Gå til innhold

Den store øl-tråden

Anbefalte innlegg

Vika er et spesialpol, derfor får de inn engangsleveringer av øl som man ikke får tak i på andre pol. Ulempen er at når flaskene er borte så er det ikke så stor sjanse for at de får dem inn igjen. Jeg har inntrykk av at dette i bunn og grunn er nye øl som diverse importører har tatt inn i sitt sortement og at spesialpolene fungerer som en slags smaksprøve/introduksjon av disse.

Jeg tok ikke med meg Southern Tier Barley Wine, men har en flaske stående som jeg har kjøpt tidligere. Litt dumt at jeg ikke åpnet den før slik at jeg hadde sjansen til å kjøpe flere dersom det var en god sak. :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg tok med meg fra Valken og Bystasjonen var følgende:

1. Nørrebro Tripel de Lente Sauternes Barrel
  2. Brewdog 5 AM Saint
  3. Brewdog Hardcore IPA
  4. Loverbeer Beerbrugna (øl + plomme)
  5. De Molen Bloed, Zweet and Tranen
  6. De Molen Heen & Weer
  7. Rulles Estivale

I tillegg har jeg Brewdog Tokyo og Bitch Please stående.

Hva skal jeg ta med på ølsmaking i morgen?

Og ellers til dere som plukker med dere litt snop fra diverse pol/butikker skriv gjerne noen få ord om ølene dere har prøvd og kanskje vil anbefale til oss andre.

Jeg har drukket Kinn Vestkyst, Slåtteøl og Bøvelen fra Kinn bryggeri og ellers prøvd Ægirs Harvest Ale. Vestkyst gjør seg utrolig mye bedre på cask enn på flaske, slåtteøl var middels og Bøvelen var en helt grei type belgisk ale.

Harvest Ale tenker jeg å plukke opp igjen en gang jeg får tak i den for den var ganske lett og fin. Minner en del om HB Hesjeøl bare uten røykpreget.

Oj oj oj, Vinmonopolet har en sak om "Øl til osten". Første gang for aktiv promotering av øl på Vinmonopolets sider? :p

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Det jeg tok med meg fra Valken og Bystasjonen var følgende:

1. Nørrebro Tripel de Lente Sauternes Barrel
  2. Brewdog 5 AM Saint
  3. Brewdog Hardcore IPA
  4. Loverbeer Beerbrugna (øl + plomme)
  5. De Molen Bloed, Zweet and Tranen
  6. De Molen Heen & Weer
  7. Rulles Estivale

I tillegg har jeg Brewdog Tokyo og Bitch Please stående.

Hva skal jeg ta med på ølsmaking i morgen?

Og ellers til dere som plukker med dere litt snop fra diverse pol/butikker skriv gjerne noen få ord om ølene dere har prøvd og kanskje vil anbefale til oss andre.

Jeg har drukket Kinn Vestkyst, Slåtteøl og Bøvelen fra Kinn bryggeri og ellers prøvd Ægirs Harvest Ale. Vestkyst gjør seg utrolig mye bedre på cask enn på flaske, slåtteøl var middels og Bøvelen var en helt grei type belgisk ale.

Harvest Ale tenker jeg å plukke opp igjen en gang jeg får tak i den for den var ganske lett og fin. Minner en del om HB Hesjeøl bare uten røykpreget.

Oj oj oj, Vinmonopolet har en sak om "Øl til osten". Første gang for aktiv promotering av øl på Vinmonopolets sider? :p

Hva du skal ha med deg på ølsmaking er litt avhengig av hvor mange dere er og hvor god tid dere har. Jeg ville tatt med meg Bloed, Zweet and Tranen og Estivale - grunnet det er de eneste to jeg ikke har smakt :p

Neida, men dersom du skal holde eller delta i en smaking kan det være greit å ha litt forskjellig utvalg. Begynn selvsagt alltid med det lyseste og letteste ølet for du i løpet av kvelden sakte beveger deg inn i den mørkeste imp.stout-dalen.

Harvest alen anbefales å prøve på fat vs. flaske head to head. Fat versjonen er brygget i Flåm med vann fra Flåm og den er filtrert. Flaskevarianten er brygget i Belgia med Belgisk vann og den er ikke filtrert. (Kontoret i Bergen hadde forøvrig begge)

Ellers oppfordrer jeg alle til å mekke seg en konto på Ratebeer. Et herlig oppslagsverk der du har full kontroll på hva du har smakt, når/hvor du har smakt det, føre statistikk på hva du synes og ikke minst se hva andre synes om den ølen du sitter å sipper på. Og er du litt over gjennomsnittet interessert i øl - og tilfeldigvis fra Bergen - må du melde deg inn i VANØ-Bergen(Venner Av Nøgne Ø) Vi har happenings ca. en gang i måneden - alt fra en enkel pubrunde til fellesturer til bryggerier etc.

Lenke til kommentar

Ellers oppfordrer jeg alle til å mekke seg en konto på Ratebeer. Et herlig oppslagsverk der du har full kontroll på hva du har smakt, når/hvor du har smakt det, føre statistikk på hva du synes og ikke minst se hva andre synes om den ølen du sitter å sipper på. Og er du litt over gjennomsnittet interessert i øl - og tilfeldigvis fra Bergen - må du melde deg inn i VANØ-Bergen(Venner Av Nøgne Ø) Vi har happenings ca. en gang i måneden - alt fra en enkel pubrunde til fellesturer til bryggerier etc.

Finnes det noen bra ølklubb i Oslo?

Lenke til kommentar

Finnes det noen bra ølklubb i Oslo?

Det burde det så absolutt være ja, men kan ikke si at jeg vet om noe spesifikt. Det jeg vet er at VANØ ikke har en Oslo avdeling, men med det fantastiske tilbudet utelivet i Oslo kan by på med flere og flere brewpubs som popper opp over alt og alle de veletablerte og spennende barene som hovedstaden har bør det ikke være vanskelig å få til noe greier.

Lenke til kommentar

Jeg vet heller ikke om noen klubb i Oslo, men her er et tips til hvor du kan treffe noen av de største geeken i området 14. og 15 oktober.

http://www.ratebeer.com/event/13880/

Uten at jeg kjenner så mange av de som skal kan jeg nok garantere at dette ikke er en lukket klubb der en må inveteres inn.

(men for ordens skyld er det sikkert greit å være registrert på rateeber)

VANØ og VANØB på Facebook er også greie utgangspunkt. Heller ikke her er det snakk om lukkede klubber.

Og selvfølgelig finner du (og dere andre) en del generell ølinformasjon på Norske Ølbloggere.

mvh

StroreMy

SemiGeek og Ølblogger

Endret av StoreMyen
Lenke til kommentar

Promotering og promotering.

Det ha ølet i hyllene og det er det. Det er faktisk temmelig vanskelig å få tak i en oversikt over hva de har i hyllene og en får kun tak i dette om en stiller fysisk på de to utsalgene.

Dette er spesielt irriterende ifm. spesialpolene. Der får de jo inn levering helt nå og da og eneste måten å få med seg alle disse er i praksis å dra innom der hver bidige dag, noe man selvsagt ikke gidder. Derfor går man også glipp av de virkelige raritetene som selges ut fort :(

Lenke til kommentar

Promotering og promotering.

Det ha ølet i hyllene og det er det. Det er faktisk temmelig vanskelig å få tak i en oversikt over hva de har i hyllene og en får kun tak i dette om en stiller fysisk på de to utsalgene.

Dette er spesielt irriterende ifm. spesialpolene. Der får de jo inn levering helt nå og da og eneste måten å få med seg alle disse er i praksis å dra innom der hver bidige dag, noe man selvsagt ikke gidder. Derfor går man også glipp av de virkelige raritetene som selges ut fort :(

Om en følger litt med på diverse fora dukker det stadig opp tips om hva som er inne på spesialutsalgene.

Dette har imidlertid vært litt vanskeligere i det siste med VANØs forum nede. Nå er imdlertid dette oppe igjen og ryktene begynner nok snart å svirre igjen.

Lenke til kommentar

Noen som kan anbefale et par sure øl, gjerne variasjoner innenfor typen, som er lett tilgjengelig (dvs. i hvert fall i polets bestillingsutvalg)?

Rodenbach Grand Cru er notert, men har skjønt det som at denne er relativt mild (altså ift. andre sure øl) med unntak av nesen. Jeg har (sært nok) en forkjærlighet for eddik, så sure øl burde jo egentlig gå rett hjem. Smakte en "Sur Munk" hos Mikkeller i sommer og likte den, og hadde tenkt til å teste ut litt mer da, men pga. mye stress i høst har det blitt heller lite tid til ølsmaking så langt :(

Lenke til kommentar

Noen som kan anbefale et par sure øl, gjerne variasjoner innenfor typen, som er lett tilgjengelig (dvs. i hvert fall i polets bestillingsutvalg)?

Rodenbach Grand Cru er notert, men har skjønt det som at denne er relativt mild (altså ift. andre sure øl) med unntak av nesen. Jeg har (sært nok) en forkjærlighet for eddik, så sure øl burde jo egentlig gå rett hjem. Smakte en "Sur Munk" hos Mikkeller i sommer og likte den, og hadde tenkt til å teste ut litt mer da, men pga. mye stress i høst har det blitt heller lite tid til ølsmaking så langt :(

Lambic er vesentlig surere enn Rodenbach-en og alle de sur-ølene jeg har smakt. Polet har noen. Du kan jo prøve noen av dem.

Jeg liker mer de søte surølene...

Lenke til kommentar

Jeg er bare fornøyd med at ost til øl har blitt noe for folk flest. Jeg husker når jeg begynte å smake forskjellige ting til ølet den tiden jeg bodde og studerte i Narvik. Da var jeg forkjemper for at folk måtte begynne å anerkjenne ost som godt til ost. Alt jeg fikk for det var spit og hånord. Det var liksom vin og ost som var greien, ikke øl og ost. Jeg ble derfor godt fornøyd da jeg flyttet til Belgia og en av de første tingene jeg så i det lokale supermarkedet for en samlepakke med en flaske øl og en ost fra Maredsous. Etterhvert har jeg også oppdaget at de selger ost og dijon-sennep som øl-snacks på pubene rundt her om. Og det siste året har det blitt mer skriverier om ost og øl.

• Liker 1
Lenke til kommentar

@Palme:

Ja, det er masse bra pub-er, men tydeligvis dårlig med ølklubber. Jeg har kommet fram til at jeg har lyst til å bli kjent med noen øl-geeks. Alle mine venner er bare opptatt av cognac, champagne, årgangsvin, narkotika, drinker, fyll eller vanlig øl. Jeg gidder ikke å lære dem opp, treffer heller noen nye folk som setter pris på dette av egen kraft.

@Storemyen:

Takk for tipset. Jeg har datteren min den helgen, så turen til Haandbryggeriet vil nok passe best. Skal prøve å få til det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...