Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prøvde en ny IPA i helga, Firestone Walker Union Jack.

 

Utpreget fruktsmak og nesten i overkant søt ved første munnfull, men med en herlig ettersmak av humle glemmes det fort.

 

Nå er jeg fortsatt ingen kjenner, men jeg mener å ha merket en tendens at jo høyere alkoholprosenten er, jo søtere er IPAen. Bl.a. http://www.ratebeer.com/beer/dogfish-head-120-minute-ipa/22904/ er kvalmende søt etter min gane, nesten som en likør. Hadde jeg fått den servert i likørglass hadde jeg nok likt den, da et ølglass ble for mye av det gode.

Lenke til kommentar

Den andre var Erdinger, og jeg har ett ord å si: NAM! Rett og slett nam!

 

Det var en som nevnte Erdinger Kristal, styr LANGT unna. Det er egentlig bare en Edringer Hefe-Weissen som er filtrert og dermed ødelagt.

 

Paulaner Hefe-Weissbier er i min gane bedre enn Erdinger. Andre gode øl i samme kategori er selvsagt Hoegaarden og Edelweiss. Pinkus er det også to forskjellige av på polet nå, det kom nemlig en "ny" ved mai-slippet. Jeg er ingen stor fan av Pinkus, men den er verd å smake om man liker hveteøl. Styr unna Aass "gourmet", det er søppel - rett og slett søppel og ren svindel. Nøgne Ø har en Wit(hvis jeg ikke husker feil), som er dugelig. Weizen, wit og weissbier, er i prinsippet samme sak - hveteøl, men de kan som annet øl være veldig forskjellige, årsaken til at de har forskjellige navn er rett og slett språklige forskjeller.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Weissbier

http://en.wikipedia.org/wiki/Witbier#Witbier

Lenke til kommentar

Hm, tenkte jeg skulle ta en tur på TMB om noen uker. Har ikke vært der på godt og vel 10 år, det var den gang øl var øl og jeg ikke brydde meg allverden om smak bare den "virket".

 

Det ser dog ut som det hele går i vasken. Lander på Værnes 12.30 og drar videre fra sentralstasjonen kl 16. Altså skulle jeg ha tid til en IPA eller to. Men neida, TMB åpner jo ikke før kl 15. Ser ikke helt for meg at jeg orker å stå på døra når de åpner og styrte en IPA før jeg løper til sentralstasjonen.

 

Men man kan vel ikke forvente annet i en verden hvor en pils i lunchen nærmest er bannlyst. Her jeg bor, er det nettopp lunchgjestene som holder liv i barer og sikrer et godt tilbud resten av døgnet.

Lenke til kommentar

Jeg kom igjen til å tenke på en øl som jeg smakte for en god stund siden, og som jeg ser at jeg har nevnt for 5 år siden her på forumet. Arne Brimis Hreina Log. Mener å huske at den var svært god. Det blir meg også forklart at det var en lokaløl i Lom etter at Mekka (og deres World of Beer) ble kjøpt opp...

 

Ellers finnes det jo alltids lister man kan drømme utifra, og da lurer jeg på om det er noen som har smakt en av disse fem dyreste øl i verden. Ser at Brewdog har rotet seg inn på femte plass der...

Lenke til kommentar

Smithwicks er det beste øl'et jeg noengang har smakt! Og det har gått med noen liter for å si det sånn :whistle: Ellers er Miller, Guinness og Erdinger heller ikke å forakte :new_woot:

 

Noen som veit hvor man får kjøpt smithwicks i Norge? Har nettop kommet hjem fra Irland og leiter desperat etter det!

Lenke til kommentar
Nøgne Ø har en Wit(hvis jeg ikke husker feil), som er dugelig. Weizen, wit og weissbier, er i prinsippet samme sak - hveteøl, men de kan som annet øl være veldig forskjellige, årsaken til at de har forskjellige navn er rett og slett språklige forskjeller.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Weissbier

http://en.wikipedia.org/wiki/Witbier#Witbier

 

Også verdt å merke seg at det som kjennetegner en Wit er at den er krydret med koriander + pommerans/appelsin. Dette er vel aldri en weizen...

 

Stemmer Nøgne Ø har en wit, denne selges faktisk på meny! Synes den er helt ok, sikkert en utsøkt wit for de som liker dette, personlig synes jeg krydret blir en anelse for dominerende.

Lenke til kommentar

Noen som veit hvor man får kjøpt smithwicks i Norge? Har nettop kommet hjem fra Irland og leiter desperat etter det!

Jeg husker ikke hvor, men mener jeg har lest at Killkenny er den kommersielle varianten av Smithwick's som ble satset på i de land Smithwick's ikke allerede var etablert. Så det er litt enten eller.

 

I all hovedsak er det vel i Storbritannia, Irland og Nord-Amerika man finner Smithwick's, mens andre må ta til takke med den "creamy" varianten, Killkenny. Unntak finnes selvsagt, det er ikke mer enn to dager siden jeg så begge varianter side ved side på tap.

 

Jeg har drukket noen glass Smithwick's selv, men det var den sterkere nord-amerikanske versjonen (4.5% vs 3.8%). Litt for anonymt etter min smak.

Lenke til kommentar

Carlsberg er noe tamt skvip etter min høyst subjektive smak. Fikk dilla på Tuborg Classic en periode, men gikk lei. Min favoritt er nok Dahls. Men siden det ikke er så vanlig i butikkene her på Østlandet, blir det som regel til at jeg kjøper vanlig Ringnes.

 

Prøver forøvrig å gjemme bort samlingen med tomflasker og -bokser før jeg får gjester, så de ikke får helt galt inntrykk.. noen som har samme problem?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...