Barista Bob Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 – Dette er jo et nisjeøl i premiumklassen- Dette er slik Ringnes omtaler "ølet" copenhagen. Har noen her smakt det ennå? Det er jo svært lite å smake, men jeg syns faktisk tonene av brent ris var litt interessante. Men alt i alt er dette et øl som gjør at Corona og Sol smaker godt i forhold. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Nørrebro Bryghus New York Lager Nyhet på polet i disse dager. Kanskje den mest smakfulle undergjærede ølen jeg har smakt. Mørk gyllen farge, smaker mye karamell med bra balansert bitterhet og lang ettersmak. Veldig aromatisk, her er det mye humle. Duften er nydelig, den lukter nesten som en India Pale Ale. Etiketten sier at dette er en pilsnertype, men den er ulik alle pilsnere jeg har prøvd. Fortreffelig øl! Takk for tipset, det var strålende! Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Chimay er vel bare å få tak i på polet? Er så godt, men veldig dyrt Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Jeg elsker Tuborg, den er billig og jeg synes den er sinnsykt god... Elsker Guiness og Newcastle, og Murphys også. Borg Bukkøl er også veldig god, Hansa pils og fatøl kan jeg nyte og Borg pils. Jeg liker også Fosters, Heineken... Men har noen ankepunkter også... Ringnes blir for ordinært og lyst... Nøgne Ø? Fy jeg vil ikke tråkke på tær men det var noe av det kjipeste og beskeste jeg har smakt. Smakte flere varianter og ble veldig skuffet. Samme med BrewDog, de hadde jeg skyhøye forventninger til. Jeg likte Whisky ølet deres litt, men den blåhvite sterkøl-standaren deres synes jeg smakte heltforjævlig. Noe av den samme smaken som Brewdogs blåhvite hadde Frydenlunds pilsner og fatøl. Fy så jævlig besk smak. Det kan umulig fukte strupen, men smaken er jo delt. Kanskje det er jeg som liker for kommerst øl? Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Kanskje du bare må utvikle smakssansene dine 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 (endret) Kanskje du bare må utvikle smakssansene dine Mulig det, men synes Brewdog, Nøgne og Frydenlund er så himla besk.. Får kvalmefornemmelser.. Har aldri hatt problemer med å avslutte en pils, men her ble jeg nødt til å helle ut øl for 60kr.. Fælt å tenke på at jeg kunne fått 5 øl jeg liker for prisen av en sånn. Men jeg er jo født nysgjerrig og må smake på alt av mat og drikke minst en gang... Endret 25. mai 2011 av Dropkmurphy Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Greit nok, men fortell hvilke typer du prøvde? Det er stor forskjell mellom ulike øltyper. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 (endret) Kanskje du bare må utvikle smakssansene dine Enig! En annen ting er at det meste av litt dyrere øl skal nippes til, ikke styrtes som en pils på en varm sommerdag. Et tips, som muligens vil gjøre meg til pyse i andres øyne, er å bruke et lite glass. Jeg har et sett med portvinsglass, som virkelig gir meg det beste fra «tyngre» øl, da jeg kan fylle det 4 ganger med en halvliter. Eneste er at jeg antakelig får med gjæren, så etter boka, burde jeg nok dekantere i en mugge først og helle ut siste skvetten. Men er man arbeidsledig, så går denne i strupen og ikke i vasken Endret 25. mai 2011 av Avien 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Kanskje du bare må utvikle smakssansene dine Enig! En annen ting er at litt dyrere øl skal nippes til, ikke styrtes som en pils på en varm sommerdag. Et tips, som muligens vil gjøre meg til pyse i andres øyne, er å bruke et lite glass. Jeg har et sett med portvinsglass, som virkelig gir meg det beste fra «tyngre» øl, da jeg kan fylle det 4 ganger med en halvliter. Eneste er at jeg antakelig får med gjæren, så etter boka, burde jeg nok dekantere i en mugge først og helle ut siste skvetten Er ikke en som styrter øl heller da, selvom jeg kan drikke pils fort på en varm dag.. Lite glass var ikke dumt.. Av de dyrere ølene, hvem liker dere da? Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Det nytter ikke å si hva jeg liker. Du må finne din egen smak, og eneste måten og gjøre det på er og prøve forskjellige typer. Lenke til kommentar
kans Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Slenger meg på her jeg! Personelig så drikker jeg endel Borg og synes det er en ganske god pils, med god bitterhet. Tuborg er greit nok, men synes ikke den er helt bitter nok. Ringnes går det og, bitterheten er på plass dog ikke i hundre av smaken. Skal jo sies at det går endel av Ringnes, ettersom det er det man som regel får servert på byen men da blir det jo "en annen smak". Så liker jeg fatølet til Frydenlund, og synes det har en god smak. Men noe jeg kjøper svært lite pga min økonomiske situasjon. (19år og student ) Ellers så er jeg veldig glad i Heiniken og prøver og få kjøpt en flaske av det engang i blant. Så husker jeg at jeg var på danske tur for et par år siden og drakk en lys øl som het hoegaarden og husker at jeg synes det var veldig godt, nå har jeg ikke drukket det på lenge men det henger vel sammen med at det er ganske dyrt og bare fåes på Vinmonopolet. Men har jo smakt på endel andre og, har en tendens til og kjøpe en av litt forskjellig når jeg først har penger bare for og smake på alt Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Vinmonopolet er nøkkelordet når det gjelder nye øltyper Lenke til kommentar
kans Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 De har mye forskjellig i forskjellige matbutikker og, men ja. Vinmonopolet er vel de med mest "uvanelig" øl Lenke til kommentar
Vice Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Av de dyrere ølene, hvem liker dere da? Siden du ikke liker øl som smaker beskt så kan man jo hvertfall gi deg noen generelle tips: Brewdog har du selv vært borti så det vet du selv hvordan smaker. De aller fleste av deres øl er for spesielt interesserte: De er alltid tungt overhumlet og beskheten/bitterheten tar fullstendig overhånd. En annen type øl som også kan være lurt å styre unna er IPA. Disse har også en hovedsmak som oftest ligger godt innenfor det bitre. (Ellers har Nøgne Ø mange øl som ikke smaker særlig bittert. Du kan jo feks. forsøke deg på en "Saison":Et friskt og lyst øl.) Lenke til kommentar
James Bond Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Ofte med tyske navn sier du? Jeg har aldri vært borti det. Du gjør meg en tjeneste om du nevner noen av disse, de må da prøves neste gang jeg er der nede. Jeg var tross alt innom en butikk der man kunne se alle merker på en og samme hylle (Utrolig lettvint), Og det var alt kun polsk. Jeg synes i alle fall at de jeg hadde sett hadde navn som for meg hørtes tyske ut. Jeg må ta forbehold om at jeg husker feil. Jeg stikker av og til innom en liten butikk rett i nærheten av togstasjonen og kjøper meg en boks med øl som jeg tar med meg på toget til Brüssel. Jeg skal sjekke etter neste gang jeg går forbi. Er ikke så ofte i Brüssel så det kan ta et par uker. Men nå må du forstå at Tysk og Polsk kan se veldig likt ut i stavelser og diverse ord Uansett hadde du hatt noen eksempler hadde jeg hatt noe å glede meg til neste gang jeg er på tur. BTW, modern var i Polen og tok med seg en souvenir til meg Og ja, jeg veit at for noen er dette ikke ØL I DET HELE TATT! Men for meg er den veldig relaxing og god. For andre er den helt fantastisk Lenke til kommentar
comb-over Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Finnes det noen gode svenske øl-sorter? Eller er det noen andre (forholdvis billige) typer øl en bør kjøpe når en er på svenskehandel? Er glad Dahls pilsner, Frydenlund Bayer og div pol øl. Ikke fan av Guinness(og lignende sorter) eller Ringnes og Tuborg pilsner. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 (endret) Finnes det noen gode svenske øl-sorter? Eller er det noen andre (forholdvis billige) typer øl en bør kjøpe når en er på svenskehandel? Er glad Dahls pilsner, Frydenlund Bayer og div pol øl. Ikke fan av Guinness(og lignende sorter) eller Ringnes og Tuborg pilsner. Du kan kjøpe Nøgne Ø i sverige, hehe. Imperial Stout for eksempel. Eller en Samuel Smith's Imperial Stout. Til og med norsk øl, er billigere på systembolaget enn på polet. Topp 100 skandinavisk øl, merk at mye av det er umulig å få tak i. Endret 25. mai 2011 av Avien Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Men nå må du forstå at Tysk og Polsk kan se veldig likt ut i stavelser og diverse ord Uansett hadde du hatt noen eksempler hadde jeg hatt noe å glede meg til neste gang jeg er på tur. ferenuff. Skal mest sannsynlig på Rush-konsert i Nederland på fredag, kan hende jeg stikker innom den lokale hjørnesjappa på vei mot toget og kikker litt. Mener jeg så noe som het Kaizer, men det kan like gjerne være noe tysk noe. Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 (endret) Speik: Fin anmeldelse! Noteres på "kjøpe-listen" på polet. Vice: Den skal jeg plukke med meg på tross av min skepsis mot imp. stouts. Thomas_H: Chimay er kun å få tak i på polet. Jeg har personlig kun smakt Chimay blå og ikke hvit og rød, men de står også på listen. Dropkmurphy: Som sagt hvilke typer fra NØ smakte du på? Jeg vil anbefale NØs Wit fra butikk, da jeg synes NØs Saison har et kraftig preg av belgisk gjær, noe som kanskje kan "skremme" deg litt vekk, men for all del, jeg ville prøvd den også. Jeg har forsåvidt ikke vært så voldsomt begeistret for Brewdogs produkter heller, så der er du ikke helt alene. Forsåvidt.. blant favorittene mine av det som finnes på polet er Westmalle Tripel, NØ Porter, NØ IPA Midtfyns Chili Tripel, Orval og Paulaner. Ellers... så har jeg drukket et par NØ-øl i det siste. Både Wit, Saison, IPA og Pale Ale. Meget kort oppsummert; Wit (butik): Frisk, hint av koriander og krydder, ellers mangler det litt på fylde og kraft. NØs Pale Ale synes jeg er fin og fruktig, men denne er etter min smak litt vel kraftig for å være en Pale Ale. Synes bitterheten er ganske tett opp mot IPA'en fra samme bryggeri. Endret 25. mai 2011 av Xtra 1 Lenke til kommentar
knutaj Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Siden du ikke liker øl som smaker beskt så kan man jo hvertfall gi deg noen generelle tips: Brewdog har du selv vært borti så det vet du selv hvordan smaker. De aller fleste av deres øl er for spesielt interesserte: De er alltid tungt overhumlet og beskheten/bitterheten tar fullstendig overhånd. En annen type øl som også kan være lurt å styre unna er IPA. Disse har også en hovedsmak som oftest ligger godt innenfor det bitre. (Ellers har Nøgne Ø mange øl som ikke smaker særlig bittert. Du kan jo feks. forsøke deg på en "Saison":Et friskt og lyst øl.) Greit nok, folk liker ulike ting og oppfatter smaker forskjellig, men jeg tror det har veldig mye med tilvennin tilvenning å gjøre. Slik er det vel egentlig med alt øl. Når jeg tømte mine føeste six-packs som 15-16 åring syns jeg ikke det var veldig godt, for å si det slik. Skal man utvide horisonten, er det nok best å skynde seg langsomt. Det er en lang vei fra Tuborg til de mest trappist-, imperial stout- eller IPA-ølene. Smaken er jo en ting, men setting, forventninger og hvordan ølet nytes best er vel så viktig. For min del, så hadde jeg inntil for få år siden Killkenny som favoritt. Fordi det både var annerledes og et smakrikt alternativ til industripils jeg drakk så altfor mye av. I dag fremstår Killkenny som noe av det tristeste jeg kan få av øl. Trist, tamt og dørgelig kjedelig. Jeg foretrekker faktisk heller en norsk Tuborg eller en Bud Light. Da vet jeg i alle fall hva jeg får og slipper skuffelsen. Ellers er det påfallende å se nærmere på lister som dette: http://beeradvocate.com/lists/top-scand http://beeradvocate.com/lists/top-us http://beeradvocate.com/lists/top-be Rangering er basert på reviews fra folk som er langt over middels intressert i øl og som nok har vært det i flere år. Derfor tror jeg ikke at det er tilfeldig at de mer ekstreme variantene dominerer. Imperial stouts foretrekkes foran stouts, IPAs foretrekkes foran pale ales osv. Jo mer man eksperimenter og utvider horisonten sin, jo lengre vekk virker preferensene å komme fra pils (som nok er folk flests første møte med øl). Muligens er det også derfor trenden virker å gå mot mer og mer ekstreme øl. Økt tilgjengelighet har presset frem et marked som tidligere knapt eksisterte. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå