Khalifen Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Mandag blir en bra dag. Bestilte en Høst Porter, to 5 AM Saint, en Santa Paws og en Nanny State (alt fra Brewdog) på Vinmonopolet. Heiv også nedi en Innis & Gunn lagret i fat fra rom. Blir bra håper jeg. Lenke til kommentar
indeksregulert Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Joda, men når folk snakker om lyst øl snakker de vel aller helst om pils/lager, hveteøl og saison i dette tiflellet? IPA er vel en midtimellom øl? De fleste er ikke så pale lengre. Flanders red ale (da mer spesifikt Rodenbach) tror jeg de fleste vil anse som en mørkere øltype. Kriek karakteriserer de vel egentlig ikke som øl, engang Når folk snakker om lyst øl snakker de vel om det de stort sett drikker, norsk industriøl aka. "pils". Poenget mitt var at om en kun ser på farge alene er det utrolig mange unntak i den regelen, med en enorm stor variasjon i smak. Lenke til kommentar
indeksregulert Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Mandag blir en bra dag. Bestilte en Høst Porter, to 5 AM Saint, en Santa Paws og en Nanny State (alt fra Brewdog) på Vinmonopolet. Heiv også nedi en Innis & Gunn lagret i fat fra rom. Blir bra håper jeg. La inn bestilling på Gouden Carolus Tripel og Classic denne uken. Særlig trippel-en anbefales, skikkelig komplekst belgisk øl. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 (endret) Joda, men når folk snakker om lyst øl snakker de vel aller helst om pils/lager, hveteøl og saison i dette tiflellet? IPA er vel en midtimellom øl? De fleste er ikke så pale lengre. Flanders red ale (da mer spesifikt Rodenbach) tror jeg de fleste vil anse som en mørkere øltype. Kriek karakteriserer de vel egentlig ikke som øl, engang Når folk snakker om lyst øl snakker de vel om det de stort sett drikker, norsk industriøl aka. "pils". Poenget mitt var at om en kun ser på farge alene er det utrolig mange unntak i den regelen, med en enorm stor variasjon i smak. Det er jo egentlig en selvfølge. Om man har et snev av interesse for øl bruker man aldri kun fargen som eneste beskrivelse. På samme måte er det nok heller ingen vininteresserte som kun bruker "rødvin" og "hvitvin" som eneste beskrivelse. Men jeg har personlig ingen problemer med å bruke betegnelsene lyst og mørkt øl som første karakteristikk, og når jeg får et lyst øl har jeg en meget god anelse om hva slags smak jeg kan forvente og hva jeg ikke kan forvente. Fargen er tross alt også det aller første inntrykket man får av en øl. Men noen ganger kan det være vanskelig å beskrive et øl via lyst/mørkt som du er inne på. Feks. er jeg litt usikker på hvor jeg ville plassert en "Barley Wine". Fargen er ikke så veldig mørk, men ølet er som regel ganske tungt og fyldig. (I)Pale Ales er for min del definitivt lyse øl: Friskt og lett og ofte mye humlearoma/smak. Endret 7. september 2011 av Vice Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Når folk snakker om lyst øl snakker de vel om det de stort sett drikker, norsk industriøl aka. "pils". Poenget mitt var at om en kun ser på farge alene er det utrolig mange unntak i den regelen, med en enorm stor variasjon i smak. Joda, ser den. Men jeg er også enig med Vice i at som en førstebeskrivelse er lyst/mørkt veldig passende. Vi som har drukket en del forskjellige øl vet at dette er en svært hullete beskrivelse, men likefullt. For min del så hender det seg at jeg sitter på en eller annen pub her i Belgia og drikker øl, og da sier jeg av og til til meg selv at "nå hadde det smakt med en lys øl". Underforstått for meg i det tilfellet er en litt lettere affære enn f.eks. Leffe Brun Lenke til kommentar
eveant Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Må bare spørre hva folket her inne synes om Radioresepsjonens øltest og de øltypene som de synes er best. her er linken. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 (endret) Helt på tryne. De klarer det fantastiske kunststykke å rate øl som Carlsberg pilsner, Corona og Kompils(!!!) høyere enn Nøgne Ø - Imperial Brown Ale! Det lukter lang veg at denne testen er utført av folk som normalt drikker smakløs industripils... Endret 7. september 2011 av Hugo_Hardnuts Lenke til kommentar
For Your Eyes Only Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Helt på tryne. De klarer det fantastiske kunststykke å rate øl som Carlsberg pilsner, Corona og Kompils(!!!) høyere enn Nøgne Ø - Imperial Brown Ale! Det lukter lang veg at denne testen er utført av folk som normalt drikker smakløs industripils... Haha det er jo patetisk. De burde fått sparken, eller i det minste unnskyldt seg. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 (endret) For min del så hender det seg at jeg sitter på en eller annen pub her i Belgia og drikker øl, og da sier jeg av og til til meg selv at "nå hadde det smakt med en lys øl". Underforstått for meg i det tilfellet er en litt lettere affære enn f.eks. Leffe Brun Er enig i tankegangen. Jeg har i en lengre periode nå hatt smaken for kun portere, stouter, mørke ales, i det hele tatt "mørke øl". Så, for noen dager siden, slo det meg at "nå har jeg faktisk lyst på noe lyst øl" og da fant jeg fram blant annet en "Page 24 Reserve Hildegard", en fin ale som jeg fant litt søtlig og fruktig og den fikk meg faktisk litt til å tenke i retning mot Barley Wines, selv om den ikke var like kraftig. Kommer til å kjøpe en flaske til av denne senere for videre vurdering. Et annet lyst øl som jeg hadde stående var "Harviestoun Schiehallion Lager" En veldig fin og frisk sak, som lukter endel humle men har en fin balansert smak som ikke er overominert av humle. Kommer også til å kjøpe denne igjen. Litt synd at det har 4,8% da jeg tror dette kunne blitt en fin "butikklager" dersom den kun hadde 4,7%. Må bare spørre hva folket her inne synes om Radioresepsjonens øltest og de øltypene som de synes er best. her er linken. Synes egentlig det var en ærlig og "usnobbete" test. Men den bærer nok litt preg av at ølsmakerne er mest vant til de vanlige butikkølene man finner i alle butikker, som nevnt over. Jeg sier ikke at det er verken bra eller dårlig, men testen gir seg heller ikke ut for å være noen fasit i hva som er bra eller dårlig øl. Endret 7. september 2011 av Vice 4 Lenke til kommentar
indeksregulert Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 @Vice og Onkel Kompost: Enig i tankegangen, men strengt talt er det vel smak og ikke farge dere ser etter. Jeg tipper dere tenker "nå hadde det vært godt med en øl med annen humletype" osv, og ikke "nå hadde det vært godt med en annen farge". RR sin test presterer å sette industriølet Guiness på topp, det i seg selv sier mer enn nok om testen. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Ja, det er jo smak jeg(vi) er ute etter, og ikke farge, men fargen er som sagt en god indikasjon på hvilke smaker man kan forvente seg. At Guinness er på topp sier vel stort sett bare at karene i radioresepsjonen liker det ølet best av de ølene de har testet. Men om de er såpass begeistret for Guinness så har de jo veldig mye å glede seg til i samme sjanger om de er villige til å utvide horisonten. (Jeg ser at Guinness er eneste slikt øl på lista deres)Etter min mening er Guinness trolig ett av de kjedeligste og kjipe øl innenfor stouts, men for 90% av øldrikkere er sikkert Guinness den eneste stouten de har erfaring med. (Forøvrig litt trist at de ikke kan skrive navnet på favoritt ølet deres korrekt:)) 2 Lenke til kommentar
Atald Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 At de setter Guinness høyest er en ting, men at de presterer å plassere Arctic Beer fra Mack så høyt er langt over min fatteevne. Dette er skvip av ypperste klasse. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Radioresepsjonen er ingenting annet en humor. Når det kommer til deres meninger og fakta, så er det så lavmålet at det er tragisk. Man kan nesten kalle dem idioter. Jeg er selv en fan av Guinness, uten at er har en særlig bred horisont innen stouts. Er det noen som har lyst til å anbefale meg en god stout? 1 Lenke til kommentar
indeksregulert Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Rogue Shakespeare Stout og Mikeller beer geek breakfast for å nevne to... Lenke til kommentar
Khalifen Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Mikeller Beer Geek Breakfast må jeg få somlet meg til å prøve en dag. Kanskje jeg hiver med en av den når jeg skal hente alt av det andre jeg bestilte på polet. Jeg liker høsten. Høsten er tiden for koseøl og rødvin. Mmmm! Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 (endret) Radioresepsjonen er ingenting annet en humor. Når det kommer til deres meninger og fakta, så er det så lavmålet at det er tragisk. Man kan nesten kalle dem idioter. Jeg er selv en fan av Guinness, uten at er har en særlig bred horisont innen stouts. Er det noen som har lyst til å anbefale meg en god stout? På butikken er det kun et alternativ for meg, Nøgne Ø Havrestout. En helt super stout rett og slett. Nå har den ikke særlig mye konkurranse hos normale dagligvarebutikker. Industriøl når rett og slett ikke opp. Endret 8. september 2011 av Avien Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Flott! Da har jeg noe å gjøre fremover! Takk for tips! Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Er enig i tankegangen. Jeg har i en lengre periode nå hatt smaken for kun portere, stouter, mørke ales, i det hele tatt "mørke øl". Så, for noen dager siden, slo det meg at "nå har jeg faktisk lyst på noe lyst øl" og da fant jeg fram blant annet en "Page 24 Reserve Hildegard", en fin ale som jeg fant litt søtlig og fruktig og den fikk meg faktisk litt til å tenke i retning mot Barley Wines, selv om den ikke var like kraftig. Ja, min generelle smak går litt i bølger. Etter en stund blir jeg lei av blondes og vil gjerne ha noen pilsnere, andre ganger noe mer hvetepreget, og så går jeg helt over på mørke greier og holder meg en del der, med variasjon innenfor merker og typer. @Vice og Onkel Kompost: Enig i tankegangen, men strengt talt er det vel smak og ikke farge dere ser etter. Jeg tipper dere tenker "nå hadde det vært godt med en øl med annen humletype" osv, og ikke "nå hadde det vært godt med en annen farge". Tja, jeg tror kanskje du har litt i overkant stor tiltro til min ølsmak. Jeg har ikke smakt så mye forskjellige øltyper fordi at jeg for tiden nå bor i Belgia og der står ikke alltid humletypen oppgitt. Men jeg tenker titt og ofte i fargetermer. Men det er klart at man da velger innenfor sin "farge" med henblikk på smakskarakteristikker. Lenke til kommentar
indeksregulert Skrevet 9. september 2011 Del Skrevet 9. september 2011 Tja, jeg tror kanskje du har litt i overkant stor tiltro til min ølsmak. Jeg har ikke smakt så mye forskjellige øltyper fordi at jeg for tiden nå bor i Belgia og der står ikke alltid humletypen oppgitt. Men jeg tenker titt og ofte i fargetermer. Men det er klart at man da velger innenfor sin "farge" med henblikk på smakskarakteristikker. Du... Belgia er verdens desidert beste øl-land, med en variasjon i øltypene som er helt unik. Selv har jeg besøkt landet flere ganger for å smake på øl, men er helt umulig å komme seg gjennom alt sammen. Er du interessert i dette anbefaler jeg et besøk på wikipedia og lese deg opp alle øl-typene som finnes, forskjellen mellom overgjæret, undergjæret, spontangjæret osv. og deretter gå inn i en belgisk øl-butikk og plukke opp ett øl av hver type. I Belgia har du verdens beste muligheter. Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 9. september 2011 Del Skrevet 9. september 2011 Du... Belgia er verdens desidert beste øl-land, med en variasjon i øltypene som er helt unik. Selv har jeg besøkt landet flere ganger for å smake på øl, men er helt umulig å komme seg gjennom alt sammen. Er du interessert i dette anbefaler jeg et besøk på wikipedia og lese deg opp alle øl-typene som finnes, forskjellen mellom overgjæret, undergjæret, spontangjæret osv. og deretter gå inn i en belgisk øl-butikk og plukke opp ett øl av hver type. I Belgia har du verdens beste muligheter. Jeg skrev feil, jeg mente humletyper. Jeg har bodd her et år nå, og fått smakt meg gjennom en hel del, men jeg har så vidt bare begynt å skumme toppene. Jeg har lest om øl-typer og gjæringstyper og synes dette er spennende. Jeg tror forøvrig at enkelte andre brukere kan være uenig med deg i at Belgia er verdens beste øl-land. Jeg synes å huske at en i alle fall holdt en knapp på USA. Et interessant element med ølkulturen her i Belgia er at den er ganske ny. Ihvertfall det store utvalget. I følge en øl-skribent jeg traff på Delirium var det mest pils de brygget her i Belgia i større deler av århundret. På 80-tallet begynte de å komme tilbake til de gamle øltradisjonene og så var det i gang. En annen kul ting her er at det er mange spennende puber i Brussel og omegn, selv om ikke alle har det største utvalget. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå