Disippel i lære Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Jeg trenger litt hjelp. Jeg skal bygge en innretning med 10 stk. lysdioder. Den skal være slik at når jeg trykker på en knapp, så tennes LED 1, så etter et lite intervall (ca 1 sek) så tennes LED 2, så ett nytt intervall før LED 3 tennes osv. I det LED 10 tenner, så skal en utgang bli høy, slik at jeg kan åpne en transistor. Kretsen skal gå på 12V. Hvilke deler trenger jeg til dette, og hvordan skal det kobles? Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Vi drev med noe lignende på skolen. Der brukte vi en microprosessor og programerte denne via en PC med parallellport. Finnes sikkert enklere måter å gjøre det på dog. Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 (endret) en 4017 IC skulle også gjøre susen. bilde av hvordan den funker: (fant ikke noe bedre i farta..) http://ourworld.compuserve.com/homepages/B...wden/4017-2.gif den fungerer slik at først starter led1 og lyse, og så nr. 2 osv. etter at nr. 10 har lyst, starter den på nytt. inn på klokke inngangen til denne IC'en, kan f.eks out-putten fra en 555 timer gå inn. jo høyere frekvens, desto fortere går den Endret 30. november 2006 av just-_-me Lenke til kommentar
Disippel i lære Skrevet 30. november 2006 Forfatter Del Skrevet 30. november 2006 (endret) Takk. Er det denne dere mener? http://www.futurlec.com/4000Series/CD4017.shtml EDIT 1: ET spm til i farten, hvilke transistorer bør jeg bruke? Må vere noen som er på futurlec. EDIT 2: Tennes en ny lysdiode for hver puls som blir sendt inn i 4017 IC-en?? Endret 30. november 2006 av Disippel i lære Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 En 4017 vil åpne en ny utgang for hver klokkepuls. Så du må nesten vurdere hvordan du vil benytte deg av utgangene... Det beste er å bruke utgangssignalet til et drivertrinn som tenner lysdiodene. Det vil si at du setter en transistor til å åpne/bryte spenningen til lysdiodene. Eventuelt kan du bruke en ULN2003. Du kan benytte deg av en hvilken som helst bipolar transistor slik som feks BC547. Dette er en småsignaltransistor som ikke tåler mye effekt, så du må nesten vurdere hvor mye strøm som skal gå gjennom transistoren. Ut fra strømtrekket velger du så en transistor som tåler en slik konstant strøm. Lenke til kommentar
Disippel i lære Skrevet 1. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2006 Hvilke størrelser må det være på motstad og kondensator for å få en puls på 1 hertz? Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 (endret) Hvis du har lest den siden om 555-kretsen som behydro foreslo ville du funnet : Assume a resistor value of 1 MegaOhm and a capacitor value of 1uF (micro-Farad). The time constant in that case is: t = 1,000,000 X 0.000001 = 1 second På generell form blir det t = R*C Så hvis du har en bestemt kondensatorverdi, kan du variere motstanden til det du selv ønsker... Endret 1. desember 2006 av St Thicket Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå