Gå til innhold

Den store øl-tråden

Anbefalte innlegg

De Molen Bloed, Zweet and Tranen likte jeg også godt. Hvis du vil prøve røykøl ta med deg en flaske av denne (Vika/Valken) eller NØ Sunturnbrew. HBs Hesjeøl har et mer moderat røykpreg igjen men kan også anbefales.

HBs Hesjeøl er en av mine absolutte favoritter fra den hjemlige øljungelen. Røykpreget er veldig moderat i den, og mange av de andre gode smakene dukker opp. Sunturnbrew var litt i overkant røyket for meg. Interessant nok er jeg nok ikke så sensitiv på dette som andre, ettersom en frøken (som i utgangspunktet ikke liker øl noe særlig) ville smake på det, og utbrøt "Det smaker askebeger!"

Har kommet til den konklusjonen at "Rauchbier" definitivt ikke er ølet for meg. Synes Bloed Zweet & Tranen var ganske fælt til tross for at jeg har sansen for relativt røykfulle Whiskyer, type Islay. Smakte også NØ's Holy Smoke i forrige uke og den falt heller ikke i smak på noen som helst måte. At den kunne vinne NM i hjemmebrygging er for meg helt uforståelig. Vil tro at en slik øl vil ha et relativt smalt nedslagsfelt men uansett et fint konsept med at vinneren får utgitt en batch laget av NØ.

Jeg har litt det samme problemet. Jeg har en teori om at en "skikkelig" rauchbier blir for heftig for meg. Det gjelder i fall de to de hadde i bestillingsutvalget for 2 år siden. Jeg klarte å true dem ned, men det var ikke med glede. Jeg er heller ikke noe Whiskyfantom, men jeg klarer å lure ned en Whisky om jeg får den tynnet litt ut (to fingerbredder whisky, en fingergredd vann). Øl med lite til moderat røykpreg er lettere å få ned, og i tilfellet Hesjeøl så er det som sagt en av mine favoritter.

Interessant nok kan det virke som HB var før sin tid med Hesjeølet. Det siste halve året har det kommet et par Farmhouse ales her i Belgia også. St. Feuilen har et fantastisk godt øl av det slaget. Så hvem vet, kanskje er det på vei til å bli in med litt mer rustikke øltyper?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk endelig bestillinga mi fra Vinmonopolet i dag. To 5 AM Saint, en Høst Porter, en Nanny State, en Santa Paws og en Innis & Gunn Rum Cask. Fornøyd med at de hadde Santa Paws inne. Fikk ikke smakt den i fjor så.

Må prøve å få med meg en Santa Paws i år jeg også. Mest av bisarr nysgjerrighet da jeg smakte en annen juleøl fra Brewdog ifjor som het "There Is No Santa". Denne ligger ganske høyt på listen over verste øl jeg noensinne har smakt. Det er sjelden jeg kaster øl, men der var det ingen vei utenom.

Jeg hadde selv sansen for There Is No Santa. Santa Paws tror jeg bare er en sterkere utgave av den, eller mer korrekt tror jeg There Is No Santa er en svakere utgave av Santa Paws.

Men nå har jeg nettopp lagt en 5AM Saint i kjøleskapet. Gleder meg!

Lenke til kommentar

Jeg har litt det samme problemet. Jeg har en teori om at en "skikkelig" rauchbier blir for heftig for meg. Det gjelder i fall de to de hadde i bestillingsutvalget for 2 år siden. Jeg klarte å true dem ned, men det var ikke med glede. Jeg er heller ikke noe Whiskyfantom, men jeg klarer å lure ned en Whisky om jeg får den tynnet litt ut (to fingerbredder whisky, en fingergredd vann). Øl med lite til moderat røykpreg er lettere å få ned, og i tilfellet Hesjeøl så er det som sagt en av mine favoritter.

Interessant nok kan det virke som HB var før sin tid med Hesjeølet. Det siste halve året har det kommet et par Farmhouse ales her i Belgia også. St. Feuilen har et fantastisk godt øl av det slaget. Så hvem vet, kanskje er det på vei til å bli in med litt mer rustikke øltyper?

Vel HBs Hesjeøl er greit nok mtp røyksmak men grunnen til at jeg raver litt om NØ Sunturnbrew er vel at jeg ble overrasket over et såpass kraftig røykpreg i ølet samt det at jeg likte den meget godt.

Ja, vinmonopolet hadde vel Aecht Schlenkerla Rauchbier inne for en god stund siden men jeg fikk ikke tak i disse. Hvis de er å finne på en pub i Bergen så gjerne si ifra her inne om det. :)

Ellers så var jeg enda en liten tur innom Valken og plukket med med følgende:

• Cantillon Rose de Gambrinus
  • Brewdog Abstrakt AB:06
  • North Coast Old Rasputin Russian Imperial Stout
  • North Coast Old Stock Ale
  • De Molen Molenbier
  • Haandbryggeriet Costa Rica

Ble jo litt mer enn jeg hadde tenkt men jeg skriver nok noe her når jeg har prøvd noe som falt i smak.

Ellers er det noen som har prøvd Schneider Aventinus Weizen-Eisbock eller Schneider Aventinus?

Begge to har meget gode snitt på ratebeer.com. Lurer litt fordi jeg så de på Valken og klarte ikke helt å plassere de...

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Ellers er det noen som har prøvd Schneider Aventinus Weizen-Eisbock eller Schneider Aventinus?

Begge to har meget gode snitt på ratebeer.com. Lurer litt fordi jeg så de på Valken og klarte ikke helt å plassere de...

Schneider lager generelt ganske gode øl, og er nok for meg et av de beste bryggeriene fra Tyskland. Eisbocken er faktisk en frysedestilert Aventinus, så i og for seg er det "samme øl". Nå har jeg bare smakt en eisbock (grunnet det er faktisk ikke så mange produserte eisbocker) men dersom du ikke har smakt den anbefales den så absolut! Den er ganske søtlig og alkoholsterk med masse tørkede fruktsmaker. I tillegg er det vel den en av de "biggest bang for the bucks" på polet mtp. at den ikke er særlig dyr og den har en alkoholprosent på 12.

Vanlige Aventinus har jeg bare smakt en gang, og da var jeg litt i stuss hva jeg syntes om den. Syntes den gang den var litt over rated på ratebeer, men for all del, den fikk en 3,5 totalscore fra meg så det er en god øl. Har nå fått noen ekstra flasker i kjelleren som jeg gleder meg til å få poppet når tiden tillater det.

Konklusjon: Prøv de begge!

Lenke til kommentar

• De Molen Molenbier

Fin liste. Hadde de Cantillon Rose de Gambrinus i 37.5 cl flasker også eller bare 75 cl?

Lenke til kommentar

Jeg smakte Eisbock varianten og den var ikke helt i min stil. Veldig søtlig men samtidig hadde den et syrlig preg som virket litt forstyrrende på meg. Selv om det var noe her som i første omgang ikke passet meg helt så merket jeg en god forskjell fra første til siste slurk. Kanskje jeg burde ta med en flaske til for videre smaking dersom de fortsatt har den inne.

HBs Costa Rica var forøvrig altfor mye kaffe for min del. Jeg fikk inntrykk av at utgangspunktet her egentlig var kaffe og ikke øl. Begge North Coast variantene var gode, men Imp.Stouten var svært god. Svært fyldig, tung og seig slik en skikkelig stout bør være.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

• De Molen Molenbier

Fin liste. Hadde de Cantillon Rose de Gambrinus i 37.5 cl flasker også eller bare 75 cl?

På Vaklen har de kun i 37.5cl

Sukk, skaff meg et spesialpol i Kristiansand...

De to North Coast og Costa Rica kunne jeg veldig gjerne tenkt meg å prøve.

Cantillon Rose de Gambrinus er frisk og fin. Har gjort mitt for å tømme fatet de hadde av den på Patricks.

Sukk sukk. Skaff meg en ferge som går 2 ganger om dagen til Danmark... ;)

PS! Det har nylig blitt diskutert med vinmonopolet sentralt muligheten for at det skal bli 25 nye spesialpol! Da vil jeg tro Kristiansand er en naturlig kandidat.

Lenke til kommentar

Sukk sukk. Skaff meg en ferge som går 2 ganger om dagen til Danmark... ;)

PS! Det har nylig blitt diskutert med vinmonopolet sentralt muligheten for at det skal bli 25 nye spesialpol! Da vil jeg tro Kristiansand er en naturlig kandidat.

Hehe, ok sant nok. Gratisbillettene florerer hos Colorline, så skal vel ikke klage. Er bare så usannsynlig kjedelig den båtturen ;)

Lenke til kommentar

Har de noen eisbock-varianter på standardutvalget, eller bestillingsutvalget i det minste på polet? Prøvde å søkte på eisbock, men det ga dårlig med resultater.

Nei det har de ikke. Vika polet i Oslo og Valken i Bergen har begge inne den ene som har vært tilgjengelig i Norge, nemlig Schneider Aventinus WeizenEisbock. Det er altså orginalt en hvete-bock som har blitt frysedestilert.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd begge og synes de var gode, vellykkede øl, men Eisbocken synes jeg var alt for søt. Jeg kommer ikke til å drikke den igjen. Aventinus var bedre etter min smak.

Noterte meg følgende om disse to:

Eisbocken:

Meget fyldigog kraftig. Sterk maltsmak, på grensen til kvalmende, men den går ikke over grensen. Øl-en er litt for varm. Litt kjøligere å smaken hadde vært mindre overveldene. Lukter sterkt malt, smaker fyldig malt, kanskje karamell og litt rosin/tørket frukt. Kullsyren føles ut som om det er mange små bobler. Den fyldigste og kraftigste tyske ølen jeg har smakt hittil. Av og til kjenner du at det er mye alkohol, uten at det gjør noe. Alkohol smaker av og til godt... Det slår meg igjen at det er mye kullsyre, men små, stikkende bobler. Sterk som faan, kjenner meg full allerede. Spørs om ikke denne har for mye maltsmak for meg. Det blir litt kvalmende. Ikke så kvalmende som de gamle norske bokkølene, men likevel. Litt for søt også. Hadde søtheten blitt balansert med mer friskhet - eller rett og slett at ølen var kaldere så hadde den vært bedre. Av utseende er den sterk brun og ganske grumsete.

Aventinus-en:

Mørk brun, litt rødlig. Lite skum. Lukter søtlig tørket frukt og malt. Sviske, rosin? Frisk lukt. Smaker søtt, friskt og har god kullsyremengde, små perlende bobler. Smaker slik den lukter. Litt som en belgisk sterk øl, men mer maltpreg. Det er vel det som ligger til bock-stilen? Bedre enn Schneider Aventinus Weizen Eisbock som jeg drakk for noen dager siden. Den ble for søt, for mye maltsmak. For mye av alt. Denne har litt mindre av alt, bortsett fra kullsyre, og det er mer vellykket etter min smak. Denne er mer passende min smak.

North Coast Old Stock Ale var også veldig god, men litt for søt etter min smak den og. Men dette er jo så utrolig subjektivt. Anbefaler absolutt andre å prøve og gjøre seg opp en mening selv. Noterte meg følgende:

Mørk, rødbrun, fyldig, omtrent ikke skum. Lukter kraftig og deilig av rosin, sviske, plomme, madeira? Mye god og søt lukt. Kanskje litt sjokolade også. Rom rosin, det er det det lukter. Smaker veldig godt, men også veldig søtt. Omtrent som en dobbelt så tykk blå Chimay og er dobbelt så søt. Men mer rosin. Kanskje som en oversøtet Lervig Winter Ale? Dette er dessert. Passer kanskje til is. Jeg vil foretrekke den servert ganske kald. Lite kullsyre, men noe er det der.

Haandbryggeriet Costa Rica syntes jeg også var god, men litt for søt:

Mørk sort, lite skum. Lukter søtt og kaffe. God, veldig god. Bra kaffesmak, passe kullsyre, og passe søthet. Minnet meg om De Molen 20K, bare at den har sødme (hvilket 20K ikke har). Kanskje litt for søt hvis jeg skal være kresen. Jeg ville foretrukket en øl mellom denne og 20K. Men absolutt en øl som nybegynnere kan like. Lettdrukket. Flott kaffesmak. Liker du mye sødme, server den varm, hvis ikke: server den kald. Halveis ned i flasken synes jeg den er for søt, men det er min smak.

Endret av Kaaz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

• De Molen Molenbier

Inspirert av handlekurven din var jeg på polet i Vika i går og tok med meg et par Cantillon Rose de Gambrinus, et par North Coast Old Stock Ale og også et par de Molen Molenbier.

Vika hadde veldig mye spennende inne nå - skulle gjerne handlet mye mer, men blir litt klønete når en må ta med seg sakene på tog og buss for å komme hjem.

Lenke til kommentar

Inspirert av handlekurven din var jeg på polet i Vika i går og tok med meg et par Cantillon Rose de Gambrinus, et par North Coast Old Stock Ale og også et par de Molen Molenbier.

Jeg var også på Vika i 17-18 tiden i går, og da la jeg merke til en kar som gikk bort og tok to Old Stock Ale uten å nøle. Han vet hva han vil ha, tenkte jeg. Var det deg, Indeksreg?

Lenke til kommentar

Har hatt en fin kveld på byen med en av mine beste venner som er en vinfeinsmecker, men totalt ignorant når det gjelder øl. Vi drakk Agirs Harvest Ale fra fat (som var mye fyldigere og hadde mye mer sødme og maltsmak enn fra flaske), Nøgne Ø India saison (kjempefin for de som liker humle og kullsyrefriskhet), en eller annen øl som han insisterte på å bestille (men som han innså at var smakløs, kjip og ikke gadd å drikke opp), Stillwater Artisanal Cellar Door (en glimrende Saison som jeg kan drikke igjen og igjen), Nøgne Ø Imperial Stout, Nøgne Ø Tiger Tripel og Nøgne Ø Two Captains. For en gangs skyld lyktes jeg å få introdusert gode øl i en riktig rekkefølge og med det rette tilbehøret som gjorde at en "nybegynner" virkelig fikk sansen for hva øl kan være. Hyggelig i seg selv, og en fin deilig nytelse for min egen del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...