Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Uten å ha smakt dette ølet så er jeg på mange måter enig med deg, jeg liker øl med alkohol. Det er ikke fordi jeg plent vil dikke meg full, men fordi øl uten alkohol ofte mangler mye av smaken jeg vil ha.

 

Den uttalelsen blir noe feil om du ikke har smakt St Uten og Nanny State.

Tja, har nå smakt begge og er ikke helt enig. "Nanny State" har jeg faktisk kjøpte 3-4 ganger og den fungerer helt greit dersom man ikke har lyst på brus og ikke har lyst på øl. Jeg vil dog på ingen måte drikke dette dersom jeg egentlig har lyst på øl. Jeg vil faktisk ikke kalle "Nanny State" for øl, men heller en sette den i en egen kategori: Farris med humlesmak. Den gir deg øl-assosiasjoner fordi det er såpass mye humle i den, men utover det tenker jeg ikke øl når jeg drikker den. Den mangler rett og slett den komplekse fyldigheten som man oppnår med et ekte øl. Den overdrevne humlen dekker over deler av manglene, men den klarer på langt nær å dekke over nok til å overbevise.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kommenterer ofte lukt og smak av våt eller fuktig hund fra industripils, men her kjente jeg ikke noe til dette i det hele tatt.

Jeg vet ikke om du bruker "våt hund" som en positiv eller negativ beskrivelse, men for min del brukte jeg utrykket i svært negativt forstand. Om mat eller drikke lukter litt "våt hund" er det i utgangspunktet noe jeg absolutt ikke kan tenke meg å fortære. Nå skal det også sies at jeg heldigvis aldri har følt denne assosiasjonen tidligere i noe øl jeg har smakt.

Lenke til kommentar

Tok en Nøgne Ø Havrestout i anledning nasjonaldagen. Synes det var en god, men ganske uvanlig stout da det nesten utelukkende er fargen som minner deg om at det faktisk er en stout du sitter med i hånden. Den tunge, fyldige smaken stout typisk har var her nærmest fraværende og mer som en undertone å betegne. Jeg får ofte tanker om espresso når jeg drikker en kraftig stout, men her tenkte jeg mer "hint av caffe latte". Til gjengjeld var det mengder med syrlighet og ølet oppleves som svært friskt og lettdrikkelig. Dette er faktisk en stout jeg godt kunne tenke meg å nyte på en varm sommerdag - "sommerstout" :)

Lenke til kommentar

Jeg kommenterer ofte lukt og smak av våt eller fuktig hund fra industripils, men her kjente jeg ikke noe til dette i det hele tatt.

Jeg vet ikke om du bruker "våt hund" som en positiv eller negativ beskrivelse, men for min del brukte jeg utrykket i svært negativt forstand. Om mat eller drikke lukter litt "våt hund" er det i utgangspunktet noe jeg absolutt ikke kan tenke meg å fortære. Nå skal det også sies at jeg heldigvis aldri har følt denne assosiasjonen tidligere i noe øl jeg har smakt.

 

Det er nok negativt fra meg også. Vet forøvrig at enkelte andre beskriver den samme lukten som "våt papp".

Må i tillegg på peke at dette i all hovedsak er en av flere lukter jeg finner og at jeg er følsom for sure lukter.

 

Tja, har nå smakt begge og er ikke helt enig. "Nanny State" har jeg faktisk kjøpte 3-4 ganger og den fungerer helt greit dersom man ikke har lyst på brus og ikke har lyst på øl. Jeg vil dog på ingen måte drikke dette dersom jeg egentlig har lyst på øl. Jeg vil faktisk ikke kalle "Nanny State" for øl, men heller en sette den i en egen kategori: Farris med humlesmak. Den gir deg øl-assosiasjoner fordi det er såpass mye humle i den, men utover det tenker jeg ikke øl når jeg drikker den. Den mangler rett og slett den komplekse fyldigheten som man oppnår med et ekte øl. Den overdrevne humlen dekker over deler av manglene, men den klarer på langt nær å dekke over nok til å overbevise.

 

Har en smakt disse produktene kan jeg selvsagt ikke reagere på at en ikke liker dem.

Jeg reagerte på en litt bastant påstand som jeg oppfattet var basert på standard norske lettøl.

Endret av StoreMyen
Lenke til kommentar

@StoreMyen

 

Jeg er åpen for og bli motbevist ;)

 

Den holdningen liker jeg. thumbup.gif

 

 

Det er forøvrig snakk om to vidt forskjellige øl.

Nanny State er har mye humle og egner seg godt som kald tørstedrikk en varm dag,

mens St Uten er langt tyngre og søtere og bør drikkes på 15+.

 

Jeg liker dem begge.

Endret av StoreMyen
Lenke til kommentar

Nørrebro Bryghus New York Lager

 

Nyhet på polet i disse dager. Kanskje den mest smakfulle undergjærede ølen jeg har smakt. Mørk gyllen farge, smaker mye karamell med bra balansert bitterhet og lang ettersmak. Veldig aromatisk, her er det mye humle. Duften er nydelig, den lukter nesten som en India Pale Ale. Etiketten sier at dette er en pilsnertype, men den er ulik alle pilsnere jeg har prøvd. Fortreffelig øl!

Endret av Speik
Lenke til kommentar

Det er et sært øl, med en syrlighet og flere smaker (eple, blant annet) som du vanligvis ikke finner i øl. Spennende saker, men jeg liker det. Vet ikke om jeg kunne drukket en hel flaske, men en 25 cl fra fat på belgisk pub funket bra.

Endret av Speik
Lenke til kommentar

Noen formeninger om Oude Geuze Lambic? Såvidt jeg kan huske er det eneste ølet (med unntak av hjemmebrygg) som har gått rett i vasken

 

Lambic er laget på villgjær, på samme måte som sider (uten C) og er vistnok en tilvenningssak.

Det jeg har smakt har vært litt flottere varianter og litt sent på kvelden, men jeg har et par stående som skal testes skikkelig. Wikipedia skriver at det kun lages i Belgia. Dette stemmer ikke helt lenger. Blant annet har Haandbryggeriet i Drammen laget det de kaller Haandbic, men om de har lov å kalle den Lambic er en annen sak (som jeg ikke aner svaret på).

Endret av StoreMyen
Lenke til kommentar

 

Lambic er laget på villgjær, på samme måte som sider (uten C) og er vistnok en tilvenningssak.

Det jeg har smakt har vært litt flottere varianter og litt sent på kvelden, men jeg har et par stående som skal testes skikkelig. Wikipedia skriver at det kun lages i Belgia. Dette stemmer ikke helt lenger. Blant annet har Haandbryggeriet i Drammen laget det de kaller Haandbic, men om de har lov å kalle den Lambic er en annen sak (som jeg ikke aner svaret på).

 

Det er så absolutt en tilvenningssak. Jeg har selv hatt forskjellige erfaringer med det. En villgjæret sak jeg kjøpte fikk jeg "truet" ned. En annen ble gitt til urtehagen min. Men som sagt, sist gang jeg var og puslet i Brüssel fikk jeg tak på en Oud Guezue av en eller annen variant. Lagret på eikefat en stund. Denne var faktisk veldig god. Noe sur, men ikke så ramsur som de andre jeg har smakt.

 

Et tilvenningsalternativ kan være mixed fermentation ales. Rodenbacher selger slike. Den vanlige Rodenbacheren har en del syrlighet, men ikke overdrevet mye, og litt "vanlig" ølsmak. Rodenbacher Grand Cru skal være enda gjevere, men den har jeg ikke smakt på (selv om jeg har fått tilbudt den på enkelte sosiale sammenkomster). Skal se om jeg snubler over noe slikt neste gang jeg er i Brüssel eller andre butikker enn Carrefour.

Lenke til kommentar

Takk Gud for Midtfyns fantastiske Imperial Stout. Det finnes rett og slett ingen bedre Stout i sikte i disse dager. Jeg har nå prøvd dette fantastiske eliksir både før og etter en typisk "ute på fylla kveld" og må bare innrømme at brygget fullfører 100%. Om du kjører en fest med drittøl som "Tuborg ","Lime Cut" og "Copenhagen" ++, så kan du hvertfall ha en super opplevelse etter dritten. Løp til Polet!!.

Lenke til kommentar

Noen formeninger om Oude Geuze Lambic? Såvidt jeg kan huske er det eneste ølet (med unntak av hjemmebrygg) som har gått rett i vasken

Jeg synes lambic er godt. Erfaringsmessig så er lambic i en klasse som er elsk eller hat for folk. Det er stor spennvidde innenfor lambic, og hvis du vil gi det en sjanse til, med en som er "enklere å like", jeg har enda ikke møtt noen som ikke synes den er god, så bør du prøve Rodenbach Classic. Den finnes på Vinmonopolet og er en lambic med en sødme som balanserer det syrlige, surheten er ikke overdreven. Her finner man mange mørke frukttoner, og da av mer søtlig karakter, som plommer og druer i tillegg til syrligheten som kan minne om epler og pærer.

 

I mine øyne er Rodenbach Classic en god introduksjon til lambic, og MYE enklere å like enn Oude Geuze Lambic, som er en røffere og surere variant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...