Hugo_Hardnuts Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Godt mulig det. Det stemmer i hvert fall godt overens med at Carlsberg har lansert noen mer eksklusive serier de siste årene - Carl's og Jacobsen - hvorav sistnevnte så vidt jeg husker bla. inneholder verdens dyreste serieproduserte øl. Lenke til kommentar
Speik Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 (endret) Duchesse De Bourgogne Denne ølen er av typen "flemish red ale", en ølsort som er tradisjonelt brygget i det flamske området av Belgia. Duchesse De Bourgogne er dyp, mørk rød i fargen og lukter litt syrlig, fruktig og distinkt belgisk. Denne ølen er forresten langtidslagret på fat. Munnfølelsen er skarp og preget av mye kullsyre som nærmest biter mot tungen. Friskt. Den smaker kirsebær og surt eple. Ettersmaken er lang og nydelig. Thumbs up! Flasken er forresten like nydelig som innholdet. Endret 27. mai 2011 av Speik 2 Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Testet Nøgne Ø Wit og Brown Ale i kveld. Likte Wit veldig godt. Frisk og god øl, med en fin bitterhet i ettersmaken. Kan bli en sommerslager Brown Ale var mer skuffende. Opplevde den som tynn smaksmessig, manglet fylden brown ale bør ha imo., og det var lite ettersmak. Er vel faktisk første skuffelsen fra NØ for min del. 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Jeg elsker Tuborg, den er billig og jeg synes den er sinnsykt god... Men har noen ankepunkter også... Ringnes blir for ordinært og lyst... Unnskyld meg, men etter disse kommentarene så har jeg store problemer med å ta deg seriøst. Tuborg har et godt øl, grunnen til at sånne som DEG rynker på nesa er fordi Tuborg har blitt billig!! På ingen måte. Jeg rynker på nesa av Tuborg, fordi det er et smakløst og ubalansert øl - det er rett og slett ubalansert. Årsaken til at jeg reagerte og ikke klarer å ta deg seriøst er at du i den ene setningen sier at du elsker Tuborg, som er et lyst øl, mens Ringnes blir for ordinært og lyst. Til opplystning så er Ringnes og Tuborg ganske like i farge, men Ringnes er så vidt jeg kan huske mørkere enn Tuborg. Dermed faller uttalelsen din på sin egen urimelighet og henger ikke sammen med virkeligheten. Tuborg er et veldig stolt varenavn som har en laaaang historie, før krigen og etter krigen og ikke minst I krigen. Bedriften har all tid vært veldig opptatt av å brygge et godt øl. Bare synd at de ikke har klart det. De lager et kjedelig øl, som passer greit i varmen på grunn av dets kjedelige og tamme smak, som gjør at man kan bøtte nedpå på litersvis uten tanke på at smaksløkene trenger å bry seg med det man heller nedpå. Så jeg kan litt om Tuborg. Mye bedre enn Carlsberg. Danskene hater Carlsberg og elsker Tuborg.. Så nå vet du det. Så nå vet jeg hva? Jeg likte som sagt ikke Brewdogs blåhvite... Den var altfor skarp for meg smakte skjemt.. men det står jo respekt av at de ikke bruker tilsetningstoffer etc.. Jeg ser den. Du tenker sikkert på RipTide. En ufiltrert øl, som er flaskemodnet - jeg ser hvordan det kan virke merkelig når man kun liker pasteuriserte og filtrerte øl. RipTide er ikke det første ølet jeg ville anbefalt heller. Men hadde jo vært greit om man kunne nyte ølen man kjøper når den koster over 60kr flasken. Du gjør en feil når du sammenlikner prisen på øl du finner på polet og øl du finner i butikken. Ølet du finner i butikken holder en alkoholprosent opp til og med 4,7%, på polet begrenses dette oppad til 60%. Årsaken til at ølet du finner på polet er dyrere enn butikkølet har flere årsaker, det er øl som holder høyere alkoholprosent og derfor har høyere avgifter, i tillegg er mange av disse produsert som et håndtverk og ikke i en automatisert prosess som gjør at det produseres så billig som mulig. Brewdog er et bryggeri med en håndfull ansatte - dette gjelder også bryggerier som Nøgne Ø. Slike mikrobryggerier har en HELT annen standard, kvalitet og ikke minst produksjon enn store bryggerikonsern som Tuborg, Carlsber, Ringnes og liknende. Sistnevnte kategori er bryggerier som stort sett produserer øl nesten uten smak, for at "alle" skal like dem. Førstnevnte kategori produserer øl for de mer interesserte. De lager øl fordi de synes det er gøy, Nøgne Ø og Brewdog er jo prakteksempler på dette. Brewdog ble jo startet av to guttunger som brygget øl på kjøkkenet og gav bort/solgte til naboene. Plutselig var ølet deres så populært at de måtte leie lokale og igjen faktisk ansette folk. Før gutta i Brewdog ansetter en ny person, uavhengig av hvilken stilling vedkommende skal ha, om det er på økonomiavdelingen eller vaskehjelp, så har vedkommende prøvetid med brygging. De må altså være med å brygge øl, knuse malt, meske, tilsette humle, hele sulamitten. De gidder ikke ha folk ansatt som ikke bryr seg om produktet og ikke minst som ikke har interesse for øl. De har således et miljø innad i firmaet, som består av et par håndfuller, som er helt unikt. Det er altså øl med sjel, øl som ikke smaker det samme hver gang, ikke industrialisert, høyere alkoholprosent osv. Hvis du virkelig er så tafatt at du sammenlikner PRIS på en Tuborg, med 4,5%(eller er det 4,2%?) og et øl som f.eks RipTide, som vel er 8,2% så tror jeg du gjør en alvorlig feil. I tillegg til dette, så bruker bryggerier som Nøgne Ø og Brewdog, dyrere malttyper enn det man gjør i en Tuborg. De benytter flere malttyper og ikke minst flere humletyper. Det blir som å sammenlikne prisen på gråstein og gull og konkludere med at gull er dyrt. I tillegg kan man vel nevne at Tuborg er et øl som vannes ut(det samme gjelder også f.eks Dahls Pils), før det selges i butikkene i Norge. Det du får på flaskene fra f.eks Brewdog er rett og slett tappet fra fatet og rett på flaske, uten noen ekstra tilsetning av vann for å gjøre ølet billigere(og dårligere). Tar man f.eks Midtfyns Imperial Stout som eksempel, kr.76,50 for en flaske på 0,5l, den har en alkoholprosent på 9,5%. Å sammenlikne slike varer med en utvannet Tuborg er intet mindre enn galskap. Vel når det gjelder Tuborg så er det 0,5 boksølen som jeg elsker. Jeg gjør oppmerksom på at 0,3 boksen og flaskeølen smaker helt forskjellig fra 0,5 boksen. Det er sikkert. Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 (endret) Sorry mac! Den kjøper jeg ikke... Jeg kan til nøds gå med på at en boks og en flaske kan ha minimale smaksforskjeller, men ikke tro at du smaker forskjell på 0,33 og 0,5 boksøl. Endret 27. mai 2011 av oldboy Lenke til kommentar
Vice Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 Må rett og slett si jeg er ganske skuffet over øl-listen som "øl og mat festivalen" har. Har allerede smakt store deler av listen da det aller meste der jo er tilgjengelig enten på polet eller i butikkene. Hva er da vitsen med å dra dit for å prøve "gammelt nytt" til en dyrere pris og i tillegg måtte betale for i det hele tatt få lov til å komme inn!? Hadde håpet at de kunne tilby rariteter og ting som er vanskelig å få tak i. Uansett er det utrolig kjipt at man nå må betale for å komme inn. Det var gratis inngang tidligere om jeg ikke husker feil. Like greit egentlig da jeg mest sannsynlig ikke får muligheten til å stikke innom i år. http://ologmat.no/nor/pages/63-oel Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 En plass må de jo starte, husk på at Norge ikke er verdens navle heller. Jeg ser egentlig på all fokus rundt øl som ikke handler om masseprodusert-tynn-pilsner som noe positivt. Det er klart de kunne hatt enda mer, men kanskje du kan skrive til dem og foreslå noen du ville hatt der? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 28. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2011 Det er under 10 av de ølene på den lista som ligger ute i skrivende stund, jeg ikke har smakt. Noen av dem fordi at jeg rett og slett ikke har interesse av å kaste bort energi på å prøve dem. Dog, mener jeg å huske at den ene gangen jeg tok meg bryet med å reise nedover for å delta på festivalen så hadde de mye spennende øl og ikke minst tilreisende mikrobryggerier som holdt høy kvalitet. Husker mitt følge og jeg ble kjempeskuffet over ølet vi fikk servert til middagen. Det var Waldemar-serien liksom, piss dårlig når man spiser mat av relativt høy kvalitet. Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 Har tenkt meg på denne festivalen. Hvor mye koster det for ølet her ca? Pol-pris eller bar-pris? Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Sorry mac! Den kjøper jeg ikke... Jeg kan til nøds gå med på at en boks og en flaske kan ha minimale smaksforskjeller, men ikke tro at du smaker forskjell på 0,33 og 0,5 boksøl. Jeg skjønner nå du dømmer etter flaskeølen. Fy.. Jeg har drukket 05, 0,3 boks og flaske Tuborg maaaange ganger. Jeg sverger at 0,5 boksene smaker totalt forskjellig fra 0,3 og flaske. Det er ikke tull engang, det er et annet øl! Lenke til kommentar
Skrujernet Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Noen forslag til et veldig godt øl? Gjerne noe som ikke er så veldig vanskelig å skaffe i trondheims området. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Sorry mac! Den kjøper jeg ikke... Jeg kan til nøds gå med på at en boks og en flaske kan ha minimale smaksforskjeller, men ikke tro at du smaker forskjell på 0,33 og 0,5 boksøl. Jeg skjønner nå du dømmer etter flaskeølen. Fy.. Jeg har drukket 05, 0,3 boks og flaske Tuborg maaaange ganger. Jeg sverger at 0,5 boksene smaker totalt forskjellig fra 0,3 og flaske. Det er ikke tull engang, det er et annet øl! Du skjønner selv at dette høres merkelig ut? Smaksforskjell mellom flaske og boks kan jeg være med på siden containeren da er laget av forskjellig stoff...men forskjell mellom boks og boks? How?! Det er samme øl fra samme produsent i containere av samme stoff. Hvis du faktisk opplever en forskjell, tenker jeg vi snakker om et psykisk fenomen her. Noen forslag til et veldig godt øl? Gjerne noe som ikke er så veldig vanskelig å skaffe i trondheims området. Tror du bør skrive litt mer om hva du har prøvd og liker fra før Lenke til kommentar
Roger865 Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Noen som har smakt forskjellige øl fra Svaneke Bryghus på Bornhol her? http://www.svanekebryghus.dk/bryggeri/ Lenke til kommentar
Skrujernet Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Har ikke drukket så veldig mye øl før. Tuborg og ringnes er langt fra favoritter så langt. Heineken og Corona er mine favoritter så langt, men som sagt har jeg ikke stort å sammenligne med. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Jeg tror vi som drikker for effekten bare kan holde oss unna denne tråden her. Mitt inntrykk er at den stort sett er for elitistene som drikker ølet som vin og er ute etter sterkere og mer bisarre smakskombinasjoner for hvert nye øl. Jeg drikker som regel Tuborg. Hvorfor? Det går lett ned og det er billig. Hvis noen vil skyte meg av den grunn, er det helt greit. 2 Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Det er en ærlig sak, ChrisReeve. Jeg tror ikke det er folk her inne som plent skal heve seg over andre folk, men som med alle andre ting som innebærer personlig smak så får man personlige meninger, det må man tåle og høre. Lenke til kommentar
Barista Bob Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Det er jo noen av de som poster i denne tråden som har ekstrem stor trang til å heve seg over andre som ikke har samme smak og som skriver at de setter pris på industri-lager. Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Jeg tror vi som drikker for effekten bare kan holde oss unna denne tråden her. Mitt inntrykk er at den stort sett er for elitistene som drikker ølet som vin og er ute etter sterkere og mer bisarre smakskombinasjoner for hvert nye øl. Jeg drikker som regel Tuborg. Hvorfor? Det går lett ned og det er billig. Hvis noen vil skyte meg av den grunn, er det helt greit. Tror ikke det er noen som har en stor glede av å skyte folk eller kritisere bare for å kritisere. Men det er klart at når man har en tråd der man diskuterer øl, diverse former og nyanser av det samme så er det jo litt underlig at det kommer inn bruker som søker å fremheve at de bare drikker for effektens skyld. Ikke for det, jeg klandrer ikke folk for dette. Selv kan jeg tidvis drikke bare for å bli beruset, men det skader jo ikke at ferden mot der blir brolagt av gode smaker. Andre ganger er beruselsen en hyggelig bi-effekt. Men for meg blir det litt samme som med hvordan jeg forholder meg til biler. Jeg bruker en bil for å komme meg fra et sted til et annet, og for meg fungerer det godt. Men da holder jeg meg også vekk fra emner om bil. Jeg føler ikke at det hadde gjort noen som helst nytte om jeg hadde skrevet et innlegg i "Den store bil-tråden" der jeg forklarer at jeg foretrekker Toyota Corolla fordi den bare går og går. Jeg tror ikke at noen vil klandre meg for det, men jeg føler også at da har jeg ikke så mye å tjene på å delta i den tråden. Hadde tråden vært "hvilket bilmerke bare fungerer" så hadde jeg vært med lett som bare det. Det er jo noen av de som poster i denne tråden som har ekstrem stor trang til å heve seg over andre som ikke har samme smak og som skriver at de setter pris på industri-lager. Selvhevdelse er ikke noe uvanlig i det menneskelig adferdsmønsteret. Jeg foretrekker min øl med litt mer smak, men jeg ser ikke noen grunn til å hakke på de som ikke gjør det. Jeg synes dog at det er en anelse forunderlig at noen ser denne tråden og tenker at "nå skal jeg jammen fortelle dem hva jeg drikker for å bli snydens". På meg virker enkelte slike tema som at det er noen med ekstrem stor trang til å heve seg over andre som faktisk har en annen smak og ikke setter pris på industripils på samme måte. Jeg mener, jeg drikker industripils med jevne mellomrom. Av og til er det liksom akkurat det som må til for å slukke tørsten. Men jeg føler ikke noen grunn for å dele at "I dag drakk jeg Hansa fatøl for 324 gang. Like godt som alltid". Jeg bruker selv denne tråden for å få innblikk i hvordan folk smaker på øl, hvordan øl serveres og ikke minst få nye tips på øl. 7 Lenke til kommentar
Analmeth Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 (endret) Mange ser ikke skillen mellom elitisme og entusisasme. Endret 29. mai 2011 av Bunnskrap 3 Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Mange ser ikke skillen mellom elitisme og entusisasme. Skillet går vel når man begynner å rakke ned på personer med mindre kunnskap/entusiasme. Uansett, innlegget mitt var først og fremst ment som et svar på reaksjonene som kom frem her etter at en bruker skrev han likte lysere øl med mindre smak fra de større bryggeriene. Det går an å drikke øl på grunn av smak og samtidig ikke være glad i de sterkere og mer spesielle øltypene. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå