Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er i en situasjon hvor jeg er nødt til å flytte på meg før nyttår. Enten til en annen stat i USA eller tilbake til Norge. Når det kommer til øl, blir det en nedtur uansett hvor jeg ender opp - men skal øl-interessen holdes ved like, bør jeg uten tvil bli her i statene. Selv uten å ta med pris i betraktningen.

 

Om du flytter for ølets skyld kan jeg anbefale Belgien. Har bodd her i to måneder nå, og har ennå ikke kommet halvveis i sortimentet i min lokale Carrefour. Og om jeg noensinne skulle bli ferdig med alt butikkøl er det ikke verre enn at jeg tar turen til Delirium i Brussel. Ved siste opptelling hadde de rett rundt 2500 forskjellige øltyper...

Lenke til kommentar

Njahh, er fullstendig enig med tidligere innlegg. Europa er dessverre forbikjørt hva øl angår. Det finnes fortsatt små bastioner igjen som feks. Tyskland og Belgia, men om du virkelig ønsker det ultimate utvalg, fra det aller verste til det aller beste, da er faktisk USA det beste stedet. De har rett og slett masse dårlig, masse medium og masse supert bra øl!

Lenke til kommentar

Om du flytter for ølets skyld kan jeg anbefale Belgien. Har bodd her i to måneder nå, og har ennå ikke kommet halvveis i sortimentet i min lokale Carrefour. Og om jeg noensinne skulle bli ferdig med alt butikkøl er det ikke verre enn at jeg tar turen til Delirium i Brussel. Ved siste opptelling hadde de rett rundt 2500 forskjellige øltyper...

Nei, jeg flytter ikke for ølets skyld. :)

 

Arbeids- og oppholdstilatelsen min går ut ved nyttår, så er avhengig av å få den fornyet om jeg skal bli boende i statene. Skule det skjære seg, er vel bare Norge og Sverige aktuelt. Skule det gå i boks, blir det sannsynligvis flytting sydover, tilbake til California.

 

Tok en ny kikk på ølkartet til Delirium Cafe og satt igjen med inntrykket fra sist gang - det er først og fremst kvantitet som gjelder. Selvsagt morsomt med enormt utvalg, men det er mye rart de har. Utvalget på fat var ikke veldig imponerende. Har jo en pub tre minutters ganger hjemmefra med større utvalg av belgisk øl på fat enn hva Delirium har. Stella Artois og Hoegaarden finnes også på fat de fleste steder. I tillegg til et utall av amerikanskbryggede "Belgian style" øl.

 

Vurderte å søke jobb i Belgia for 4-5 år siden, men det ble heldigvis med tanken (ikke for at det er noe galt med Belgia, men for at det dukket opp noe mer spennende).

Lenke til kommentar

Hvorfor er BrewDog Tactical Nuclear Penguin så utrolig dyr? 655 kroner syntes jeg var mye for 0.33 L øl...

Den koster ikke 655 kroner. Den koster £35, noe som etter dagens kurs tilsvarer 333,64 NOK. Det er den norske stat som klarer å intet mindre nesten DOBLE prisen på denne ølen. I tillegg er ølen 32% og veldig komplisert.

 

Er den noe god da? :p

Ja, den er knallgod. Den er faktisk helt sinnsvakt god og er rett og slett en smakseksplosjon uten sidestykke.

Lenke til kommentar

 

Tok en ny kikk på ølkartet til Delirium Cafe og satt igjen med inntrykket fra sist gang - det er først og fremst kvantitet som gjelder. Selvsagt morsomt med enormt utvalg, men det er mye rart de har. Utvalget på fat var ikke veldig imponerende. Har jo en pub tre minutters ganger hjemmefra med større utvalg av belgisk øl på fat enn hva Delirium har. Stella Artois og Hoegaarden finnes også på fat de fleste steder. I tillegg til et utall av amerikanskbryggede "Belgian style" øl.

 

Vurderte å søke jobb i Belgia for 4-5 år siden, men det ble heldigvis med tanken (ikke for at det er noe galt med Belgia, men for at det dukket opp noe mer spennende).

 

Hehe. Joda, jeg skal være enig med deg at det kanskje kan virke som det er kvantitet som gjelder. Men det er jo muligheter for å sjekke noe nytt, da. Det er jo ikke mulig å ha alt på fat. Men, men. Belgia har nå en kultur for dette med øl da. Jeg sier ikke at de ikke har en kultur i USA, men Belgia har drevet med det en stund lengre.

 

Kjekt med spennende jobber. Jeg har desverre ingen utdanning som gjør meg i stand til å få tak i de mest spennende. Så jeg tar det jeg kan ta, jeg...

Lenke til kommentar

Forskjellen er uten tvil enorm. Her i puritanske Washington (ofte omtalt som Nanny State) var det såvidt jeg vet syke restriksjoner når det gjaldt ølbrygging inntil for drøye 20 år siden. Både for kommersielt øl og brygging hjemme. Som et resultat av dette er selv de bryggeriene som anses som de store og etablerte ofte ikke eldre enn 15-20 år gamle.

 

Det har vel også sine fordeler. Kunskapen om øl var langt høyere på dette tidspunktet enn når mer tradsjonsrike bryggerier slapp sine øl som de i stor grad har tviholdt på siden tidenes morgen. I tillegg var jo et ølmarked på plass, så heller enn å ta opp kampen mot de etablerte og enorme bryggerigigantene, valgte man å eksperimentere og leke.

 

Ser man bort fra pr-kåtheten og kommersialiseringen, så er fellestrekkene med Brew Dog mange. Mange nok til at jeg føler meg ganske sikker på at Brew Dog har hentet mye inspirasjon fra denne siden av Atlanteren.

Lenke til kommentar

[quote name='NikkaYoichi' date='15. oktober 2010 - 23:36' timestamp='1287178607'

Der må jeg nok skuffe deg. :)

Tja, skuffelsen er nok ikke veldig stor.

 

Likhetstrekkene kan selvsagt være et resultat av mer moderne og ungdommelige bryggerier, men når de er såpass mange og Brew Dog også stort sett lister opp humler fra den amerikanske vestkysten som sine favoritter, så vil det overraske meg om Brew Dog ikke hadde i alle fall en viss oversikt over craft og micro brews fra USA.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...