Gå til innhold

Den store øl-tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har hatt en fin kveld på byen med en av mine beste venner som er en vinfeinsmecker, men totalt ignorant når det gjelder øl. Vi drakk Agirs Harvest Ale fra fat (som var mye fyldigere og hadde mye mer sødme og maltsmak enn fra flaske), Nøgne Ø India saison (kjempefin for de som liker humle og kullsyrefriskhet), en eller annen øl som han insisterte på å bestille (men som han innså at var smakløs, kjip og ikke gadd å drikke opp), Stillwater Artisanal Cellar Door (en glimrende Saison som jeg kan drikke igjen og igjen), Nøgne Ø Imperial Stout, Nøgne Ø Tiger Tripel og Nøgne Ø Two Captains. For en gangs skyld lyktes jeg å få introdusert gode øl i en riktig rekkefølge og med det rette tilbehøret som gjorde at en "nybegynner" virkelig fikk sansen for hva øl kan være. Hyggelig i seg selv, og en fin deilig nytelse for min egen del.

Ah, India Saison blitt tilgjengelig nå altså? Tør jeg spørre hvor? Ja det tør jeg. HVOR?

Lenke til kommentar

Ah, India Saison blitt tilgjengelig nå altså? Tør jeg spørre hvor? Ja det tør jeg. HVOR?

Vi drakk den fra flaske på Grünerløkka brygghus. De hadde akkurat fått den sammen med bl.a. Nøgne Ø Holy smoke. Blir nok tilgjengelig i de fleste gode pub-er framover.

Lenke til kommentar

smakte vel usedvanlig godt de siste par ølene ;-)

Ja, og heldigvis var Two Captains ordentlig kald. Den liker jeg ikke temperert. Og faktisk liker jeg Two Captains og lignende Imp. IPA-er aller best når jeg er litt full.

Jeg må virkelig anbefale Cellar Door til de som liker saison. Men ikke drikk den etter kraftige øl som stouter eller IPA-er. Den passer best å starte med. Da komme de sublime smaksnyansene og krydderet bedre fram. Etter en Two Captains f.eks. vil smaksløkene være så bombardert at det blir som å spise en hel pose Tyrkisk pepper før du spiser Foie Gras.

Lenke til kommentar

Kan også anbefale Cellar Door. Meget interessant Saison og uten tvil den som falt mest i smak at de Stillwater bryggene som er/var tilgjengelig på utvalgte pub'er her i landet.

Helt enig. Har drukket tre eller fire andre fra Stillwater, bla Autumnal Saison og Stateside Saison og de er ikke like gode, ikke noe spesielt minneverdige på andre måter heller. Cellar door skiller seg ut, bl. a pga. kryddersmaken, den har f.eks. salvie som ikke er helt vanlig i saison-er.

Endret av Kaaz
Lenke til kommentar

Cellar door har faktisk nylig blitt re-kategorisert fra en saison til en Belgian Wit på RB (noe som er litt merkelig, men det går nok på måten den er brygget). Merket det første gang jeg smakte den at den hadde et et fint mildt krydderpreg, men at det var akkurat salvie blir ganske vanskelig så få ned på papiret der og da. En fin og velbalansert øl, men det er en typisk dele-øl (pga. den rimelig høye prisen) og ikke nødvendigvis noe jeg MÅ smake igjen.

Lenke til kommentar

Cellar door har faktisk nylig blitt re-kategorisert fra en saison til en Belgian Wit på RB (noe som er litt merkelig, men det går nok på måten den er brygget). Merket det første gang jeg smakte den at den hadde et et fint mildt krydderpreg, men at det var akkurat salvie blir ganske vanskelig så få ned på papiret der og da. En fin og velbalansert øl, men det er en typisk dele-øl (pga. den rimelig høye prisen) og ikke nødvendigvis noe jeg MÅ smake igjen.

Beeradvocate kaller den en hvetebasert saison. Vi har alle forskjellig smak, og den forandrer seg over tid. I sommer dabbet min trang til imperial stout av, parallelt med at jeg utviklet et saison-crave. Nå med høstkulden kommer Imperial-cravet tilbake sakte men sikkert. Jeg MÅ ikke ha Cellar Door igjen, men jeg VIL. Det blir litt som med damer. Jeg foretrekker å ligge med 100 damer i snitt ti ganger hver framfor 1000 damer en gang. Hvis jeg blir tvunget til å velge, vel og merke.

Lenke til kommentar

Noterer meg at juleølene har kommet i bestillingsutvalget på polet nå! Merk særlig Berentsen sin Stelliger Divum har blitt jekket opp fra fjordårets 15% til det som jeg mener er Norges sterkeste øl på 19%!

Holy crap, det var solide saker! Må nesten få med meg en slik en av ren bisarr nysgjerrighet.

Utvalget var ikke spesielt stort ennå men bestiller nok en Berentsens og muligens en Atna Julenisjeøl ganske så snart.

Etterhvert som mer dukker opp blir det nok å bestille en litt større førjulspresang til meg selv. :)

Lenke til kommentar

Au au au..ville så gjerne like denne ølen da den tilsynelatende hadde en kombinasjon av en av mine mine nuværende favoritter: Rodenbach Grand Cru + "en eller annen skikkelig stout". Jeg snakker altså om LoverBeer Marche'l Re. En svart og fin stout, som så mange andre når det gjelder farge, men ellers var jeg ikke så begeistret.

Det første som slo meg da jeg helte denne i glasset var..kaffe..som det sto utenpå. Greit nok, da hadde det bare vært like ille som HBs Costa Rica: kaffe+vann+vann+kullsyre. Men nei, her hadde de tilført det verste fra en Lambic: kun kjip og smakløs surhet. Jeg kjempet hardt med denne, men etter ca. 10. gangen hvor jeg sa til meg selv "denne vokser på meg, bare gi den tid" så måtte jeg bare innrømme at jeg var en løgner. Resten gikk i vasken. Jeg var selvsagt sur og grinete etter en slik hendelse, men det var to ting som effektivt eliminerte dette:

1. Da jeg måtte helle ut øl i vasken minnet det meg om en annen vond hendelse som skjedde for ett år siden: Brewdogs "There is No Santa" Etter å ha smakt dette svineriet var det en glede å helle ut resten i vasken. Hvis jeg hadde valget mellom å bli skutt, eller måtte drikke en "There is no Santa" tror jeg at jeg faktisk hadde grublet litt.

2. Andre øl smile.gif

Endret av Vice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da var de Molen - Molenbier testet. Spesielt øl som ble vesentlig bedre og mer balansert temperert. Knallrød farge som nesten minner om en kriek, måtte helle veeldig forsiktig da det skummet skikkelig av denne. Bittelitt syre og mye frukt, kraftig humle.

Alt i alt et godt øl, som sikkert hadde fungert supert til ost.

Endret av indeksregulert
Lenke til kommentar

Bestemte meg omsider for å skaffe et skikkelig ølglass. Fikk et godt tips her i tråden om Augustin fra Hadeland Glassverk. Dette så akkurat ut slik jeg ønsket meg for de tyngste øltypene: Cognacaktig i formen, men med en litt større "utbrett" i toppen. Christiania GlasMagasin hadde glassene til salgs, men man måtte kjøpe 6stk og prisen var 100kr pr. stk. Dette virket litt dyrt for min del da jeg egentlig kun var ute etter 1-2 glass. Så jeg tenkte at jeg like godt kunne ta turen til kilden selv, dvs. Hadeland Glassverk. De hadde riktignok ikke enkeltglass til salgs der heller, men derimot hadde de tilbud slik at det kun kostet 50kr pr. glass for 6 stk. Helt supert glass i formen men jeg hadde ønsket meg et noe tykkere gods for å få det helt perfekt. Det er veldig tynt og virker svært skjørt.

Måtte selvfølgelig finne fram noe litt mer spesielt for å innvie glassene, og valget mitt falt på Herslev Bryghus Mjølner Barleywine. Satte spesielt pris på det antikke utseendet til flasken jeg hadde: den hadde støv over hele toppen, noe som ga inntrykk av lang lagring. Og det var også helt riktig da ølet var brygget helt tilbake i 2006. Fargen var usedvanlig sort og så ut som en stout. Jeg hadde egentlig ventet meg en noe lysere, brunlig farge. Lukten var veldig flott, karamellaktig søt og fruktig som jeg hadde forventet fra en barleywine. Derfor ble jeg litt overrasket igjen over smaken. Den var mer det jeg forbinder med stout enn barleywine. Den hadde utpreget brenthet i smaken, kombinert med kaffe og bitterhet. En ganske ålreit stout i mine øyne, men ikke det jeg forventet av en barleywine. Interessant men ikke noe jeg kommer til å kjøpe igjen.(Uansett får jeg heller ikke sjansen når den først blir utsolgt fra Vika)

Lenke til kommentar

Jeg må si jeg liker hvordan du beskriver øl, Vice. Jeg opplever det ofte på samme måten, at jeg føler jeg liksom "må" like enkelte øl, men så liker jeg dem ikke likevel. Klart man kan jobbe med å utvikle sin smak, men hvorfor ikke bare nyte det man liker her og nå? Jeg har dessverre også en LoverBeer Marche'l Re i kjelleren. Kanskje jeg bare skulle helle den ut uten å smake på den? Har drukket en del LoverBeer og ingen av dem har imponert meg.

@Indeksreg

Jeg søkte litt på Gulden Draak og syntes den så veldig god ut. Ser at de har den på Systembolaget, men det er kanskje litt drøyt når man må bestille minimum 24 stk av dem... Noen som vet om den er å få tak i noe sted i Norge?

Har drukket to gresskarøl, Southern Tier Pumpking og Jolly Pumpkin La Parcela. Førstnevnte var veldig god med masse smak og bra med sødme, men kunne ønsket meg litt mer kullsyre. Men den vil garantert ikke skuffe folk som liker andre øl fra dette bryggeriet (Som f.eks. Mokha, Jahva, Creme Brulee, Unearthly, etc). Sistnevnte (La Parcela) var ikke noe spesielt minneverdig. Den var grei nok, sjampanjeaktig, men var for sur og det var ikke mye gresskarsmak eller særlig mye andre smaker heller. Jeg var litt full og gadd ikke smake så nøye etter, men den var absolutt ikke noe jeg anbefaler. Ihvertfall ikke hvis du må betaler 250,- for en flaske. Pumpking, derimot... en helt annen sak. Skulle ønske de tok inn 6-7 øl fra Southern Tier på polet, de har mye bra som både ølentusiaster og vanlige pilsdrikkere kunne likt.

Endret av Kaaz
Lenke til kommentar

Heiheihei. Har gjort meg en god erfaring nå. På ferie drakk jeg noen forskjellige typer, men fikk meg to gode favoritter. Er kun snakk om butikkøl i Thailand, men det er visst noe stort sett kun turistene kjøper der, fordi det er "dyrt". Singha og Leo. Singha er definitivt den jeg likte best, og har også med seks store glass hjem.

Singha har en litt skarpere smak, Leo er mere avrundet. Ellers er det ikke så mye jeg kan si, er ikke så god til å sette fingeren på sånn. Uansett, anbefales om du er et sted det selges :)

EDIT: Og "Chang", tror jeg det var, anbefales ikke. Begynner å kuke seg til når den først har kommet i magen på deg, og du blir dårlig. Drakk den ikke selv, men jeg ble fortalt det av min reisepartner som er mye nedover, og skulle vite det der ganske godt.

Endret av jigaplow
Lenke til kommentar
Har drukket en del LoverBeer og ingen av dem har imponert meg.

Hvilke har du smakt? Selv synes jeg både D'uvaBeer, BeerBera og BeerBrugna er himmelsk gode. Sistnevnte er en av de desidert beste surølene jeg har smakt. Jeg synes også Papessa er god til kaffestout å være. Marche'l Re har jeg ikke smakt, men den høres utvilsomt spennende ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...