Gulrotsaft Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 pilsner uruquell(litt ustø på skrivemåten her og nå), kobanyai og løwenbrau er de som er best pr nå Lenke til kommentar
knutaj Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Er mye drittøl i statene, men jeg jeg ble faktisk veldig glad i Yuengling Lager når jeg bodde der borte. Så om du skal bort dit, og sliter med å finne noe du liker som ikke er importert fra Europa anbefaler jeg den:) Makan til tullprat. Selvsagt avhenger det litt av hvor i statene man er, men flere steder vil man oppleve utvalg og kvalitet som mesteparten av Europa ikke er i nærheten av å ha. Men det avhenger jo også av hva slags øl man liker. Er det trist og smakløs pilsner som gjelder, kan man sikkert drikke import-øl. Jeg har fulgt denne tråden en stund, og selv om jeg ikke har smakt Brew Dog selv, har jeg forlengst konkludert med at Brew Dog, om ikke rip-off, er tydelig inspirert ac mindre bryggerier det finnes dusinvis av i USA. Både når det gjelder navnvalg, markedsføring, øl-sorter, humleforkjærlighet og attitude. Noe som egentlig bare ble bekreftet når jeg leste bloggen deres hvor de listet opp sine favoritt-humler. Der var det mye amerikansk i toppen. Per i dag er nok USA et av verdens klart mest spennende øl-land og interessen er voksende. Jeg finner 70-80 ulike sorter øl på butikken jeg handler på daglig. Pizza-sjapper, sitt-ned hamburger restauranter o.l. kjører alle 8-10 ulike sorter øl fra fat. Mye lokalt snadder og med stor spennvidde. Puber og barer har al fra 10-160 hundre ulike øl-sorter på fat. Det konsumeres mye og folk flest er overraskende øl-kyndige. Men samtidig er jeg klar over at det finnes triste stater hva øl gjelder - dog neppe like trist som Norge. Jeg er i en situasjon hvor jeg er nødt til å flytte på meg før nyttår. Enten til en annen stat i USA eller tilbake til Norge. Når det kommer til øl, blir det en nedtur uansett hvor jeg ender opp - men skal øl-interessen holdes ved like, bør jeg uten tvil bli her i statene. Selv uten å ta med pris i betraktningen. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 13. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2010 Hvor får man kjøpt Trashy Blonde i Sandnes/Stavanger-området? Rema 1000 og Coop har dem i sortimentet. Hvis din lokale butikk ikke har tatt dem inn, så får du sparke dem i pungen og be dem få ræva i gir. Lenke til kommentar
;_; Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Hvor får man kjøpt Trashy Blonde i Sandnes/Stavanger-området? Rema 1000 og Coop har dem i sortimentet. Hvis din lokale butikk ikke har tatt dem inn, så får du sparke dem i pungen og be dem få ræva i gir. Takker. Skal sjekke en annen Rema 1000 der jeg bor for å se om de har den. Ser mange anbefaler Nøgne Ø, er det noen spesielle typer da, eller bare generelt? Lenke til kommentar
Palme Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Ser mange anbefaler Nøgne Ø, er det noen spesielle typer da, eller bare generelt? Det kommer jo helt an på hva du liker. Jeg personlig er like glad i en stout som jeg er i en wit, men det er det jo selvsagt ikke alle som er. Siden du nevner Trashy Blonde kan du jo kanskje prøve en Nøgne - Bitter. Personlig synes jeg ikke det er det beste Nøgne har laget, men det er for all del en god bitter. Lenke til kommentar
;_; Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Jeg har enda til gode å finne et øl jeg liker virkelig godt, det nærmeste jeg har kommet er vel Hansa Fatøl. Tenkte derfor å eksperimentere litt med "uvanlige" øltyper. Wit = veldig lys øl? Skal lese litt mer om de forskjellige på vinmonopolet.no nå, takk Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 13. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2010 Jeg har enda til gode å finne et øl jeg liker virkelig godt, det nærmeste jeg har kommet er vel Hansa Fatøl. Tenkte derfor å eksperimentere litt med "uvanlige" øltyper. Wit = veldig lys øl? Skal lese litt mer om de forskjellige på vinmonopolet.no nå, takk Wit er det samme som hveteøl, weissen, weissbier osv. Det betyr rett og slett at det er brygget på hvete. Det er variasjoner mellom de forskjellige, men de kan plasseres i samme klasse, for enkelhets skyld. Lenke til kommentar
Palme Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Wit er en variant av hveteøl. Dersom du ikke har smakt veteøl før er kanskje heller en Weissbier veien å gå. Forskjellen ligger hovedsaklig i at Wit er en litt mer krydret versjon av det tradisjonelle tyske Weissbier (altså hveteøl). Nøgne lager en versjon av Wit (som da heter Wit) Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 (endret) Er mye drittøl i statene, men jeg jeg ble faktisk veldig glad i Yuengling Lager når jeg bodde der borte. Så om du skal bort dit, og sliter med å finne noe du liker som ikke er importert fra Europa anbefaler jeg den:) Makan til tullprat. Selvsagt avhenger det litt av hvor i statene man er, men flere steder vil man oppleve utvalg og kvalitet som mesteparten av Europa ikke er i nærheten av å ha. Men det avhenger jo også av hva slags øl man liker. Er det trist og smakløs pilsner som gjelder, kan man sikkert drikke import-øl. Jeg har fulgt denne tråden en stund, og selv om jeg ikke har smakt Brew Dog selv, har jeg forlengst konkludert med at Brew Dog, om ikke rip-off, er tydelig inspirert ac mindre bryggerier det finnes dusinvis av i USA. Både når det gjelder navnvalg, markedsføring, øl-sorter, humleforkjærlighet og attitude. Noe som egentlig bare ble bekreftet når jeg leste bloggen deres hvor de listet opp sine favoritt-humler. Der var det mye amerikansk i toppen. Per i dag er nok USA et av verdens klart mest spennende øl-land og interessen er voksende. Jeg finner 70-80 ulike sorter øl på butikken jeg handler på daglig. Pizza-sjapper, sitt-ned hamburger restauranter o.l. kjører alle 8-10 ulike sorter øl fra fat. Mye lokalt snadder og med stor spennvidde. Puber og barer har al fra 10-160 hundre ulike øl-sorter på fat. Det konsumeres mye og folk flest er overraskende øl-kyndige. Men samtidig er jeg klar over at det finnes triste stater hva øl gjelder - dog neppe like trist som Norge. Jeg er i en situasjon hvor jeg er nødt til å flytte på meg før nyttår. Enten til en annen stat i USA eller tilbake til Norge. Når det kommer til øl, blir det en nedtur uansett hvor jeg ender opp - men skal øl-interessen holdes ved like, bør jeg uten tvil bli her i statene. Selv uten å ta med pris i betraktningen. +1 for den. Fikk selv et realt sjokk på den fronten da jeg var i USA (NY) for første gang i vår. Mitt inntrykk av amerikansk øl-kultur var Budweiser, Bud Light og Corona, men den fordommen ble raskt skutt i senk. Utrolig variert soritment og en mengde(!!!) ulike øl jeg aldri hadde sett før. Mye godt, skjønt jeg fikk altfor dårlig tid til å smake på ting (kjipe med å reise er at man alltid sitter igjen med en følelse av å ikke har rukket nok). Fikk feks. servert en lokal, billig pils på en pizzasjappe, og den var helt fortreffelig. Det jeg dog la merke til er at amerikanere ser ut til å synes det er fancy med europeisk pils, og derfor er det veldig mye Heineken, Amstel, Stella, osv. å finne i hyllene. Virker som dette til en viss grad overskygger amerikanernes egen øl-kultur. Var i hvert fall mitt inntrykk. Og hvorfor i all verden Budweiser er så populært kan man bare lure på - "Headache in a can" som Jeremy Clarkson kalte det. Blir litt som Ringnes i Norge egentlig - den selverklærte nasjonal-pilsen som ingen vil innrømme at de liker, men som alle allikevel drikker... Hva med å flytte til Danmark forresten? Hvis du klarer å leve med snøløse vintre, sykt høyt skattenivå og konstant nordavind fra alle kanter, så har du jo et øl-eldorado et steinkast fra Norge Endret 13. oktober 2010 av Hugo_Hardnuts Lenke til kommentar
;_; Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 (endret) Jeg har enda til gode å finne et øl jeg liker virkelig godt, det nærmeste jeg har kommet er vel Hansa Fatøl. Tenkte derfor å eksperimentere litt med "uvanlige" øltyper. Wit = veldig lys øl? Skal lese litt mer om de forskjellige på vinmonopolet.no nå, takk Wit er det samme som hveteøl, weissen, weissbier osv. Det betyr rett og slett at det er brygget på hvete. Det er variasjoner mellom de forskjellige, men de kan plasseres i samme klasse, for enkelhets skyld. Wit er en variant av hveteøl. Dersom du ikke har smakt veteøl før er kanskje heller en Weissbier veien å gå. Forskjellen ligger hovedsaklig i at Wit er en litt mer krydret versjon av det tradisjonelle tyske Weissbier (altså hveteøl). Nøgne lager en versjon av Wit (som da heter Wit) Flotte svar, takker. Har nok ikke smakt hveteøl før nei, får jeg kjøpt hveteøl i butikker eller må jeg på polet? Leste litt om Nøgne Ø Wit, og den høres god ut, men jeg finner den ikke på hjemmesiden til vinmonopolet, selges den bare i butikker? Endret 13. oktober 2010 av ;_; Lenke til kommentar
Palme Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Det stemmer. Det er en 4.5% som selges på blant annet Meny. Hveteøl smaker utvilsomt best på polet. Kan anbefale tyske Wheihenstephaner Heffe Weissbier som et meget bra hveteøl. Ellers er klassiske Erdinger det mestselgende hveteølet her i Norge. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Uff, føler jeg gjentar meg selv her, men av hveteøl vil jeg sterkt anbefale Carl's Hvede. En meget lettdrikkelig og nybegynnervennelig hveteøl brygget av Carlsberg. Har dog kun smakt den på fat, så vet ikke helt hvordan den oppfører seg på flaske. Carl's-serien er ellers spennende. For min del faller særlig Carl's Special i smak. Det er riktignok en ganske "enkel" øl, men som alternativ til vanlig pils er den et meget godt valg. I Danmark ligger den ca. likt med vanlig Carlsberg og Tuborg prismessig og den selges over alt. Lenke til kommentar
;_; Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 (endret) @Palme Regner med at du mente Weihenstephaner Hefeweissbier (ikke det letteste navnet akkuratt )? Skal ta turen ned på polet senere i uken og kjøpe en av hver. Håper at de har Nøgne Ø Wit på Meny ikke så langt ifra hvor jeg går på skole, skal se etter den der neste uke. Lurer på hva jeg skal forvente altså, har bare smakt Tuborg, Corona, Hansa osv. til nå. @Hugo_Hardnuts Selges den serien i Norge (tenker da spesielt på Carl's Hvede)? Endret 13. oktober 2010 av ;_; Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Jeg har nok ikke sett den her nei desverre. Men den selges over alt i Danmark, så skulle du ta turen dit vil jeg definitivt anbefale en smak. Carl's-serien er som sagt også ganske billig sett ift. alternativene (Erdinger o.l.) hvis pris er en faktor. Lenke til kommentar
;_; Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Har notert ned navnet da, i tilfelle noen bekjente tar turen til Danmark Hvor mye koster Trashy Blonde på Rema 1000? Lenke til kommentar
Gendarmerie Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Lenge siden jeg har kjøpt øl på Polet nå, men jeg slo til med TriplIpa, Left Hand Haystack Wheat, Nøgne Ø Saison, Westmalle Trapist, Haandbryggeriet Norwegian Wood. Og en Duvel, selvsagt Et fint utvalg øl du har fått med deg, men kan ikke si jeg var så imponert over Saison, var litt tam etter min smak og Duvel er alltid like god. Gidder du å skrive litt om noen av disse ølene her etter du har drukket dem, eller? Er det forresten Westmalle Dobbel eller Tripel? Aiaiai her dette innlegget glemte jeg, beklager. TriplIPA likte jeg veldig godt, den var ikke for sterk, og heller ikke for svak, og hadde en fin ettersmak av eple og ananas. En øl jeg gjerne kjøper flere ganger. Haystacken har jeg ikke somla meg til å drikke enda. Norwegian Wood er nok en av mine favorittøl, den smaker einebær og jeg synes den lukter en smule kaffe også. Den er bitter til å byne med, men jevner seg ut etterhvert. Beklager de dårlige beskrivelsene, jeg lærer fortsatt å smke på øl. I dag kjøpte jeg Nanny State (har ikke så store forventinger til denne, men) og siden ejg så at de hadde fått in La Trappe Blond måtte jeg ta med den i tillegg. Lenke til kommentar
Khalifen Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Trashy Blonde koster rundt 33-34 kroner hvis jeg ikke husker helt feil. Lenke til kommentar
PureChaos Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Tror faktisk ikke den koster mer enn 25 per flaske på Rema 1000. Under 30 ihvertfall. Jeg mener bestemt jeg kjøpte to flasker, så kom det på 50, da BrewDog var nytt i Rema. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 14. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2010 Jeg er ganske sikker på at jeg betalte nøyaktig 32,90 på OBS! Lenke til kommentar
Palme Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 I morgen lander jeg i Køben og skal være der etpar dager. Tenkte meg en tur innom Mikkeller Bar for å smake det de har å smake der. Er det noen andre plasser i Køben som anbefales for en ølhund? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå