Gå til innhold

Noen som har PEIL på vannkjøling her?


IceXCool

Anbefalte innlegg

Skrue :smile: wow "Cool" kjøling du har da..28'c er absolutt godkjent :grin: Peltier element er jo litt mere "risky" å ha pga rim og sånnt så jeg tror jeg står over det til jeg blir litt mere "våt innen vannkjøling" om du skjønner hehehe, men takk for info!

 

Satser på magnum blokkene på http://www.3dfxcool.no til gpu cpu og NB-chip men hva er best av Vannblokk magnum 390 og den Vannblokk magnum 462?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-11-18 23:41, skrev IceXCool:


Satser på magnum blokkene på
til gpu cpu og NB-chip men hva er best av Vannblokk magnum 390 og den Vannblokk magnum 462?


 

Før du satser... les dette:

http://www.extremecooling.org/ec/modules.p...showpage&pid=69

 

Nå er ikke jeg en kløpper innen vannkjøling, og det er jo hans egne kjøleblokker han tester opp mot, så ta det med en klype salt...

 

DrErling

Lenke til kommentar

Hehe, var det ikke noen som hadde signatur "Det vil alltid være en som har bedre PC enn deg" eller no :smile:

 

jaja, litt av et puslespill som sagt dette med vannkjøling, jeg får ta ny runde på blokkene da og se hva som dukker opp på de nordiske web shoppene, vil helst bestille fra norge da pga leverings tid og sånnt.

Lenke til kommentar

Joda, har greie temperaturer ja! Og har attpåtil vært nede i bare 13grader på CPU!

Men det har sin forklaring: Kort sagt, så tar jeg luft utenfra, som ledes i egen lukket kanal til undersiden av kabinettet. Har skåret hull for radiatoråpning i bunnen av kabinettet, hvor radiatoren også ligger. Kjølevifta er montert i front av kabinettet. Forbindelsen mellom radiator og kjølevifte består av nok en lukket kanal i plexi, som sørger for at uteluften tilslutt kastes ut i front av kabinettet. En positiv konsekvens av dette arrangementet, er at den kalde plexikanalen også til en viss grad kjøler ned resten av innholdet i kabinettet! På den måten oppnår jeg også "hyggelige" 20-26 grader systemtemperatur!

Har diverse bilder av montasjen, om du er interessert.

 

Hm, dette ble visst ikke så "kort sagt" likevel? :grin:

 

Ang. vannblokk: Begge to er svært gode, og vil garantert gi topp resultater!

Har montert 390-utgaven ved et par tilfelle, og vil absolutt anbefale deg denne! Monteringen er svært enkel, ved at skruene i festet først trekkes til slik at fjærene strammes godt nok til at festene når ned til CPU-sokkel. Deretter er det bare å løsne skruene igjen, og dermed har du et tilnærmet riktig trykk mot core!

462-utgaven er litt mer tricky å montere, ettersom du selv må sørge for en lik stramming av de fire festeskruene / fjærene ved montering. Dette er ikke alltid like enkelt, og i verste fall kan du risikere at blokka får et skjevt trykk mot core. Til gjengjeld er denne festemetoden litt mer solid enn 390-festet, og kan anbefales om du ofte drar med deg maskinen på LAN etc.

Men om du bare skal ha maskinen stående hjemme, så gå for 390-utgaven!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-19 00:09, skrev Hondaen:

Skrue: Da jeg snakket om "stress" så tenkte jeg på peltier elementet. Når du starter opp, så har peltier elementet romtemperatur, og den kalde siden synker gjerne ned 20 grader mens den varme har +30, der har du temperaturforskjellen jeg snakket om. =)



Joda. Det kan jeg godt skjønne og akseptere, men i utgangspunktet var det snakk om temperaturstress i normal drift, med stor eller liten tank.

 

Min lille test gikk ut på å avdekke temperaturforskjellene under normal bruk / aggressiv bruk mht CPU tempvariasjoner, i et system med liten tank. Og som du sikkert har registrert, så er ikke disse voldsomt store?

Attpåtil går det med ca 10 minutter for å oppnå en temp-forskjell på 3grader.

I et system med større vanntank, (1ltr?) vil dette naturlig nok ta noe lengre tid, men likefullt vil temperaturforskjellene bli de samme. 3grader er uansett ikke mye, og jeg vil tro at en såpass beskjeden temperaturforskjell neppe stresser pelten!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-18 23:41, skrev IceXCool:

Skrue :smile: wow "Cool" kjøling du har da..28'c er absolutt godkjent
:grin:
Peltier element er jo litt mere "risky" å ha pga rim og sånnt så jeg tror jeg står over det til jeg blir litt mere "våt innen vannkjøling" om du skjønner hehehe, men takk for info!


Satser på magnum blokkene på
til gpu cpu og NB-chip men hva er best av Vannblokk magnum 390 og den Vannblokk magnum 462?


 

Generelt er Magnum blokkene av høy kvalitet og kjøler meget bra.. Magnum 462 har jo fått terningkast 6 hos overklokking.no , mye av dette pga. festemekanismen til kjøleren.. selv har jeg akkurat nylig kjøpt Amd Magnum 390 WaterKit hos 3dfxcool.. og på den blokken (Magnum 390) er det feste rett på socketen.. som bruker alle festene.. (fordel :smile: ) .

Jeg synes den sitter kjempegodt og er ikke bekymret for at den skal falle av.

Kjøle-egenskapene til disse to blokkene er lik identiske..(?) Jo, det mener jeg..

So.. it`s your call :grin:

 

 

Max.Perf. Radiatoren hos 3dfxcool.no (ca.650,-) er også veldig bra!!

 

Sign.. Sfinx

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-18 23:51, skrev MrA|:


Ja, men når skal du foreta test uten tank da? Poenget var jo å sammenligne tempe med og uten.



Uten tank? 0,5dl er vel praktisk talt "uten tank"?

En halv deciliter vann er jo ikke rare skvetten.

Håper du ikke misoppfattet dette? (0,5ltr?)

Og selv med en såpass beskjeden mengde, ble jo temp-forandringene og hyppigheten i disse ganske moderate.

 

Vil tro at du heller er interessert i en test med en _større_ tank, for sammenligningens skyld?

Det kan faktisk hende at jeg får gjennomført denne i kveld, da jeg allikevel må demontere noe småtteri i kjølesystemet, og da kan det muligens bli en test med en større (provisorisk) tank, på ca 1ltr eller deromkring.

Følg med!

Lenke til kommentar

Jah, da var testen gjennomført! Og i dette tilfellet har jeg altså brukt en provisorisk tank, med en vannmengde på nøyaktig én liter.

I utgangspunktet er CPU-temp denne gang høyere; 32grader.

Årsaken til dette, er at jeg i fbm det provisoriske tankopplegget ble nødt til å flytte maskinen vekk fra uteluftinntaket, så derfor måtte jeg kjøle med romluft i stedet. Temperaturen i rommet lå hele tiden på 19,2grader, under forsøket.

 

Altså; Starttemp på CPU 32grader (idle)

Makstemp etter 20 minutter med "Burn-Ins": 35grader!

Altså fortsatt en temperaturdifferanse på kun 3grader! Stabil temperatur ble oppnådd etter ca 15minutter.

 

Forskjellen i de to tilfellene, er imidlertid tiden det tok å oppnå denne forskjellen.

Med tanken på 0,5dl, gikk det ca 10minutter før makstemp på 28 grader ble oppnådd.

Med en tank på 1ltr, tok det ca 15minutter før makstemp på 35grader ble oppnådd!

Altså en tidsforskjell på ca 5minutter mellom disse to for så vidt store volumforskjeller mht. vannmengde!

Jeg ble faktisk ganske overrasket sjøl, og hadde forventet at forskjellen skulle vært adskillig større!

Men uansett: Konklusjonen i denne lille uhøytydelige(?) test, blir i allefall at det er lite å tjene på en såvidt mye større tank / vannmengde!

 

Og dermed blir stresset på pelten omtrent det samme, temperaturmessig. Men dog med en 30% lavere frekvens. Hva nå det måtte avstedkomme?

 

For dere som måtte være interessert; Har screenshots / bilder av det hele! Send meg gjerne en mail, så kommer bilder.

 

Og med det samme jeg er igang: Har funnet frem restriktoren på 3mm, og vil for moro skyld koble den inn i systemet.

Dette blir en test på noe helt annet: Hvordan en kraftig redusert vannmengde vil påvirke temperaturen.

Legger vel resultatet frem i en ny tråd, for ikke å spore helt av! :grin:

Lenke til kommentar

Var jo ikke stor forskjell, men du må huske at du kun tilsatt 0.5l til. Så en god regel vil være at jo større tank jo lengre tar det før max tempen oppnås. Hadde vært morsomt med 10l bøtte :roll:.

 

Dermed er teorien min bevist :grin:, dog noen vil hevde den er motbevist :???:.

 

Jeg skjønte ikke helt det første innlegget ditt, du hadde jo kun temp på ett oppsett, nemlig det med 0.5l tank. Jeg fant ikke noe temp på system med tank i innlegget. Ble litt miksing også siden du ser på 0.5l tank som et "oppsett uten tank" :smile:.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-22 16:36, skrev MrA|:

Var jo ikke stor forskjell, men du må huske at du kun tilsatt 0.5l til. Så en god regel vil være at jo større tank jo lengre tar det før max tempen oppnås. Hadde vært morsomt med 10l bøtte
:roll:
.


Dermed er teorien min bevist
:grin:
, dog noen vil hevde den er motbevist :???:.


Jeg skjønte ikke helt det første innlegget ditt, du hadde jo kun temp på ett oppsett, nemlig det med 0.5l tank. Jeg fant ikke noe temp på system med tank i innlegget. Ble litt miksing også siden du ser på 0.5l tank som et "oppsett uten tank" :smile:.



 

Følg med i timene gutt! :grin:

Han bruker en 0,5 dl tank og sammenlikner det med en tank på 10dl.

Lenke til kommentar

Så da har kanskje ikke en Vanntank for Eheim 1046/1048 på 1,6 dl mye å si...hmm, blir enten å droppe vanntank eller finne ei 1,5L brusflaske å modde litt på korka.

 

Jeg har sett brusflasker (1,5L) bli nermest trekantet av en eller annen grunn, men ei brusflaske bør vel funke istedenfor å blåse 300-500 smålapper på kjøpe tank? om så bare ei 0,5L kanskje...

 

(mulig den flaska jeg en gang hadde og som blei trekanta var ei jeg hadde 96%'en min i hehehe :razz:)

 

Noen som vet om brusflaske plast kan bli påvirket av kjøleveske hvis jeg finner på å bruke det istedenfor vann med water wetter?

Lenke til kommentar

IceXcool:

 

Nei, tanken du beskriver vil ikke ha annen oppgave enn som et vannreservoar, og vil ikke på noen måte påvirke temperaturen.

 

Jeg vil absolutt tro at du kan benytte en brusflaske, plasten i denne er _relativt_ motstandsdyktig mot mange typer kjemikalier. Mitt aller første vannkjølingsoppsett bestod av en billig 12v pumpe fra Cl. Ohlsson, en hjemmelaget vannblokk, og en avkappet 1,5ltr colaflaske som tank /kjølekar. Radiator fantes ikke i systemet. Vannet var fra starten av iblandet frostvæske, dessuten har jeg i laang tid oppbevart en slik blanding på tilsvarende flaske.

Kan ikke tenke meg annet enn at det bør gå like bra med waterwetter, men du kan jo for sikkerhets skyld oppbevare vann / waterwetter i flaska en stund før du velger en slik tankløsning.

Og for ordens skyld; Tanken behøver _ikke_ å være stor....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...