Gå til innhold

Den store øl-tråden

Anbefalte innlegg

Jeg tror forøvrig at enkelte andre brukere kan være uenig med deg i at Belgia er verdens beste øl-land. Jeg synes å huske at en i alle fall holdt en knapp på USA.

Jeg er helt enig i dette. Hvor glad jeg enn er i belgisk øl, blir belgierne for ensporet i sitt fokus på eget øl til å kunne være verdens fremste ølnasjon. Selv om man går på en belgisk pub med 600 øl å velge mellom, skal man være heldig om man klarer å få tak i en IPA eller en imperial stout. Da foretrekker jeg USA, der de er langt mer åpne for andre nasjoners produkter i tillegg til å produsere sitt eget fantastiske øl.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Holder selv også en knapp på USA. De har hatt en eksplosjonsartet utvikling innenfor øl og har virkelig et stort mangfold som strekker seg fra det aller dårligste til det aller beste. Man finner veldig mye rare saker der og de er virkelig med på å drive øl-utviklingen fremover. Her i Europa føler jeg at det er veldig tradisjonsorientert og man tviholder kanskje litt for mye på det gamle. Her er det kanskje kun Brewdog som prøver å virkelig drive utviklingen fremover og flytte grensene for hva man tradisjonelt oppfatter som øl. Det er veldig mange Brewdog øl som jeg overhodet ikke har sansen for, men jeg liker deres vilje til å eksperimentere og lage noe nytt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Plukket med meg en "Rodenbach Grand Cru" for morro skyld igår, til tross for at jeg ikke er spesielt begistret for slike sure øl. Smaken og lukten var som vanlig litt eddikpreget, men likefullt falt faktisk dette ølet i smak. Det hadde en fyldigere smak enn det jeg tidligere hadde smakt i slike øl. Nesten litt søt i ettersmaken som gjorde denne til mye mer enn bare et "vanlig surt øl". Kommer til å kjøpe en flaske til av denne for å gjøre meg opp en videre mening.

(Ellers kunne mannen på Vika polet fortelle meg at de ikke hadde noen spesiell dag hvor de fikk levering eller nye forsyninger i spesialutvalget deres. Leveringene kom når det passet importørene..)

Lenke til kommentar

Plukket med meg en "Rodenbach Grand Cru" for morro skyld igår, til tross for at jeg ikke er spesielt begistret for slike sure øl. Smaken og lukten var som vanlig litt eddikpreget, men likefullt falt faktisk dette ølet i smak. Det hadde en fyldigere smak enn det jeg tidligere hadde smakt i slike øl. Nesten litt søt i ettersmaken som gjorde denne til mye mer enn bare et "vanlig surt øl". Kommer til å kjøpe en flaske til av denne for å gjøre meg opp en videre mening.

(Ellers kunne mannen på Vika polet fortelle meg at de ikke hadde noen spesiell dag hvor de fikk levering eller nye forsyninger i spesialutvalget deres. Leveringene kom når det passet importørene..)

Kult. Sure øl er ikke alltid like stas, men Rodenbacher er da nokså mildt på smak. Sikkert fordi at det er "mixed fermentation". Når det er sagt skulle jeg gjerne smakt Grand cru jeg også, men jeg finner den faktisk ikke på butikkene. Vanlig Rodenbacher fins, men ikke Grand Cru. Jeg må lete litt hardere.

Lenke til kommentar

Er det mulig å få kjøpt Carlsberg Export i Norge?

Kan med 99% sikkerhet svare nei på det. Det må i så fall være en danske som driver både med import + har egen pub som kanskje kan skaffe en flaske til deg. Sant skal sies, det er ikke en super kjedelig pilsner, men det finnes så meget meget mange andre mer spennende alternativer du kan lett få tak i!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, jeg er herved ledet inn på den onde sti av sure og kjipe øl. Og den skyldige drittsekken heter "Rodenbach Grand Cru". En ubehagelig odør av eddik er det første som møter deg, i likhet med aromaen. Men den er overraskende mild og fantastisk når den først når munnen:) Sur først men mild og behagelig før den når svelget. Utrolig hvordan en øl kan ha slike ulike kvaliteter. Jeg synes sure øl er såpass langt fra det jeg liker å assosiere med øl, så jeg unngår å anbefale noe som helst i denne sjangeren, men her har vi definitivt et unntak :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, jeg er herved ledet inn på den onde sti av sure og kjipe øl. Og den skyldige drittsekken heter "Rodenbach Grand Cru". En ubehagelig odør av eddik er det første som møter deg, i likhet med aromaen. Men den er overraskende mild og fantastisk når den først når munnen:) Sur først men mild og behagelig før den når svelget. Utrolig hvordan en øl kan ha slike ulike kvaliteter. Jeg synes sure øl er såpass langt fra det jeg liker å assosiere med øl, så jeg unngår å anbefale noe som helst i denne sjangeren, men her har vi definitivt et unntak :)

Hehe. Ja, (vanlig) Rodenbacher er ikke alltid fristende med tanke på lukten. Fungerer bedre når den kommer ned i gapet. Neste steg er kanskje en mild oud gueze (lagret surøl er ikke så surt å drikke som vanlig) det er lenge siden jeg har tømt ut øl, men sist gang var det en ikke-lagret gueze. Den var for sur.

Lenke til kommentar

Jeg har fått veldig sansen for Boons surøl i senere tid. Både kriek, framboise og oude geuze er gode og ikke overdrevent sure. Ellers vil jeg anbefale alle å få tak i noen øl fra italienske LoverBeer. De lager surøl med slike tilsetninger som plomme, druesaft og drueskall, i tillegg til noe så sært som imperial kaffestout-surøl. Sjekk spesielt ut BeerBrugna (plomme).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...