Gå til innhold

Ser dårlig, kan jeg ikke kjøre bil?

applemania

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har hele tiden trodd at jeg ser bra nok til å kunne kjøre bil, men i dag fikk jeg høre at hvis man har over -4,5 så er det ikke sikkert en får førerkort. Er dette sant?

7395415[/snapback]

Ser du så dårlig på begge øynene, da? Jeg har ikke hørt at det er noe galt hvis det ene øyet fungerer, iallefall! (Har egentlig hørt lite om emnet, men.. :) )

Lenke til kommentar
Jeg har hele tiden trodd at jeg ser bra nok til å kunne kjøre bil, men i dag fikk jeg høre at hvis man har over -4,5 så er det ikke sikkert en får førerkort. Er dette sant?

7395415[/snapback]

Du får ikke lov å kjøre bil uten synskorreksjon. Bruker du briller eller linser når du kjører er det imidlertid ikke noe problem å ha dårlig syn.

Lenke til kommentar
Du må ha en legeattest med til sensor på oppkjøringen som sier at du må ha på deg linser/briller ved kjøring.

Da jeg kjørte opp, så var spørsmålet enten ikke oppe i det hele tatt, ellers så bare spurte han kjapt om det. Er ikke sikker, er over et år siden. :p

Uansett, skal det ikke så på selve førerkortet om synskorreksjon er påkrevd for innehaver? For jeg skulle tro de fleste andre sjåfører på veiene gjerne vil at jeg har på meg enten linser eller briller. :)

Lenke til kommentar
Jeg har ikke hørt at det er noe galt hvis det ene øyet fungerer, iallefall!
Hørt om en med ett øye som fikk ha lappen, men dette ikke akkurat topic. :p

Vet om flere med 6-7 som har lappen så at du ikke kan ha lappen er tull. Derimot må du bruke enten linser eller briller når du kjører. Selv jeg med -2 har ikke godt nok syn til å kjøre uten synskorreksjon.

Lenke til kommentar

Synstest blir tatt når du tar teoriprøven (ihvertfall da jeg tok førerkortet).

Det var en enkel "les opp disse bokstavene"-test. Har man linser aner vel ikke personalet om man er nærsynt eller ikke i det hele tatt.

I følge reglene, ihvertfall da, holdt det å ha godt nok syn på ett øye.

Oppsummert: Så lenge du kan bruke briller/linser e.l. er det neppe grunn til bekymring.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Synstest blir tatt når du tar teoriprøven (ihvertfall da jeg tok førerkortet).

Det var en enkel "les opp disse bokstavene"-test. Har man linser aner vel ikke personalet om man er nærsynt eller ikke i det hele tatt.

I følge reglene, ihvertfall da, holdt det å ha godt nok syn på ett øye.

Oppsummert: Så lenge du kan bruke briller/linser e.l. er det neppe grunn til bekymring.

7403816[/snapback]

Den gang jeg kjørte opp (nærmere 10 år siden), så var det "les det bilskiltet som henger der borte" (ca 20 meters avstand).. :p

Lenke til kommentar
Du kan t.o.m kjøre bil selv om du er blind på det ene øyet.

7404922[/snapback]

Man KAN sikkert kjøre bil om man er blind på det ene øyet, men man er en stor trafikkrisiko med tanke på at man mister dybdesynet. Du kan jo selv prøve å kjøre en bil med en lapp forand et ene øyet, samt man mister vel en 30% av synsrekkevidda(testet litt på meg :p ). Vet ikke om de bruker noe spesielt system for de som er blind på det ene øyet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...