Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Koots: Kan anbefale Frydenlund Juleøl, veldig fint juleøl.

 

Ellers så har jeg fått i meg litt juleøl i kveld, men da forannevnte Frydenlund og nå Hansa Julebrygg (pol-øl).

 

Som sagt så var Frydenlunds juleøl veldig fint. Ikke for mektig på smaken og generelt sett fornøyelig øl. Angående Aass juleøl (butikk) så syntes jeg den var litt tam på smak, men helt grei.

 

Hansa Ekstra vellagret julebrygg er ganske mørkt og litt søtt også, og det hele smaker ganske godt. En øl av et annet kaliber enn de to forannevnte men det er å forvente når alkoholprosenten stiger med ca 2%.

 

Skal sies at begge ølene er litt for kalde i forhold til alkoholprosent, da det er så kaldt ute at kjelleren vår er omtrent like kaldt som et kjøleskap, så det kan nok påvirke opplevelsen av ølene.

 

Har Santa Paws og Underlig Jul liggende, men sparer de til en annen dag, også tror jeg virkelig de bør stå litt i romtemperatur for å nytes slik de skal.

Lenke til kommentar

Min langt bedre halvdel har laget julekalender til meg i år, hvor jeg får en øl hver dag pakket inn. Akkurat nå husker jeg selvsagt ikke alle jeg har fått og drukket, men Aas sin fra polet tror jeg leder i mitt hode. Butikkølet fra Aas var heller ikke så gale.

 

Mack sitt pol-øl skuffet meg.

 

Forøvrig beste julekalenderen jeg har hatt noengang.. :)

Lenke til kommentar

Arendalspils smakte jeg óg her en dag. Meget godt, noen som vet om man kan skaffe det i Trondheim?

Arendals er veldig god ja. Og det er ikke noe jeg sier bare fordi jeg er arendalitt!

 

Jeg har forresten funnet det i Stavanger, Coop Mega på Madla, så hvis jeg hadde vært deg ville jeg tittet innom en Coop Mega med litt utvalg. Kan også anbefale å kjøpe på glass, det er som regel bittelitt billigere, men det viktigste er jo at smaken er mye bedre.

 

Gleder meg til å komme hjem, pappa er veldig fan av Nøgne Ø, og jeg satser på at han har noe spennende øl.

Lenke til kommentar

Da fikk jeg meg meg Nøgne Øs God Jul fra polet. Har allerede Underlig Jul (Nøgne Ø) og Santa Paws (Brewdog) i kjelleren, men da har jeg enda en øl å vente på.

 

Forøvrig så er det nesten tomt for NØs God Jul i Bergen, så hvis dere vil plukke den med dere, stikk innom polet i Valkendorfsgate i nærmeste framtid, for det er tomt fra leverandør.

Lenke til kommentar

Da fikk jeg meg meg Nøgne Øs God Jul fra polet. Har allerede Underlig Jul (Nøgne Ø) og Santa Paws (Brewdog) i kjelleren, men da har jeg enda en øl å vente på.

 

Forøvrig så er det nesten tomt for NØs God Jul i Bergen, så hvis dere vil plukke den med dere, stikk innom polet i Valkendorfsgate i nærmeste framtid, for det er tomt fra leverandør.

 

Det er tomt for 2009 batchene, men mener det skal fremdeles være en del igjen fra årets batcher. Har heldigvis sikret meg en 10-12 flasker som skal få godgjøre seg enda et år :)

Lenke til kommentar

BrewDog - Santa Paws, Batch 245 BBF:13.10.11, 8,2vp

 

Jeg er tett i nesa og bihulene, så ta dette med en klype salt.

Utseende: Kullsvart. Mørkt, brunt skum. Skummet ligger fint langs kanten på glasset. Skumet ser "tynt" ut, altså mange bobler. Mistenker at dette er fizzy, greier.

Nese: Lukter hjemmelaget sjokolade, pepperkaker, nesten så det lukter kakaopulver.

Smak: Litt for mye humlepreg til å være et juleøl for min del. Litt for bittert, og lite av de søte maltsmakene jeg forbinder med klassiske juleøl, fra Norge og resten av Europa. Dog, ikke helt uventet fra denne kanten. Meget tydelig pepperkakefeel, tydelig sjokoladepreg. Cappuchino ... Tørr ... Dette er en stout med julepreg, absolutt godt, men som sagt, ikke noe jeg forbinder med klassisk juleøl, selv om dette smaker jul lang vei, så blir det for meg feil med et så bittert og tørt øl. Det er mulig at dette blir bedre, sammen med fet julemat - vil ikke gi noen endelig dom, før den er testet til pinnekjøtt og ribbemiddager, gjerne også lutefisk. Dog, så har jeg en følelse av at denne smaken er altfor kraftig for lutefisk.

 

Smak: 7,5/10 - Typeriktighet: 6/10

Lenke til kommentar

BrewDog - Santa Paws, Batch 245 BBF:13.10.11, 8,2vp

 

Jeg er tett i nesa og bihulene, så ta dette med en klype salt.

Utseende: Kullsvart. Mørkt, brunt skum. Skummet ligger fint langs kanten på glasset. Skumet ser "tynt" ut, altså mange bobler. Mistenker at dette er fizzy, greier.

Nese: Lukter hjemmelaget sjokolade, pepperkaker, nesten så det lukter kakaopulver.

Smak: Litt for mye humlepreg til å være et juleøl for min del. Litt for bittert, og lite av de søte maltsmakene jeg forbinder med klassiske juleøl, fra Norge og resten av Europa. Dog, ikke helt uventet fra denne kanten. Meget tydelig pepperkakefeel, tydelig sjokoladepreg. Cappuchino ... Tørr ... Dette er en stout med julepreg, absolutt godt, men som sagt, ikke noe jeg forbinder med klassisk juleøl, selv om dette smaker jul lang vei, så blir det for meg feil med et så bittert og tørt øl. Det er mulig at dette blir bedre, sammen med fet julemat - vil ikke gi noen endelig dom, før den er testet til pinnekjøtt og ribbemiddager, gjerne også lutefisk. Dog, så har jeg en følelse av at denne smaken er altfor kraftig for lutefisk.

 

Smak: 7,5/10 - Typeriktighet: 6/10

Lenke til kommentar

Hmm, både Underlig og God Jul fra Nøgne Ø ble vurdert ganske dårlig, men jeg har da kjøpt begge to, tror de kan være ganske kurante.

 

Skal forøvrig forsøke å få med meg en til av Frydenlund Juleøl, da jeg drakk en på fest og ikke helt fikk tak på smaken.

 

Har forøvrig Nøgne Ø God/Underlig Jul og Brewdog Santa Paws liggende og skal på julebord i kveld. Er det noen av de som skal passe til pinnekjøtt, eller tror dere det blir litt for heftig? Er jo tross alt ganske kompleks og sterk øl. :hmm:

Lenke til kommentar

Topp 5 Juleøl, Nikka? Jeg tenkte å handle inn litt, og du virker som en kar som kan litt (ikke pga siste innlegget der, men generelt). Både poløl og butikkøl er ønskelig.

 

Trodde Nøgne Ø var kjent for å være kremen av iskremen, en 2/6 og 3/6 fra VG virker da litt merkelig. (Full pott fra blabla, blant annet).

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar

VGs test av årets juleøl er ute:

http://www.vg.no/mat-og-drikke/artikkel.php?artid=10020064

 

Vad tycks? Enig/uenig med resultatene?

 

Den mest latterlige testen jeg har lest i hele mitt liv. Totalt mangel på ølkunnskap vitner resultatene om.

Nå trenger man ikke ha noen spesiell god kunnskap om øl for å finne noen man liker smaken på. Det finnes overhodet ingen fasit på hva som er godt eller vondt. Disse testene gir som regel ganske så forskjellige resultater, og det er fordi det er forskjellige folk som tester. Men så lenge det er blindtester slipper man hvertfall unna mye av snobberiet som er forbundet med slike ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...