Aiven Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 (endret) 312 Urban Wheat, kjøpt på Ica Maxi Bjølsen. Øltype: American Pale Wheat Ale. beeradvocate - THE BROS A- Dette var godsaker. Et lettdrikkelig og velsmakende øl, perfekt for varme sommerdager. Denne vil bli kjøpt igjen. Dorothy Goodbody's Wholesome Stout ble prøvd her om dagen, men landet slik midt på treet for min del. Når man får en Nøgne Ø havre stout (orddelingsfeil!) for omtrent samme prisen, så er valget, i alle fall for min del, enkelt I dag konsumeres 1stk Haandbryggeriet Røyk uten Ild. Første gang jeg er borti "Smoked beer" og jeg merker jeg blir litt irritert over at jeg ikke har funnet dette før. Den lukter noe spessielt. Klarer ikke å sette fingeren på hva det er. Det stikker liksom litt i nesa, men jeg tror ikke det er torv. Minner nesten litt om svovelsyre. Ble litt bekymret der, men smaken setter jeg virkelig pris på. Ikke for søt, men balanserer fint på grensen. Mye smak med en gang, men FOR en ettersmak! Passelig salt og bitter. Nesten "oljete" i konsistensen. Denne liker jeg! Høres godt ut! Endret 7. juni 2011 av Avien Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Det blir en slags ølsmaking på meg i morgen kveld. Med "en slags" mener jeg at det ikke akkurat blir noe tema eller særlig "styring" med hva man skal drikke, temperering og mengde. Dette fordi alle som er interessert i å være med skal ta med seg to øl de har lyst å prøve til øl-smaking. Er ikke helt klart enda hvor mange som er med, men jeg tror det kan bli litt for store mengder til at det blir "skikkelig." I tillegg kan man jo tenke seg at enkelte tar med seg noe sånt som Copenhagen eller en annen random pils. Men men mine fordommer til side, jeg tror det kan bli hyggelig. Er hvertfall en annen kamerat av meg som er med og som sikkert tar med seg noe spennende. Anhow: Jeg tar med meg Chili Tripelen fra Midtfyns og lurer på hvilket øl som skal være det andre jeg tar med. Har: NØ Sunturnbrew, NØ Sweet Horizon, Midtfyns Imp. Stout, Nørrebro New York Lager, Duchesse de Bourgogne og Tripel Karmeliet på "lager". Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 (endret) Ville nok tilpasset hva jeg tok med litt etter hvem som stiller på smakingen. NØ SH ville jeg nok satt igjen hjemme om det ikke er snakk om trente øldrikkere. Anbefaler uansett at det blir notert. Dette tvinger hver enkelt til å prøve å sette navn på lukt og smak og gir dermed en liten trening i dette. Gjerne litt notering av stikkord før debatt om hver enkelt øl. Som jeg har nevnt tidligere kan en fort kjøre seg fast og ikke helt finne ord på smak eller lukt. Dere som er litt mer trente enn de andre bør også huske at dere fort kan bli oppfattet som "fasit", selv om smaksopplevelser ofte kan være individuelle og avhengig av dagsform. Lykke til. Endret 7. juni 2011 av StoreMyen Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Southern Tier Un*Earthly Imperial IPA, som er på 153IBU. Håhå, den der hørtes fresh ut. Hvor får man tak i den? Kunne ikke se den på polet sine nettsider... Ut fra min erfaring er jeg litt skeptisk til den IBUen, men det er mulig en bitter gammel gubbe ikke helt fikk det med seg. http://storemy.wordpress.com/2011/03/09/southern-tier-unearthly/ http://storemy.wordpress.com/2011/04/03/southern-tier-unearthly-oak-aged/ På standardvarianten beskrev jeg faktisk "tilbaketrukket humle", mens på den lagrede fant jeg noe mer bitterhet. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 Mange som har det tror jeg. Vet at jeg har fått tak i det på Ica Maxi Bjølsen og på Ica Nær Oslo S, men tror jeg har sett det flere steder. Mener jeg så det på Meny Grønland også, men skal ikke si det helt sikkert. Teit reklame, god hverdagsøl. You sir are a bafoon, Rik Mayall er en gud, og guds gave til kvinner, kvinner vil ha han, menn vil være han. Fant foresten Ølet på den lokale ICAn, veldig godt øl, dette blir den nye standar ølen i kjølen fra nå av. Lenke til kommentar
sebbur Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 Grolsch går det endel i her, for å si det sånn. Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 Ut fra min erfaring er jeg litt skeptisk til den IBUen, men det er mulig en bitter gammel gubbe ikke helt fikk det med seg. http://storemy.wordpress.com/2011/03/09/southern-tier-unearthly/ http://storemy.wordpress.com/2011/04/03/southern-tier-unearthly-oak-aged/ På standardvarianten beskrev jeg faktisk "tilbaketrukket humle", mens på den lagrede fant jeg noe mer bitterhet. Ja, det kan godt hende at den ibuen er målt på en meget spesiell måte. Men det hadde vært artig å testet. Walkendorfsgate er i Bergen, ikke sant? Kanskje jeg slenger innom der når jeg er tilbake på gamle trakter. Trondheim derimot... Skeptisk... Mest fordi at jeg ikke har noen ærend der oppe Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 (endret) Ja, det kan godt hende at den ibuen er målt på en meget spesiell måte. Men det hadde vært artig å testet. Walkendorfsgate er i Bergen, ikke sant? Kanskje jeg slenger innom der når jeg er tilbake på gamle trakter. Trondheim derimot... Skeptisk... Mest fordi at jeg ikke har noen ærend der oppe De var utsolgt på Valken, men det gikk rykter om at de skulle få inn et nytt parti fra Southern Tier. Jeg har ikke vært innom på en stund og vet lite om hva dette inneholdt og om det er noe igjen av det. Om den har vært til salgs i Trondheim det siste året er dette temmelig spesielt. Det finnes to spesialbutikker i landet, Valkendorfsgate i Bergen og Vika i Oslo, der slike varer etter planen skal havne, men det er mulig de, i mangel på spesialbutikk i Trondheim, strekker seg litt lenger på et av utsalgene. Jeg vet blant annet at Bystasjonen i Bergen, som har byens og en av landets beste utvalg av øl, ikke fikk inn juleøl som ikke kom på standardlistene selv om de jobbet for dette. Dermed er det ikke bare for hvilket utsalg som helst å hente inn fra spesialutvalget. Om du er svært interessert i å teste denne og den er å oppdrive på Valken, kan jeg være behjelpelig med kjøp og foresendelse. Regner med at du er klar over prisen allerede. Grolsch går det endel i her, for å si det sånn. Grolsch går det endel i her, for å si det sånn. Positivt at dere prøver noe annet enn standard norsk industripils. Om dere ikke har vært innom det anbefaler jeg en Pale Ale eller en India Pale Ale som neste steg i vandringen. Gjerne kjøpt fra fat. Endret 9. juni 2011 av StoreMyen Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 (endret) Ble desverre ingen ølsmaking i går kveld men vi fikk da tatt turen på pub allikevel. Stakk da innom Naboen da det var lenge siden jeg sist hadde vært der. Prøvde da Naboen Bayer som var et helt kurant bayer-øl, selv om jeg synes det var litt tynt og vassent i smak. Allikevel en del hakk over standard-pilsneren. 3.0/6 Drakk også Kinn Svart Hav på cask (håndpumpe). Ganske bra og tett svart, lukter kaffe og til dels brent malt. I smaken er kaffen nesten totalt dominerende og med lav grad av karbonering som man får v/bruk av håndpumpe smaker den ganske annerledes i forhold til en helt "vanlig" stout. Savner malt-toner selv om det også er godt med kaffe. Interessant brygg, forholdsvis godt, men synes den mangler en del på kompleksitet samt det at kaffepreget blir litt overveldende. 4.0/6. Drakk også NØs Sweet Horizon på tirsdag kveld. Meget kraftig (14%) Imp. stout som er mer en dessert enn en øl som passer til dessert da den er meget søt. Ble forøvrig overrasket over NØs DH3 som var søtere enn jeg hadde tenkt, men denne er enda søtere igjen. Lukter av alkohol, samt sjokolade og litt kaffe. Smaken er i de samme baner samt at man kanskje kan plukke opp lakris. Det første som slår en er uansett hvor søt den er for dette er som NØ sier en dessert i seg selv. Dette blir for søtt for meg på tross av at ølet er meget komplekst og egentlig er fint balansert. Mye av alt i dette brygget her men jeg føler ikke noe behov for å drikke dette igjen. 4.0/6 Endret 9. juni 2011 av Xtra Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Prøvde Duff Beer i dag, smakte nesten ingen ting, bare pissy pils Lenke til kommentar
Palme Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 (endret) Prøvde da Naboen Bayer som var et helt kurant bayer-øl, selv om jeg synes det var litt tynt og vassent i smak. Allikevel en del hakk over standard-pilsneren. 3.0/6 Kan notere deg at "Naboen Bayer" bare er et alias på Aass sin bayer. Anbefaler deg å prøve Naboen - Bitter som da er et eget øl brygget av Kinn for nettop Naboen. En snill og mild bitter. Endret 10. juni 2011 av Palme Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 10. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2011 Om den har vært til salgs i Trondheim det siste året er dette temmelig spesielt. Det finnes to spesialbutikker i landet, Valkendorfsgate i Bergen og Vika i Oslo, der slike varer etter planen skal havne, men det er mulig de, i mangel på spesialbutikk i Trondheim, strekker seg litt lenger på et av utsalgene. Polene i Trondheim er latterlig dårlige på øl, selv om de begynner å bli bedre. Det er helt utrolig at man skal være nødt til å reise fra Trondheim til Stavanger eller Oslo for å få tak i godt øl på polet. Det er derfor man frekventerer Den Gode Nabo, hvilket er en av landets desidert beste puber når det kommer til øl. Det som er så flott er at de blir bare bedre og bedre med tiden. Ny daglig leder der nede, som selv er meget interessert i øl og som fisker tak i mye godsaker for oss. <3 Lenke til kommentar
Palme Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 Polene i Trondheim er latterlig dårlige på øl, selv om de begynner å bli bedre. Det er helt utrolig at man skal være nødt til å reise fra Trondheim til Stavanger eller Oslo for å få tak i godt øl på polet. Det er derfor man frekventerer Den Gode Nabo, hvilket er en av landets desidert beste puber når det kommer til øl. Det som er så flott er at de blir bare bedre og bedre med tiden. Ny daglig leder der nede, som selv er meget interessert i øl og som fisker tak i mye godsaker for oss. <3 Sant nok, men dere har jo bare straka veien rett over grensen til Storlien. Der har de et mye bedre utvalg enn hva alle spesialpol har tilsammen. Du kan til og med lage deg en bestilling på systembolaget sine nettsider, be de sende den til nærmeste systembolag og hente herligheten der. Synes ikke alt for synd på dere Når det er sagt så er jeg ganske glad for at vi har et spesialpol her i Bergen ja.. Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 (endret) Polene i Trondheim er latterlig dårlige på øl, selv om de begynner å bli bedre. Det er helt utrolig at man skal være nødt til å reise fra Trondheim til Stavanger eller Oslo for å få tak i godt øl på polet. En kan ikke gjøre stort annet enn å spørre pent og bestille gjennom polet (ikke via nett), slik at kjøpene kommer inn i deres statistikker. (Det er i alle fall slik jeg har skjønt at det fungerer.) En løsning for trøndere som vil ha noe fra spesialutsalgene er å finne seg en ølvenn i Bergen eller Oslo og tilby å sende varer fra Systembolaget, som ikke er tilgjengelige i Norge, mot at den andre sender varer fra Spesialbutikken. Endret 10. juni 2011 av StoreMyen Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 Hehe, ser Systembolaget har Harboe Pilsner i sitt utvalg. Hvis man virkelig er masochistisk anlagt og ønsker å prøve det værste av det værste er dette veien å gå Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 10. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2011 Sant nok, men dere har jo bare straka veien rett over grensen til Storlien. Der har de et mye bedre utvalg enn hva alle spesialpol har tilsammen. Du kan til og med lage deg en bestilling på systembolaget sine nettsider, be de sende den til nærmeste systembolag og hente herligheten der. Synes ikke alt for synd på dere Storlien har ikke pol, så vidt jeg vet. Dessverre må man helt til Åre for å finne pol. Jeg har ingen bil heller. :/ Jeg må hekte meg på pappa, neste gang han skal kjøre over grensa. Hn drekker jo ikke en dråpe, så da kan jeg får kjøpt meg noen flasker av både det ene og det andre. ^^ Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 (endret) Sant nok, men dere har jo bare straka veien rett over grensen til Storlien. Der har de et mye bedre utvalg enn hva alle spesialpol har tilsammen. Du kan til og med lage deg en bestilling på systembolaget sine nettsider, be de sende den til nærmeste systembolag og hente herligheten der. Synes ikke alt for synd på dere Storlien har ikke pol, så vidt jeg vet. Dessverre må man helt til Åre for å finne pol. Jeg har ingen bil heller. :/ Jeg må hekte meg på pappa, neste gang han skal kjøre over grensa. Hn drekker jo ikke en dråpe, så da kan jeg får kjøpt meg noen flasker av både det ene og det andre. ^^ Har de ikke en kiosk for uthenting på Storlien og "Fleskeekspress" som går dit? Evt. så er løsningen å alliere seg med andre ølhunder. [EDIT] Kjapt søk på "Systembolaget Storlien" gav svar på "alt": http://www.mamut.net/llilledal/subdet2.htm [/EDIT] Endret 10. juni 2011 av StoreMyen Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 Var innom på Valken i dag og det var en stund siden sist. (Ja, jeg vet at dette virker ekstremt på en del av deltagerne i denne tråden, men så ille kan det altså bli.) 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå