Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mindre, men bedre er det jeg lenge har levd etter. Jeg tror ikke jeg brukte mer penger på alkohol i studietiden enn mine studiekamerater, det var bare det at jeg ofte kjøpte en flaske vin til 200,- eller et par flasker spennende øl og delte med kona en fredag kveld heller enn å bruke mye mer på industripils på byen.

Endret av the_last_nick_left
  • Liker 2
Lenke til kommentar

iki_beer.jpg

 

 

 

iki beer

Kjøpt: Meny, Grønland.

 

 

Jeg ble litt lurt da jeg kjøpte flasken, siden jeg trodde det var en japansk øl. Tydeligvis er det noen luringer i Belgia, som har fått det påfunnet å blande grønn te og øl. Det smaker... Grønn te og øl. Var dette en god idé? Tja, tror neppe det blir noen stor hit. Jeg liker begge deler og smaken var egentlig ikke så verst, men trekk for brekningsfornemmelser mot slutten. Dette er en rar øl, brygget av smarte Belgiere. Vil ikke bli kjøpt igjen, drikker heller pils og grønn te hver for seg. Det går nok an å lære seg å like dette, men for 100 kroner literen så ser jeg ikke helt vitsen.

Endret av Avien
Lenke til kommentar

Noen korte inntrykk av det jeg har drukket siden sist.

 

Nørrebro New York Lager:God lager med preg av karamell og malttoner. Godt balansert og totalt sett en fin øl som jeg kommer til å kjøpe igjen. Ikke det mest komplekse eller spennende ølet der ute men lettdrikkelig og godt. 4.5/6

 

Tripel Karmeliet: Stilart: "abbey tripel." Dette vil si at ølet er lyst og ofte forholdsvis sterkt mtp. alkohol. Jeg har ikke drukket så mange andre øl som faller inn under dette kategorien men jeg har prøvd Westmalle sin Tripel.

 

Dette er en solid tripel, tørr, preg av "belgisk" gjær litt hint av krydder, sitrus og et godt maskert alkoholinnhold. Alkoholpreget er ikke så fremtredende som i Westmalles Tripel og dette ølet er ellers meget godt. Jeg skal absolutt plukke opp en flaske til av dette brygget for dette er meget godt. 5.0/6

(Muligens 5.5/6, føler jeg trenger en ny vurdering før den tid)

 

Tror jeg må ta meg en ny "runde" med tripels hvor jeg tar med meg Chimay hvit, denne (Karmeliet) og Westmalle sin tripel for å sammmenligne.

 

Tok også med meg en Duchesse de Bourgogne fra polet. Dette er da en øl av typen Flanders Red Ale. Denne typen øl kan minne litt om den belgiske lambicen men prosessen er visstnok noe annerledes.

 

Uansett... kan ikke si at jeg var så begeistret for dette ølet. Jeg synes den minnet en del om HBs Haandbic, som da er en frukt lambic. Jeg synes det er litt for mye som skjer på en gang i dette ølet med det syrlige og det fruktige som krasjer litt. Med det mener jeg at i f. eks Boons Kriek/Framboise er surheten noe lavere enn i geuze/lambic og fruktsmaken mye "renere". Her er til dels surheten i geuze/lambic, selv om den ikke er like fremtredende, samtidig som man kjenner frukt og et til dels vinøst preg.

 

Hmm... jeg tror jeg trenger en flaske til for å gi en fullstendig vurdering da det rett og slett er så mye som "skjer" i ølen på en og samme tid.

 

edit: Avien: Har lagt merke til det ølet i butikkene, tror jeg skal ta og plukke en slik en med meg i løpet av sommeren.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Har fått en ny favoritt student pils (billig):

399273.jpg

 

Men mystisk nok så blir den brygget i Sverige... Men god er den, litt søt, men allikevel veldig god i forhold til prisen. 8,50SEK per 0,33 boks på systembolaget er ikke noe å le av.

Denne er udrikkelig. Enkelt og greit så smaker den ekkelt.

Der tar du feil.

 

Den er fint drikkelig, og smaker bedre enn alle andre billig øl.

Lenke til kommentar

Som Dammed påpekier i sin signatur "Alt er relativt".

Noe som i høyeste grad gjelder smak.

Jeg har min tvil om jeg ville kjøpt mye av den Danske Fadøl om den var til salgs i en butikk nær meg, men om det er det noen like må de få velge dette fritt. Det eneste vi "frelste" kan gjøre er å oppfordre til å smake mest mulig og gjerne bruke litt mer penger på kvalitet fra tid til annen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som har vært i Danmark i senere år som kan fortelle litt om prisene på forskjellig øl og annen alkohol?

Det avhenger veldig av hva du skal kjøpe. Hvis du tenker ølmerker ala Tuborg, Carlsberg, Heineken osv. ligger prisen på ca. 1/2 av norske. For øl av lavere kvalitet er prisforskjellen større (billigste ølmerkene i Dk koster gjerne ned mot 2kr/0,33), mens for høyere kvalitet er den gjerne mindre. Samme gjelder vel for sprit og vin også, tenker jeg.

Lenke til kommentar

Har lagt min elsk på Belgisk fruktlambic. Kirsebær-, bringebær- og blåbærøl fra bryggerier som Boon og Ter Dolen. Fantastisk herlige drikkevarer. Problemet er at tilgjengeligheten her i Norge er helt forferdelig. Disse ølene kommer gjerne på små 25cl flasker, som på polet kan koste opp mot 50 kr. Dette er så dyrt at jeg ikke kan forsvare innkjøp. Her i Trondheim kan man få tak i belgisk fruktøl på noen få puber, f.eks. Den Gode Nabo, men der er det gjerne over 80 kr for en flaske.

 

Nå har jeg tenkt å foreta et større innkjøp fra nettbutikk. Noen som har erfaring med å kjøpe øl over nettet? Man må jo regne med 25% mva pluss fortollingsgebyr på 20 kr/literen (stemmer dette?) pluss frakt. Men likevel blir kan det bli vesentlig billigere enn polet. Har noen anbefalinger å komme med, samt erfaringer med nettbutikker som fører belgisk fruktøl?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ganske sikker på at du ikke kan kjøpe fra en nettbutikk og få det levert til Norge. DU må være fysisk i utlandet i mer enn 24 timer for å kunne ta med deg over alkohol innenfor kvoten gratis. Og uten å være 110% sikker på så mener jeg at man ikke kan importere øl selv og betale toll på det.

 

Men angående øl pris i Danmark, noen som har tips om bra steder for å dra og kjøpe greiøl billig? (tenker da på enten import pils eller ok øl fra danmark som Carlsberg og Tuborg)

 

Angående billig pilsen, altså det finnes mye bedre øl, men når du skal leve på 2500kr i løpet av en mnd, og det skal holde til mat, bensin og ymse som klær så har man ikke råd til å kjøpe øl for 50kr halvliteren. Men når jeg kjøper et brett av disse hos söta bror så kjøper jeg gjerne par gode øl som Mariastad old ox, Zlatopramen, Starobrno o.l. Men når det gjelder øl som koster rundt 25kr literen så er det få som slår den, etter min smak.

Endret av Dammed
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Noen som har noen gode tips til Lambicer?

Prøvde det for en stund siden, og ble ikke så alt for imponert, men tenkte det var på tide å gi det en ny sjangse, sist jeg prøvde hadde jeg drukket endel industripils i forkant, noe som neppe hjalp.

 

Nå i det siste har jeg lagt min elsk på Nøgne Ø, da spesielt Sweet Horizon, Dark Horizon og #100.

Tips til andre lignende øl hadde vært gøy.

 

Har gått litt smålei "typisk" belgisk øl som Rochefort og Chimay og de andre store belgiske i det siste, de lager så absolutt helt nydelig øl, men føler det er på tide å prøve noe nytt. Når det er sagt, lite slår Chimay Grande Reserve i min gane.

Lenke til kommentar

...

 

Nå har jeg tenkt å foreta et større innkjøp fra nettbutikk. Noen som har erfaring med å kjøpe øl over nettet? Man må jo regne med 25% mva pluss fortollingsgebyr på 20 kr/literen (stemmer dette?) pluss frakt. Men likevel blir kan det bli vesentlig billigere enn polet. Har noen anbefalinger å komme med, samt erfaringer med nettbutikker som fører belgisk fruktøl?

 

 

Jeg kjøper en del fra 3 belgiske nettbutikker: Crackedkettle Struise sin webshop og EtreGourmet

 

Særlig sistnevnte har mye godt fruktøl.

 

Kan også anbefale BrewDog sin nettshop. Mye godt båder derfra og ikke minst i gjeste øl-listen.

 

Du må regne med at prisen blir noe høyere enn polet - da det er i all hovesak frakten som er det dyreste leddet. Momsen og toll kommer som et krav i posten og fikses på nærmeste toll-kontor, så er det bare å hente godsakene på posten.

 

Greit at det blir litt dyrt i lengen, men duverden så mye godt øl jeg har fått tak på ved å importere selv. Siden det koster litt er det en super idè å ha et spleiselag du kan dele både kostnadene og selve drikken med.

Lenke til kommentar

Nå har jeg tenkt å foreta et større innkjøp fra nettbutikk. Noen som har erfaring med å kjøpe øl over nettet? Man må jo regne med 25% mva pluss fortollingsgebyr på 20 kr/literen (stemmer dette?) pluss frakt. Men likevel blir kan det bli vesentlig billigere enn polet. Har noen anbefalinger å komme med, samt erfaringer med nettbutikker som fører belgisk fruktøl?

 

Dessverre er det ikke så lett. 20kr/literen er kun hvis man reiser utenlands selv, og kjører på rødt når man kommer hjem. Regnestykke for bestilling via nettet: (eksempel 24fl. 0,33, 6%abv, kr10 pr flaske i innkjøp, 200 i frakt)

 

Alkoholavgift: 4,31,- * alk% * antall liter.       (4,31 * 6 * 7,92 = 205,-)
+Emballasjeavgift + grunnavgift: 6,10,- pr enhet.   (6,10 * 24 = 146,-)
+Innkjøpspris                                       (24 * 10 = 240)
+Frakt (200)
+Matproduksjonsavgift 0,71% av Innkjøpspris + frakt (440 * 0,71% = 3,-)
=SUM eks mva                                        (794,-)
+MVA (SUM eks mva * 25%)                            (198,50)
=Totalt å betale                                    (992,50)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...