Gå til innhold

Den store øl-tråden

Anbefalte innlegg

Jeg ville ikke anbefalt å starte med maltekstrakt. Dersom du vil brygge skikkelig godt øl, må du uansett gå over til maltbrygging på et senere tidspunkt, og da blir det betydelig dyrere med tanke på at du må kjøpe to sett med utstyr. Et greit oppsett for maltbrygging kan du få for 3-4000 kroner, og enda mindre om du er i stand til å lage noe av utstyret selv.

Synst vel at 3-4000 er litt drøyt, er tross alt student og brygginga vil foregå på hybel :p, en masse ekstra utstyr vil for so vidt ikkje berre koste meir, men også ta meir plass, så trur nok eg må velje å brygge med maltekstrakt til å byrje med. Eg ser heller ikkje kvifor utstyret ikkje kan brukast til maltbrygging seinare, eg vil jo framleis trenge gjæringskar, gjærlås, måleutstyr og kokekar til maltbrygging?

Ej forstår jo forsovidt at ølet kan bli bedre om eg gjær alt frå grunnen av, men med såpass lite erfaring som eg innehar reknar eg med at det også kan bli mykje verre :p

edit:

@Lunalotic: testa ut tiger tripel for eit par vekar sidan, og kan berre seie at den er heilt utsøkt, som det meste andre som Nøgne ø produserar :)

Endret av Hoywin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Plukket med meg litt mer snop fra polet i Valkendorfsgate (Bergen) og en flaske fra bystasjonen.

Tok med meg en flaske til av Alice Porter, Lost Abbey - Gift of the Magi og en flaske Rodenbach Grand Cru.

Også blir det sannsynligvis en tur ut på enten Biskopen/Naboen eller Baran Café i morgen kveld så da det blir kanskje enda mer snop. :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke anbefalt å starte med maltekstrakt. Dersom du vil brygge skikkelig godt øl, må du uansett gå over til maltbrygging på et senere tidspunkt, og da blir det betydelig dyrere med tanke på at du må kjøpe to sett med utstyr. Et greit oppsett for maltbrygging kan du få for 3-4000 kroner, og enda mindre om du er i stand til å lage noe av utstyret selv.

Synes ikke det er noe poeng å bruke 3-4000,- på utstyr før man i det hele tatt vet om dette er noe man har lyst å drive med.

kokekar, en varmekilde (komfyren duger også), meskekar (kan f.eks lages enkelt av 2 gjæringsbøtter og noe isolasjon), hydrometer, termometer, gjæringsbøtter, korker og korkemaskin.

Kan fint få samlet sammen dette for under tusenlappen. Etter hvert kan man supplere med mer nøyaktig utstyr hvis man vil perfeksjonere bryggingen. Kjenner flere som har brygget godt over 20 brygg med veldig primitivt utstyr og fått meget bra resultater.

Lenke til kommentar

Godt mulig dette er blasfemi, men jeg synes amerikanerne er bedre. Elsker ølsorten american pale wheat ale :)

Foretrekker Wit når jeg først er i hveteøl-modus jeg. Er jo det som er litt morro med øl, man har så mange forskjellige preferanser.

Ämerican pale wheat ale er godt det, men synes f.eks Gumballhead fra Three Floyds var ganske skuffende, og den skal jo være en av de aller beste.

Lenke til kommentar

Godt mulig dette er blasfemi, men jeg synes amerikanerne er bedre. Elsker ølsorten american pale wheat ale :)

Foretrekker Wit når jeg først er i hveteøl-modus jeg. Er jo det som er litt morro med øl, man har så mange forskjellige preferanser.

Ämerican pale wheat ale er godt det, men synes f.eks Gumballhead fra Three Floyds var ganske skuffende, og den skal jo være en av de aller beste.

Har i senere tid fått veldig smaken på 312 Urban Wheat og In-Heat Wheat. Fåes på Ica Maxi :thumbup:

Endret av Avien
Lenke til kommentar

Synes ikke det er noe poeng å bruke 3-4000,- på utstyr før man i det hele tatt vet om dette er noe man har lyst å drive med.

kokekar, en varmekilde (komfyren duger også), meskekar (kan f.eks lages enkelt av 2 gjæringsbøtter og noe isolasjon), hydrometer, termometer, gjæringsbøtter, korker og korkemaskin.

Du har sikkert en OBS i nærheten. Jeg så de solgte kasser med flasker av typen Grolsch-flaske. Altså, flasker med en jerndings på toppen koblet til en kork. Så slipper du korkemaskin og korker. For å være klar, det er denne typen flasker jeg mener:

post-29517-0-60973900-1313227535_thumb.jpg

Jeg husker ikke reglene for bilder på dette forumet, men jeg håper at denne størrelsen er greit. Om ikke kan jeg ta og resize det eller klippe ut den aktuelle delen.

Lenke til kommentar

Moderne Hjemmebrygging er en god bok å ha ja. Mye nytting informasjon der.

Er også enig med Vice. Å hive seg rett på all-grain er drøyt. Hvis kit er for kjedelig, er maltekstrakt en veldig fin måte å begynne på og resulterer i meget godt øl.

Så lenge man holder seg unna Moss maltekstrakt, da det suger hesteballe til ølbrygging. Det gir faktisk utrolig dårlig resultat da det ikke gjærer ut.

Lenke til kommentar

Er Haandbryggeriet Fyr og Flamme kun tilgjengelig på utvalgte barer? Hadde lyst på "noe gøy" etter middag på Oslo Spiseforretning og ble anbefalt den. Jeg syntes den var veldig god, frisk og fruktig med en balansert bitterhet, og tuslet til polet, men der var den ikke.. Ikke engang på bestillingsutvalget.. :thumbdown:

Har bare vært tilgjengelig på de to spesial-polene (vika og valken) Ellers er det bare på utvalgte plasser som du sier ja.

Lenke til kommentar

En gang jeg var i Sandnes smakte jeg på Newcastle Brown Ale i en bar der, og jeg må si at det falt veldig i smak. Derfor har jeg veldig lyst til å få tak i det. Vinmonopolet har det ikke, og det er ingen dagligvarebutikk i nærheten som har det (bor to timer unna Lillehammer). Er det noen nettbutikk hvor jeg kan kjøpe det? Har lett og lett men finner absolutt ingenting :S

Lenke til kommentar

Har aldri sett den i Norge, men i og med at de kaller den Belgian White og smaksnotatene på RB antar jeg at det er en wit, og det finnes mange wit'er tilgjengelig i Norge. Hoegaarden er kanskje den mest kjente, men ikke (nødvendigvis) den beste. Nøgne Ø har en som er tilgjengelig i velassorterte matbutikker, det finnes sikkert andre også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...