Gå til innhold

Den store øl-tråden

Anbefalte innlegg

Jeg tror vi som drikker for effekten bare kan holde oss unna denne tråden her. Mitt inntrykk er at den stort sett er for elitistene som drikker ølet som vin og er ute etter sterkere og mer bisarre smakskombinasjoner for hvert nye øl.

Jeg drikker som regel Tuborg. Hvorfor? Det går lett ned og det er billig. Hvis noen vil skyte meg av den grunn, er det helt greit.

Tror ikke det er noen som har en stor glede av å skyte folk eller kritisere bare for å kritisere. Men det er klart at når man har en tråd der man diskuterer øl, diverse former og nyanser av det samme så er det jo litt underlig at det kommer inn bruker som søker å fremheve at de bare drikker for effektens skyld. Ikke for det, jeg klandrer ikke folk for dette. Selv kan jeg tidvis drikke bare for å bli beruset, men det skader jo ikke at ferden mot der blir brolagt av gode smaker. Andre ganger er beruselsen en hyggelig bi-effekt. Men for meg blir det litt samme som med hvordan jeg forholder meg til biler. Jeg bruker en bil for å komme meg fra et sted til et annet, og for meg fungerer det godt. Men da holder jeg meg også vekk fra emner om bil. Jeg føler ikke at det hadde gjort noen som helst nytte om jeg hadde skrevet et innlegg i "Den store bil-tråden" der jeg forklarer at jeg foretrekker Toyota Corolla fordi den bare går og går. Jeg tror ikke at noen vil klandre meg for det, men jeg føler også at da har jeg ikke så mye å tjene på å delta i den tråden. Hadde tråden vært "hvilket bilmerke bare fungerer" så hadde jeg vært med lett som bare det.

Det er jo noen av de som poster i denne tråden som har ekstrem stor trang til å heve seg over andre som ikke har samme smak og som skriver at de setter pris på industri-lager.

Selvhevdelse er ikke noe uvanlig i det menneskelig adferdsmønsteret. Jeg foretrekker min øl med litt mer smak, men jeg ser ikke noen grunn til å hakke på de som ikke gjør det. Jeg synes dog at det er en anelse forunderlig at noen ser denne tråden og tenker at "nå skal jeg jammen fortelle dem hva jeg drikker for å bli snydens". På meg virker enkelte slike tema som at det er noen med ekstrem stor trang til å heve seg over andre som faktisk har en annen smak og ikke setter pris på industripils på samme måte. Jeg mener, jeg drikker industripils med jevne mellomrom. Av og til er det liksom akkurat det som må til for å slukke tørsten. Men jeg føler ikke noen grunn for å dele at "I dag drakk jeg Hansa fatøl for 324 gang. Like godt som alltid". Jeg bruker selv denne tråden for å få innblikk i hvordan folk smaker på øl, hvordan øl serveres og ikke minst få nye tips på øl.

jeg er faktisk helt enig. Men jeg mener også at det kan være interessant med seriøse diskusjoner rundt kjente merkevarer også, selv om deler av forumet mener detter er smakløst og kejdelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg er faktisk helt enig. Men jeg mener også at det kan være interessant med seriøse diskusjoner rundt kjente merkevarer også, selv om deler av forumet mener detter er smakløst og kejdelig.

Javisst kan det være interessant. Industripils smaker mye likt, men de har også sine forskjeller. Problemet er, tror jeg, å frigjøre smaken av pilsen fra vanen. For eksempel begynte jeg min karriere innen øl med å drikke Hansa Fatøl fordi det gled så fint ned i halsen. Senere har jeg fortsatte å drikke det når jeg kjører industripils. Jeg kan stå her og si at det er fordi at det smaker best, men om jeg graver litt ned hjernen min må jeg ærlig tilstå at jeg er usikker på om min tese om at det smaker best henger sammen med at det liksom er det som er ølet for oss i bergenstraktene, og fordi at det er det jeg har blitt vant til, eller om det faktisk er så godt. Jeg kjenner jo folk som sverger på at Hansa smaker høggstjerne høggson. En av de jeg omgåes med, en polsk-engelsk kar som har bodde i Belgia i hele sitt liv og har jobbet et år i Dale på sunnmøre, sverger på at Hansa er et bedritent øl som gir deg verdens verste skallebank. Det er ikke noe som samsvarer med min erfaring.

Når det gjelder industripils har jeg en viss svakhet for Frydenlund pilsner i tillegg til Hansa. Dahls og Nordlandspils smaker litt for surt for min smak, og Ringnes har jeg aldri helt blitt venn med selv om den der nye Ringnes ikke var så dum. Aas har jeg smakt et par ganger, men det har ikke gjort noe varig uttrykk. Ladegaard er også en hyggelig pilsner, samt enkelte av Mack sine pilsnere også ikke er så verst.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Morsomt at du liker Frydenlund i tillegg til Hansa. Selv syns jeg Hansa er at av de beste industri merkene her til lands, men Frydenlund prøver jeg å unngå så langt det lar seg gjøres. Det skal sies at smaken er helt grei, men når det er den pilsen du får på alle utesteder blir man utrolig fort lei den. Fortere lei andre merker.

Må si jeg gleder meg til fredag, skal kjøpe inn litt skikkelig øl og feire at alle eksamener er ferdig. Blir hvertfall noen flasker Nøgne Ø og en flaske med Nile Special som jeg allerede har her. Lurer litt på hva mer jeg skal kjøpe inn.

Lenke til kommentar

Tror ikke det er noen som har en stor glede av å skyte folk eller kritisere bare for å kritisere. Men det er klart at når man har en tråd der man diskuterer øl, diverse former og nyanser av det samme så er det jo litt underlig at det kommer inn bruker som søker å fremheve at de bare drikker for effektens skyld. Ikke for det, jeg klandrer ikke folk for dette. Selv kan jeg tidvis drikke bare for å bli beruset, men det skader jo ikke at ferden mot der blir brolagt av gode smaker.

Jeg kunne faktisk ikke sagt det bedre selv! Som du nevner i denne posten, så holder jeg også meg unna tråder hvor de diskuterer biler, traktor og motorsykler, ganske enkelt fordi at jeg ikke interesserer meg for denslags. Ikke har jeg peiling på biler heller, utover det at jeg kan kjøre bil. Derfor prøver jeg heller ikke å komme med tips til hva som er galt med en bil, når noen spør om det.

Det blir som du sier, litt meningsløst å spamme ned en tråd hvor folk diskuterer øl, smaksnyanser, hvilke glass som passer til hvilke typer øl, hvilket øl som passer til forskjellige typer mat osv, med "Corona er verdens beste øl! Har dere smakt den?!" Man blir litt oppgitt når det kommer 2-3 slike poster daglig - de stykker opp debatten som er interessant. Greit nok at "du"(ikke deg her Onkel Kompost) synes Corona er verdens beste øl, men det er noe som heter: "Know your audience, before speaking to a group."

Hvis man tar seg tid til å lese førstepost, og noen sider i denne tråden, så ser man fort at de som frekventerer tråden, ikke er så interessert i å høre hvor mange halvlitere med Corona eller Tuborg folk har tylla i seg i helga - eller hvilken øl som er den billigste, eller hvilken butikk som selger den billigste six-pack-en. Det er ikke derfor denne tråden er her, ganske enkelt.

Jeg synes dog at det er en anelse forunderlig at noen ser denne tråden og tenker at "nå skal jeg jammen fortelle dem hva jeg drikker for å bli snydens". Av og til er det liksom akkurat det som må til for å slukke tørsten. Men jeg føler ikke noen grunn for å dele at "I dag drakk jeg Hansa fatøl for 324 gang. Like godt som alltid". Jeg bruker selv denne tråden for å få innblikk i hvordan folk smaker på øl, hvordan øl serveres og ikke minst få nye tips på øl.

Helt enig også her! Det er også det de andre faste brukerne av denne tråden gjør, så vidt jeg har forstått. Det er ikke så mange av de faste brukerne som føler for å fortelle de andre i tråden at de drakk se drita på Dahls Pils i helga og at dette er verdens beste øl. Det de faste brukerne av tråden bruker tråden til er å fortelle de andre om de nye ølene de har prøvd i det siste, eller fortelle om nykomlinger, diskutere smaker i disse nye ølene, dele smaksnotater osv.

Det er ikke det at de med en annen smak, eller at de som ikke har den samme kunnskapen om øl ikke er velkomne, men det er lov å tenke seg om i forhold til hvilket fora man prater i. Man trenger ikke spamme ned tråden med poster som er gjort hundre ganger før, pålydende: "Hansa er best!", "Corona er bestest, blir full, det smaker nesten ingenting! YAY!" - det blir litt slitsomt for oss som faktisk finner glede i øl og er interessert i øl.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Noen som har smakt forskjellige øl fra Svaneke Bryghus på Bornhol her? http://www.svanekebryghus.dk/bryggeri/

Har såvidt smakt "Svaneke Pilsner" og likte godt det jeg smakte. Har ennå ikke gjort meg opp en fullstendig mening om dette ølet men har en flaske liggende i kjøleskapet som skal hjelpe meg med det. :) Men førsteinntrykket var at dette var blant de beste pilsnere jeg får tak i i vanlig butikk.

Smakte forresten nylig "Ægir Natt Imperial Porter" og det falt meget i smak. En fyldig og solid Porter som jeg glatt vil anbefale til folk som liker feks. "Midfyns Imp.Stout" og "Gonzo Imperial Porter".

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle ta å kjøpe meg et par nye øl når eksamen er overstått. Har ikke smakt så enormt mye øl, men f.eks Nøge imperial brown og tripple chili falt veldig godt i smak. Tips til noe annet spennende å prøve seg på? Blir vell ihvertfall en IPA siden jeg ikke har fått smakt det ennå.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle ta å kjøpe meg et par nye øl når eksamen er overstått. Har ikke smakt så enormt mye øl, men f.eks Nøge imperial brown og tripple chili falt veldig godt i smak. Tips til noe annet spennende å prøve seg på? Blir vell ihvertfall en IPA siden jeg ikke har fått smakt det ennå.

Tja, "Midtfyns Chili Tripel" er jo basert på en belgisk ølvariant, så hvorfor ikke prøve en annen belgisk raring: "Trappistes Rochefort". Den kommer i 3 forskjellige varianter: 6,8,10.

Nummer 6 kan være lurt å starte på da 10 varianten er ganske tung med sine mektige 11,3%.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som har tips til meg? Liker godt imp. stouts, så som Samuel Smith's Imperial Stout. Har enda til gode å teste Nøgne Ø sin, men det står på programmet. Dark Force falt også i smak. En butikkøl jeg liker godt er Well's Bombardier. Hva er neste gode smaksopplevelse?

Lenke til kommentar

Noen som har tips til meg? Liker godt imp. stouts, så som Samuel Smith's Imperial Stout. Har enda til gode å teste Nøgne Ø sin, men det står på programmet. Dark Force falt også i smak. En butikkøl jeg liker godt er Well's Bombardier. Hva er neste gode smaksopplevelse?

Nøgne Ø Imperial Stout og Porter, Midtfyns Imperial Stout og X-Porter og Samuel Smith Nut Brown Ale. De kan ikke slå feil. ;)

Lenke til kommentar

Nøgne Ø Imperial Stout og Porter, Midtfyns Imperial Stout og X-Porter og Samuel Smith Nut Brown Ale. De kan ikke slå feil. ;)

Ikke glem Ægir Natt (Porter).

Lenke til kommentar

Den beste eksamenspilsen i mine øyne er Carlsberg. (Bare fordi det er det eneste de har i bokkafeen som er eneste stedet på campus som selger øl, og smaker alltid like godt når du kommer rett fra eksamenslokalet)

Når det er sagt planlegger jeg å få brukt noen av restene av studielånet på noe spennende øl, så skal skumme gjennom de siste sidene i denne tråden og et par av bloggene her for å finne noe spennende jeg kan prøve.

Lenke til kommentar

Ikke glem Ægir Natt (Porter).

Jeg vil nå også gjerne ha med "Gonzo Imperial Porter" på denne glimrende listen. :)

Sitter forresten med en Duvel for øyeblikket. Har smakt det for lenge siden, men hadde fullstendig glemt hvordan det smakte. Og det var vel du som absolutt ikke kunne fordra dette ølet, så da ble jo nysgjerrigheten min litt vekket. Syntes det var et helt greit øl, definitivt litt metallisk i smaken, litt besk ettersmak, men ellers ikke veldig mye smak. Synes egentlig alkoholen spiller litt for mye rolle i dette ølet, men jeg tror at uten alkoholen ville ølet blitt veldig tynt og rart. Kan sikkert finne på å kjøpe dette igjen, men da må utvalget være relativt magert. Men skummet var bare latterlig irriterende.

Lenke til kommentar

Jeg tror vi som drikker for effekten bare kan holde oss unna denne tråden her. Mitt inntrykk er at den stort sett er for elitistene som drikker ølet som vin og er ute etter sterkere og mer bisarre smakskombinasjoner for hvert nye øl.

Jeg drikker som regel Tuborg. Hvorfor? Det går lett ned og det er billig. Hvis noen vil skyte meg av den grunn, er det helt greit.

Det er jo ikke noen automatikk i at de mest aktive i denne tråden aldri drikker øl a la hva du foretrekker. Alt til sin tid. Men det er ikke veldig interessant å diskutere nyanser mellom øl som i utgangspunktet har liten smak. Noen liker foretrekker gul Farris, andre liker den grønne varianten.

For å sette det på spissen; man går ikke inn på et forum med bilentusiaster for å spørre om hva som er den beste VW Golf, den røde eller den blå. :)

Lenke til kommentar

Tror ikke det er noen som har en stor glede av å skyte folk eller kritisere bare for å kritisere. Men det er klart at når man har en tråd der man diskuterer øl, diverse former og nyanser av det samme så er det jo litt underlig at det kommer inn bruker som søker å fremheve at de bare drikker for effektens skyld. Ikke for det, jeg klandrer ikke folk for dette. Selv kan jeg tidvis drikke bare for å bli beruset, men det skader jo ikke at ferden mot der blir brolagt av gode smaker. Andre ganger er beruselsen en hyggelig bi-effekt. Men for meg blir det litt samme som med hvordan jeg forholder meg til biler. Jeg bruker en bil for å komme meg fra et sted til et annet, og for meg fungerer det godt. Men da holder jeg meg også vekk fra emner om bil. Jeg føler ikke at det hadde gjort noen som helst nytte om jeg hadde skrevet et innlegg i "Den store bil-tråden" der jeg forklarer at jeg foretrekker Toyota Corolla fordi den bare går og går. Jeg tror ikke at noen vil klandre meg for det, men jeg føler også at da har jeg ikke så mye å tjene på å delta i den tråden. Hadde tråden vært "hvilket bilmerke bare fungerer" så hadde jeg vært med lett som bare det.

Det er jo noen av de som poster i denne tråden som har ekstrem stor trang til å heve seg over andre som ikke har samme smak og som skriver at de setter pris på industri-lager.

Selvhevdelse er ikke noe uvanlig i det menneskelig adferdsmønsteret. Jeg foretrekker min øl med litt mer smak, men jeg ser ikke noen grunn til å hakke på de som ikke gjør det. Jeg synes dog at det er en anelse forunderlig at noen ser denne tråden og tenker at "nå skal jeg jammen fortelle dem hva jeg drikker for å bli snydens". På meg virker enkelte slike tema som at det er noen med ekstrem stor trang til å heve seg over andre som faktisk har en annen smak og ikke setter pris på industripils på samme måte. Jeg mener, jeg drikker industripils med jevne mellomrom. Av og til er det liksom akkurat det som må til for å slukke tørsten. Men jeg føler ikke noen grunn for å dele at "I dag drakk jeg Hansa fatøl for 324 gang. Like godt som alltid". Jeg bruker selv denne tråden for å få innblikk i hvordan folk smaker på øl, hvordan øl serveres og ikke minst få nye tips på øl.

Vel, jeg synes det er greit at en flaske øl ikke koster over 100kr.. Dessuten så bør jeg kunne drikke en flaske uten å få brekkefornemmelser.

Heller man ut en dyr øl og foretrekker øl som Tuborg, Guiness og Borg så skal man altså ifølge dere stilles opp mot en vegg og skytes?

Skjønner ikke hvorfor det er forbudt å like kommerse øltyper?

Må man være så jævla "flinkis" for å kunne påstå at man nyter en øl da?

Lenke til kommentar

Jeg elsker Tuborg, den er billig og jeg synes den er sinnsykt god...

Men har noen ankepunkter også... Ringnes blir for ordinært og lyst...

Unnskyld meg, men etter disse kommentarene så har jeg store problemer med å ta deg seriøst. :wee:

Tuborg har et godt øl, grunnen til at sånne som DEG rynker på nesa er fordi Tuborg har blitt billig!!

På ingen måte. Jeg rynker på nesa av Tuborg, fordi det er et smakløst og ubalansert øl - det er rett og slett ubalansert.

Årsaken til at jeg reagerte og ikke klarer å ta deg seriøst er at du i den ene setningen sier at du elsker Tuborg, som er et lyst øl, mens Ringnes blir for ordinært og lyst. Til opplystning så er Ringnes og Tuborg ganske like i farge, men Ringnes er så vidt jeg kan huske mørkere enn Tuborg. Dermed faller uttalelsen din på sin egen urimelighet og henger ikke sammen med virkeligheten.

Tuborg er et veldig stolt varenavn som har en laaaang historie, før krigen og etter krigen og ikke minst I krigen. Bedriften har all tid vært veldig opptatt av å brygge et godt øl.

Bare synd at de ikke har klart det. De lager et kjedelig øl, som passer greit i varmen på grunn av dets kjedelige og tamme smak, som gjør at man kan bøtte nedpå på litersvis uten tanke på at smaksløkene trenger å bry seg med det man heller nedpå.

Så jeg kan litt om Tuborg. Mye bedre enn Carlsberg. Danskene hater Carlsberg og elsker Tuborg.. Så nå vet du det.

Så nå vet jeg hva?

Jeg likte som sagt ikke Brewdogs blåhvite... Den var altfor skarp for meg smakte skjemt.. men det står jo respekt av at de ikke bruker tilsetningstoffer etc.. Jeg ser den.

Du tenker sikkert på RipTide. En ufiltrert øl, som er flaskemodnet - jeg ser hvordan det kan virke merkelig når man kun liker pasteuriserte og filtrerte øl. RipTide er ikke det første ølet jeg ville anbefalt heller.

Men hadde jo vært greit om man kunne nyte ølen man kjøper når den koster over 60kr flasken.

Du gjør en feil når du sammenlikner prisen på øl du finner på polet og øl du finner i butikken.

Ølet du finner i butikken holder en alkoholprosent opp til og med 4,7%, på polet begrenses dette oppad til 60%. Årsaken til at ølet du finner på polet er dyrere enn butikkølet har flere årsaker, det er øl som holder høyere alkoholprosent og derfor har høyere avgifter, i tillegg er mange av disse produsert som et håndtverk og ikke i en automatisert prosess som gjør at det produseres så billig som mulig. Brewdog er et bryggeri med en håndfull ansatte - dette gjelder også bryggerier som Nøgne Ø.

Slike mikrobryggerier har en HELT annen standard, kvalitet og ikke minst produksjon enn store bryggerikonsern som Tuborg, Carlsber, Ringnes og liknende. Sistnevnte kategori er bryggerier som stort sett produserer øl nesten uten smak, for at "alle" skal like dem. Førstnevnte kategori produserer øl for de mer interesserte. De lager øl fordi de synes det er gøy, Nøgne Ø og Brewdog er jo prakteksempler på dette. Brewdog ble jo startet av to guttunger som brygget øl på kjøkkenet og gav bort/solgte til naboene. Plutselig var ølet deres så populært at de måtte leie lokale og igjen faktisk ansette folk. Før gutta i Brewdog ansetter en ny person, uavhengig av hvilken stilling vedkommende skal ha, om det er på økonomiavdelingen eller vaskehjelp, så har vedkommende prøvetid med brygging. De må altså være med å brygge øl, knuse malt, meske, tilsette humle, hele sulamitten. De gidder ikke ha folk ansatt som ikke bryr seg om produktet og ikke minst som ikke har interesse for øl. De har således et miljø innad i firmaet, som består av et par håndfuller, som er helt unikt.

Det er altså øl med sjel, øl som ikke smaker det samme hver gang, ikke industrialisert, høyere alkoholprosent osv. Hvis du virkelig er så tafatt at du sammenlikner PRIS på en Tuborg, med 4,5%(eller er det 4,2%?) og et øl som f.eks RipTide, som vel er 8,2% så tror jeg du gjør en alvorlig feil. :)

I tillegg til dette, så bruker bryggerier som Nøgne Ø og Brewdog, dyrere malttyper enn det man gjør i en Tuborg. De benytter flere malttyper og ikke minst flere humletyper. Det blir som å sammenlikne prisen på gråstein og gull og konkludere med at gull er dyrt.

I tillegg kan man vel nevne at Tuborg er et øl som vannes ut(det samme gjelder også f.eks Dahls Pils), før det selges i butikkene i Norge. Det du får på flaskene fra f.eks Brewdog er rett og slett tappet fra fatet og rett på flaske, uten noen ekstra tilsetning av vann for å gjøre ølet billigere(og dårligere).

Tar man f.eks Midtfyns Imperial Stout som eksempel, kr.76,50 for en flaske på 0,5l, den har en alkoholprosent på 9,5%. Å sammenlikne slike varer med en utvannet Tuborg er intet mindre enn galskap. :no:

Vel var det ikke dere øl "flinkiser" som påstod at det ikke var viktigst å drekka seg full? Hvorfor skal jeg da bry meg med prosenten på øl?

Det hender jeg ser på prosenten på sprit, men aldri på øl og vin...

JA ALL ALKOHOL VANNES UT FOR Å NÅ LOVLIG SALGBAR ALKOHOLPROSENT. Det ggjør ølprodusentene på en meget bra måte synes jeg. Værre er det feks med enkelte vin og Cider produsenter.

Iallefall om man ser på cider i butikk, som er forferdelig miks av vann, brus og tilsetningstoffer.

Men klage på et rennome firma som Tuborg fordi de blander ned alkoholen til lovlig salgbar prosent?

Dummeste jeg har hørt, isåfall gjelder jo det absolutt alt øl som ikke selges på pol.

Så hvor er det du vil med tøyset ditt?

Kan dere ikke bare innrømme at dere er så flinkis i elitist ølsmaking at dere absolutt MÅ rakke ned på folk som liker et rimelig og godt, lyst kommersielt ølslag. :whistle:

Lenke til kommentar

Hvor tar du dette fra?

Jeg hører skuddsalvene allerede, tror jeg er skutt ned for fote, av Imperial Øl nazister, ligger å blør Tuborg Green.. Grønt blod...

-Hva fanden laver du?

Er vel det siste jeg får sagt...

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...