Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

 

Skal man ha skikkelig øl ville jeg anbefale og prøve Zywiec og Tyskie.

Husk på det neste gang dere er i Polen / Europa lignende ;)

 

Det er et interessant konsept. Her i Belgia selger de ikke så mye pilsner på de store kjedene. Men det er en del småbutikker rundtom, og de selger veldig mye polsk øl faktisk. Ofte med tyske navn, men sant.

Ikke missforstå, Tyskie har ingenting med Tyskland å gjøre. Tysk på Polsk er "Niemce", Men jeg forstår kameratene mine undrer seg når jeg sier "Nå ska dere få smake på polsk øl som heter tyskie" :p

 

Ofte med tyske navn sier du? Jeg har aldri vært borti det. Du gjør meg en tjeneste om du nevner noen av disse, de må da prøves neste gang jeg er der nede. Jeg var tross alt innom en butikk der man kunne se alle merker på en og samme hylle (Utrolig lettvint), Og det var alt kun polsk.

 

Until then, kan dere jo høre hva øl-reviewer Pete syns om Øllen:

Samme inntrykk fikk jeg, bare at jeg syns det smakte mer kraftfult.

http://www.youtube.com/watch?v=hCCzS6vEbaE

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal man ha skikkelig øl ville jeg anbefale og prøve Zywiec og Tyskie.

Husk på det neste gang dere er i Polen / Europa lignende ;)

Jeg har uttalt meg om Zywiec tidligere her i tråden og det falt ikke helt i min smak, men det kan jo nevnes igjen at Vinmonopolet tar inn dette i sitt bestillingsutvalg snart. For 49kr får du en boks :)

 

Ellers må jeg si at Innis & Gunn Rum Cask har virkelig falt i smak i det siste. Første gang jeg smakte den var jeg ikke helt overbevist. Hadde drukket store mengder vanlig Innis & Gunn (Oak Barrel) tidligere og var vant til den søte karamellaktige smaken, så ble litt overrasket over den syrlige smaken som var i Rum Cask. Ett år og et par flasker senere er jeg fullstendig overbevist. Den syrlige smaken er et fantastisk tillegg til det søte utgangspunktet. Herlig koseøl som både er friskt og fyldig. Irriterende at Vinmonopolet ikke har denne lenger. :hrm:

Lenke til kommentar

Polen har veldig mange forskjellige bryggerier, men veldig mye kjedelig pilsner. Det er dog noen godsaker å finne innimellom. De har blant annet endel gode bokkøl, inspirert av tyskerne vil jeg tro. I tillegg har de vist at baltisk porter er noe de kan de polakkene.

 

Zywiec, som Plizket nevner over her, har en meget god porter. Jeg regner dog med du sikter til lageren dems når du sier Zywiec øl ;)

Lenke til kommentar

Polen har veldig mange forskjellige bryggerier, men veldig mye kjedelig pilsner. Det er dog noen godsaker å finne innimellom. De har blant annet endel gode bokkøl, inspirert av tyskerne vil jeg tro. I tillegg har de vist at baltisk porter er noe de kan de polakkene.

 

Zywiec, som Plizket nevner over her, har en meget god porter. Jeg regner dog med du sikter til lageren dems når du sier Zywiec øl ;)

Ja det er mye forskjellig. "Ukjente navn" Ville jeg styrt unna. Og da mener jeg typer som du ikke ser så mye av på reklame, tv, butikker o.s.v, for det er kanskje mest sannsynlig noe polakkane foretrekker og ikke drikke selv. F.ex jeg så ett banner på en av disse "Chill-spots" som jeg kaller det, som du kan se ned til høyre på bildet der.

 

lodz.jpg

 

Og da var det "Lech" som var reklamert, og da tenkte jeg "Lets give it a shot" Og det viste seg og være veldig bra øl, kanskje ikke like god som Tyskie, men jeg ville definitivt ha en til.

 

Men asså jeg er bare 20år, jeg vet ikke hva porter er, men regner med at det er en "type øl".. Men etter å ha lest litt på Wikipedia sies det å være en mørk type øl? Stemmer vel ikke helt, for Zywiec`en er jo lys, men at det er en høyere alkoholprosent enn vanlig er riktig.

Lenke til kommentar

Noen her som har smakt Pilsner Urquell (fra Tjekkia)? Yummy :dribble:

Synes ikke Urquell er det beste av pils Tsjekkia har å by på. Den er ok, men stiller seg bak mye annen pils jeg har smakt. Personlig foretrekker jeg nok B.B. Bohemia Dark (mørk pilsner) av de tsjekkiske jeg har smakt.

 

Ellers så er det vel også en kjensgjerning at pils kanskje ikke er den øltypen som står høyest i kurs blant deltakerne i denne tråden...og ølentusiaster generelt for den del. Jeg har merket med meg selv at etter jeg begynte å drikke spesialøl så fremstår de fleste pils som ganske kjipe. Konstaterer at jeg favoriserer pils som smaksmessig ligner mest mulig på andre øltyper (feks mørk pilsner med karamellmalt som gir assosiasjoner til brown ale, eller kraftig humlekrydret pils som hinter til IPA), og da kan man vel like gjerne kjøpe "the real deal". Prosjektet i sommer blir dog å finne en spesialøl som egner seg som iskald tørstedrikk i sommervarmen...pluss at jeg tenkte jeg skulle prøve meg på hjemmebrygging :)

Lenke til kommentar

Men asså jeg er bare 20år, jeg vet ikke hva porter er, men regner med at det er en "type øl".. Men etter å ha lest litt på Wikipedia sies det å være en mørk type øl? Stemmer vel ikke helt, for Zywiec`en er jo lys, men at det er en høyere alkoholprosent enn vanlig er riktig.

 

Zywiec er et bryggeri og har følgelig flere forskjellige øl, akkurat som Ringnes lager mer enn bare Ringnes Pilsner.

 

Zywiec Jasne Pelne er den vanligste øllen de lager, en lys lager (pils-aktig) øl på 5.5% alc.

 

Zywiec Porter er en baltisk porter, type mørk og søt, med litt brenthet i smaken og på hele 9.5% alc. Jeg ser at den faktisk ikke brygges av Zywiec lenger, men den har fortsatt det samme navnet.

 

Zywiec er forøvrig eid av Heineken.

Lenke til kommentar

Prosjektet i sommer blir dog å finne en spesialøl som egner seg som iskald tørstedrikk i sommervarmen...pluss at jeg tenkte jeg skulle prøve meg på hjemmebrygging :)

 

Jeg holder en knapp på Nøgne Ø Blonde som iskald tørstedrikk i sommer. Herlig og lett tilgjengelig. Gått endel flasker av den ute i hagen allerede i år. Både Bitter og Wit stiller også sterkt i tørsteslukkerklassen.

 

Jeg jobber med å overbevise min lokale Meny om å ta inn Ægir sine butikkøl, men enn så lenge uten resultat.

 

Hjemmebrygging blir det her også i løpet av sommeren. Må bare bli ferdig med oppussing av heimen først.

Lenke til kommentar

Takk for tipsene :) Wit hadde jeg notert fra før og de har den på en ICA i nærheten, og får tro de har Blonde og Bitter også. Bare å vente på at sommervarmen kommer tilbake nå... :hrm:

 

Har du prøvd hjemmebrygging tidligere? Har en drøm om å klare å skru sammen en OK IPA ila. sommeren, men vet ikke hvor realistisk det er. http://www.beersmith.com/blog/2009/09/13/brewing-india-pale-ale-recipes-ipa-beer-styles/

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Men asså jeg er bare 20år, jeg vet ikke hva porter er, men regner med at det er en "type øl".. Men etter å ha lest litt på Wikipedia sies det å være en mørk type øl? Stemmer vel ikke helt, for Zywiec`en er jo lys, men at det er en høyere alkoholprosent enn vanlig er riktig.

 

Zywiec er et bryggeri og har følgelig flere forskjellige øl, akkurat som Ringnes lager mer enn bare Ringnes Pilsner.

 

Zywiec Jasne Pelne er den vanligste øllen de lager, en lys lager (pils-aktig) øl på 5.5% alc.

 

Zywiec Porter er en baltisk porter, type mørk og søt, med litt brenthet i smaken og på hele 9.5% alc. Jeg ser at den faktisk ikke brygges av Zywiec lenger, men den har fortsatt det samme navnet.

 

Zywiec er forøvrig eid av Heineken.

Ahaaa, ser man det. Ekke så inne i Porter, men jeg smakte en øltype jeg ikke husker hva het.. Det var 12,5% tror jeg, og det var litt sterkere enn vanlig øl. "Sterk" opplevelse kan man si :p

Vi kjøpte den bare for å få mest mulig prosent fortest mulig ned for og bli fortest mulig full hehe.

 

Er Guiness øl porter? For isåfall fikk jeg en sånn av en kollega på julebordet. Det var ikke 12,5% men den var veldig mørk og god faktisk.

 

Skulle gjerne smakt ett par til av de. Synd jeg bare fikk en :cool:

Lenke til kommentar

Ahaaa, ser man det. Ekke så inne i Porter, men jeg smakte en øltype jeg ikke husker hva het.. Det var 12,5% tror jeg, og det var litt sterkere enn vanlig øl. "Sterk" opplevelse kan man si :p

Vi kjøpte den bare for å få mest mulig prosent fortest mulig ned for og bli fortest mulig full hehe.

 

Er Guiness øl porter? For isåfall fikk jeg en sånn av en kollega på julebordet. Det var ikke 12,5% men den var veldig mørk og god faktisk.

 

Skulle gjerne smakt ett par til av de. Synd jeg bare fikk en :cool:

12,5% er virkelig solide saker ja, og er vanligvis ikke noe du får tak i uten videre. Men om du har smakt en porter på 12% og så smaker på en Guinness stout på 4,5-4,7% så vil du nok erfare at Guinnessen virker ganske vassen. Om porteren falt i smak kan jeg vel bare anbefale deg å løpe til polet og raske med deg alt av Imperial Stout og Imperial Porter som du kommer over. :) Vil spesielt anbefale deg å teste "Midtfyns Bryghus Imperial Stout" og "X-Porter" fra samme bryggeri. Du kommer definitivt ikke til å angre. Herlige brygg!

Lenke til kommentar

Guinness stout på 4,5-4,7%

 

4,2% faktisk

 

X-Porter er bra, men ikke glem Ægirs Natt (som kommer i fatlagret utgave) og Nøgne Øs Porter.

Et annet alternativer fra polets hyller er Flying Dog Gonzo Imperial Porter.

 

 

Midtfynd Imperial Stout er bra.

Det samme er NØs og en del andre.

Styr heller ikke unna om en NØ Imperial Brown Ale kommer din vei

og styr gjerne innom en pub som har North Coast, Old Rasputin Russian Imperial Stout.

 

I det hel finnes det mye spennende om en har fått smaken på Porter og Imperial Stouts.

Lenke til kommentar

Alkoholfri øl! Hva er det beste alkoholfrie ølet? Har noen smakt "Maisel's Weisse", alkoholfri weissbier? Hva med Brewdog Nanny State? Når blir Nøgne Ø Stuten å få tak i på vanlige butikker? Noen andre alkoholfrie som er verdt å merke seg? :)

 

Alkoholfri øl! Hva er det beste alkoholfrie ølet? Har noen smakt "Maisel's Weisse", alkoholfri weissbier? Hva med Brewdog Nanny State? Når blir Nøgne Ø Stuten å få tak i på vanlige butikker? Noen andre alkoholfrie som er verdt å merke seg? :)

Lenke til kommentar

Hadde en fin kveld på Amundsen Bryggeri i går kveld.

 

Begynte med en "taster" (10cl) av HBs Pale Ale, en 25cl med NØ Saison, for så å gå videre på en taster av Ægir mai-bokk og Maredsous Blonde.

 

Rundet det hele av med en Framboise Boon. Og etter det fikk jeg en liten omvisning i øl-kjelleren deres. Spennende konsept og flott bar!

 

Tror det var hele 26 tappetårn/linjer i baren og en del fint på fatene.

 

HBs Pale Ale var faktisk overraskende god, jeg har ikke komt over den i butikkene i Bergen før, men verdt å prøve! Saison og Maredsous Blonde var ikke store overraskelser men ganske gode øl begge to.

 

Ægirs mai-bokk (lys bokk-øl) hadde en meget spesielt lukt, men smaken var ikke like spesiell. Jeg har vel ikke prøvd vanlig bokk-øl, men dette var for meg noe spesielt, men ikke spesielt godt. Helt greit altså.

 

Boon Framboise (Bringebær-lambic) var skikkelig flott! Kriek får prøves en annen gang, men jeg anbefaler sterkt Framboise-utgaven.

 

Det skal ikke legges skjul på at denne øl-typen og særlig bringebær-varianten (Framboise) er ganske spesiell men jeg kan trygt anbefale den til alle som lurer på hvordan bringebær-øl smaker. :p

 

Meget god og beget godt balansert øl, heller ikke for sur. Det skal sies at surheten, som er meget fremtredende i f. eks 3 Fonteinen Oude Geuze, ikke er så fremtredende i dette ølet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...