Gå til innhold

Den store øl-tråden

Anbefalte innlegg

Aaargh, hvordan får man med seg øl på flyet nå i disse terrortider? Må jeg legge flaskene i den innsjekkede bagasjen, eller kan butikkene forsegle posene? Noen som vet?

I bagasjen.

En hard og full koffert anbefales.

All knusing er ditt ansvar. Også det den måtte forårsake utenfor kofferten. (Dette hindret meg ikke å ta med 12 øl fra sommerferien)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen forslag til et greit nybegynnerøl? Jeg har nå gått fra å brekke meg av en slurk til å greit kunne helle ned noen desiliter uten store problemer. Merker at jeg kan klare å lære meg å like det.

Tja, Carslberg "Copenhagen", Amstel "Pulse" eller den amerikanske "Budweiser" burde vel funke greit. Ellers er det generelt sett slik at desto billigere ølet er desto tynnere er smaken. (Med unntak av "moteøl" som de jeg nevnte over.)

Lenke til kommentar

Noen forslag til et greit nybegynnerøl? Jeg har nå gått fra å brekke meg av en slurk til å greit kunne helle ned noen desiliter uten store problemer. Merker at jeg kan klare å lære meg å like det.

Nei, til det har du gitt for lite informasjon.

Det er en utbredt misforståelse at en da skal anbefale noe skvip uten smak, men jeg er av den oppfattning at en må ta utgangspunkt i hva den som ønsker å drikke øl virkelig liker. Dermed blir spørsmålet: Hva liker du ellers av (mat og) drikke?

Lenke til kommentar

Tja, Carslberg "Copenhagen", Amstel "Pulse" eller den amerikanske "Budweiser" burde vel funke greit. Ellers er det generelt sett slik at desto billigere ølet er desto tynnere er smaken. (Med unntak av "moteøl" som de jeg nevnte over.)

Takker! Skal sjekke ut de du nevner!

Det er en utbredt misforståelse at en da skal anbefale noe skvip uten smak, men jeg er av den oppfattning at en må ta utgangspunkt i hva den som ønsker å drikke øl virkelig liker. Dermed blir spørsmålet: Hva liker du ellers av (mat og) drikke?

Vanligvis drikker jeg halvtørre hvitviner. Rosemount er favoritten. Før drakk jeg en del Grevens pærecider. Av øl er Kronenbourg 1664 den som har falt mest i smak så langt, men jeg har ikke prøvd så veldig mange forskjellige enda. De som smaker "minst" og ikke har bitter smak er de som går lettest ned.

Lenke til kommentar

Noen som har forsøkt seg på varianter av Black and Tan? Synes dette virker litt interessant. Har testet litt og laget en provisorisk helleskje av en plastøse, men tar gjerne imot tips til valg av drikkevarer og hvor man kan få tak i helleskje. Så langt har det kun fungert bra å toppe med Guinness, antakelig fordi den er lettere enn andre ølsorter, muligens pga nitrogrenet.

Endret av Avien
Lenke til kommentar

Vanligvis drikker jeg halvtørre hvitviner. Rosemount er favoritten. Før drakk jeg en del Grevens pærecider. Av øl er Kronenbourg 1664 den som har falt mest i smak så langt, men jeg har ikke prøvd så veldig mange forskjellige enda. De som smaker "minst" og ikke har bitter smak er de som går lettest ned.

I så tilfelle er muligens ikke de lette ølene (lager/pils) et så dårlig tips, men jeg vil anbefale deg å prøve en Pale Ale, eksempelvis Lervigs Lucky Jack. Langt fruktigere og med en bitterhet uten surheten fra standard industripils.

Lenke til kommentar

Nja, de er ikke uten smak, men det er veldig svakt. Dersom man brekker seg av en vanlig øl synes jeg det er helt naturlig å forslå noen lyse milde varianter. Jeg mener også det er uhyre vanskelig å foreslå noen andre øl til noen som ikke liker/aldri har drukket øl før, basert på hva man liker av annen drikke og mat. Selv hater jeg kaffe, synes det er bittert og jævlig. Det er vel ikke så mange som kunne finne på å anbefale meg det svarteste de finner av stouts og portere basert på den smaken, men likefullt er dette blant de øl som har gitt meg de beste smaksopplevelser.

Lenke til kommentar

I så tilfelle er muligens ikke de lette ølene (lager/pils) et så dårlig tips, men jeg vil anbefale deg å prøve en Pale Ale, eksempelvis Lervigs Lucky Jack. Langt fruktigere og med en bitterhet uten surheten fra standard industripils.

Hvor kan jeg kjøpe disse? Er ikke så veldig godt utvalg der jeg bor.

Helte forresten ned en 1664 for et par timer siden. Ble litt hosting og grimaser, men jeg merker at jeg begynner å venne meg til smaken. :p

Lenke til kommentar

Helte forresten ned en 1664 for et par timer siden. Ble litt hosting og grimaser, men jeg merker at jeg begynner å venne meg til smaken. :p

Nå er det en stund siden jeg lærte meg å drikke øl, men jeg synes du burde prøve disse to her: 312 Urban Wheat og In-Heat Wheat. De er begge amerikanske versjoner av hveteøl, mildere og rundere i smaken enn de europeiske. Jeg tror dette er meget bra nybegynnerøl. Fåes på Ica Maxi.

Endret av Avien
Lenke til kommentar

@Palme: Hvorfor har de ikke Stormaktsporteren på Systembolaget? De har faktisk ikke en eneste øl fra Närke. Ikke har de noe på Mikkeler bar heller. Hva har skjedd? Er ikke dette et av verdens mest ansette bryggerier?

Närke har ingen øl på systembolaget og det har de aldri hatt heller( eller de har selv påstått at de har levert noen få kasser til utvalgte pol for noen åpr siden, men det er mer et rykte ingen jeg kjenner har bekreftet). Litt av grunnen er nok at de rett og slett ikke produserer nok, og ikke minst de vil være såpass vanskelig å få tak i at det plutselig blir litt mer interessant å få smake det de lager.

Skal du smake det som for tiden er kongen av alle øl nemlig Kaggen Stormaktsporteren må man derfor enten til Stockholm, Gøteborg, på bryggeriet (selv om jeg har forstått det slik at det kan være litt vanskelig) eller på en eller annen litt større festival.

Siden de ikke har distribusjon annet enn på noen få svenske barer er det derfor uhyre vanskelig å få tak i flasker - siden sverige har samme alkoholpolitikk som Norge med at det ikke er lov å kjøpe med seg hjem uåpnede flasker fra puber ol. Faktisk er den beste måten for å få seg en flaske til hjemmekos å personlig kjenne en på bryggeriet :p

Endret av Palme
  • Liker 1
Lenke til kommentar

ICA (Maxi), Meny og Mega har som regel et ok utvalg i øl. Hvis du synes pils og lys lager er litt hardt å få ned kan det lønne seg å prøve andre øltyper. Se etter disse på noen av de butikkene jeg nevnte:

Nøgne Ø Wit

Nøgne Ø Blond

Haandbryggeriet Pale Ale

Flying Dog In-Heat Hefeweizen

Ægir Rallar

Lervig Lucky Jack

Lervig White Dog

Goose Island 312 Urban Wheat

Brewdog Thrashy Blonde (Denne har de ofte på Coop Obs)

Lenke til kommentar

Prøv gjerne noe med litt fyldigere smak også.

Jeg tenker da ikke på de store smaksbombene, men eksempelvis

Newcastle Brown Ale

Guinness,

som begge er tilgjengelige på mange dagligvarabutikker.

Min tanke bak det å foreslå disse er at de har en ganske annen smakskombinasjon enn de du allerede har smakt.

S

Lenke til kommentar

Aaargh, hvordan får man med seg øl på flyet nå i disse terrortider? Må jeg legge flaskene i den innsjekkede bagasjen, eller kan butikkene forsegle posene? Noen som vet?

I bagasjen.

En hard og full koffert anbefales.

All knusing er ditt ansvar. Også det den måtte forårsake utenfor kofferten. (Dette hindret meg ikke å ta med 12 øl fra sommerferien)

Will do. Sist jeg hadde med meg øl i innsjekket bagasje var på nittitallet da jeg dro med meg 6 stk. av kultølen Knock Out fra Bangalore i India.

post-176079-0-02216200-1317890721_thumb.jpg

Syntes faktisk den var ganske god, men det var vel fordi det ikke var så mye annet å velge mellom (annet enn det vanlige tynne skvipet). Har en flaske igjen ennå, mest på grunn av den suverene etiketten.

Endret av Kaaz
Lenke til kommentar

Kjøpte meg tre øl på polet her om dagen, kommer vel til å kose meg i kveld.

Første var HaandBryggeriets Hesjeøl, som jeg har smakt en gang før, og mener å huske at den var sinnsyk god.

Haandbryggeriet+Hesje%C3%B6l.JPG

Andre var nok en øl fra HaandBryggeriet, nemlig Dark Force.

haandbryggeriet%20dark%20force.jpg

Tredje ølen i denne omgang, var en Nøgne Ø Tiger Tripel.

nc3b8gne-c3b8-tiger-trippel.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...