Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer på om noen pilsnere smaker annerledes i Danmark? Har hørt dette om Tuborg. Noe jeg bør smake når jeg reiser dit?

 

Det er en verden til forskjell mellom norsk og dansk tuborg ja. Er en del forskjell på cralsberg også. Vil anbefale deg å prøve Carl's Special og Carl's Hvede. Sistnevnte selges kun på kran. Ellers er det egentlig bare å stikke i en litt større butikk, feks. Føtex, og slå seg løs. Bra utvalg :)

Lenke til kommentar

Jeg kom igjen til å tenke på en øl som jeg smakte for en god stund siden, og som jeg ser at jeg har nevnt for 5 år siden her på forumet. Arne Brimis Hreina Log. Mener å huske at den var svært god. Det blir meg også forklart at det var en lokaløl i Lom etter at Mekka (og deres World of Beer) ble kjøpt opp...

 

Ellers finnes det jo alltids lister man kan drømme utifra, og da lurer jeg på om det er noen som har smakt en av disse fem dyreste øl i verden. Ser at Brewdog har rotet seg inn på femte plass der...

 

Den listen der er skrekkelig lite oppdatert.

 

Brewdog har minst 3 øl som er dyrere enn den som er nevnt på den listen, Tactical Nuclear Penguin, til £35, Sink The Bismarck £40 og The End of History til £500/£700.

 

Ellers kan jeg meddele at jeg nå har smakt på Tactical Nuclear Penguin! Det var nomnomnom! En ettersmak som ALDRI gir seg. Jeg kjenner den fortsatt, enda det er over en uke siden jeg smakte den. Jeg er glad jeg har 2 flasker stående. :D

Lenke til kommentar

 

Den listen der er skrekkelig lite oppdatert.

 

Brewdog har minst 3 øl som er dyrere enn den som er nevnt på den listen, Tactical Nuclear Penguin, til £35, Sink The Bismarck £40 og The End of History til £500/£700.

 

Ellers kan jeg meddele at jeg nå har smakt på Tactical Nuclear Penguin! Det var nomnomnom! En ettersmak som ALDRI gir seg. Jeg kjenner den fortsatt, enda det er over en uke siden jeg smakte den. Jeg er glad jeg har 2 flasker stående. :D

 

Hehe. Det er få lister som holder flere år etter de var skrevet, men sant. Tactical Nuclear var da ellers en billig affære. Kan hende jeg bestille noe slikt fra dem nå som jeg er på vei til å flytte til Belgia.

 

Jeg må innrømme at jeg var skeptisk til panzerpingvinølet ditt, men det er godt at det ser ut til å smake godt...

Lenke til kommentar

Som nevnt i tidligere poster har jeg flyttet til selveste øl-landet, Belgia. Hva er da mer naturlig enn å gi et par opplysninger om hva jeg har prøvd av øl så langt (på to dager)

 

Jeg burde kanskje ikke nevne prisene på øl her, men jeg kan ikke unngå det. JEg kunne få kjøpe et fat på 6 liter med Stella ARtois for 16 euro. De færreste vil vel kalle dette noen form for ublu pris...

 

Men denne gangen var det altså to andre øl-merker jeg drog med meg fra butikken.

 

Judas

 

post-29517-1281559843,1734_thumb.jpg

 

Judas er et øl som jeg først og fremst kjøpte grunnet navnet. I dette klosterlandet må det være temmelig dristig å satse på pils med et slikt navn. I følge boksen er Judas et top fermented Stong Blonde Ale. HVa innebærer så dette?

 

Først og fremst en temmelig solid prosent. 8.5% er ikke noe man kimser av, for å si det slik. Ifølge boksen inneholder dette ølet både hvete- og byggmalt, og man skulle da trodd at man kanskje hadde kunne smakt noe. JEG kan ikke si at jeg kjente en så alldeles sterk hvetesmak, men derimot var ølet en vinøs & søtlig affære. Siden jeg er veldig glad i det bitre i ølet var ikke dette ølet helt min grej, men sammenlignet med Chimay (som man får på polet i Norge) var dette en noenlunde trivelig affære. Jeg setter ikke helt pris på det vinøse preget, men ølet var godt, selv om ettersmaken var kort.

 

Dagens andre øl var

 

Rodenbach

 

post-29517-1281559859,6043_thumb.jpg

 

Rodenbahc er et semimørkt øl brygget på "mixed fermentation" og siden lagret på eiketønner. Mixed fermentation er ikke noe jeg har noe særlig med erfaring med, men om ikke min gane forteller meg løgner så er dette en kombinasjon av toppgjæret og ville gjærtyper. Sistnevte baserer jeg på at det smaker som en svært mild versjon av Haandbakk, Haandbryggeriets første sure øl. Det som gir smaken til surt øl er at det har blitt gjæret med lactobacillus, dvs. slektninger av de bakteriene som gir oss rømme og yoghurt. Følgelig er smaken surfrisk, og kan minne om en kombinasjon mellom sider (av den solide, hjemmelagde typen. Ikke den der "brusen" man får i butikkene) og øl. En forfriskende affære i sommervarmen, og fungerer nok også godt til lam.

 

Ølet er ikke like mørkt som bildet, men har snarere en fin brunfarge.

Lenke til kommentar

Var det noe utpreget alkoholsmak på den Judas'en? Jeg er fortsatt dypt traumatisert etter min første smak av Ringnes Eagle (vol. 10,2% mener jeg å huske). Smakte vanlig Ringnes pilsner blandet med vodka :thumbdown: Som om ikke det var nok, endte aftenen også med totalhavari og traumet hadde svidd seg fast. Har liksom aldri fått meg til å kjøpe sterkøl igjen etter dette, men er jo småredd for å gå glipp av noe bra også da :ermm:

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Var det noe utpreget alkoholsmak på den Judas'en? Jeg er fortsatt dypt traumatisert etter min første smak av Ringnes Eagle (vol. 10,2% mener jeg å huske). Smakte vanlig Ringnes pilsner blandet med vodka :thumbdown: Som om ikke det var nok, endte aftenen også med totalhavari og traumet hadde svidd seg fast. Har liksom aldri fått meg til å kjøpe sterkøl igjen etter dette, men er jo småredd for å gå glipp av noe bra også da :ermm:

 

Det var nok en litt mer alkoholpreget smak på Judasen enn det jeg satte pris på. Det er det jeg kamuflere ved å kalle det en "vinøs" smak. Men det finnes sterkere øl som har mindre alkoholsmak. Jeg tror kanskje det at pilsnere og blonde beers blir mer preget av alkoholgehalten enn mye annet.

 

Slik jeg kjenner det så er mørke øltyper litt mindre påvirkelige av alkoholprosenten. JEg kjøpte meg en gang en Odin's Tipple samt en annen dobbel IPA sak. Vanlig kost enb fredagskveld er to pils, noe jeg ikke engang pleier å merke noe videre. Den kvelden der så ble jeg i overkant susen, og måtte inn for å kikke på ølen jeg hadde drukket. Ganske riktig, Odin's Tipple holdt 11 solide prosent, og IPAen lå på 8% eller noe. Men det var ikke noe jeg kunne ha kjent ut fra smaken...

Lenke til kommentar

Siden jeg er 18 har jeg ikke rukket å smake så mye forskjellig øl, og jeg har aldri trodd jeg noen gang kom til å like det etter å ha smakt Turbog og diverse andre ølmerker, men jeg har lyst til å like øl, så i det siste har jeg kjøpt litt forskjellig øl for å se hva jeg liker. Kjøpte en boks Guiness i går, og nå når jeg helte oppi glasset må jeg si jeg var meget skeptisk når ølet var helt sort, men jeg må si, dette ølet likte jeg faktisk. Kjøpte også Trashy Blonde og Pilsner Urquell så er spent på hvordan disse smaker.

Lenke til kommentar

Pilsner Urquell :thumbup:

 

 

Kom nettopp hjem fra ferie, så har kjøpt med litt godt og blandet i tillegg til noe lokalt øl :)

 

Leffe Brune og Blonde (nam!)

Budweiser Budvar (vanlig og mørk Lager)

Kaiser Bier (østerrisk)

Stella Artois (godt, men ikke noe spesielt. Ganske lyst, mildt.)

Tomislav (kroatisk øl)

Karlovacko (kroatisk "dyr-øl, gleder meg til å smake)

Holsten premium, har ikke smakt ennå.

Lenke til kommentar

Kjøpte meg en Westvleteren 12 i Amsterdam nylig. 150 kroner kostet den. Visstnok verdens beste øl i følge Beeradvocate og ratebeer.com

 

Blir morsomt å prøve, mulig den er litt for sofistikert for meg, men med tanke på at jeg elsker andre trappister ser jeg ikke bort fra at den kan nå høyt opp på lista.

Lenke til kommentar

Flyr hjem til Norge i morgen og gruer meg, rent ølmessig. Var nettopp innom butikken og kjøpte noen flasker av denne: http://beeradvocate.com/beer/profile/64/2093

 

Ment for å introdusere skikkelig øl for pilsdrikkere, men innerst inne håper jeg at de ikke liker det så det blir mer på meg.

Nå er det fullt mulig å finne veldig mye bra i Norge, så du trenger ikke å grue deg så veldig der. Er vel for det meste prisen som gjør at man gruer seg hver gang man skal ha noe litt utover utvalget som finnes på Rema1000... :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...