Gå til innhold

Noen som har PEIL på vannkjøling her?


IceXCool

Anbefalte innlegg

IceXcool:

 

Nei, tanken du beskriver vil ikke ha annen oppgave enn som et vannreservoar, og vil ikke på noen måte påvirke temperaturen.

 

Jeg vil absolutt tro at du kan benytte en brusflaske, plasten i denne er _relativt_ motstandsdyktig mot mange typer kjemikalier. Mitt aller første vannkjølingsoppsett bestod av en billig 12v pumpe fra Cl. Ohlsson, en hjemmelaget vannblokk, og en avkappet 1,5ltr colaflaske som tank /kjølekar. Radiator fantes ikke i systemet. Vannet var fra starten av iblandet frostvæske, dessuten har jeg i laang tid oppbevart en slik blanding på tilsvarende flaske.

Kan ikke tenke meg annet enn at det bør gå like bra med waterwetter, men du kan jo for sikkerhets skyld oppbevare vann / waterwetter i flaska en stund før du velger en slik tankløsning.

Og for ordens skyld; Tanken behøver _ikke_ å være stor....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-11-22 16:36, skrev MrA|:

Var jo ikke stor forskjell, men du må huske at du kun tilsatt 0.5l til. Så en god regel vil være at jo større tank jo lengre tar det før max tempen oppnås. Hadde vært morsomt med 10l bøtte
:roll:
.


Dermed er teorien min bevist
:grin:
, dog noen vil hevde den er motbevist :???:.


Jeg skjønte ikke helt det første innlegget ditt, du hadde jo kun temp på ett oppsett, nemlig det med 0.5l tank. Jeg fant ikke noe temp på system med tank i innlegget. Ble litt miksing også siden du ser på 0.5l tank som et "oppsett uten tank" :smile:.



Nei men MrA| da!! Du må følge bedre med når du leser!

 

I det første forsøket brukte jeg orginaltanken, som rommer 0,05liter, altså en HALV DESILITER! Beklager caps, måtte bare! :razz:

Neste forsøk ble gjort med en provisorisk tank på 1 liter, altså _tyve ganger_ så stor vannmengde!

Og "vant" i dette tilfelle ca 5minutter, men temperaturforskjellene ble likefullt de samme; Ca 3grader.

 

Beklager å si det MrA|, men en større tank som "buffer" har nok ikke særlig hensikt, i hvert fall ikke med de størrelsesforskjeller vi her snakker om!

 

Samtidig kan jeg ikke unnlate å nevne at Hondaen dro til seg barten litt, ved at stressfokuset plutselig ble rettet mot temperaturforskjellen ved _start_ av systemet. Da har neppe tankstørrelsen særlig mye å si! :grin:

Når temperaturforskjellene under drift attpåtil ikke blir større enn tre grader over en tyveminutters syklus, så ligger nok ikke den største stressfaktoren der!

 

Tror derfor ikke at teorien din vil ha særlig tyngde etter dette?

 

Mvh

Skrue

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-23 00:44, skrev MrA|:

Teorien min var at en vanntank har viss buffer evne. Det har den også. Nå må du huske på at alle spekulasjonene er bygd på teorier også da. Ingen vet hvor mye lengre peltieret holder i virkeligheten :smile:.



Jeg mener bestemt å ha lest at et slikt elementet er beregnet til å vare rundt 200.000 timer, ved riktig montering og normalt bruk. Var det Hondaen som nevnte det et sted, eller var det på en av produsentenes hjemmeside?

Det er mye mulig at jeg husker feil, men om noen kan bekrefte / avkrefte dette, så hadde det vært greit.

 

Om det skulle vise seg at dette tallet er riktig, så har vel de fleste ingenting å frykte?

Vel og merke under forutsetning av at montering og bruk er riktig.

Samtidig vil jeg tro at et slikt element i de forskjellige sammenheng disse brukes, antagelig også har dårligere arbeidsforhold enn hva de utsettes for i vår type montasje.

Hadde disse elementene vært så skjøre at de ikke over tid ville tålt relativt store temperaturvariasjoner, så tror jeg heller ikke at de på langt nær ville vært brukt i den utstrekning de gjør!

Dermed blir det vel ikke snakk om så mange teoretiske spekulasjoner som du sier, jeg formoder at den vidstrakte bruken av elementet bør feie slike spekulasjoner til side. Praksis viser jo heller det motsatte, og jeg vil tro at disse erfaringene meget vel vil gjelde i våre sammenheng også.

 

Jeg vil ikke underslå at en vanntank har en viss "buffer-evne" som du sier, mine forsøk har jo nettopp bekreftet det.

Likefullt vil jeg stille spørsmål omkring nytten av å øke tankvolumet fra f.eks 0,05liter, til 1liter.

Det eneste man oppnår er jo en reduksjon i _syklusen_ mht til max-min temperaturen under bruk!

 

Hondaen har jo tidligere påpekt at den store stressfaktoren må tillegges oppstartsfasen for elementet. Temperaturvariasjoner og hyppigheten av disse ved normalt bruk, vil vel derfor falle litt i bakgrunnen, som en stressfaktor.

 

Syklusen vil selvsagt ytterligere reduseres med økende tankstørrelse, _muligens_ også temperaturvariasjonene, men gevinsten av dette vil jeg nok en gang stille et stort spørsmålstegn ved! Ikke minst holdt opp mot den ulempen en såpass stor tank medfører. Den må jo nødvendigvis plasseres utenfor kabinettet!

 

Jada, jeg _vet_ at tusenvis av mennesker har valgt en slik løsning, men dermed har man også i stor grad redusert muligheten for å ta med seg maskinen fra stedet den er plassert på. For min del finner jeg dette lite praktisk!

 

Den dagen jeg sjøl finner det for godt å montere et peltier-element i mine kjølesystemer, vil jeg uansett ikke skjele i retning av en større tank som "buffer".

Jeg kan ikke se at dette vil gi meg noen særlig gevinst, i retning av økt levetid på peltierelementet.

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-11-23 11:57 ]

Lenke til kommentar

Nå har jeg funnet frem til en av de store produsentene av peltierelementer, Ferrotec America Corporation, og har fått bekreftet tall mht. levetid. Og som allerede nevnt; under riktige arbeidsforhold kan de faktisk vare så lenge som 200.000 timer, det er over _tyve_ år det!

 

En annen sak det er verdt å merke seg, er at denne produsenten opererer med et monteringspress på inntil 15kg pr kvadratcm, og at de faktisk er testet med opptil 75kg pr kv.cm! Mekanisk stress? Hmmm...

 

Jeg tror faktisk at dette ikke er så særlig mye å være redd for! :grin:

 

Les mer her: http://www.ferrotec-america.com/3ref10.htm

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-11-23 19:38 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...