Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den store øl-tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Carlsberg og Heineken er min favoritt :thumbup:

Ganske nøytral smak å ikke den bittre ettersmaken som mange andre øl har.

Ut av billig øl synes jeg faktisk at Seidel ikke er så værst.

Ikke den beste pilsen men fungerer greit når man har smått med kroner.

Snakker vi "Norsk" tappet Carlsberg da eller? Jeg synes det er enorm forskjell på dem, i Norge smaker den jævlig, men i resten av verden(der jeg har prøvd den) er den god.

Ettersmaken i Norge er forferdelig.

Enig i Heineken, men også Becks passer godt inn i denne katogorien.

Lenke til kommentar

Kjøpte meg en Westvleteren 12 i Amsterdam nylig. 150 kroner kostet den. Visstnok verdens beste øl i følge Beeradvocate og ratebeer.com

Blir morsomt å prøve, mulig den er litt for sofistikert for meg, men med tanke på at jeg elsker andre trappister ser jeg ikke bort fra at den kan nå høyt opp på lista.

150 kr i Amsterdam? Jeebus... det hadde blitt en stor mengde kroner i Noreg med våre herlige avgifter.

Lenke til kommentar

Det høres ut som en noe høy pris. Jeg kjøpte med meg noen firepakninger da jeg var i Westvleteren i sommer, og da kostet det omtrent det samme for fire flasker og ett glass. De hadde det også på puber i Brügge og Antwerpen for rundt 80-90 kr flasken. På den annen side, har jeg hørt om folk som har betalt 500 kr flasken i Norge. Men strengt tatt er det jo billig sammenliknet med å dra helt til Westvleteren. :)

Endret av PelsJakob
Lenke til kommentar

Jepp, sjekket Rema. Meny har vi ikke her.

De hadde Rip Tide Stout, men jeg føler meg ikke riktig klar for "mørk røstet malt, kaffe og røyk, innslag av eple og tørket frukt." Ellers var det ikke noe fra Brewdog.

Men jeg er spent på å smake forskjellen på amerikansk og "ekte" Budweiser!

Endret av Bunnskrap
Lenke til kommentar

Forskjellen er vel at den ene smaker.

Forresten, ordet "Budweiser" betyr egentlig noe/noen fra området Budweis i Tyskland og ble originalt brukt om øl fra den regionen. Så det at Budvar er "den ekte Budweiser" stemmer vel ikke helt det heller.

Hvorfor stemmer ikke det?

"Budweis" ligger i Tsjekkia og heter České Budějovice på Tsjekkisk.

Og ølen heter Budějovický Budvar på originalspråket. (Tsjekkisk)

Bryggeriet ligger fortsatt i Budweis. Så da er det vel den ekte Budweiser?

Det høres ut som en noe høy pris. Jeg kjøpte med meg noen firepakninger da jeg var i Westvleteren i sommer, og da kostet det omtrent det samme for fire flasker og ett glass. De hadde det også på puber i Brügge og Antwerpen for rundt 80-90 kr flasken. På den annen side, har jeg hørt om folk som har betalt 500 kr flasken i Norge. Men strengt tatt er det jo billig sammenliknet med å dra helt til Westvleteren. :)

De kan nok ta litt ekstra betalt når alternativet er å reise til Westvleteren eller Brügge og Antwerpen (evt. andre byer).

Hvordan smakte ølet forøvrig?

Endret av Aak1
Lenke til kommentar

Urquell er blandt mine favoritt pilsner (klisje?) Smakte i dag Carlseberg jacobsen blonde saaz (bedre sent enn aldri). Den synes jeg var meget god! Urquell er en øl brygget kun på Saaz, og smaker fortreffelig, men om man virkelig liker denne kan man kanskje savne litt mer smak? Jacobsen saaz hadde mye saaz smak og dette likte jeg!

Fåes kjøpt på spar, sikkert også meny/obs.

Meget Posetiv overaskelse fra et "butikk øl"!

Lenke til kommentar

Forskjellen er vel at den ene smaker.

Forresten, ordet "Budweiser" betyr egentlig noe/noen fra området Budweis i Tyskland og ble originalt brukt om øl fra den regionen. Så det at Budvar er "den ekte Budweiser" stemmer vel ikke helt det heller.

Hvorfor stemmer ikke det?

"Budweis" ligger i Tsjekkia og heter České Budějovice på Tsjekkisk.

Og ølen heter Budějovický Budvar på originalspråket. (Tsjekkisk)

Bryggeriet ligger fortsatt i Budweis. Så da er det vel den ekte Budweiser?

Hm, der tok jeg visst feil. Trodde Budweis var i Tyskland (men det er tydeligvis et tysk navn på en tjekkisk by). Det første bryggeriet som brygget øl i Budweis var dog tysk! Og den amerikansk-produserte Budweisern er eldre enn Budvar. Så det så. Men den tjekkiske brygges jo, som du påpekte, i Budweis.

Lenke til kommentar

http://en.wikipedia.org/wiki/Budweiser_Bürgerbräu

Og

The original Budweiser Bier or Budweiser Bürgerbräu, was founded in 1785 in České Budějovice (Budweis), Bohemia, which at the time (until 1918) was part of the Habsburg Monarchy. The company began exporting to the US in 1871. In the U.S., Anheuser-Busch started using the Budweiser brand in 1876 and registered it two years later.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...