Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den store øl-tråden

Anbefalte innlegg

Smaksnotater følger:

Jeg har akkurat åpnet en Globe Ale fra Nørrebro Bryghus - 4,8% 0,6L flaske, T:16.12.09. Kjøpt på Vinmonopolet.

Farge:

Hadde ikke hatt noe å si om de kalte den GOLDEN ale. Den er lys kobberaktig i fargen, omtrent som en blodappelsin.

Lukt:

Jeg har pollenallergi og dette er følgelig ikke sesongen for å lukte på ting, men jeg gjør et forsøk.

Lett maltpreg, nesten litt earl gray te, syrlig duft.

Smak:

Dette likte jeg! Overraskende godt! Syrlig, lett men merkbart maltpreg, fin karbonering og lett humlet. En balansert og god øl. Anbefales på det sterkeste til en varm sommerdag. Jeg får en følelse av plommer.

8,5/10

Det skal sies at jeg har jobbet med fysisk arbeide i dag i 25+ varmegrader, slik at mine smaksnotater KAN være noe farget av at det generelt sett var jævlig godt med en øl. :p

Denne ble fulgt av seranoskinke og en lokal spekepølse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har min personlige favoritt i Leffe Blonde.

Ganske særegen smak og ettersmaken kan minne litt om multebær.

Ellers så synes jeg det meste av "kommersielt" lyst øl ikke

smaker veldig forskjellig. Har blant annet gjennomført blindtester opp til

flere ganger og det viser seg at det er vanskelig å smake seg fram til riktig type øl.

Lenke til kommentar

Weihenstephaner Hefeweissbier inn i standardutvalget på polet! :thumbup:

Ja, den kom på lørdag! Jeg prøvde å snike med meg ei flaske på fredag, det ble ikke godt mottatt. ^^ Jeg så bare at det var noen nye øl i nyheterhylla, jeg så IKKE de 20 hvite A4-arkene hvor det sto: "Disse varene er ikke i salg før på lørdag." Sånn er det når det kommer "nytt" øl, mister gangsynet. :wee:

Lenke til kommentar

Hæh, øl i hyllene de ikke selger ennå? Det var da en merkelig policy. Men godt øl gir tunnelsyn ja :D

Noen her som har noen særlig erfaring med mjød? Har kun smakt det én gang og det begynner å bli en stund siden, men mener å huske at jeg ble ganske begeistret. Ikke lett å få tak i... Kanskje polet har noe?

Lenke til kommentar

Jeg synes også smaken var merkelig helt til jeg koblet ut tanken om at det burde smake øl. Har også en stor forkjærlighet for alt som er tradisjonelt norsk, nesen på grensa til det fanatiske, så kanskje noe av grunnen ligger der også. :p Men jo, jeg er enig at det smaker sært. Det begynner dog å bli så lenge siden at jeg gjerne skulle prøvd igjen, så hvis noen vet hvor man kan få tak i setter jeg pris på forslag.

Lenke til kommentar

Suttungs har nok gått ut av polets sortiment, dessverre. :thumbdown:

Har smakt det, men skal ikke driste meg til å komme med noen vurdering, det er ca 13 år siden.. Men som sagt, det kommer et norsk i november.

Vet du hva det som kommer heter?

Edit: Hmm, noe alvorlig galt med quoten...

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...