Igniztion Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Ang billig-øl synes jeg Seidel er brukbart, men styr unna uansett. Brorparten av den norske "mainstream" pilsneren er forferdelige saker. Koste meg forøvrig med en Rochefort Trappistes 10 her i helgen, og det var en positiv overraskelse. Har alltid vært glad i trappist, men aldri vært blant favorittene mine. Denne derimot er jo en smaksopplevelse i flere dimensjoner. Litt gjørmeaktig utseende med en tynn film med skum på toppen. Dufter av rosiner og svisker, som også er den første smaken når øllet treffer tungen. Det virker som den lever i munnen og gir et lite kick av alkoholsmak før det bare forsvinner igjen og nye smaker dukker opp. Sambo'en så bare dumt på meg når jeg lyste opp for hver slurk jeg tok av dette brygget. Andre anbefalinger fra den siste tiden: Nøgne Ø Dark Horizon 3 : Må oppleves, selv om den ikke lever helt opp til 1st ed. Nøgne Ø Special Holiday Ale: Gresskar-øl. Smaksbombe Beer Here Mørke: Spesiell Porter med enorm fylde og sødme. Ægir IPA: En av de beste IPA jeg har vært borti i min korte tid som øl nerd. 1 Lenke til kommentar
Lennz Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Angående staropramen, noen som vet hvor man får kjøpt denne? Lennz Lenke til kommentar
Igniztion Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Staropramen er vel tilgjengelig på de fleste ICA Maxi, muligens også Meny og helt sikkert Ultra. Lenke til kommentar
akle Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Hva er forskjellen på brygg og øl? Ser at flere produsenter har både julebrygg og juleøl! Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 (endret) Åpnet akkurat en BrewDog: There Is No Santa. Spesiell øl, krydret smak og mye bitterhet, særlig i ettersmaken i starten. Mørk farge, nesten sort (ingen bombe siden det jo er en stout), og semi-tykt skum. En del sødme i lukten, tomtebrygg nesten, og sødmen trer mer frem ettersom munnen venner seg til ølen. Bitterheten blir mindre fremtredende etter hvert og sødmen kommer mer frem. Mmm, denne faller mer og mer i smak Dette var sikkert også noobish fra min side, men de første slurkene tok jeg rett fra flaska. Big no no, denne hører hjemme i et ordentlig ølglass. Og BTW: Dette er butikkutgaven med vol. 4,7%. Kostet rett i overkant av 30kr på Rema. Og da stod (Carlsberg) Jacobsen Saaz Blonde for tur. Denne er vel beskrevet før i tråden her, men kan ta mitt inntrykk også. Vet ikke helt... Klar over at dette på ingen måte er ment å være noen smaksbombe, men det smakte allikvel litt lite. For all del, den er på ingen måte vond, men litt intetsigende. Litt sødme, lite bitterhet, frisk, kort ettersmak. Munnen "glemmer" den fort. En god, forfriskende øl, men ingenting spesielt. Egner seg nok best i sommervarmen. Endret 20. november 2010 av Hugo_Hardnuts Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 (endret) Gleder meg til å smake BrewDog There Is No Santa. Jeg tror du drakk Jacobsen Saaz Blonde etter feil øl. Kan tro det virker tamt etter en stout. Drikker man det i lag med vanlig lager/pilsner-øl oser det godsmak etter min mening. Personlig syns jeg det smaker jul av det. En pilsner med julesmak. Krydret med nellik. Ikke et juleøl, men en lett pilsner med smak av jul. Forøvrig prøvde jeg årets Frydenlund juleøl i kveld. Må si jeg er mektig imponert over hvor mye fylde og godsmak de har fått presset ned i et øl som selges i dagligvaren. Jeg hadde egentlig planer om å holde meg unna juleøl frem til neste helgs smaking, men kunne ikke dy meg der boksen lyste mot meg i butikken. Endret 20. november 2010 av Andreasfe Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 (endret) Du har kanskje rett, men tror det har mest å gjøre med at jeg foretrekker kraftigere øl. Sammenliknet med vanlig pilsner er den selvsagt god, men forventet liksom noe mer. Tror jeg skal prøve BrewDog: Trashy Blonde neste gang, virker som den har litt mer punsh. Du kan glede deg til There Is No Santa ja. Angrer allerede stort på at jeg ikke kjøpte én til Tror jeg blir pent nødt til å prøve sterk-øl utgaven også. Jacobsen Extra nå. Umiddelbart likte jeg denne bedre enn Saaz Blonde, god sødme, passe bitter og mye smak, men det tok slutt da jeg merket ettersmaken. Får store assosiasjoner til lukta av matdunken til bikkja! Ettersmak av Eukanuba Large Breed Rice & Chicken for å være presis. Ikke bra... Og da var det Jacobsen Dark Lager sin tur. Denne var absolutt min type øl! Minner en del om B.B. Bohemia Dark, som er min absolutte favorittøl. Mørk rødbrun farge. Mye smak, men rund og søt, en del karamell. Litt røkt i ettersmaken. Denne var definitivt digg og ikke siste gang den tas med hjem. Wohoo, og kveldens siste er Ladegaards Juleøl, og jeg fikk mandel! Endret 20. november 2010 av Hugo_Hardnuts Lenke til kommentar
Vice Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Ellers... formeninger om A.F.O. (Ale for Obsessed)? Smakte denne for noen uker siden og det var faktisk noe som fristet til gjensyn. Ganske fyldig ale, med vekt på humlesiden, men uten at humlebitterheten ble dominerende. Et fint og balansert øl. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Jeg tror du drakk Jacobsen Saaz Blonde etter feil øl. Kan tro det virker tamt etter en stout. Drikker man det i lag med vanlig lager/pilsner-øl oser det godsmak etter min mening. Personlig syns jeg det smaker jul av det. En pilsner med julesmak. Krydret med nellik. Ikke et juleøl, men en lett pilsner med smak av jul. Jeg var faktisk ganske skuffet selv da jeg smakte dette ølet. Det virket veldig anonymt og likegyldig. Jeg hadde forventet meg en mye mer distinkt og spennende smak etter å ha lest på etiketten. Men fant etterhvert ut at dette er en utvannet versjon av originalen, som man kun får tak i i Danmark. Skal definitivt smake på originalen når jeg får sjansen. I mellomtiden fungerer "Extra" mye bedre. Men dette bærer også litt preg av å være utvannet, om enn ikke i like stor grad. Lenke til kommentar
knutaj Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Drikker egentlig ikke øl hjemme lenger, men så en Duvel gavepakke på butikken i ettermiddagen. Fire flasker og et Duvel tulipglass for $13. Får vel hamstre litt. For glassenes del selvsagt. Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Herlig med litt aktivitet i tråden! Vice: Da blir det en A.F.O. neste gang jeg er på polet. Ellers var jeg på julebord + fest og da ble det jo litt alkohol. Var ikke så mye spennende akkurat, men drakk både Aass juleøl og Red Stripe, har ikke smakt på noen av de to nevnte før. Nå var jeg litt "god i gassen" allerede da jeg var komt til disse, men skal sies at jeg ikke helt merket noen forskjell fra Red Stripe til en hvilken som helst annen lys pils, men den var da god nok. Pluss for kult design og stilig flaske. Aass juleøl kom etter litt blandet inntak av diverse substanser, så kan ikke si jeg helt fikk med meg smaken skikkelig, men jeg syntes den smakte lite, særlig til jule-øl å være. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 22. november 2010 Forfatter Del Skrevet 22. november 2010 Så faktisk Chili Tripel på polet når jeg var innom sist, kanskje jeg skal kjøpe den en gang. Paradox Isle of Arran er også en nyhet fra Brewdog. Noen her inne som har prøvd den? Jeg har drukket Chili Tripel, det kan anbefales - dog, det er litt tungt med en hel flaske alene så jeg ville delt den med en kompis. Når det gjelder Paradox, så har jeg smakt den forrige Paradox Smokehead. Her var det brukt røykwhiskyfat til lagringen. Det er et av de beste ølene jeg har smakt i hele mitt liv. Jeg kommer definitivt til å prøve å skaffe meg Paradox Arran. Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 (endret) Nå som jeg endelig har blitt 18 år kan jeg (legalt) gå på butikken og kjøpe øl selv. Jeg har vært borti de vanlige. Heineken, Ringnes, Carlsberg, Borg, Tuborg, Corona, det vanlige "kjedelige". Har også prøvd meg på noen Juleøl, deriblant Grans. Jeg har ingen favoritt men vil gjerne prøve noe nytt, få anbefalinger, etc. Vil gjerne prøve noe som er litt mer spennende, lest og søkt litt rundt, Nøgne Ø Wit er noe jeg vil prøve. Jeg skal også snart til London så kom gjerne med noe typisk engelsk. Guinness er allerede på listen. Oops. Endret 22. november 2010 av CypheroN Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 Kjenner ikke så godt engelsk øl, utover Newcastle Brown Ale. Den har dog, etter min mening, tapt seg de seneste årene. Synd, for den var virkelig god. Personlig vil jeg anbefale deg øl av typen dark lager (mørk pils) og hveteøl. Det er øltyper som er ganske enkle å like for en nybegynner, samtidig som det finnes mye variasjon. Guinness er forresten IKKE engelsk, det er irsk Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 22. november 2010 Forfatter Del Skrevet 22. november 2010 Åpnet akkurat en BrewDog: There Is No Santa. Hvor har du fått tak i den? Den var ikke på bestillingsutvalget og ei heller i slipplistene november/desember. Varenummer er du snill. Når det gjelder Brewdog Paradox - Arran, så er ikke den å spore i slipplistene til polet og heller ikke på bestillingsutvalget. Jeg var i dag innom polet, bestilte øl for godt over 5000, med mye annet, så ble det 12 flasker DHZ3. =) Lenke til kommentar
;_; Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 ^Hvordan får man beskjed når varene ankommer polet (sms, lapp i postkassen osv)? Lenke til kommentar
Vice Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 (endret) Jeg pleier å få en SMS.. Ellers var det da ergerlig at Paradox Arran blir så vanskelig å få tak i. Er veldig interessert i smake flere øl som er lagret på whiskyfat. Endret 22. november 2010 av Vice Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 22. november 2010 Forfatter Del Skrevet 22. november 2010 ^Hvordan får man beskjed når varene ankommer polet (sms, lapp i postkassen osv)? SMS. =) Lenke til kommentar
;_; Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 (endret) ^Nice, takker. Da blir det kanskje Zubrowka Bison Vodka på meg, men det er vel litt off-topic? Likte forresten ikke Weihenstephaner Hefeweissbier som jeg kjøpte for noen uker siden. Får vel holde meg til vodkaen. Endret 22. november 2010 av ;_; Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 Når det gjelder Brewdog Paradox - Arran, så er ikke den å spore i slipplistene til polet og heller ikke på bestillingsutvalget. Jo da, det er den.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå