Gå til innhold

Den store øl-tråden

Anbefalte innlegg

Fikk med en flaske "Duchesse de Bourgogne" idag etter tips herfra. Må si at denne også falt i smak. Syrlig i smaken på samme måte som Rodenbach Grand Cru, men også søt på samme tid. I det hele tatt veldig lik Rodenbach GC, så den fyker dermed opp på min topp-10-liste sammen med Rodenbach GC. Tok også med meg en vanlig Rodenbach (dvs. ikke Grand Cru) men denne har jeg ikke smakt på ennå. Denne skal visstnok være noe surere i smaken da den inneholder større mengde surt og kortere lagret øl.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk med en flaske "Duchesse de Bourgogne" idag etter tips herfra. Må si at denne også falt i smak. Syrlig i smaken på samme måte som Rodenbach Grand Cru, men også søt på samme tid. I det hele tatt veldig lik Rodenbach GC, så den fyker dermed opp på min topp-10-liste sammen med Rodenbach GC. Tok også med meg en vanlig Rodenbach (dvs. ikke Grand Cru) men denne har jeg ikke smakt på ennå. Denne skal visstnok være noe surere i smaken da den inneholder større mengde surt og kortere lagret øl.

Jeg er et stykke fra å være ekspert på surøl, men om du skulle snuble over en Loverbeer, Marche 'L Re (Vika eller Valken) anbefaler jeg en test.

En sniktitt i mine notater som kommer på bloggen en eller annen gang i fremtiden:

"Dette er absolutt den sureste stouten jeg noen gang har smakt. Så surt at tankene går til spontangjæret/surøl, men selv om dette er noe helt annet enn forventet er det noe fengslende og sjarmerende med det. Jeg liker det rett og slett. Surheten dominerer som nevnt, men kaffe og brent malt er absolutt til stede og det samme er en fruktighet som sammen med suheten får meg til å tenke på stikkelsbær."

Lenke til kommentar

Da kan du jo prøve Panil Barriquée sour. Det er en italiensk surøl. De har den i hyllene på ganske mange pol i Oslo. Bare 0,75l flasker.

Edit: Her har du en god sammenligning med Duchesse-en (jpellett ( Atlanta, Georgia ) fra Beeradvocate):

"I love sour beers, and Duchesse is one of the most common beers to show up in my beer cooler, but this is at another level. It's probably the lack of sweetener, but this beer has a sourness and complexity that is unlike any beer I've had. It's rich and fruity without being cloying at all. There are hints of balsamic vinegar and a nice acidity. The comparison to Duchesse became even stronger a few days later when I had some. The difference when drinking the Panil Barriquée seemed obvious but not massive. Going back to the Duchesse was disappointing though, and the extra sweetness in Duchesse really stood out.

If you like sour beers I don't think you will find a better one than Panil."

Personlig liker jeg søte øltyper, så jeg er ikke nødvendigvis enig her, men det er OK å lese ulike folks meninger. Da er det lettere å finne fram til hva man liker. Her er forresten en bra artikkel om surøl for de som vil lese seg opp. Og en annen her om enda surere øl.

Endret av Kaaz
Lenke til kommentar

Alt jeg fikk for det var spit og hånord

De samme folkene som hånet deg drikker sikkert håndverkøl (til ost) idag, kun fordi de har hørt at det er trendy, samtidig som de egentlig lengter tilbake til butikkpilsen sin fordi den jo er mye billigere...

Hahaha. Ja, det er et hardt liv å være trendsetter skjønner jeg :) Men, det er vel et kors jeg bare blir nødt til å bære... Geniet som aldri blir anerkjent av sin samtid.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er et stykke fra å være ekspert på surøl, men om du skulle snuble over en Loverbeer, Marche 'L Re (Vika eller Valken) anbefaler jeg en test. En sniktitt i mine notater som kommer på bloggen en eller annen gang i fremtiden:"Dette er absolutt den sureste stouten jeg noen gang har smakt. Så surt at tankene går til spontangjæret/surøl, men selv om dette er noe helt annet enn forventet er det noe fengslende og sjarmerende med det. Jeg liker det rett og slett. Surheten dominerer som nevnt, men kaffe og brent malt er absolutt til stede og det samme er en fruktighet som sammen med suheten får meg til å tenke på stikkelsbær."

Skal se om de fortsatt har denne på Vika polet. Jeg smakte to Loverbeer i sommer "Dama Bruna" og "Papessa" men ble ikke nevneverdig imponert av disse. Men skal gi dem en sjanse til.

Da kan du jo prøve Panil Barriquée sour. Det er en italiensk surøl. De har den i hyllene på ganske mange pol i Oslo. Bare 0,75l flasker.

Ser at de har denne på Vika så da blir det enda en hundrelapp mer utgifter på meg nest gang jeg tar turen.

Pakket og klar for Oktoberfest.

Artig! Har hatt gleden av å være der to ganger selv. Har egentlig ikke vært den helt store øl-opplevelsen, men kjempegøy uansett :)

Lenke til kommentar

Ok, siste dagers tur innom vår statlige øl-langer har så langt resultert i følgende smaksopplevelser:

1. "Jacobsen Rosé Wit". Flasken og den visuelle utformingen var så delikat at jeg ikke kunne unngå å ta med meg en av disse. Og hva kunne vel være bedre i disse varme sensommerdager enn noe som har "Rosé" i navnet ;)? Det første som slo meg var at jeg lurer egentlig på hva Carlsberg ønsker med denne? Det er et utrolig festlig øl å helle i glasset. Flott rødfarge på selve ølet med et lett rosa skum.

Men smaken er utrolig lett og nesten vassen. Man får hveteøl assosiasjoner med en svært fruktig aroma/lukt. Jeg tenkte tranebær. Slikt er jo festlig, men det mangler virkelig fylde. Jeg savnet litt mer av alt. Med sine 5,1% så havner det utenfor butikkene, uten at det kan registreres på smak. Om de hadde senket alkohol og pris til 4,7% kunne sikkert dette vært noe jeg kunne finne på å drikke på varme sommerdager, men pr. idag så er det eneste som er interessant med dette ølet "rosa skum". :(

2."Panil Barriquée Sour". Etter å ha fått en eller annen syk innbilning om at jeg faktisk kan tolerere sure øl, fordi jeg fullstendig fikk bakoversveis av Rodenbach Grand Cru og Duchesse de Bourgogne, så kjøpte jeg en 0,7l flaske med dette Italienske brygget. Jeg gorde et tappert forsøk, men dette ølet ga meg absolutt ingenting (bortsett fra litt promille). Det smakte det jeg vanligvis forbinder med sure øl: Dårlig Cava som det har gått fryktelig galt med. Hadde egentlig tenkt å ta en Rodenbach standard type etterpå(for første gang), men mistet litt lysten på videre sure øl så jeg sparer den til neste gang.

Lenke til kommentar

Hva synes dere er det beste "bruksølet" til under 25kr halvlitern? Har gått i Grans Premium som er billig og noe bedre enn de andre billigpilsene (IMO), men gjerne noe med litt mer smak enn det.

Beste "bruksølet" vil jeg si er "Ladegaards Pilsner". Tror den ligger på ca. 25 kr og fåes dessverre bare på Rema1000. (Kan forøvrig nevnes at det faktisk er Grans som lager den.)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skal til København på torsdag og skal innom Mikkeler bar. Er det noen som har tips til øl jeg burde smake på der som ikke fåes i Norge? Har så smått tenkt jeg skulle prøve Alesmith Speedway stout og en Three Floyds Imperial IPA. Jeg er svak for imperialversjoner. Hvis Nøgne Ø's/Amundsens imperial dunkel wit hadde hatt litt mer kullsyre og vært litt mindre søt, så hadde det vært en veldig bra kandidat. Jeg liker også godt Saison-øl for tiden. Favoritter er Handbryggeriets Ardenne blond og Stillwater Artisanal Cellar Door.

Alle forslag mottas med takk. Gjerne tips om andre pub-er eller ting en ølinteressert fyr burde gjøre i Køben.

Lenke til kommentar

Skal du til Køben må du innom Ølbutikken. Europas (om ikke verdens) beste ølbutikk. Ikke nødvendigvis i antall forskjellige øl, men i kvalitet og raritet er de #1. Er faktisk broderen til Mikkel himself som eier og driver butikken. Etter at de flyttet litt på seg i fjor er de nå bare et steinkast fra Mikkeller Bar.

Mikkeller bar har jo alltid noe godt på nærmest samtlige av sine 20 tapper ( oversikt), så du trenger ikke uroe deg for at det ikke er noe du ikke liker ;-)

Ellers dersom du liker sport må du ha deg en tur innom Ørsted Ølbar som ligger ikke så alt for langt fra "sentrum". Her viser de sport og har også et fantastisk utvalg både på tap og på flaske.

Selv om jeg stikker avgårde til Stockholm for å smake på Närke Kaggen Stormaktsporter nå om to uker, merker jeg må ha meg en tur ned igjen til Køben om ikke så lenge :)

Lenke til kommentar

Takk for tips begge to. Jeg skal definitivt kjøpe noen øl i ølbutikken og ha med meg hjem. Vet noen om en god ostebutikk også? Jeg er ute etter Gamle Ole XXL og Gammel Svend som er to ekstremoster som ikke fåes i vanlige butikker. Derfor trenger jeg en bra sjappe.

@Palme: Hvorfor har de ikke Stormaktsporteren på Systembolaget? De har faktisk ikke en eneste øl fra Närke. Ikke har de noe på Mikkeler bar heller. Hva har skjedd? Er ikke dette et av verdens mest ansette bryggerier?

Lenke til kommentar

Jeg skal til København på torsdag og skal innom Mikkeler bar. Er det noen som har tips til øl jeg burde smake på der som ikke fåes i Norge? Har så smått tenkt jeg skulle prøve Alesmith Speedway stout og en Three Floyds Imperial IPA. Jeg er svak for imperialversjoner. Hvis Nøgne Ø's/Amundsens imperial dunkel wit hadde hatt litt mer kullsyre og vært litt mindre søt, så hadde det vært en veldig bra kandidat. Jeg liker også godt Saison-øl for tiden. Favoritter er Handbryggeriets Ardenne blond og Stillwater Artisanal Cellar Door.

Alle forslag mottas med takk. Gjerne tips om andre pub-er eller ting en ølinteressert fyr burde gjøre i Køben.

http://kihoskh.dk/

Lenke til kommentar

Aaargh, hvordan får man med seg øl på flyet nå i disse terrortider? Må jeg legge flaskene i den innsjekkede bagasjen, eller kan butikkene forsegle posene? Noen som vet?

(Takk for tipset om KHIOSK. Så ut som en kul butikk.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...