Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kan si meg enig i at Newcastle Brown Ale er et av de bedre butikkølene. Nå har jeg riktignok langt fra utforsket alt som finnes der ute, men har iallfall de siste månedene prøvd å gå litt mer aktivt inn for å prøve ut en del av de ale- og stout/porter-variantene som selges i butikk. Liker det litt mørkt, så jeg holder meg mest til den enden av skalaen. Butikkøl fordi imperial stouts og lignende poløl blir for dyrt i lengden, selv om f.eks. Midtfyns Imperial Stout jo er en helt fabelaktig opplevelse som er vel verdt pengene. Dette må dermed bli anbefalingen min til den som lurte på poløl-anbefalinger, men erfaringen min her er ikke veldig bred.

 

Haandbryggeriets London Porter syns jeg er en av butikkgodbitene så langt, men jeg skal prøve å være flink og fortsette å teste nye ting så godt jeg kan. I skrivende stund nytes for øvrig en Brown Ale fra Nøgne Ø, den er jo veldig god (beskrives som en god allrounder på etiketten, dette er nok helt riktig, men den skal også straks prøves i kombinasjon med grillmat). Har ellers en Dorothy Goodbody's Wholesome Stout stående i kjelleren, og en Whitstable Bay fra Shepherd Neame. Ikke smakt disse før, så ser frem til å prøve i løpet av pinsen. :)

Lenke til kommentar

den store forskjellen på pol øl og butikk øl, er prosent og "rare" øl :) du får tak i sterk øl og øl som polet kan bestille for deg om det er noe spessielt du er ute etter :) som f.eks Nøgne Ø osv

 

 

Det er ikke nødvendigvis stor forskjell. Polet har også pils med alkoholinnhold fra 4,8 og oppover.

 

 

 

Lenke til kommentar

Hehe, det var ikke ment som at det var så stor forskjell :p har bare en tendens til å skrive "stor" forann forskjell uansett :p

 

Ettersom det sterkeste butikker får selle er 4,6 så kan jeg vel formulere "sterk øl" om til sterkere øl, da det gir et bedre bilde ;) Men helt rett som du sier at det ikke er så stor forskjell, men vi kan vertfall sikkert skrive at polet seller øl som er fra 4,6 og oppover og at du kan bestille mange varianter og annen type øl som du ikke finner så ofte i butikk. Det er vertfall ett greit begrep om forskjellen av butikk og pol-øl :)

Lenke til kommentar

.... men vi kan vertfall sikkert skrive at polet seller øl som er fra 4,6 og oppover og at du kan bestille mange varianter og annen type øl som du ikke finner så ofte i butikk. Det er vertfall ett greit begrep om forskjellen av butikk og pol-øl :)

 

 

Den er vi mer enige i.

Anbefaler forøvrig at de som vil utforske ølverden og liker pils, også prøver litt pils fra polet. Den har en tendens til å være mer komplett i smaken. Mindre utvannet for å sette det på spissen.

 

 

 

 

Lenke til kommentar

 

Etter å ha lett litt på nettet finner jeg at Cracked Kettle i Amsterdam har Southern Tier i sin nettbutikk, men ikke UnEartly.

 

Hmm. Jeg har faktisk vært innom den siden der, men jeg så nå at de hadde en westvleteren blonde til salgs der. Max 4, de hadde 3 i stock. Var ellers en tur inn i Brüssel i går, og stakk innom en av Brüssels eldste puber (1694 eller noe slikt). Og jommen hadde de en mørk westvleteren der også...

Lenke til kommentar

Var på County Fair i nabolaget i dag. Positivt overrasket over øl-utvalget på tross av at arrangøren virket å ha enerett på salg av alkohol. En rekke utsalgsboder som alle hadde fem øl fra fat.

 

- Bud (sigh)

- Bud Light (sigh)

- Sierra Nevada Pale Ale

- Lagunitas IPA

- Deschutes Twilight (American Blonde)

 

Prisene var derimot som forventet håpløst høye. Bestemte meg for å stå over lenge, men sola stekte og jeg kom til å tenke på hva en utepils ville kostet hjemme... Så jeg krøyp til korset og ga $9 for en 0.6 med IPA, fast bestemt på at det ikke blir noen vane.

Lenke til kommentar

:new_woot::love:

 

Det er noe av det sykeste jeg har sett!

 

Det der er tilnærmet ingenting ;) Ikke uvanlig at man har med seg 60-100 forskjellige øl på turen hjem fra Aalborg.

Små flasker da?

 

Ikke nødvendigvis.

 

Man kan ta med inntil 27 liter øl som reisegods og fortsatt få det som forenklet fortolling, altså at alt øllet blir fortollet med 20,- alkoavgift per liter. Dette tilsvarer at øllen er 4,7% abv, men vi vet jo alle at den øllen vi snakker om her gjerne har det dobbelte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan ta med inntil 27 liter øl som reisegods og fortsatt få det som forenklet fortolling, altså at alt øllet blir fortollet med 20,- alkoavgift per liter. Dette tilsvarer at øllen er 4,7% abv, men vi vet jo alle at den øllen vi snakker om her gjerne har det dobbelte.

 

Det som er viktig å nevne her er at man IKKE betaler høyere avgift for øl som er over 4,7% - så om ølen er 60% så betaler man fortsatt forenklet fortolling i form av minstesats.

 

Red.: Går man utover de første 27 litrene så betaler man x * v * prosent

Endret av NikkaYoichi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...