Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Budweiser Burgerbrau.. Den er ikke i produksjon lenger. Den kom tydeligvis før både Budvar og amerikanske Bud. Men spørsmålet var vel hva som ble produsert først av amerikanske Bud og tsjekkiske Budvar.

 

Ja, den amerikanske Bud var en imitasjon av en tysk-tsjekkisk bryggetradisjon fra byen Budweis, men den kom likevel på markedet før Budweiser Budvar. Som for øvrig er et av mine favorittøl.

Endret av Speik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nå funnet verdens beste øl.

Den kommer fra Sverige, selges kun på polet, og har 10.2 prosent, med en veldig søt og rund smak. Denne mektige ølen er oppkalt etter stedet den kommer fra, hvor soldater kom for sent til en krig, fordi de hadde drukket den lokale ølen kvelden før. Oppskriften stammer fra 1300 tullet, fra stedet

ARBOGA

 

Nå er letingen over ;)

Endret av Ramius
Lenke til kommentar

De kan nok ta litt ekstra betalt når alternativet er å reise til Westvleteren eller Brügge og Antwerpen (evt. andre byer).

 

Hvordan smakte ølet forøvrig?

Alle tre variantene var veldig gode, men verdens beste, slik RateBeer.com hevder? Tja. Forskjellen var ikke så stor fra andre trappisterbrygg at jeg kommer til å valfarte til Westvleteren for å hamstre øl med det første. Uansett kan jeg i alle fall skryte av at jeg nå har prøvd øl fra samtlige trappisterklostre. Og det er jo ikke dårlig bare det. :)

 

De mest positive ølopplevelsene jeg hadde i Belgia, var nok Tripel Karmeliet og Bellevue Kriek. Førstnevnte en lys sterkøl som er vanskelig å sette i bås, men som er særdeles god. Dessverre fåes den ikke i Norge, og jeg blir nesten litt deprimert av å tenke på at jeg bare har én flaske igjen.

 

Sistnevnte er en type fruktlambic, nærmere bestemt en kirsebærlambic. (Det finnes mange typer fruktlambic, men kriek er det flamske navnet på kirsebær.) Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle kunne si at jeg har funnet det perfekte ølet til iskrem og risengrynsgrøt, men så feil kan man altså ta.

Lenke til kommentar

Som raid2 sier er det snakk om Coop Mega, er forsåvidt eneste plassen jeg har sett de i sentrum. (Har ikke vært på ICAene ute i bydelene..)

Jeg har sett etter disse, men har ikke funnet dem noe sted. Er det Coop Mega i Strømgaten som har dem?

 

Jeg skrev i sentrum.. men å kalle Bønes for sentrum blir litt feil, my bad.

 

Fant de på Coop Mega Kråkenes... (like ved der jeg bor) Virket ikke som de fikk inn så mange av hver sort, da jeg tipper dette er ganske smalt i forhold til resten av øl-utvalget.

Lenke til kommentar

Mega? Hva/hvor er det? Har vært innom punk IPA og Rip Tide fra Brewdog. Liker de begge og kan godt tenke meg å teste Trashy BLonde og Alpha Dog, men har dog ikke funnet de på vinmonopolet.

Ikke så rart, da de to siste er butikkstyrke og ikke er i sortimentet til Vinmonopolet. De er dog å finne i Coop-butikker og Rema 1000. Disse er forøvrig spesiallaget til det norske markedet.

Lenke til kommentar

Jeg skrev i sentrum.. men å kalle Bønes for sentrum blir litt feil, my bad.

 

Fant de på Coop Mega Kråkenes... (like ved der jeg bor) Virket ikke som de fikk inn så mange av hver sort, da jeg tipper dette er ganske smalt i forhold til resten av øl-utvalget.

Får ta meg en tur til Bønes, jeg, da. Takk for tipset. :)

 

Smakte forresten BrewDog Nanny State forleden dag, som er deres alkoholfrie alternativ. Det var veldig godt til alkoholfritt øl å være. Kanskje fordi humlepreget var så pass fremtredende at den typiske alkoholfri-smaken ble overdøvet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...