StoreMyen Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Chili tripel hørtes herlig ut! Men den er dessverre ikke på noe pol nær meg Når ble det et problem. Polet har en glimrende nettbutikk. Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Bockøl har jeg aldri prøvd. Fører opp Aass Bock. Haandbryggeriet Dark Force høres artig ut - preget av kaffe, røyk og bacon Nøgne Ø Tiger trippel kanskje - dette er vel en trippel trappist? Brewdog Punk IPA - har aldri prøvd IPA før. Rip Tide stout - har ikke drukket noe særlig stout før. Flere forslag/innspill ønskes Bokk er verdt et forsøk. Gjerne til bløtkake. Dark Force - Imperial Stout kan være en tøff sak etter pilsdrikking, men samtidig kan den åpne øynene dine kraftig. IPA - Tror ikke jeg ville startet med BrewDog. Den kan "skremme" deg bort fra en meget god øltype. Nøgne Ø er et godt valg. Eller Ægir om du vil ha en som er litt mildere. Rip Tide er også en tøff sak. Prøv gjerne en Guinness først, om du ikke allerede kjenner denne. Min personlige stout-favoritt er Sorte Får fra Berentsens, men den er vanskelig å få tak i utenfor Rogaland. Den eneste utfordringen du egentlig har er at det er "alt for mye" å velge i og at variasjonene innenfor samme gruppe kan være store. La deg derfor ikke skremme fra å prøver samme type øl fra andre produsenter om du snubler over et øl du ikke liker spesielt godt. Lenke til kommentar
Igniztion Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Mikkeller It's Alive (Hvidvinsfadlagret): Servert på ca 6 grader i tulip-glass. Grumsete rødlig brun med beige, fyldig skum. Herlige aromaer fra denne, litt hvitvin, litt belgisk gjær (brettanomyces?), litt sure lambic-aktige noter. Godt balansert, men kanskje litt for mye av det sure i smaken. Nytelse. Kanskje enda bedre på en varm sommerdag. Lenke til kommentar
simen_k Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Jeg synes Kilkenny er godt jeg. Er lett tilgjengelig også Synes guinness stout og drought er bedre. På fat i england/irland så, men ikke her i Norge for min del. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 NØs Tiger Tripel er en øl av typen belgisk tripel. Angående trappist sjekk ut denne linken. Jeg prøvde meg på NØ: Tiger Tripel og ble ikke altfor begeistret. Noe av problemet mitt tror jeg var at jeg ikke helt "forstod" smaken. Hva er det som kjennetegner denne øltypen? (Ble ikke så veldig mye klokere av wikipedia) Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 30. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2011 Så vidt jeg Husker, uten at jeg har notater foran meg, så mener jeg at den er kraftig humlet, tydelig Citruspreget, men litt for fremtredende alkoholpreg. Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Ølfrelst prest går i bresjen for hjemmebrygging Noen her inne som driver med hjemmebrygging? Selv har jeg tenkt litt på det en stund, men har litt reiseplaner snart så det får vente. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 30. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2011 Jeg har satt noen brygg, men på grunn av dårlig tid det siste året har det ikke blitt noe. Vurderer å gjøre noe med det i påska. Lenke til kommentar
runela Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Jeg synes Kilkenny er godt jeg. Er lett tilgjengelig også Synes guinness stout og drought er bedre. På fat i england/irland så, men ikke her i Norge for min del. Synes den Guinness drougten de selger her i Norge er ok jeg. Men bruker mest og drikke den Guinness extra stouten som de selger på systembolaget i Sverige. Den er god Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 (endret) NØs Tiger Tripel er en øl av typen belgisk tripel. Angående trappist sjekk ut denne linken. Jeg prøvde meg på NØ: Tiger Tripel og ble ikke altfor begeistret. Noe av problemet mitt tror jeg var at jeg ikke helt "forstod" smaken. Hva er det som kjennetegner denne øltypen? (Ble ikke så veldig mye klokere av wikipedia) NikkaYoichi beskriver ølet ganske nøyaktig slik jeg husker det. (Er uansett en stund siden jeg sist drakk den) Angående tripel beskriver BeerAdvocate det langt bedre enn jeg får det til. Men kort sagt: lyst, men ikke så lyst som pils, høy alkoholstyrke (ofte 8-10%), litt krydret og til dels fruktig. Alkoholprosenten kan gjøre at det blir litt "tungt", men dette kommer ann på hvor godt maskert det er. Prøv Westmalle Tripel også så kan du sammenligne to ulike øl som i utgangspunktet er brygget etter samme "mønster." Jeg liker hvertfall Westmalles tripel godt. Endret 30. mars 2011 av Xtra 1 Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 Takker! Den beskrivelsen var bedre ja, og det ser da vitterlig ut som en øltype jeg burde like. Får sette Westmalle på "to do" listen Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 Tenkte jeg skulle prøve noen nye smaker! Har drukket en del god pils og en del brown ale, men har lyst til å smake noen helt nye smaker. Gjærne litt sære saker, og det er samme for meg om jeg må i dagligvaren for å handle, eller om jeg må på polet Noen som har noen gode tips for en 5-6 forskjellige jeg kunne kjøpt? Tenkte å handle kun en flaske av hver ting. Edit: Bockøl har jeg aldri prøvd. Fører opp Aass Bock. Haandbryggeriet Dark Force høres artig ut - preget av kaffe, røyk og bacon Nøgne Ø Tiger trippel kanskje - dette er vel en trippel trappist? Brewdog Punk IPA - har aldri prøvd IPA før. Rip Tide stout - har ikke drukket noe særlig stout før. Flere forslag/innspill ønskes Du kan jo prøve deg på hveteøl også. Ganske søtt, så mitt inntrykk er at man enten liker det eller hater det. Er verdt et forsøk, hvertfall. Selv er jeg glad i Erdinger og Weihenstephan. Førstnevnte er hvertfall tilgjengelig på polet. De belgiske og franske variantene (wit) er fruktigere, og er ikke helt i min gate. Likevel er de også verdt en smak. Et godt alternativ er Kronenbourg Blanc. Vet ikke hvor lett dette er å få tak i her til lands. Har bare kjøpt det i Frankrike og Sverige. Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 NØs Tiger Tripel er en øl av typen belgisk tripel. Angående trappist sjekk ut denne linken. Jeg prøvde meg på NØ: Tiger Tripel og ble ikke altfor begeistret. Noe av problemet mitt tror jeg var at jeg ikke helt "forstod" smaken. Hva er det som kjennetegner denne øltypen? (Ble ikke så veldig mye klokere av wikipedia) Jeg har ikke smakt Tiger Trippel (har en stående), men sliter også med denne, etter min mening, oppskrytte belgiske gjærsmaken. Til nå har jeg slaktet Saison og Duvel og har det ikke travelt med å prøve nye "belgiere" når det finnes så mye annet godt. Jeg synes Kilkenny er godt jeg. Er lett tilgjengelig også Synes guinness stout og drought er bedre. På fat i england/irland så, men ikke her i Norge for min del. Ryktet sier at den du får på fat i England er den samme som du får på fat i Norge........ Lenke til kommentar
knutaj Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 Ryktet sier at den du får på fat i England er den samme som du får på fat i Norge........ Guinness-kjennere og -elskere kjenner vel også destinkte smaksforskjeller etter hvor i Guinness er brygget i England/Irland. For min del faller Guinness inn i samme bås som Killkenny. Det var lenge spennende, men først og fremst fordi jeg ikke hadde prøvd mye annet. Etter å ha utvidet horisonten, syns jeg begge blir kjedelig. Killkenny har vel forøvrig en interessant historie. 'Smiddiks'-uttalen på Smithwick's ble ansett å være for vanskelig å uttale i en rekke land, så de lanserte det lignende ølet Killkenny. Først som en litt sterkere variant av Smithwick's, senere med litt mindre humlesmak og mer creamy. Killkenny ble brygget for eksport og var ikke tilgjengelig i Irland fra starten av hvor Smithwick's allerede hadde fotfeste. Når jeg flyttet til USA for knappe tre år siden var Killkenny nesten umulig å få tak i, men etter hvert har det dukket opp på en del irske puber. Litt overraskende egentlig, for jeg er nok ikke alene om å foretekke Smithwick's. Lenke til kommentar
flekkk Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 Nå har jeg satt sammen en finfin liste over dyrt og fint øl jeg skal ha, pluss at jeg har et par flasker Pilsner Urquell her Men da var man blakk, så noen som kan anbefale noe økonomipils som smaker ålreit? Har drukket en del Grans Premium som jeg synes er ganske ålreit, har drukket en sixpack med Borg som var noe av det værste ølet jeg noen gang har smakt. Noen som kan anbefale noe annet i samme økonomiklasse? Finner man noe som faktisk smaker tilfredstillende? Lenke til kommentar
Igniztion Skrevet 1. april 2011 Del Skrevet 1. april 2011 Jeg har ikke smakt Tiger Trippel (har en stående), men sliter også med denne, etter min mening, oppskrytte belgiske gjærsmaken. Til nå har jeg slaktet Saison og Duvel og har det ikke travelt med å prøve nye "belgiere" når det finnes så mye annet godt. Morsomt det der. Belgisk øl er tydeligvis noe enkelte ikke fordrar. Har en kompis her nede som er godt bevandret i ølverdenen, men han sier det samme som deg om denne belgiske gjærsmaken. Jeg deriomt, elsker den. Nå er vel hverken Saison fra Ø eller Duvel noen prakteksemplarer, men prøv f.eks Rochefort 8 som er i standardutvalget på polet. Fantastisk øl. Tiger Trippel er litt så som så. Som trippel ligger den nok godt under snittet. @flekkk: Aass Pils, eller Ringnes Platinum er vel helt ok som økonomivalg. De forskjellige bayer ølene er heller ikke kav gale, men litt dyrere. Lenke til kommentar
koots Skrevet 1. april 2011 Del Skrevet 1. april 2011 http://www.sb.no/nyheter/slik-kan-du-hjelpe-grans-med-a-bli-kvitt-vm-olet-1.6142712 Lenke til kommentar
Kjempetorsken Skrevet 1. april 2011 Del Skrevet 1. april 2011 Jeg gir opp Norge snart...: http://bit.ly/eA1Aus Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 1. april 2011 Del Skrevet 1. april 2011 (endret) Morsomt det der. Belgisk øl er tydeligvis noe enkelte ikke fordrar. Har en kompis her nede som er godt bevandret i ølverdenen, men han sier det samme som deg om denne belgiske gjærsmaken. Jeg deriomt, elsker den. Nå er vel hverken Saison fra Ø eller Duvel noen prakteksemplarer, men prøv f.eks Rochefort 8 som er i standardutvalget på polet. Fantastisk øl. Tiger Trippel er litt så som så. Som trippel ligger den nok godt under snittet. Har faktisk en stående i kjelleren og jeg gav Rochefort 10 5/6, men så har den heller ikke den distinkt belgiske gjærsmaken. Endret 1. april 2011 av StoreMyen Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 1. april 2011 Del Skrevet 1. april 2011 Har faktisk en stående i kjelleren og jeg gav Rochefort 10 5/6, men så har den heller ikke den distinkt belgiske gjærsmaken. Personlig synes jeg at det ofte ikke er selve gjærsmaken som er problemet, men snarere det litt mer søtlige preget (el. manglende humle-smak) som jeg ikke helt blir venn med her nede. Mye blonde øl mangler litt karakter etter min smak. Men så er jeg ganske glad i humlet øl, da. De mørke øltypene her nede i Belgia er litt mer i min gate... Men så er de så sabla sterke at man knapt kan ta seg to øl uten at man er susa i hodet (nå skal det sies at jeg er temmelig billig i drift da, men like fullt.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå