applemania Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Jeg har hele tiden trodd at jeg ser bra nok til å kunne kjøre bil, men i dag fikk jeg høre at hvis man har over -4,5 så er det ikke sikkert en får førerkort. Er dette sant? Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Jeg har hele tiden trodd at jeg ser bra nok til å kunne kjøre bil, men i dag fikk jeg høre at hvis man har over -4,5 så er det ikke sikkert en får førerkort. Er dette sant? 7395415[/snapback] Ser du så dårlig på begge øynene, da? Jeg har ikke hørt at det er noe galt hvis det ene øyet fungerer, iallefall! (Har egentlig hørt lite om emnet, men.. ) Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Det stemmer nok at du ikke er garantert førerkort. Jeg har ikke lov til å kjøre uten linser. Lenke til kommentar
Aldrack Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Jeg har hele tiden trodd at jeg ser bra nok til å kunne kjøre bil, men i dag fikk jeg høre at hvis man har over -4,5 så er det ikke sikkert en får førerkort. Er dette sant? 7395415[/snapback] Du får ikke lov å kjøre bil uten synskorreksjon. Bruker du briller eller linser når du kjører er det imidlertid ikke noe problem å ha dårlig syn. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Du må ha en legeattest med til sensor på oppkjøringen som sier at du må ha på deg linser/briller ved kjøring. Lenke til kommentar
Jan Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 Kompis av meg er oppe i elleve. Han får ikke kjøre akebrett engang, men den korrekte satsen vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 Du må ha en legeattest med til sensor på oppkjøringen som sier at du må ha på deg linser/briller ved kjøring. Da jeg kjørte opp, så var spørsmålet enten ikke oppe i det hele tatt, ellers så bare spurte han kjapt om det. Er ikke sikker, er over et år siden. Uansett, skal det ikke så på selve førerkortet om synskorreksjon er påkrevd for innehaver? For jeg skulle tro de fleste andre sjåfører på veiene gjerne vil at jeg har på meg enten linser eller briller. Lenke til kommentar
Sigmund_Freud Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 Jeg har ikke hørt at det er noe galt hvis det ene øyet fungerer, iallefall!Hørt om en med ett øye som fikk ha lappen, men dette ikke akkurat topic. Vet om flere med 6-7 som har lappen så at du ikke kan ha lappen er tull. Derimot må du bruke enten linser eller briller når du kjører. Selv jeg med -2 har ikke godt nok syn til å kjøre uten synskorreksjon. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 Synstest blir tatt når du tar teoriprøven (ihvertfall da jeg tok førerkortet). Det var en enkel "les opp disse bokstavene"-test. Har man linser aner vel ikke personalet om man er nærsynt eller ikke i det hele tatt. I følge reglene, ihvertfall da, holdt det å ha godt nok syn på ett øye. Oppsummert: Så lenge du kan bruke briller/linser e.l. er det neppe grunn til bekymring. Lenke til kommentar
Jon@s Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 Om du har -4,5 har absolutt ingenting å si, så lenge du korrigerer synet med kontaktlinser/briller. Du kan t.o.m kjøre bil selv om du er blind på det ene øyet. Lenke til kommentar
gimme Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 Vil tro at du ikke kan kjøre hvis du har like dårlig syn på begge øynene Glad for at jeg har godt syn Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Vil tro at du ikke kan kjøre hvis du har like dårlig syn på begge øynene 7404961[/snapback] ... jo, så lenge man korrigerer med briller/linser. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Har en kompis med minst -8 på begge øynene, og han hadde ingen problemer med å ta lappen. Lenke til kommentar
applemania Skrevet 2. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2006 Har en kompis med minst -8 på begge øynene, og han hadde ingen problemer med å ta lappen. 7405129[/snapback] Ok, det er bra, det er ca rundt det jeg har. Da er det håp for meg Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Bare husk linsene! Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Synstest blir tatt når du tar teoriprøven (ihvertfall da jeg tok førerkortet).Det var en enkel "les opp disse bokstavene"-test. Har man linser aner vel ikke personalet om man er nærsynt eller ikke i det hele tatt. I følge reglene, ihvertfall da, holdt det å ha godt nok syn på ett øye. Oppsummert: Så lenge du kan bruke briller/linser e.l. er det neppe grunn til bekymring. 7403816[/snapback] Den gang jeg kjørte opp (nærmere 10 år siden), så var det "les det bilskiltet som henger der borte" (ca 20 meters avstand).. Lenke til kommentar
applemania Skrevet 13. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2006 Ok, da ruller jeg snart med nesten -8. Trygg trafikk hvis jeg mister en linse Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 Du kan t.o.m kjøre bil selv om du er blind på det ene øyet. 7404922[/snapback] Man KAN sikkert kjøre bil om man er blind på det ene øyet, men man er en stor trafikkrisiko med tanke på at man mister dybdesynet. Du kan jo selv prøve å kjøre en bil med en lapp forand et ene øyet, samt man mister vel en 30% av synsrekkevidda(testet litt på meg ). Vet ikke om de bruker noe spesielt system for de som er blind på det ene øyet. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 Det er ikke noe problem å få lappen om du kun ser på et øye, men du må ha hatt syn på kun ett øye i en viss periode eller noe. Dybdesynet får du tilbake, det tar bare litt tilvenning. Lenke til kommentar
Karl-Peder Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 Jeg har også en kompis som bruker linser på -8,5 dioptri.. Han fikk kjøre opp uten problem, men måtte ha med synsattest som viste at han ser bra nok til å kjøre med linser/briller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå