Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den store øl-tråden

Anbefalte innlegg

Noen som har prøvd øl fra Waldemars Mikrobryggeri? Er Hansa som leverer de, men de produseres visst på Kalfaret.

De finnes i typen Pale Ale og Brown Ale. Sistnevnte var ganske tam, men den pale alen var ikke så dum.

Og i tillegg så plukket jeg med meg en Grans Ute-pils og en Gambrinus. Sistnevnte er herlig og blant de bedre fra butikk, mens ute-pilsen var ganske grei, men svarte ikke helt til forventningene mine om et tynt lyst sommer-øl, men det menes her positivt.

Og hva mener folket om Guinness? Sist gang jeg prøvde den, hadde jeg ikke helt prøvd så mye mørkt øl, og det falt ikke helt i smak, men er den verdt et forsøk til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Smakte Heineken for litt siden. Må si det er den pilsen jeg har smakt hittil som er enklest å drikke og som smaker best. Må være kald da, helt kald, når den blir litt lunka smaker den jævlig surt.

Heineken er min go-to pils om jeg skal ha noe til fest og ikke gidder å punge ut for de dyrere varene, eller om jeg befinner meg på en butikk med dårlig/standard sortiment.

Kjøper helst 0.33 boksene med Heineken, da disse er brygget og tappet i Amsterdam, i motsetning til 0.5 boksene som er brygget og tappet hos Hansa Borg, i følge det som står på boksen ihvertfall. Merker fint forskjellen, spesielt i bunnslumpen på boksen, der den norsktappede har en skarp smak av surt vann og alkohol, noe de importerte boksene ikke har. 0.5 boksene er 4.7%, 0.33 er 4.5%.

Kanskje det er sånn med Tuborg og, at 0.33 er tappet i Danmark? Dansk Tuborg er langt bedre enn norsk..

Lenke til kommentar

Jeg smakte Ipa på Mikrobryggeriet (Trondheim) her om dagen, og ble helt forelsket! Fantastisk smak! :love:

Smakte også en helt guddommelig øl der en gang, men husker ikke hva :wallbash:

Nettopp IPA (India Pale Ale), kanskje? Den pleier å være digg med stor d, i, g og g... Gleder meg som en unge til jeg skal smake IPA igjen om en ukes tid!

Lenke til kommentar

Til fest drikkes det Tuborg Lite (tenker litt på helsa), men når det kommer til smak så må jeg til utlandet. Carlsberg og Tuborgs f.eks. smaker mye bedre i Danmark enn her i Norge, dessverre. Det finnes også mye godt øl, som f.eks. Slots pilsner, de kjøpte jeg 12 kasser/brett á 24 stk 0,33l, samt 4 flasker sprit på grensa i Tyskland for drøyt 1000-lappen. Ganske fair pris det :)

Lenke til kommentar

syns heineken smaker bra, men den er litt søt, så om du skal drikke mye holder jeg meg unna, er så lett å bli kvalm når man kommer opp i ett visst antall. ja, en fylla med 12 halvlitere heineken, da eru DÅRLIG neste dag for å si det sånn..

den billigste ølen, den der "BARE", det er litt metallsmak og ikke akkurat kvalitet, men det er den jeg drikker om jeg skal drikke for å bli full, det er nesten ikke mulig å bli kvalm av den ølen. så den kan brukes til NOE laugh.gif

Endret av jagarock
Lenke til kommentar

Artig tråd!

Helgens nye smaker:

Tuborg lime cut

Å snakke varmt om dette ølet er vel på grensen til tabu, altså et lettdrukket øl "alle" liker. Ikke særlig til ølsmak, veldig lett og en søt smak av lime. Synes faktisk det var litt godt, men mere leskedrikk enn øl. Dog er det en stor feil med dette ølet; det er for dyrt for dets målgruppe.

Aass wiezen

Ikke en typisk weizen, men en krystalisert og kommersalisert weizen. For all del jeg likte ølet veldig godt, men savnet litt mere preg! Synes dette var et godt øl og et meget godt alternativ til pils om man ser bort i fra pris.

Aass pale ale

Andre av totalt tre øltyper i aass' gourmet serie. Denne synes jeg var meget god! God deilig smak! Ikke godt nok til at jeg kommer til å kjøpe mye mer (pga pris), men godt nok til at jeg anbefaler det.

Hansa Brown ale

Hansa vs newcaste... ok ville prøve noe nytt!

Synes ølet bar preg av en tynn smak/vann. Nøttete ettersmak, men savner de litt mere karakteristike smakene. Blir newcastle neste gang.

Helgens vinner: Aass Pale Ale!

Noen her som brygger selv? Har en brown ale som står å koser seg i gjæringskaret. Meget artig hobby, blir man først bitt av basillen, blir man skikkelig bitt! Og om du trodde tolmodighet var en dyd; da har du ikke brygget øl;P

Lenke til kommentar

Hva vil det si at en pils er kommersiell?

Det er laget slik at flest mulig skal like det og kjøpe det. Altså målet er ikke å lage best mulig øl, men et øl som selger mest mulig/man tjener mest mulig på.

Sammenlign gjerne postgirobygget med pils... Tynnt med lite innhold, "alle liker det" uten å nødvendigvis forgude det.

Endret av Dundersalt
Lenke til kommentar

Noen her som brygger selv? Har en brown ale som står å koser seg i gjæringskaret. Meget artig hobby, blir man først bitt av basillen, blir man skikkelig bitt! Og om du trodde tolmodighet var en dyd; da har du ikke brygget øl;P

Tenkte faktisk å starte med det nå i løpet av sommeren. Har drevet med cider, vin og "vodka" tidligere, men har aldri tenkt på å brygge mitt eget øl før nå. Av en eller annen grunn har jeg alltid tenkt at ølbrygging er så mye vanskeligere..

Tenkte å starte enkelt med et Cooper's kit e.l fra Amazon, og bare ta det derfra.

Han her har en masse gode videoer:

http://www.youtube.com/user/CraigTube

Lenke til kommentar

Tenkte faktisk å starte med det nå i løpet av sommeren. Har drevet med cider, vin og "vodka" tidligere, men har aldri tenkt på å brygge mitt eget øl før nå. Av en eller annen grunn har jeg alltid tenkt at ølbrygging er så mye vanskeligere..

Tenkte å starte enkelt med et Cooper's kit e.l fra Amazon, og bare ta det derfra.

Han her har en masse gode videoer:

http://www.youtube.com/user/CraigTube

Tillater meg å komme med noen tips:

Vet ikke hvor du bor, men vinogbar.no har eget utsalg i lillestrøm (15min tog fra oslo). Ellers kan du også bestille fra petit agentur.

Det å starte med kit er veldig vanlig, det gir et ok godt resultat, men ikke så mye mer. Tar du steget litt videre til såkalt ekstrakt brygging, vil du få mye mere følelsen av å ta del i spillet, samt forstålelse for faget! Desuten blir det mye bedre:)

Dette trenger du til å begynne med:

Kjele til å koke i 10 - 25liter (dess større dess bedre). - kjøpes overalt

Gjæringskar med vannlås. - kjøpes petet/vinogbar/europris

Hevert

Flasker, kapselpåsetter og kapsler

Noe å desinfisere med.

temp meter

hydrometer (kan være kjekt å ha, men ikke et must)

Er mange sider som beskriver prosessen, kan anbefale boken "moderne hjemmebrygging" og forumet på www.norbrygg.no

Glem å lage undergjær, dette krever lave temperaturer. Ale er fantastisk og skal gjæres i rom temp!

En enkel oppskrift:

3kg maltekstrakt (ikke moss maltekstrak som du får kjøpt i dagligvare foretninger)

300gram spesialmalt avhenging av hva du skal brygge

bitterhumle

aromahumle

gjær til typen du skal lage.

Beskrivelse med utgangspunkt i en 12 liter kjele:

Skyll kjelen godt!!!

Knus spesialmalten med en kjevle og ha det i en bhpose/humlepose og legg det i en godt rengjort kjele fri for såperester, med ca 8 liter rent vann. Legg i et termomoeter og ta ut posen med spesialmalt ved 75'C. hell over ca 0.5 liter kokende vann over posen for å få med siste rest (ikke klem på den).

Pass på kjelen nøye nå. dette koker over på samme måte som melk!

Når det koker ta kjelen til side og tilsett maltekstrakten. Rør forsiktig rundt (skal ikke plaskes dette kan ødelegge brygget). La brygget koke opp og vent 10 minutter før du slenger oppi posen med bitterhumle.

Nå skal brygget små koke i 60 minutter, men pass på det koker fort over! rør også en skjelden gang rundt!

Litt avhening av brygg/humle: når 10 minutter av koketiden gjennstår: sleng oppi posen med aromahumlen.

Når brygget er ferdig kokt legges kjelen i en kum med kalt vann slik at den kjøles. Viktig nå er at den ikke plaskes og at den kjøles fort ned. vørteren er meget sårbar nå!

Mens ølet står i kummen er det dags for å rehydrere og desinfisere!

Kok opp en biteliten skevett vann som kjøles raskt ned til ca 30C, ha dette i en desinfisert kopp og ha i gjæren, rør rundt til det løses opp og legg dekk til med alufolie. dette skal stå 15-30min.

Så til desinfiseringen: dette er nesten det viktigste av alt! Alt om kommer i kontakt med brygget skal være sterilt! Dette er drit viktig! klor kan brukes, men må skylles godt. Vinogbar/petit selger gode renseprodukter! Ikke bruk såpe!!

Mens vørteren kjøles og gjæren rehydreres desinfiserer du gjæringskaret. Når brygget er 30'C heller du det i karet. Så fyller du på med rent kaldt vann etter oppskriften OG til ølet har en riktig OG. Når OG er riktig settes lokket på og legger en desinfisert gummihanske over hullet og rister vørteren skikkelig før gjær tilsettes. Man kan også riste en runde til nå.

Brygget settes nå til gjæring(husk vannlås) vanlige ales skal ha en temp på ca 20'C og stå 10-14 dager. Det skal stå mørkt og rolig og lokket skal aldri åpnes! Ølet er ferdig når det er ferdig, det skal i de siste dagene ha vært ekstremt lav aktivitet i vannlåsen (90 sec - 1 plopp). Når man tror det er ferdig måler man ølet og sjekker at vekten nå er ca 1/4 av det man målte før man satt det(OG).

Ølet kan nå flaskes:

Lag sukkerlake beregnt ca 6-8g sukker pr liter øl og bland dette med et par dl kokende vann. Ha dette i kjelen du kokte vørteren i og tapp ølet over i den med en hevert. Tapp så ølet fra kjelen over i flasker. Sett på kork og begyn å smak etter en ukes tid!

Det var veldig enkelt hvordan det gjøres, står mye om det på nettet:) Men som sagt jeg anbefaler ekstraktbrygging fremfor sett!

Anbefaler å se alle videoene i denne serien:

Endret av Dundersalt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...