal det også sies at han som brygget Holy Smoke til NM hadde røkt sin egen malt over bjørk. Såvidt jeg vet er det umulig å kjøpe bjørkerøkt malt, så jeg tror nok Nøgne Ø har tatt seg visse friheter med denne.

Hjemmebryggeren kommenterte nettopp også at han mente Nøgne Ø sin Holy Smoke ikke var optimal enda og at den trengte litt lagring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...