Gå til innhold

WD raptor 74gb s-ata tok kvelden

Caliber

Anbefalte innlegg

Hei.

Har hatt overnevnte disk i snart to år nå, og i går kveld fikk jeg ikke bootet windows. Trodde først det var noe kluss med operativsystemet, selv om jeg nylig reinstallerte hele maskinen, så begynte å legge inn xp på nytt. Merkelig nok stoppet formateringen på 20%, noe jeg aldri har opplevd før. Etter utallige forsøk med samme resultat prøvde jeg disken i en sekundær pc, med samme deprimerende resultat. Hva tror dere dette kan komme av? Disken er altså defekt, men hvorfor er uvisst. Den er jo strengt talt ikke gammel? Disken har stått montert i en og samme pc siden innkjøp, og var vært godt kjølt og regelmessig defragmentert... Har også vært meget nøye med å slå av maskinen ordentlig, nettopp for å unngå slikt som dette. Har sendt en mail til netshop hvor jeg kjøpte disken og forklart saken, så får vi se hva som skjer. Leste på western digital sine sider at raptor-disken har 5 års begrenset garanti, hva nå det betyr. Noen som kan belære meg? På forhånd takk for svar,

Mvh,

Haakon

Endret av Caliber
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er helt normalt at harddisker dør. De kan være død ved levering, de kan dø 2 dager etter at de er tatt i bruk, de kan kjøre i 20 år uten problem, osv. Kommer helt ann på hvordan de brukes, hvor de er produsert, hvem som har produsert dem, evt. feil under produksjon, osv. Det varierer veldig.

Forøvrig, her er hva som ødelegger en harddisk:

- Produksjonsfeil.

- Av/på. Dvs. en harddisk tåler bedre at den står på kontinuerlig, enn at du slår den av hver kveld, og på igjen dagen etter.

- Veldig mye dataaktivitet (mye defragmentering av filsystem, kopiering av data, osv.)

- Høy temperatur.

I Norge har man som forbruker 2 års reklmasjon på alt. Du kan få ny disk med andre ord fra butikken du kjøpte den fra.

Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar. Det jeg setter spørsmålstegn ved er hvorfor disken "døde" så fort? Den dukker fortsatt opp i bios, men henger seg på 20% ved formatering, og er derfor ikke brukbar. Disken er nå levert netshop-oslo, en tekniker skal se på den så får vi se hva det blir til med denne saken.

Mvh,

Haakon

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...