Gå til innhold

Den store øl-tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva synes dere er den beste "billig" ølen, spesiellt for en student. Tenker da de under 25kr. halvliteren.

Coop sin Pokal øl synes jeg smaker greit. Det er jo en av de billigste. Ellers så ligger vel Well's Bombardier rundt den grensa.

Endret av Avien
Lenke til kommentar

Spratt en "La Rulles Stout de Gaumes" ikveld. Selvfølgelig ble jeg lokket av "stout" på etiketten, men etter en hyggelig samtale med mannen på Vika polet skjønte jeg at dette var egentlig ikke det jeg vanligvis ville assosiere med en skikkelig Stout. Men uansett, tok nå med meg flasken siden jeg først var der :) Og jeg angret ikke. Dette var rett og slett noe jeg ville klassifisert som en skikkelig god "mørk lager". Fantastisk frisk i lukten og en flott balansert smak mellom humle og malt. Definitivt i overkant på humlesmak, men uten å bli vond og overbitter i smaken. Brunfargen var definitivt villedende, men farge har egentlig liten betydning i forhold til smak.

Lenke til kommentar

Plukket med meg en "Rodenbach Grand Cru" for morro skyld igår, til tross for at jeg ikke er spesielt begistret for slike sure øl. Smaken og lukten var som vanlig litt eddikpreget, men likefullt falt faktisk dette ølet i smak. Det hadde en fyldigere smak enn det jeg tidligere hadde smakt i slike øl. Nesten litt søt i ettersmaken som gjorde denne til mye mer enn bare et "vanlig surt øl". Kommer til å kjøpe en flaske til av denne for å gjøre meg opp en videre mening.

(Ellers kunne mannen på Vika polet fortelle meg at de ikke hadde noen spesiell dag hvor de fikk levering eller nye forsyninger i spesialutvalget deres. Leveringene kom når det passet importørene..)

Prøv Duchesse de Bourgogne. Den er ikke så sur. Sur-søt, litt som en blanding av øl og champagne. Det høres kanskje ikke noe godt ut, men jeg likte den veldig godt. Mye bedre enn Rodenbach-en. Men så liker jeg også bedre søte øltyper. De har den på Polet.

Lenke til kommentar

Prøv Duchesse de Bourgogne. Den er ikke så sur. Sur-søt, litt som en blanding av øl og champagne. Det høres kanskje ikke noe godt ut, men jeg likte den veldig godt. Mye bedre enn Rodenbach-en. Men så liker jeg også bedre søte øltyper. De har den på Polet.

Skal definitivt plukke med meg en slik ved nærmeste anledning. Høres interessant ut.

Lenke til kommentar

De gangene jeg har smakt Yin og Yang, har jeg tenkt at det skulle vært mer IPA og mindre porter. Derfor er det svært gledelig at Hoppin' Frog har kommet frem til det samme som meg med sin Bodacious Black & Tan, som består av 67 % IPA og 33 % porter. I starten merker man godt humlepreget, men etter hvert som man blir vant til det, kommer porteren klarere frem. En øl med veldig fin progresjon, med andre ord.

Lenke til kommentar

De gangene jeg har smakt Yin og Yang, har jeg tenkt at det skulle vært mer IPA og mindre porter. Derfor er det svært gledelig at Hoppin' Frog har kommet frem til det samme som meg med sin Bodacious Black & Tan, som består av 67 % IPA og 33 % porter. I starten merker man godt humlepreget, men etter hvert som man blir vant til det, kommer porteren klarere frem. En øl med veldig fin progresjon, med andre ord.

Yin og Yang, hva er det? Høres spennende ut med en miks mellom IPA og Porter.

Lenke til kommentar

Mulig jeg er for kritisk nå, men dette så dyrt og mindre spennende ut. At norske industribryggerier, som ikke får til annet enn sur pils skal holde foredrag er jo ikke akkurat julaften...

Spørsmålet er vel om det stopper på "får til" eller "får lov til" (av salg/økonomi)

og enkelt e av dem som er der utfordrer absolutt pilsmafiaen.

Lenke til kommentar

Yin og Yang, hva er det? Høres spennende ut med en miks mellom IPA og Porter.

Yin er en imperial stout og Yang er en dobbel IPA. De kan drikkes hver for seg eller blandes.

Se også her:

http://www.ratebeer.com/beer/evil-twin-yin/142988/

http://www.ratebeer.com/beer/evil-twin-yang/142990/

Det mest spennende med Yin og Yang er jo at man kan få en helt forskjellig smaksopplevelse fra gang til gang, avhengig av hvilket blandingsforhold man bruker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har handlet litt mye øl den siste tiden. Har følgende i kjøleskapet som venter på å bli drukket. Vet ikke hvor jeg skal begynne. Kanskje jeg rett og slett må ta fri en uke og bare drikke opp alt så jeg får plass til litt mat.

Nørrebro Little Korkny Ale

Nørrebro Tripel de Lente

Duvel

Haandbryggeriet Dobbel Dose

Haandbryggeriet Norvegian Wood

Haandbryggeriet Hesjeøl

Haandbryggeriet Costa Rica

Haandbryggeriet Ardenne Blonde

Haandbryggeriet Odins Tipple

De Molen Hel & Verdoemenis

De Molen Bloed, Zweet & Tranen

De Molen V Years - 20k

Nøgne Ø Saison

Nøgne Ø Tripel Tiger

Nøgne Ø Imperial Stout

Nøgne Ø #500 Imperial IPA

Nøgne Ø Wit

Nøgne Ø Sunturnbrew

Weihenstephaner Hefe Weissbier

Weihenstephaner Vitus Weizenbock

Paulaner Hefe Weissbier

Agir Harwest Ale

Agir Natt

Brew Dog Hardcore IPA

Brew Dog Punk IPA

Lervig Konrad stout

Lervig Winter Ale

Urthel Hop-it

Xbeeriment Barack

Gouden Carolus Classic

Gouden Carolus Tripel

Gouden Carolus Cuvee Van De Keizer Blauw

Bocq Christmas

Mikkeler Beer Geek Breakfast

Flying Dog Gonzo Imperial Porter

Panil Barriquée (Sour)

Marston's Old Empire IPA

Belhaven Twisted Thistle IPA

Schneider Weisse Mein Grünes

Harviestoun Ola Dubh 18 Special Reserve

Harviestoun Brewery Old Engine Oil Porter

Corsendonk Pater Dubbel

Tripel Karmeliet

Chimay Trappist Red

Gouden Carolus Ambrio

O'Hara Irish red

O'Hara Irish stout

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har handlet litt mye øl den siste tiden. Har følgende i kjøleskapet som venter på å bli drukket. Vet ikke hvor jeg skal begynne. Kanskje jeg rett og slett må ta fri en uke og bare drikke opp alt så jeg får plass til litt mat.

*snip*

Steike, ja det var et koselig kjøleskap. Tror dog du bør ha mer enn én uke for å konsumere de der på beste måte :) Måtte ut for å telle mine egne som jeg hadde stående(ikke i kjøleskapet dog..) og det var 40+ flasker med skikkelig øl. Ikke mange av dem like, kun noen favoritter. Ellers har jeg også en tendens til å få kjøpt inn raskere enn jeg får unna, men jeg trenger ikke hjelp til å bli kvitt dem ;) Heldigvis er det lang holdbarhet på det aller meste.

Idag fikk jeg med meg noen flasker med diverse DeMolen øl(umulig å huske navnet på dem),Midtfyns Barley Wine,Brewdog Hardcore IPA samt en Rodenbach Grand Cru.

Lenke til kommentar

Steike, ja det var et koselig kjøleskap. Tror dog du bør ha mer enn én uke for å konsumere de der på beste måte :) Måtte ut for å telle mine egne som jeg hadde stående(ikke i kjøleskapet dog..) og det var 40+ flasker med skikkelig øl. Ikke mange av dem like, kun noen favoritter. Ellers har jeg også en tendens til å få kjøpt inn raskere enn jeg får unna, men jeg trenger ikke hjelp til å bli kvitt dem ;) Heldigvis er det lang holdbarhet på det aller meste.

Idag fikk jeg med meg noen flasker med diverse DeMolen øl(umulig å huske navnet på dem),Midtfyns Barley Wine,Brewdog Hardcore IPA samt en Rodenbach Grand Cru.

Handler du på Vika i Oslo?

Endret av Kaaz
Lenke til kommentar

Jeg var også der på lørdag. De har fått et veldig bra utvalg der. For ett år siden hadde de ikke så mye, men nå er det en hel masse øl som ikke står i bestillingsutvalget en gang. På lørdag hadde de en igjen av en Southern Tier Barleywine som jeg var for ubesluttsom til å kjøpe. De får den vel ikke inn igjen. Var det noen her som grabbet den med seg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...