Gå til innhold

Noen som har PEIL på vannkjøling her?


IceXCool

Anbefalte innlegg

Jeg sitter og lager oversikt i den ussle lille notepaden og lurer på hvilken kjøleblokker jeg skal velge til AMD chipset cpu og gpu, jeg har også satt spørsmålstegn ved radiator og lurer på om jeg bør ta "Blackice extreme" eller "Blackice II"

 

For tiden har jeg bare en AMD thunderbird 1,2 ghz og GF3 3D-kort, men skal oppgradere til:

Giga-byte GA-7VAXP hovedkort, AMD XP2400 og Crucial Radeon 9700 Pro 3DKort når julegave busjettet er regnet ut hehe...vannkjølinga bør kunne brukes på det jeg har nå, men ment for den nye når jeg får oppgradert.

 

tingene jeg har sett på til nå er (kilde microplex):

-Vifte 135,00,- 120mm Titan

-Pumpe 594,00,- Eheim 1048 vannpumpe

-Radiator 656,00,- Hardware labs, "BlackIce Extreme"

-Vanntank 288,00,- Eheim 1046/1048, "Transparent"

 

Siden jeg ikke har særlig peil og ikke montert vannkjøling før, vet jeg ikke om det er best med stor vanntank og radiator beregnet for 2 stk 120mm vifter og sånnt...så takk på forhånd for all hjelp :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør absolutt velge den største radiatoren, det er jo den som sørger for avkjøling av vannet!

Ville samtidig vurdert en annen type vifte®. Sjekk varenr.32-610 hos http://www.clasohlson.no/

Seriekobler du to slike vifter får du i tillegg til svært god kjøling, også et svært stillegående system!

Alternativt kan disse paralellkobles, og reguleres vha en vanlig lampedimmer.

 

Valg av vannblokk er ikke fullt så kritisk, da det viser seg at forskjellene mellom disse er marginale.

 

Tankens størrelse har ingenting å si for resultatet, kjølinga blir faktisk akkurat like god uten tank!

Av praktiske årsaker er det allikevel fordelaktig med en tank, da det er lettere å fylle og lufte systemet med en tank i kretsen. Men tanken behøver som sagt ikke å være stor! De tankene jeg sjøl bruker, har et volum på ca 0,5dl.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-17 11:18, skrev MrA|:

Vannet får vel en viss buffer-evne hvis du har en stor vanntank? Altså at vanntempen vil ligge veldig stabilt, og ikke plutselig sprette.



Jo, i prinsippet er dette riktig, selv om temperaturen ikke akkurat spretter ved max-last på CPU!

Har man f.eks en tank på en liter, vil det ta endel lenger tid før temperaturen stiger. Men når man først har oppnådd "arbeidstemperatur" på vannet, vil det også ta tilsvarende lang tid å kjøle dette ned igjen!

Varmen magasineres jo i vannet, og en større mengde vann behøver nødvendigvis mere tid for nedkjøling.

Sitter du f.eks og spiller CS i et par timer, vil alt vannet tilslutt få en "høy" temperatur uansett, og det vil som sagt ta lenger tid å kjøle dette ned igjen. Så en stor tank kontra en liten, vil ikke ha annen effekt enn at temperaturendringene vil skje langsommere.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-17 11:15, skrev Skrue:


Ville samtidig vurdert en annen type vifte®. Sjekk varenr.32-610 hos

Seriekobler du to slike vifter får du i tillegg til svært god kjøling, også et svært stillegående system!




 

Hmmm, er ikke den 220V? Det er vel en ulempe mht elektromagnetisk støy? Et par sånne inni kabinettet vil vel kanskje i værste fall hindre overklokking/skape ustabilitet?

Dessuten er den jo oppgitt til 43dB... Greit nok med en lampedimmer klarer du jo selvfølgelig å få den mye lavere...

 

Just my two cents

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-17 11:51, skrev MrA|:

Da får man gradvis temperatur forskjeller. Dermed vil mekanisk stress gå ned :smile:. Noe som er fint hvis man skal ta i bruk peltier elementer. Hvis man da vil ha et peltier som holder i et par hundre år :wink:.



Det ble vel _veldig_ teoretisk det der, MrA|? Mekanisk stress i denne sammenheng kan man vel egentlig se bort ifra. Temperatursvingningene vil uansett ikke bli store i noen av tilfellene, det er vel snakk om fra 5 til 7-8 grader.

Antar du tenker på utvidelser / sammentrekninger i metaller, og med en så liten temperaturdifferanse vil jeg tro at en slik variasjon knapt er målbar! :razz:

Lenke til kommentar

DrErling skrev:

Hmmm, er ikke den 220V? Det er vel en ulempe mht elektromagnetisk støy? Et par sånne inni kabinettet vil vel kanskje i værste fall hindre overklokking/skape ustabilitet?

Dessuten er den jo oppgitt til 43dB... Greit nok med en lampedimmer klarer du jo selvfølgelig å få den mye lavere...

 

Just my two cents

 

Joda, det er 230volts vifter, som på full fart gir 43dB. Men seriekobler du to slike, så høres de ikke lenger! Og det er jo hele poenget; En / to kraftige vifter på lav hastighet gir allikevel godt med luft.

Har aldri opplevd noensomhelst problemer mht elektromagnetisk støy, i de 8-10 vannkjølte systemene jeg har montert. Har ingen problemer med klokking heller!

For moro skyld forsøkte jeg virkelig å strekke strikken her en kveld, og klarte å karre min XP1900 opp til 1902 Mhz. Bootet, men frøs etter oppstart. Dette var nok ikke viftas skyld, vil jeg tro! :grin:

 

[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-11-17 12:56 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Det ble vel _veldig_ teoretisk det der, MrA|? Mekanisk stress i denne sammenheng kan man vel egentlig se bort ifra. Temperatursvingningene vil uansett ikke bli store i noen av tilfellene, det er vel snakk om fra 5 til 7-8 grader.

Antar du tenker på utvidelser / sammentrekninger i metaller, og med en så liten temperaturdifferanse vil jeg tro at en slik variasjon knapt er målbar!
:p


 

Peltier element blir utsatt for mekanisk stress under bruk, det er det han sikter til. Temperaturforskjellene kan bli store der ;) Er elementet montert feil samtidig, så kan det føre til prematurt havari.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-17 14:10, skrev Hondaen:

Peltier element blir utsatt for mekanisk stress under bruk, det er det han sikter til. Temperaturforskjellene kan bli store der :wink: Er elementet montert feil samtidig, så kan det føre til prematurt havari.



Det var da som svarte...

Jeg er da ikke dummere enn at jeg begriper det! Men stresset i dette henseendet er da vel mer av thermisk karakter?

Forskjellene mellom kald / varm side på et peltierelement er mildt sagt stor ja, det vet vel de fleste som har lest litt om denne innretningen.

Men i en normal og riktig oppstilling, kan jeg vanskelig tenke meg at temperatur-_svingningene_ blir særlig større enn hva jeg antydet.

At temperaturforskjellene på kald / varm side på pelten er vesentlig større har vel ikke så mye med saken å gjøre? Forholdet her vil jo mer eller mindre være konstant, uansett.

 

En feilmontering er forøvrig irrelevant i denne sammenheng, og vil uansett føre til et tidlig / øyeblikkelig havari av pelten, uavhengig av tankens størrelse. For det var jo dette som var utgangspunktet!

 

"Jeg kan ikke begripe at man bruker så mange fremmedord i det norske språk, så lenge det finnes adekvate substitutter!" :grin:

Lenke til kommentar

Quote:


Det var da som svarte...

Jeg er da ikke dummere enn at jeg begriper det! Men stresset i dette henseendet er da vel mer av thermisk karakter?


 

Jepp!

 

Quote:


Forskjellene mellom kald / varm side på et peltierelement er mildt sagt stor ja, det vet vel de fleste som har lest litt om denne innretningen.

Men i en normal og riktig oppstilling, kan jeg vanskelig tenke meg at temperatur-_svingningene_ blir særlig større enn hva jeg antydet.


 

Svinge vil det gjøre! ( bobysocks ) La oss si et godt dimmensjonert TEC system har en temp forskjell på 30 grader: 30 grader på varm side, 0 grader på kald side. I start øyeblikket, så holder begge sidene rom temperatur. Gå fra rom temperatur til 0 grader på noen sekunder stresser pelletsene inni TEC. Gjentatt trekke seg sammen ( kaldt ) utvide seg ( varmt ) fører til materialtretthet i elementet. Det er dette som er døden for et TEC er det montert riktig. Er TEC derimot montert uriktig ( for høyt trykk f.eks ) så vil stresset bli enda høyere, ganske logisk og det vil feile. Ikke nødvendigvis med en gang, men kortere en antatt MTBF.

 

Quote:


At temperaturforskjellene på kald / varm side på pelten er vesentlig større har vel ikke så mye med saken å gjøre? Forholdet her vil jo mer eller mindre være konstant, uansett.


 

Det som er saken, er at en kjede ikke er sterkere enn det svakeste ledd. Har du f.eks følgende oppsett: cpu core, coldplate, peltier, vannblokk. Og peltier elementet tar kvelden tidlig fordi det er montert feil, så har det mye med "saken" å gjøre. :) Forholdet er ikke konstant. Tenk på Av/på av TEC og forskjellige lasttilstander av cpu.

 

 

Quote:


En feilmontering er forøvrig irrelevant i denne sammenheng, og vil uansett føre til et tidlig / øyeblikkelig havari av pelten, uavhengig av tankens størrelse. For det var jo dette som var utgangspunktet!


 

Hmm... var det dette vi diskuterte ? lol :D

 

Quote:


"Jeg kan ikke begripe at man bruker så mange fremmedord i det norske språk, så lenge det finnes adekvate substitutter!"
:D


 

Kan da få slenge på et fremmedord i ny & ne ? :D Det bare dukket opp.. ;)

Lenke til kommentar

Ok, nå får vi samle oss litt her:

 

Utgangspunktet var jo spørsmålet fra MrA|, om hvorvidt stresset på et oppsett vil bli mindre, med større tank.

Det vil ikke bli det, da arbeidstemperaturene og de svingningene man måtte få rundt denne, uansett vil bli de samme. Forskjellen vil imidlertid bli _frekvensen_ på disse variasjonene.

 

Som en regel, er et vannkjølingssystem ganske tregt, i den forstand som at det uansett vil ta en viss tid både å varme opp og kjøle ned vannet, selv i et system med minimal vannmengde.

 

Som et eksempel: Ved start av maskinen, holder vannet ca 20 grader. Etter 5 minutter med liten vanntank har vanntemperaturen steget til la oss si 30grader.

 

Tilsvarende forhold med en "stor" tank vil sørge for at denne temperaturstigningen i stedet tar 10 minutter.

Men den thermiske / mekaniske belastningen vil uansett bli den samme! Bare med en annen frekvens, eller hysterese om man vil. Det er jo så populært med fremmedord her! :razz:

 

At denne forskjell i frekvens skal ha noe _vesentlig_ innvirkning på den ovenfor omtalte belastningen er meg en gåte!

Vi snakker jo i praksis om en svært lav frekvens, uansett!

 

Så kan man gjerne prate seg blå om feilmontererte peltier-elementer, men fortsatt har ikke dette noe med denne saken å gjøre!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...