oldboy Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Mye sant der, knutaj. Vi har alle vert 16 år gamle og styrtet øl fordi det smakte herk Som med så mange andre drikker og matvarer er det en tilvenningssak, for min egen del så gikk det mange år mellom jeg ble vandt med pils til jeg startet og eksperimentere med ulike øltyper. Lenke til kommentar
lur4d Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Heisann, regner med at det er nok av folk med peiling her Har en kar i klassen som liker stout (eller hva det kalles, Guinness etc.) og han avskyr pils, hehe... så til siste skoledag har jeg lyst til å gi han en god øl, som han sikkert ikke drikker hver dag. Noen forslag? Han er forresten i 40-årene hvis det hjelper Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Jeg har litt sansen for Brewdogs Riptide. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 26. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2011 Jeg elsker Tuborg, den er billig og jeg synes den er sinnsykt god... Men har noen ankepunkter også... Ringnes blir for ordinært og lyst... Unnskyld meg, men etter disse kommentarene så har jeg store problemer med å ta deg seriøst. 1 Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 26. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2011 Heisann, regner med at det er nok av folk med peiling her Har en kar i klassen som liker stout (eller hva det kalles, Guinness etc.) og han avskyr pils, hehe... så til siste skoledag har jeg lyst til å gi han en god øl, som han sikkert ikke drikker hver dag. Noen forslag? Han er forresten i 40-årene hvis det hjelper Midtfyns Imperial Stout eller Midtfyns X-Porter. 1 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Greit nok, folk liker ulike ting og oppfatter smaker forskjellig, men jeg tror det har veldig mye med tilvennin tilvenning å gjøre. Slik er det vel egentlig med alt øl. Når jeg tømte mine føeste six-packs som 15-16 åring syns jeg ikke det var veldig godt, for å si det slik. Ja, har nok noe med tilvenning å gjøre. Derfor vil jeg i utgangspunktet ikke anbefale folk som er nysgjerrige på å utvide horisonten sin, å gå rett på de øl-sjangre som regnes som "ekstreme". Ved å drikke noe som ligger relativt nærme opp til det man er vant til får man deler av smaken til det man liker fra før og i tillegg får man en litt sterkere smak og opplevelse. På den måten kan man stort sett alltid unngå å drikke noe som man virkelig ikke liker. Når man så har funnet noen av smakene man setter pris på kan man bevege seg videre i retningen man liker mest 1 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Heisann, regner med at det er nok av folk med peiling her Har en kar i klassen som liker stout (eller hva det kalles, Guinness etc.) og han avskyr pils, hehe... så til siste skoledag har jeg lyst til å gi han en god øl, som han sikkert ikke drikker hver dag. Noen forslag? Han er forresten i 40-årene hvis det hjelper Midtfyns brygg ble allerede foreslått og de er herlige forslag. Om du virkelig vil slå på stortromma kan du jo forsøke deg på Nøgne Ø "Dark Horizon" Denne egner seg virkelig fint som gave da ølflasken kommer i en fin innpakning. Merk dog at "Dark Horizon" er rimelig langt unna Guinness selv om det er en stout. Ellers har NØ også to andre øl i serien som heter "Sweet Horizon" og "Red Horizon". Disse er "lysere" øl, i den forstand at de ikke er stouts/porters. Jeg har ennå ikke smakt "Sweet Horizon", men "Red/Dark Horizon" var fantasisk gode øl som man nyter som en god vin. Svært søte, svært fyldige og svært "tunge". Prisen på disse ølene er helt rabiat, så det er spesielle øl som man nyter til spesielle anledninger. (Jeg venter utålmodig på neste store anledning så jeg kan sprette én av to "Sweet Horizon" som jeg har stående) Lenke til kommentar
Vice Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Vice: Den skal jeg plukke med meg på tross av min skepsis mot imp. stouts. Du kommer ikke til å angre. Noe annet vil jeg rett og slett nekte å godta. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 (endret) Jeg elsker Tuborg, den er billig og jeg synes den er sinnsykt god... Men har noen ankepunkter også... Ringnes blir for ordinært og lyst... Unnskyld meg, men etter disse kommentarene så har jeg store problemer med å ta deg seriøst. Pretensiøst av deg. Tuborg har et godt øl, grunnen til at sånne som DEG rynker på nesa er fordi Tuborg har blitt billig!! Derfor rynker du på nesa. Ingen annen grunn.. Tuborg er et veldig stolt varenavn som har en laaaang historie, før krigen og etter krigen og ikke minst I krigen. Bedriften har all tid vært veldig opptatt av å brygge et godt øl. Så jeg kan litt om Tuborg. Mye bedre enn Carlsberg. Danskene hater Carlsberg og elsker Tuborg.. Så nå vet du det. Jeg elsker mange slag øl som sagt. Tuborg, Guiness, Newcastle, Fosters, Hansa står høyt hos meg. Jeg liker ikke Ringnes, men Ringnes premium eller hva den het var veldig god... Men er stadig på utkikk etter nye smaker. Så bring it on... Jeg likte som sagt ikke Brewdogs blåhvite... Den var altfor skarp for meg smakte skjemt.. men det står jo respekt av at de ikke bruker tilsetningstoffer etc.. Jeg ser den. Men hadde jo vært greit om man kunne nyte ølen man kjøper når den koster over 60kr flasken. Endret 26. mai 2011 av Dropkmurphy Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Si litt om meg selv... Jeg er ikke en bælmer. Jeg nyter heller fire pils i lugn og ro hjemme gjerne sammen med et glass god single malt whisky. Synes det er barnslig at folk liksom ser ned på meg fordi jeg har funnet et lyst øl som jeg har blitt veldig glad i. Nemlig Tuborg. Grunnen er at jeg har fått et nær patriotisk forhold til Tuborg smaken og historien deres. Derfor kunne du like gjerne snakket stygt om landet mitt, eller Sparta eller Sarpsborg 08. Ellers liker jeg også Borgs Bukkøl. Før dere håner meg mer, så må jeg bare informere dere om at kjellermesteren til Frapin Cognac skrøt uhemmet av ølet vårt. Dere av dere som er ølsnobber og rynker til et billig øl som Tuborg vil nok også rynke på nesa av det. Borg Bukk er jo mye billigere enn annet mørkt øl på polet. Sitat: Lanseringen ble foretatt av Frapins kjellermester, Olivier Paultes, som kunne fortelle at Olav XO er en konjakk han er svært stolt av. Vi er også glade over at Paultes ville lage Olav XO for oss. Paultes oppdaget imidlertid flere kvaliteter ved Sarpsborg enn de vi har formidlet under våre besøk i Frankrike. Maken til Borg Bryggeriers Bokkøl hadde han nemlig aldri smakt. Fjær i hatten for verdens beste bryggeri! Hehe.. Så hva syns dere om Borgs Bokkøl? Obs obs, at et øl er billig behøver ikke bety at det er vondt. Seidel er ikke så god, men det er faktisk andre billige øl som er ganske gode.. Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Pris har mest med avgifter å gjøre, så det er ikke et argument for eller i mot på noen måte. Siden vi nå er inne på Tuborg-temaet så vil jeg si at Tuborg'en man får kjøpt i Danmark smaker bedre enn Ringnes sin i Norge 1 Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 27. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2011 Jeg elsker Tuborg, den er billig og jeg synes den er sinnsykt god... Men har noen ankepunkter også... Ringnes blir for ordinært og lyst... Unnskyld meg, men etter disse kommentarene så har jeg store problemer med å ta deg seriøst. Tuborg har et godt øl, grunnen til at sånne som DEG rynker på nesa er fordi Tuborg har blitt billig!! På ingen måte. Jeg rynker på nesa av Tuborg, fordi det er et smakløst og ubalansert øl - det er rett og slett ubalansert. Årsaken til at jeg reagerte og ikke klarer å ta deg seriøst er at du i den ene setningen sier at du elsker Tuborg, som er et lyst øl, mens Ringnes blir for ordinært og lyst. Til opplystning så er Ringnes og Tuborg ganske like i farge, men Ringnes er så vidt jeg kan huske mørkere enn Tuborg. Dermed faller uttalelsen din på sin egen urimelighet og henger ikke sammen med virkeligheten. Tuborg er et veldig stolt varenavn som har en laaaang historie, før krigen og etter krigen og ikke minst I krigen. Bedriften har all tid vært veldig opptatt av å brygge et godt øl. Bare synd at de ikke har klart det. De lager et kjedelig øl, som passer greit i varmen på grunn av dets kjedelige og tamme smak, som gjør at man kan bøtte nedpå på litersvis uten tanke på at smaksløkene trenger å bry seg med det man heller nedpå. Så jeg kan litt om Tuborg. Mye bedre enn Carlsberg. Danskene hater Carlsberg og elsker Tuborg.. Så nå vet du det. Så nå vet jeg hva? Jeg likte som sagt ikke Brewdogs blåhvite... Den var altfor skarp for meg smakte skjemt.. men det står jo respekt av at de ikke bruker tilsetningstoffer etc.. Jeg ser den. Du tenker sikkert på RipTide. En ufiltrert øl, som er flaskemodnet - jeg ser hvordan det kan virke merkelig når man kun liker pasteuriserte og filtrerte øl. RipTide er ikke det første ølet jeg ville anbefalt heller. Men hadde jo vært greit om man kunne nyte ølen man kjøper når den koster over 60kr flasken. Du gjør en feil når du sammenlikner prisen på øl du finner på polet og øl du finner i butikken. Ølet du finner i butikken holder en alkoholprosent opp til og med 4,7%, på polet begrenses dette oppad til 60%. Årsaken til at ølet du finner på polet er dyrere enn butikkølet har flere årsaker, det er øl som holder høyere alkoholprosent og derfor har høyere avgifter, i tillegg er mange av disse produsert som et håndtverk og ikke i en automatisert prosess som gjør at det produseres så billig som mulig. Brewdog er et bryggeri med en håndfull ansatte - dette gjelder også bryggerier som Nøgne Ø. Slike mikrobryggerier har en HELT annen standard, kvalitet og ikke minst produksjon enn store bryggerikonsern som Tuborg, Carlsber, Ringnes og liknende. Sistnevnte kategori er bryggerier som stort sett produserer øl nesten uten smak, for at "alle" skal like dem. Førstnevnte kategori produserer øl for de mer interesserte. De lager øl fordi de synes det er gøy, Nøgne Ø og Brewdog er jo prakteksempler på dette. Brewdog ble jo startet av to guttunger som brygget øl på kjøkkenet og gav bort/solgte til naboene. Plutselig var ølet deres så populært at de måtte leie lokale og igjen faktisk ansette folk. Før gutta i Brewdog ansetter en ny person, uavhengig av hvilken stilling vedkommende skal ha, om det er på økonomiavdelingen eller vaskehjelp, så har vedkommende prøvetid med brygging. De må altså være med å brygge øl, knuse malt, meske, tilsette humle, hele sulamitten. De gidder ikke ha folk ansatt som ikke bryr seg om produktet og ikke minst som ikke har interesse for øl. De har således et miljø innad i firmaet, som består av et par håndfuller, som er helt unikt. Det er altså øl med sjel, øl som ikke smaker det samme hver gang, ikke industrialisert, høyere alkoholprosent osv. Hvis du virkelig er så tafatt at du sammenlikner PRIS på en Tuborg, med 4,5%(eller er det 4,2%?) og et øl som f.eks RipTide, som vel er 8,2% så tror jeg du gjør en alvorlig feil. I tillegg til dette, så bruker bryggerier som Nøgne Ø og Brewdog, dyrere malttyper enn det man gjør i en Tuborg. De benytter flere malttyper og ikke minst flere humletyper. Det blir som å sammenlikne prisen på gråstein og gull og konkludere med at gull er dyrt. I tillegg kan man vel nevne at Tuborg er et øl som vannes ut(det samme gjelder også f.eks Dahls Pils), før det selges i butikkene i Norge. Det du får på flaskene fra f.eks Brewdog er rett og slett tappet fra fatet og rett på flaske, uten noen ekstra tilsetning av vann for å gjøre ølet billigere(og dårligere). Tar man f.eks Midtfyns Imperial Stout som eksempel, kr.76,50 for en flaske på 0,5l, den har en alkoholprosent på 9,5%. Å sammenlikne slike varer med en utvannet Tuborg er intet mindre enn galskap. 4 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Synes det er barnslig at folk liksom ser ned på meg fordi jeg har funnet et lyst øl som jeg har blitt veldig glad i. Nemlig Tuborg. Jeg tror ikke noen ser ned på deg av denne grunn. Det er meningsløst å se ned på noen bare fordi de liker et annet øl. Jeg har selv ingen interesse av å drikke Tuborg. Ikke fordi det er billig, lyst eller heter Tuborg. Det er rett og slett fordi det ikke gir meg noenting når jeg drikker det. Og det er alt jeg bryr meg om dersom jeg skal nyte et øl. Hehe.. Så hva syns dere om Borgs Bokkøl? Faktisk er dette et øl jeg definitivt kommer til å kjøpe igjen. Hadde aldri smakt det før inntil ca.2 måneder siden og det var en hyggelig oppdagelse. At prisen var bra var også et definitivt pluss. Med tanke på smak og alkoholinnhold vil jeg faktisk påstå at dette ølet er underpriset. Aa man må betale mer for en simpel flaske Corona på butikken er rett og slett latterlig. Obs obs, at et øl er billig behøver ikke bety at det er vondt. Seidel er ikke så god, men det er faktisk andre billige øl som er ganske gode.. Der igjen har jeg en annen smak. Dersom jeg først må drikke billigøl så synes jeg at Seidel er ett av de mer brukbare. Hvis du er interessert i lyse pilsvarianter som man får tak i på vanlige butikker så er nok mine favoritter pr. idag følgende: Ossian(Meny), Svaneke Pilsner(Meny), Lade Gaards Pilsner(Rema). Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 (endret) Hehe.. Så hva syns dere om Borgs Bokkøl? Jeg synes det er noe søtt skvip, men sikkert godt for den som liker det. Dansk Tuborg er godt, norsk Tuborg er bånn i bøtta. Da drikker jeg heller Borg eller Pokal pils. Endret 27. mai 2011 av Avien Lenke til kommentar
William_S Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 For de som vil ha vann så er Budlight å anbefale. Hahah. Mange amerikanske sorter er skumle sånn sett. Budlight er dog ikke noe særlig skummelt. De smaker vann noe som gjør at man drikker dem fort. Det skumleste jeg har vært borti er dette her http://en.wikipedia.org/wiki/Olde_English_800 Jeg drakk en 1,2 liters flaske på mye kortere tid enn det jeg drikker en halvliter her hjemme, men med sterkere alkoholinnhold blir man fort full. Du smaker jo ingenting av alkoholen selv om det er 7-8%. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Synes det er barnslig at folk liksom ser ned på meg fordi jeg har funnet et lyst øl som jeg har blitt veldig glad i. Nemlig Tuborg. Grunnen er at jeg har fått et nær patriotisk forhold til Tuborg smaken og historien deres. Derfor kunne du like gjerne snakket stygt om landet mitt, eller Sparta eller Sarpsborg 08. Du skal selvfølgelig få lov til å like det du liker. Vil faktisk påstå det er stor aksept for ulik smak i den tråden her. Personlig har jeg tilstått min kjærlighet for lyse meksikanske øl med lime(!) i sommervarmen, uten å få nevneverdig pepper tilbake Men det er noen litt underlige selvmotsigelser i det du skriver. NikkaYoici påpekte den ene, men den andre er alt det du skriver om stoltheten bak Tuborgs varemerke, historie og smak, når faktum er at den Tuborgen du sitter og drikker i Norge er lisensprodusert av Ringnes og smaksmessig har lite med dansk Tuborg å gjøre. Lisensbrygging er uten unntak en styggedom - det gir deg som forbruker en illusjon om at du kjøper et annet produkt enn det du får. Skuffelsen er i hvert fall for min del enorm hver gang jeg finner Ringnes sitt navn på flasken fra en annen produsent - jeg vet at det ikke smaker slik det egentlig skal. Det blir så forbanna uautentisk... Din påstand om at danskene elsker Tuborg og hater Carlsberg lyder også noe drøy i mine ører. Har bodd 5 år i Dk, og registerte i hvert fall ikke dette. De to ølmerkene har siktet seg inn mot to litt ulike forbrukergrupper, der Tuborg hovedsakelig henvender seg til unge mennesker med sin markedsføring (sponsing av festivaler o.l.), mens Carslberg markedsfører seg mot "menn som liker fotball", for å sette det på spissen. Det var i hvert fall slik da jeg bodde der. Ellers liker jeg også Borgs Bukkøl. Før dere håner meg mer, så må jeg bare informere dere om at kjellermesteren til Frapin Cognac skrøt uhemmet av ølet vårt. Dere av dere som er ølsnobber og rynker til et billig øl som Tuborg vil nok også rynke på nesa av det. Borg Bukk er jo mye billigere enn annet mørkt øl på polet. Tror da jeg har sett bokkølet fra Borg bli anbefalt flere ganger i den tråden her. Svært mye av ølet folk trekker frem her er også butikkøl til 25-30kr/halvliter. Men folk her foretrekker som regel øl med mye smak, da gjerne de litt mørkere typene, mens industripilsen får gjennomgå. Den blåhvite du prøvde fra BrewDog kan vel også ha vært Punk IPA - ikke akkurat en nybegynnerøl, i likehet med det meste annet fra BrewDog. Noe som fungerte godt for min del når jeg begynte å teste spesialøl var å legge død forventningen om at jeg burde kjenne igjen pils-smaken i det jeg testet. Da blir det lettere å ta inn og verdsette de nye smaksopplevelsene Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 27. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2011 Din påstand om at danskene elsker Tuborg og hater Carlsberg lyder også noe drøy i mine ører. Har bodd 5 år i Dk, og registerte i hvert fall ikke dette. De to ølmerkene har siktet seg inn mot to litt ulike forbrukergrupper, der Tuborg hovedsakelig henvender seg til unge mennesker med sin markedsføring (sponsing av festivaler o.l.), mens Carslberg markedsfører seg mot "menn som liker fotball", for å sette det på spissen. Det var i hvert fall slik da jeg bodde der. Det tror jeg du har helt rett i. Jeg har dog ikke noen spesiell interesse for noen av bryggene og ei heller ikke så mye kunnskap om noen av dem, da jeg synes de er uinteressante begge to. Jeg drikker dem til nød, når jeg ikke finner noe annet som er kaldt og klokka er 5 minutter før ølsalglukking. Et prakteksempel på det første du nevner, nemlig at Tuborg retter seg mot den yngre garde er nemlig deres nye "lime cut". Selv synes jeg den smaker det jeg forestiller meg at eselballer smaker, og at den minner svært lite om øl. Dog, vet jeg hvorfor denne ble laget og ikke minst hvordan den blir markedsført. Designet er spesiallaget for å "lure" ungdom. De kjørte mange produkttester for å finne ut hva som gjorde best inntrykk på ungdommen. Carlsberg har vel gått under slagordet: "Probably the best beer in the world." en god stund nå. Sponser Liverpool, som selvsagt er det beste fotballaget i Premier League, selv om tabellen taler for noe annet. Folk kan drikke sølevann for alt jeg bryr meg. =) 1 Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 (endret) Dessverre sponser de ikke våre venner på Anfield lenger. Endret 27. mai 2011 av Lycantrophe Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Hehe, Tuborg sin egen beskrivelse av Lime Cut sier jo sitt: Den har en meget lav bitterhed, næsten ingen eftersmag og lille fylde. :!: 1 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 (endret) Carlsberg bryggeriet gjorde noen grep tidlig på 2000 tallet og ønsket å markedsføre Tuborg som et billig øl ment for den yngre garde, og Tuborg ble navnet man fikk se på festivaler ol. Der hadde Carlsberg tidligere vært ølet de markedsførte men dette ønsket de nå gi et litt mer "eksklusivt" og "sportslig" preg og målgruppen deres var de som hadde lagt ungdomstiden bak seg. Derfor forsvant nå Carlsberg fra alle musikk/festivaler og dukket istedet opp på sport/fotballs arrangement. Hva som var grunnen til dette vet vel bare Carlsberg bryggeriet selv, men jeg tipper det var fordi de mener at Tuborg er hakket tynnere og lettdrikkelig enn Carlsberg og dermed egner seg bedre for yngre grupper. Kanskje er også Carlsberg ølet noe dyrere å produsere og da er det naturlig at man også forsøker å sikte seg inn mot mer kjøpesterke grupper. Endret 27. mai 2011 av Vice Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå